Op verschillende plaatsen heb ik al van mijn plannen om een SWATH te bouwen laten horen:
Oa. in de draad over de Seabottom Subsail:
Als reactie kreeg ik een pb van Hein met zijn oplossing om de as goed waterdicht te krijgen. Hieronder mijn reactie (in pb) naar hem:
En dat laatste mag NU gebeuren
Geef me jullie ideeen om de buizen en hun eindkappen (op een eenvoudige, niet kostbare!) manier waterdicht te krijgen!
Zoals hierboven al aangegeven: het geheel komt niet diep (ongeveer 15 a 20 cm) dus diepzee-proof hoeft het niet te worden. Een "houtje-touwtje" oplossing is zowat al voldoende (mits ik de kappen niet verlies natuurlijk)
(edit: titel aangepast om te kunnen vinden in google)
Wim
Oa. in de draad over de Seabottom Subsail:
Zoals jullie misschien hebben gezien in de draad van dr. Evil wil ik een SWATH bouwen.
Dat is eigenlijk een soort dubbele duikboot met daarboven een platform wat boven water blijft.
Even een plaatje van dit type:
![]()
en van de voorkant, zodat je de bijzondere rompvorm kunt zien:![]()
Ik zit nog met het probleem dat ik een aandrijving in beide rompen moet maken en dat moet weer afgedicht worden.
Als reactie kreeg ik een pb van Hein met zijn oplossing om de as goed waterdicht te krijgen. Hieronder mijn reactie (in pb) naar hem:
Hein,
Dank voor het meedenken met me!
Maar,
mijn SWATH gaat zo diep niet hoor!
Het is eigenlijk een oppervlakte schip wat zijn opwaartse vermogen krijgt door onder water 2 "duikboot" achtige lichamen te gebruiken.
Ik denk ook niet dat de asdoorvoer het grootste probleem gaat worden.
Waar ik nu over aan het denken ben, is het afdichten van de "romp" naar de voor- en achter kegels. Deze moeten verwijderbaar zijn om bij de motor te kunnen komen, maar moeten wel waterdicht zijn.
Ik dacht zelf al aan een bus die in de PVC pijp valt, om die met bv. vasiline in te smeren en een rubber ring te gebruiken. Vasiline en ring samen zouden voldoende dichting moeten geven.
Maar ja, daar ben ik dus nog niet uit.
Ik denk dat het verstandig is op heel korte termijn deze discussie verder op het forum te voeren, zodat iedereen zich er lekker mee kan bemoeien
En dat laatste mag NU gebeuren

Geef me jullie ideeen om de buizen en hun eindkappen (op een eenvoudige, niet kostbare!) manier waterdicht te krijgen!
Zoals hierboven al aangegeven: het geheel komt niet diep (ongeveer 15 a 20 cm) dus diepzee-proof hoeft het niet te worden. Een "houtje-touwtje" oplossing is zowat al voldoende (mits ik de kappen niet verlies natuurlijk)
(edit: titel aangepast om te kunnen vinden in google)
Wim