T Rex 600 nitro Spezial Edition

Hoi mensen,
Waar halen jullie die fel gekleurde tailvin?

Ik heb wel de knalgele landingsgestel onder de 700 zitten maar die tailvin staat al een jaar op "uitverkocht".
Ook off topic misschien maar je kan hier eens kijken voor lagers.
Is al eerder op mbf genoemd.
Heb ze daar ook al eens besteld en zijn kwalitatief erg goed.

Miniatuurlagers
Net ook nog lekker gevlogen, tjonge wat een genot.

Gr. Rob
 
Hoi Rob,

lagers heb ik da ook bestelt,
goedkoop, levering snel, kwaliteit best!

maar voor tailvin ?? geen idee,

ha ha mooi om weer te vliegen met een beetje zon ..

groetjes van Uwe
(gaat vandaag ook weer vliegen)
 
Vandaag 3 tankjes leeg gevlogen,
grote naald iets rijker, dan vloog die nog 8 of 9 minuten,
maar boswachters en buren zag ik niet ... he he

wat is dat toch voor een machine, power zonder einde !!!!

groetjes, Uwe
 
throttle hold

ook hier herhaal ik mijn vraag:

hoe hebben jullie de throttle hold ingestellt voor een brandstofmotor:
...dat die uit gaat
...dat die stationair nog loopt
...een iets hogere stationair (dat heb ik)

die vraag is i.v.m. een plotseling uitvallende tail-sturing / -aandrijving

bedankt, groet, Uwe
 
Heu.... Ik heb helemaal geen throttle hold ingesteld.... dat gebruik ik niet.... ;)

Maar ALS ik dat zou doen, zou ik hem op stationair zetten, denk ik....

Groet, Bert
 
Stationair..

Als de koppeling aangegrepen blijft, rem je dingen eerder af dan dat je het helpt
 
Maar ALS ik dat zou doen, zou ik hem op stationair zetten, denk ik....

Stationair..

Als de koppeling aangegrepen blijft, rem je dingen eerder af dan dat je het helpt

Hoi en bedankt,

dat is nu een logische antwoord ,
loopt de motor te snel, grijpt de koppeling en je hebt ongewenste koppel
loopt die stationair , heb je geen koppel en kan ook de motor weer optouren
loopt die niet, zou het best zijn voor een auto, maar je kan niet terug, phh

Groet, Heli-Uwe
 
koppeling stuk

Even zo maar tussen de druppels van boven een momentje kunnen vinden
om wat te vliegen, halverwege bij de tweede tank een raar geluid:

heli neerzetten, klinkt als een gebroken lager of een losse schroef aan de koppeling,

thuis alles uit elkar gehald, en wat vind ik :

full


niet te geloven, dat heb ik nog nooit gezien,
dat tweede deel bleef gelukkig nergens hangen, dus verder geen schade,

phhhhuuuuu,:puppydogeyes:

nieuwe koppeling met one-way-bearing incl. verzenden 20 €, naja, gaat nog,
beter dan gecrasht of kapotte motor

edit: toch nog wat dabij zetten, die lagers voor de clutch (in de beschrijving nomen ze die clutch-bearing = 3 stuks) zijn nog geen 4 uren gelopen en hebben al weer speling, maken geen geluid of lopen hard, maar speling, hoe kan dat, war die davoor bijna 20 uren met die lagers gevlogen is ...

edit: misschien is die koppeling versleten en moest vervolgens meer uit elkaar gaan om te pakken, en daardoor is ze gebroken , da is mijn laatste vermoede ...

Groet, Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ha uwe!

ik heb dit ook wel eens gehad..
toevallig was mijn motor een paar vluchten eerder verkeerd om aangeslagen...

en omdat hij toen toch een beetje hard ging lopen, heeft de koppeling een tik gegeven tegen het huis
en omdat hij niet gemaakt is om vanaf de andere kant kracht op te vangen, is waarschijnlijk het metaal gescheurd.

bij mij kwam ik uit de lucht, en hoorde iets rammelen met het uitlopen.
heli gerammeld, en het rammelde nog steeds. ook 1 arm van de koppeling eraf.

kan best dat door de trilling je lagers ook een opdonder hebben gehad?
Iig, bij mij was er verder niets aan de hand.
mijn lagers zijn verder nog goed.
 
Bij vergelijkbare constructies (wanneer de koppelingsklok niet op de fysiek zelfde as zit als de koppeling, m.a.w. wanneer de koppelingsklok in het frame gelagerd is en de koppeling op de krukas zit) is afbreken van de koppelingsschoenen meestal een teken van slechte uitlijning tussen motor en koppelingsklok.

Vroeger was Schlüter er berucht om, later had de Hirobo shuttle er ook fors last van.

Groet, Bert
 
Bedankt,

en hij loopt weer en vliegt ook,
koppeling werkt perfect, maar wat

@student: al schreef:
die lagers zijn niet meer best, gaan snel stuk ook,

ja en Bert, uitlijnen gaat eigenlijk niet veel ...
... hij vliegt,

Groet, Uwe
 
Als je motor niet verkeerdom is aangeslagen, zul je toch in je uitlijning moeten zoeken...

Inderdaad, je hebt niet echt stelmogelijkheden, maar alle boutjes kunnen een klein stukje bewegen..
Zodoende kun je dus ook net een halve mm stellen
Ik denk inderdaad dat daar iets niet lekker zit

Die lagers zijn nl niet echt een heel bekend punt
Meesten hebben er geen last van. Brekende koppelingen schijnen helemaal zeldzaam te zijn
 
Inderdaad zal daar niet heel veel uit te lijnen zijn.

Maar zolang de assen parallel staan geeft het hooguit wat aanleiding tot trillen. Het wordt link, als motor en koppeling een (kleine) hoek met elkaar maken: de koppelingsschoenen worden dan lichtelijk op en neer gedwongen, en dat is waardoor ze afbreken.

Waar je op moet letten dus, is of de spleet tussen vliegwiel en koppelingsklok overal even breed is. Is dat het geval, OK, maar word de spleet naar een kant toe wijder, dan heb je een probleem. Dan zul je net zo lang moeten pielen met boutjes een beetje lossen en de boel wat heen en weer schuiven, tot het recht zit, en dan de boutjes weer vast.
Met mijn oude Shuttle (rond 1992) was dit een behoorlijk geklooi iedere keer, maar het was wel noodzakelijk, ik heb drie keer een gebroken koppeling gehad, identiek aan de schade van Uwe....

Groet, Bert
 
Inderdaad heb ik niet lang geleden die lagers bij de koppelings-klok verwisselt.

Nu na verwisselen van de koppeling weer alles uit elkaar gehad,
en ik heb dat gevoel, dat die koppeling iets later pakkt,
dus na mijn gevoel de boel goed (of beter) uitgelijnd is.

Ik ga gewoon vliegen, en als het weer gebeurt,
kommen nieuwe lagers en dat werk, wat Bert schreef.

Groet Uwe en bedankt voor het " meewerken "
 
Back
Top