SWATH loodstender, nieuwe eigenaar!

Heb geen chips meer nodig Lex, ik heb voldoende bussen!

Ben nu de "spanten" aan het zagen. Ik maak 4 "hoofd"spanten (over de volle breedte, een vooraan en een achteraan), daar waar de rompen naar elkaar toe komen (het is een soort hoofdletter H) en 4 spantjes voor de romp breedte (tenminste, als je de uitstekende delen van de H de rompen mag noemen.)

Omdat ik 's avonds niet kan/mag zagen (dan wil de jongste slapen, en ik zit in het kamertje naast hem) is de snelheid er even uit. Hoewel, het is geen wedstrijd. Voor de werkschependag is het geheel toch niet klaar (ik bedoel de werkschependag 2005 :wink: )
Ik maak d'r geen haastwerk van, maar ik zal jullie op de hoogte houden en zodra ik iets kan laten zien (een ruwe romp op drijvers bijvoorbeeld) zal ik een foto maken.

Wim

Een kleine update.

Heb inmiddels de "bodemplaat" met erop de 4 "hoofdspanten" staan. Naar voor en naar achter zitten nog 2 kleine spantjes. De spanten worden onderling (in de lengte) met elkaar verbonden door 2 strips met gaten. De gaten zitten boven elkaar en dienen om de draadeinden die in de torpedo/strud's zitten door te laten. (Ik heb dus nog 2 paar latten met gaten op dezelfde plaats. Deze komen boven op de strud's en tussen strud en buis.)
Heb er nog geen foto van gemaakt, maar zal dat op korte termijn even doen.

Wim

Precies een week geleden een update geplaatst, en nu een "triest" bericht: alles wat ik aan elkaar had gelijmd (en ook alles wat ik de afgelopen week erbij had gebouwd) is los gelaten. De lijm hecht om een of andere reden niet goed (oud, verkeerd type? het was van die montage-kit uit een spuitbus, waarmee ik ook de schrootjes aan de muur heb gemaakt.)
Alles dus maar weer schoon gemaakt en nu met Uhu Hart gelijmd.
(Hopelijk blijft dit WEL zitten.)

Omdat ik ik alles uit elkaar heb gehaald kon ik nog wel een (ernstige :oops: :wink: ) bouwfout verwijderen: voor in het schip, tussen beide drijvers zit een scheef aflopend deel. Dit had ik in eerste instantie niet mee genomen, maar naderhand (op een verkeerde plaats) wel toegevoegd. Omdat ik toch geen officiele gegevens heb van de romp is zo'n fout natuurlijk wel engiszins te rechtvaardigen, maar het geheel was in mijn ogen toch niet meer helemaal ok.
Dat is dus nu gelukkig wel recht getrokken.
Zal toch binnenkort eens een foto'tje hier neerzetten, zodat jullie de vorderingen kunnen zien.

Wim

:oops: Het wordt nu toch wel eens tijd voor een foto.

Ik ben weer iets verder: de romp (in ieder geval dat deel wat boven water komt) is op 1 zijkant na geheel dicht. Nou ja, zo moeilijk is dat nou ook weer niet, het zijn allemaal rechte stukken :wink:
De openingen voor het reddingsplatform op het laatste moment toch nog gemaakt (oei, bijna vergeten) Dek komt erop zodra de torpedo's klaar zijn, want ik moet nog bij de bevestiging van torpedo's aan de romp kunnen werken.

Nu komt de volgende stap: het maken van die studs en de torpedo's. In de latten in de romp waar de schroefeinden in komen heb ik voldoende gaten gemaakt, zodat er stevigheid is naar de torpedo's.

Vanavond en morgen komt er niets van (allerlei klusjes te doen), maar ik houd jullie op de hoogte.

PS: ik ben er achter waarom de lijm niet hechtte: ik heb hier en daar zogenaamd "lakboard" gebruikt. dat is hout met daarop aan een kant een witte laag. Wordt in de meubel industrie gebruikt, o.a. als achterwand. Die witte laag hecht niet goed aan de lijm :oops:
Heb het opgelost door die laag weg te krabben. Nu hecht het (gelukkig) wel.

Wim

De "roll-out" van de nederlandse Swath loodstender

afb18619.jpg

En nog eentje met de goede kant boven

afb18620.jpg

Foto's zijn niet van mijzelf, maar ik heb ook geen idee van wie wel :cry:
Zal een informeren bij degene van wie ik ze gehad heb.

Adam,

Super dat je die foto's hebt gevonden, en DANK, DANK, DANK dat je aan me hebt gedacht.

Het lijkt sprekend op de Duhnen / Dose die ik nu aan het bouwen ben.

Inderdaad is het in het verleden al aangegeven dat er een Nederlandse versie komt, maar toen kon ik die niet vinden. Inmiddels is in de nieuwste uitgave van "Navigator" (kijk op www.loodswezen.nl) een artikel verschenen. (Downloaden lukte net even niet, zal straks nog eens proberen.) Ze staat op de voorkant van de Navigator.

Als je meer info kunt krijgen: ik houdt me aanbevolen.
Als het inderdaad een zuslje is van de Duhnen en de Dose, dan is de opname gemaakt bij de werf van Abeking en Rasmussen, in de buurt van Cuxhaven. (Noord Duitsland)

Over mijn eigen meisje:
Ik heb 2 neusjes voor haar gemaakt, en ben nu bezig aan de 2 bulten iets lager :wink: de voorkanten van de torpedo's (zie ook de onderste foto van Adam)

Wim

Even gekeken op de site van A&R:
Delivery of the Pilot Tender ?WANGEROOG?
The pilot tender ?Wangeroog? (port of registry: Bremerhaven) has been delivered on the 21st October 04 to the ?Wasser- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes?, represented by ?Technische Fachstelle Nordwest? in Brake. This vessel has been built in less than 2 years.
?Wangeroog? is the fifth SWATH@A&R® vessel delivered by Abeking & Rasmussen. The construction of two further SWATH vessels will be completed so far by end of this year that they can commence service in 2005/ beginning 2006. Abeking & Rasmussen is in intensive negotiations for further repeat orders at present.
Since 1999 the pilot tender ?D? and ?Duhnen? are performing their service in the German Bight. The positive experiences with these pilot tenders resulted in this further order and other repeat vessels. Abeking & Rasmussen being the first yard in Europe establishing the serial design of SWATH adopted the well proven design in order to optimize the vessel to the needs of each operational area. The complex vessels are now ready for serial production that has already been proven by more than 50.000 operating hours.
The leading European Seaports such as Hamburg with more than 93.000.000 t handling capability, Antwerp with almost 228.000.000 t handling capability and Rotterdam with more than 326.000.000 t handling capability will be served by the SWATH-vessels as an economic boarding system for seapilots.
The SWATH@A&R® vessels are performing more than 25.000 Boardings or pilot transfers per year. The superior manoeuvring- and seakeeping capabilities in rough seas guarantee very high safety standard and increased readiness for operation on the highly frequented sea ways in the European North Sea.
First SWATH vessel fly the German ensign
On Mai 13th the new 25m SWATH M/S "Explorer" was handed over to the German Armed ForcesProcurement Agency (BWB). It is the first SWATH vessel to fly the German ensign. The "Explorer" is used as a "Demonstrator" vessel for the further development of the "Minehunting 2000" remote controlled system. In the next weeks the "Explorer" is going to start with the trials in the North- and Baltic Sea. The main focus is the reduction of danger for staff and material as well as on the comprehensive mine countermeasure under every weather condition in shortest time. This system makes the detection and removing of buried mines in nearly 100 possible. The newbuilt SWATH vessel is based verly closely on the proven 25m SWATH Pilot Vessels, which offer superior capabilities especially during launching and recovery of the sensitive towed sonar equipment. During the development the SWATH vessel has been tested with regard to shock resistant and could prove its excellent capability in several trials. With this program the German Navy and the German Naval Industry will expand its leading position in the maritime minecounter measure.
Third Offshore Patrol Vessel was named and put into service for the German Coast Guard
The shipyard Abeking & Rasmussen delivered the third and last vessel out of a series of three 66m Offhore Patrol Vessel to the German Coast Guard (Bundesgrenzschutz) This vessel "Eschwege" was named and put into service by Anja Margarete Helene Hajduk, Member of the Lower House of Germany, on the 18th December 2003 in Warnem?Rostock. The three new vessels are intended to replace older units in the North and Baltic Sea. Special aim has been given to an improved seakeeping behaviour and manoeuvrability of the vessels. The new boat wide radius of action makes them ideal for performance of their maritime duties. This not only guarantees long operational periods at sea, it also facilitates close national and international cooperation between (border) police forces. The modern propulsion concept consists a large diesel engine for high speeds and an electric motor powered by the ship' network.
Er wordt wel gesproken over 2 nieuwe schepen die binnenkort klaar zullen zijn, maar niet voor wie die zijn.

Wim

wimg zei:
Even gekeken op de site van A&R:
Delivery of the Pilot Tender ?WANGEROOG?
The pilot tender ?Wangeroog? (port of registry: Bremerhaven) has been delivered on the 21st October 04 to the ?Wasser- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes?, represented by ?Technische Fachstelle Nordwest? in Brake. This vessel has been built in less than 2 years.
?Wangeroog? is the fifth SWATH@A&R® vessel delivered by Abeking & Rasmussen. The construction of two further SWATH vessels will be completed so far by end of this year that they can commence service in 2005/ beginning 2006. Abeking & Rasmussen is in intensive negotiations for further repeat orders at present.
Since 1999 the pilot tender ?D? and ?Duhnen? are performing their service in the German Bight. The positive experiences with these pilot tenders resulted in this further order and other repeat vessels. Abeking & Rasmussen being the first yard in Europe establishing the serial design of SWATH adopted the well proven design in order to optimize the vessel to the needs of each operational area. The complex vessels are now ready for serial production that has already been proven by more than 50.000 operating hours.
The leading European Seaports such as Hamburg with more than 93.000.000 t handling capability, Antwerp with almost 228.000.000 t handling capability and Rotterdam with more than 326.000.000 t handling capability will be served by the SWATH-vessels as an economic boarding system for seapilots.
The SWATH@A&R® vessels are performing more than 25.000 Boardings or pilot transfers per year. The superior manoeuvring- and seakeeping capabilities in rough seas guarantee very high safety standard and increased readiness for operation on the highly frequented sea ways in the European North Sea.
First SWATH vessel fly the German ensign
On Mai 13th the new 25m SWATH M/S "Explorer" was handed over to the German Armed ForcesProcurement Agency (BWB). It is the first SWATH vessel to fly the German ensign. The "Explorer" is used as a "Demonstrator" vessel for the further development of the "Minehunting 2000" remote controlled system. In the next weeks the "Explorer" is going to start with the trials in the North- and Baltic Sea. The main focus is the reduction of danger for staff and material as well as on the comprehensive mine countermeasure under every weather condition in shortest time. This system makes the detection and removing of buried mines in nearly 100 possible. The newbuilt SWATH vessel is based verly closely on the proven 25m SWATH Pilot Vessels, which offer superior capabilities especially during launching and recovery of the sensitive towed sonar equipment. During the development the SWATH vessel has been tested with regard to shock resistant and could prove its excellent capability in several trials. With this program the German Navy and the German Naval Industry will expand its leading position in the maritime minecounter measure.
Third Offshore Patrol Vessel was named and put into service for the German Coast Guard
The shipyard Abeking & Rasmussen delivered the third and last vessel out of a series of three 66m Offhore Patrol Vessel to the German Coast Guard (Bundesgrenzschutz) This vessel "Eschwege" was named and put into service by Anja Margarete Helene Hajduk, Member of the Lower House of Germany, on the 18th December 2003 in Warnem?Rostock. The three new vessels are intended to replace older units in the North and Baltic Sea. Special aim has been given to an improved seakeeping behaviour and manoeuvrability of the vessels. The new boat wide radius of action makes them ideal for performance of their maritime duties. This not only guarantees long operational periods at sea, it also facilitates close national and international cooperation between (border) police forces. The modern propulsion concept consists a large diesel engine for high speeds and an electric motor powered by the ship' network.
Er wordt wel gesproken over 2 nieuwe schepen die binnenkort klaar zullen zijn, maar niet voor wie die zijn.

(edit)
Even goed doorgelezen en gezien dat er over de Rotterdam en de Antwerpen area gesproken wordt. Omdat de Navigator nog steeds niet wil downloaden (foutje ergens?) heb ik ze een mailtje gestuurd. Even wachten wat daar op komt.
Wordt het dan een Nederlands schip, in plaats van een Duits?
(eind edit)

Wim

Een kleine update:

Iedereen die op de seabottom subsail is geweest heeft al een "sneak preview" gehad van de SWATH.

Vaak het verhaal uitgelegd :wink:
Ook veel mooie dingen gezien.
Ben er uit hoor: het is GEEN duikboot!
Want: een duikboot DUIKT, en dat is voor deze dame NIET de bedoeling :wink:

Inmiddels verder aan het bouwen: de studs zijn bijna klaar. Ze zijn helemaal dicht (waren in Lelystad nog helemaal open)
Roerkoning is aangebracht, doorvoer voor kabels is gemaakt.
Bedacht me dat ik het beste bussen in de romp kan maken waar de draadstangen van de Torpedo/stud samenstelling doorheen gaan.
Moet dus nog even gebeuren.
Als dat klaar is kan al het houtwerk eens in de lak en grondverf. Kijken hoe het er dan uitziet.

Ja, ja, nog steeds geen foto hier :oops:

Wim

wimg zei:
Ja, ja, nog steeds geen foto hier :oops:
Hier zijn dan de eerste foto's (eindelijk :wink: )
romp1-640.jpg
het zijaanzicht;de naar boven uitstekende stangen zijn de draadeinden waarmee de studs en de torpedo's aan de romp komen te zitten. De meest linkse is het roer, de 3e van links (beter te zien op de volgende foto) is voor de doorvoer van de draden naar de motor.
romp2-640.jpg

Nu iets van boven
en
romp3-640.jpg

het voorschip.

(edit: maat 1e foto aangepast, en beetje tekst toegevoegd)
Wim

Bovenstaande foto's zijn de status waarin de doorvoerstangen zijn gelijmd in de romp.
De volgende fase is het bevestigen van de motor aan de achterplaat (waar de kegel ook aan zit)
Hiervoor moet de schroefas eerst in de kegel worden gelijmd. Dit is dus het volgende klusje. Daarna bepalen hoe de motor aan het achterschot komt. Heb ik wel een idee over, maar moet nog even kijken of dit sterk genoeg is. Tevens wil ik het zo maken dat de motor, koppeling en schroefas verwijderbaar zijn.
Wanneer de motoren aan de achterschotten zitten (moet alles 2x maken) zal ik jullie weer een update geven.

Wim

Zoals beloofd: update.
De motoren zijn aan de achterschotten bevestigd.
Heb eerst de schroefassen nog iets ingekort, om de uitsteek lengte van het geheel iets te verkleinen.
motor-kegel.jpg

Van links naar rechts: schroef, as, kegel, Pringles deksel, Rotex-koppeling, motorplaat (aanzicht staat eronder) en motor.
Boven en onder de Rotex-koppeling zijn de 2 motor steunen te zien: dit zijn 2 hardhouten balkjes; links gelijmd aan de Pringles deksel, rechts geschroefd aan de motorplaat.
De motor is met 2 M3 boutjes aan de motorplaat (van triplex) geschroefd.

Volgende stap is het lijmen van de draadstangen in de torpedo's en het waterdicht maken van het tussenste deel (met de Pringles bodems :wink: )

Daarna kan ik de waterkering maken: de constructie die uiteindelijk is gekozen en zoals ik die meehad naar Lelystad (Het korte buisje met vaseline afdichting.)

Er gebeuren nu dus weer een aantal zaken die voor het eindresultaat weinig zichtbaars opleveren, maar die toch wel belangrijk zijn.

Wim

Wing hou je er rekening mee dat je wel water bij de scheepsschroef moet krijgen.
Of is je tekening een ingekorte versie.

hallo

jan we hebben bij de geeltjes zelfs een nog grotere konus en een 25 x drieblads schroef en we hebben nooit gebrek gehad aan water

wat wel is dat is dat de gehele gondel van de geeltjes zo een 15 cm diep onder water zitten en dus geen lucht kunnen zuigen

wat hier wel zou kunnen gebeuren daar de schroef niet zo diep onder water komt te zitten

groeten raf

Heren,

de buis is rond 8 cm en de uitsteeklengte is ook ongeveer 8 cm. De tekening is niet op schaal.
Ik verwacht eigenlijk geen problemen.

Wim

hallo wim

hoe diep komt de as van de schroef onder water te zitten????

dit vraag ik daar een schroef lucht kan trekken als er niet genoeg water boven de schroef zit

je moet het zo bekijken dat zoals de schroef bij je boot gaat draaien er niets boven de schroef zit wat de schroef belet van lucht te gaan zuigen

bij een gewone boot zit de romp daar tussen het water en de lucht in en voorkomt zo dat de schroef draaikolken kan gaan maken en zo lucht naar onder trekt

groeten raf

Raf (en anderen)

Hart schroef zit op zo'n 6 a 7 cm onder water.
Schroef is volgens mij een 40mm 5blads messing schroef
(maat schroef is even een gokje).

Top schroef in bovenste positie blijft dan zo'n 4 cm onder water.

Voor wat betreft dat lucht aanzuigen:
je kunt gelijk hebben, maar ik denk dat jij (en de andere onderwaterkapitiens) daar juist ervaring mee hebben: wanneer je aan de water oppervlakte vaart, wat is dan jullie bevinding? Lucht happen of toch niet?
Een sub heeft een vergelijkbare achterkant, dus jullie zijn ervaringsdeskundigen :yes:
(En dat is ook de reden dat dit verslag in DIT forum deel staat 8)

nb.
Kwam gisteren even achter een foutje :oops:
had de doorvoer voor de stoomkabels in het verwijderbare deel gemaakt.
Moet dat dus eerst wijzigen, voordat ik de torpedo's aan de studs kan maken.
Is wel errrug warm op de hobbykamer, maar ja :wink:

Wim

Hoi Wim,

Bij mijn Walrus, ook zo'n torpedo-achterschip, heb ik geen last van lucht aanzuigen. Behalve als ik hem tegenhou en dan volgas geef. De schroef, zevenbladige sikkelpropeller) draait met de schroeftips zo'n 2,5 cm onderwater. Zodra ik onderduik wordt dat meer ...... hahaha :roll:

ik denk dat je er weinig last van zult hebben. Vooral zodra er snelheid gemaakt wordt krijg je stroming langs de romp, of dus de torpedo's bij jou. Hier moet de lucht dan doorheengetrokken worden, gaat niet gebeuren denk ik. Die 6 à 7 cm die je aangeeft, is dat de naaf, of de diepte van de bladtips? Als het de naaf is heb je dan ook nog 2,5 cm boven de tips.

wimg zei:
Top schroef in bovenste positie blijft dan zo'n 4 cm onder water.
Zou dus moeten gaan.

Kwam overigens gisteren nog een stukje over de as. Nederlandse SWATHs tegen:
http://www.loodswezen.nl/page.aspx?ID={21AA9C41-49F4-4421-9330-F448E37786D1}voor de fotos
de tekst:
Nieuwbouwproject SWATH
Het Nederlands Loodswezen gaat voor het beloodsen van schepen een nieuw type schip inzetten. De betrouwbaarheid van de loodsdienst zal nog verder verbeteren door gebruik te gaan maken van SWATH's (Small Waterplane Area Twin Hull). Naar verwachting zal de loodsdienst in de toekomst nog maar een gering aantal dagen worden gestaakt vanwege slechte weersomstandigheden. (golfhoogte>3 m).

De 26 meter lange vaartuigen danken hun grote stabiliteit voor een belangrijk deel aan de twee drijflichamen. De grote zeewaardigheid komt grotendeels door de constructie zelf. Door de kleine oppervlaktewaterlijn hebben golven nauwelijks invloed op het vaartuig. Het vaargedrag wordt positief beïnvloed door het gebruik van stabilisatievinnen in de twee drijvers die computergestuurd de stamp- en slingerbewegingen dempen. De SWATH's kunnen binnen drie minuten zo'n tachtig centimeter dieper in het water liggen (ballasten) zodat ook schepen met een laag vrijboord goed beloodst kunnen worden.

De SWATH gaat hoofdzakelijk inkomende zeeschepen beloodsen en neemt de taak van de loodsboot en jollen over. De SWATH brengt de loods naar het te beloodsen zeeschip en vaart permanent in het beloodsinggebied rond. Gedurende een proefperiode wordt het logistieke proces nauwgezet gevolgd en waar nodig bijgestuurd. Met het in gebruik nemen van de SWATH levert het Loodswezen een grote bijdrage aan de permanente toegankelijkheid van havens. De SWATH’s worden ingezet voor de kust van Hoek van Holland, IJmuiden en in de Scheldemond. Eind 2005 zal de eerste SWATH van de werf van scheepsbouwer ABEKING & RASMUSSEN komen. De scheepsbouwer maakt gebruik van diverse andere toeleveranciers. Via deze pagina houden wij u met foto's op de hoogte van de vorderingen van het nieuwbouw project.

Wim

Back