T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Ik kreeg net het antwoord van Rhelie en een handige tip :
Bij knuppelbeweging naar links (staart naar rechts) beweegt het onderste blaadje (als de heckrotortjes verticaal staan) net als het roer van een boot (als je achter de heli staat . De voorkant van het onderste blad beweegt dus naar rechts.
Zeer handige tip !

De stuurstang naar de heck beweegt inderdaad naar achteren bij stickbeweging naar links.

Bij het instellen van de draairichting van de gyro geld nu net het tegenovergestelde ; als je nu de staart naar rechts beweegt moet de stuurstang naar voren bewegen (hij moet immers de beweging tegenwerken)

Enfin, ik heb nog wat te doen dus ....

Afgelopen week toch ook maar een oefenlandingsgestel gemaakt, dit keer zo eenvoudig mogelijk gehouden;
2 houten stokken met een diameter van 13mm en een lengte van 100cm resp. 99cm . Die van 99cm doormidden gezaagd. Beide in een kruisvorm op een plaatje MDF gelijmd. Aan de uiteinden van de houten stokken zitten houten knoppen die oorspronkelijk bedoeld zijn voor een keukenlade, die zijn aardig rond. Gaten geboord in de uiteinden van de stokken en mbv 4mm draadeind de knoppen vastgelijmd. et voila, klaar
Het wordt met 4 tie-wraps vastgemaakt.

En die tip stond dus al een tijdje op dit prachtig forum.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1614 ff naar beneden scrollen naar het 9de bericht = van mij.

Je hebt de tip hier nu wel dusdanig ingekort geplaatst dat hij nog steeds geen 100% zekerheid geeft of alles goed is.

Bij de meeste heli draaid het voorste heckrotorblad omhoog en dan zal dus het onderste blad met z'n voorlijst naar voren wijzen.

Mocht om welke rede dan ook (bijv. riem verkeerdom gedraaid) het voorste heckrotorblad naar beneden gaan dan werkt de tip voor het blad wat omhoog staat.

Sinds de komst van de Heading Hold gyro's is ook bij het checken van de correctie-richting van de gyro ook niet meer nodig om te kijken welke kant de stuurstang op beweegt. Gewoon gyro in heading-hold plaatsen, heli een graad of 45-90 verdraaien en op je gemakje kijken welke kant de gyro op corrigeerd.

Rick

P.S.: Deze tip ben ik tijdens m'n modelheli-vlieg carriere ook weer eens ergens tegen het lijf gelopen. De originele bron ????

:D YES YES YES !!! :D

Net de maiden gehad in het donker, nou ja, met een 500W bouwspot erbij .... De Logo vliegt ! :D En ik hoefde niks af te stellen of te trimmen , niet eens bladspoor , nou moe ! 8O Dat ding hoovert zeer stabiel , als een huis, desondanks is hij net zo giftig als de robbe spirit. Hij heeft power zat met die 5S3P konions. Als ik het gas een flinke tik geef dan schiet hij omhoog en de cyclic is ook erg gevoelig, hij reageert heel direct. Je merkt er niks van dat de heli meer dan 2.5 kilo weegt.
Na 10 minuten vond ik het welletjes geweeest, accu , motor en regelaar lauw, prima dus.

Wat kan ik meer zeggen ..... geweldig ! :D Wat een voldoening ! :o Project geslaagd ! :D

De komende dagen zal ik mijn datalogger er eens aanhangen om te kijken wat de stroom en het toerental is, zeer benieuwd !

Ik heb er net trouwens een filmpje van gemaakt maar die is 50Mb groot, mmm, eens kijken of ik die op het forum krijg .... maar dat wordt morgen want deze jongen gaat eerst prinsheerlijk slapen !

YES ! :D

Gefeliciteerd Bas, good job :lol:

Dat filmpje moet lukken, ik zag dat ik een filmpje van 63MB heb staan.

Ik zie het al helemaal voor me, de hele straat verlicht met die bouwlamp, 23:00uur, een gierend geluid in de straat, overal lichten aan in slaapkamers, verbaasde mensen, wat is er in hemelsnaam aan de hand?

Och, niets bijzonders, die rare buurman is weer eens bezig met zo'n vliegding 8O

Ben benieuwd naar de max. vluchtduur met de LiIonMg cellen en Firstconnect ook denk ik :wink:

IMG_3401.jpg

IMG_3402.jpg

IMG_3403.jpg

IMG_3404.jpg

IMG_3405.jpg

IMG_3406.jpg

IMG_3407.jpg

IMG_3408.jpg

Hey SUPER!

Het zijn (en blijven) super vliegende heli's!

Succes!

Vandaag even geprobeerd om de zender wat verder af te stellen mbt het toerental. Ik heb namelijk een zeer simpele multiplex cockpit mm zender die eigenlijk meer geschikt is voor vliegtuigen. Er zit wel een 120graden ccpm mixer op, alleen is de gasaansturing erg vreemd. Het is een soort 3-punts regeling, of neen , beter gezegd 2-punts regeling.
Het gas bij knuppelmiddenstand is namelijk zeer beperkt te regelen, bovendien verandert daardoor ook het gas bij knuppelminimaalstand.
Het gas bij knuppelminimaalstand is ook te regelen , maar ook zeer beperkt, als ik het gas te ver opregel dan gaat de motor niet meer via de schakelaar op de zender uit, zeer dom gemaakt dus ..... zucht .....

Vandaag had ik dus het gas bij knuppelmiddenstand wat opgeregeld, omdat er teveel rpm verschil zat tijdens knuppelmiddenstand en knuppelmaximaalstand. Enfin, zogezegd zo gedaan.
Zender aan, accu aangesloten en schakelaar omgehaald, ineens een verschrikkelijk ratelend geluid ..... de motor loopt te snel aan en vreet een aantal tanden van het hoofdtandiel op .... grrrrrrr ....... verdorie :evil:
Ik heb nog wel de regelaar (jazz 80-6-18 ) op langzaam aanlopen geprogrammeerd, hoe kan dit nu gebeuren ????!!!! Snap er niks van. Dit deed hij de allereerste keer ook al alleen was toen de aanloop minder hevig omdat het gas tijdens knuppelmiddenstand lager stond .... diepe zucht :( ..... de boel nog maar eens checken

Dit gedrag ligt hoogstwaarschijnlijk niet (alleen) aan de zender maar het is ook zo ondoorzichtig hoe alles werkt, met mijn robbe spirit zat ik er ook al uren mee te klooien !!

Ik was al stiekem aan het kijken voor een andere betere zender met meer mogelijkheden , maar nu weet ik het zeker ; DIE NIEUWE ZENDER GAAT KOMEN !!!
Gelijk een goed excuus om serieuzer op zoek te gaan :D

Maar nu heb ik dus een nieuw hoofdrotortandwiel nodig en ja, waar haal je dat zo snel vandaan en wie heeft dat direct op voorraad ... zucht :( de heli fly-inn van volgende week kan ik wel op m'n buik schrijven ......
Ik heb al gekeken . e-heli.nl heeft hem zelf ook in bestelling staan. Wie heeft in nederland nog meer mikado onderdelen ?

ps.
deze kwam ik nog tegen , wordt ik weer een beetje vrolijker van .............. http://www.epp-fly.de/Webshop/andy_rummer_melle2005_logo10_3d.wmv

Het tandwiel is inmiddels besteld bij nennos-helishop.de en ik kreeg bericht dat het vandaag verstuurd wordt, kijk dat moet je hebben. Voor de zekerheid maar gelijk 2 besteld (die krengen kosten 12euro per stuk !)

De setting van de regelaar heb ik gisteravond nagekeken en inderdaad staat de gasregeling op zacht aanlopen, dus dat moet kloppen.

Dan eens nagegaan wat er gisteren nu precies gebeurde.
Ik haalde de schakelaar om en de heli ging even flink heen en weer (minder als bij de allereerste keer) voordat de rotorbladen op toeren kwamen. Het leek alsof de hele rotorkop eerder bewoog dan de rotorbladen.
Ik heb de rotorbladen eens onderzocht en die hebben allebei op dezelfde plek aan de acherkant een klein deukje. Ze zitten precies op de plaats waar de mixerarmen tegenaan kunnen komen als je bij stilstand de de rotorkop draait en de bladen vasthoud !! Dus de motor liep aan en verdraaide de rotorkop ZONDER de massa van de bladen, daarna werd de rotorkop ineens weer tegengehouden doordat de bladen nu tegen de mixer-armen aan kwamen. Ik kan me voorstellen dat tijdens DAT moment de tanden zijn gebroken.

Dus het lijkt erop of de bladen te los hebben gezeten, terwijl ik vond dat ze best " moeilijk te bewegen" waren, zoals in de bouwbeschrijving staat. Maar ja, wat is " moeilijk" .....?
"die blatthalter-schrauben mussen so fest angezogen werden, das sich die rotorblatter nur noch schwer in den blatthaltern bewegen lassen"

In de bouwbeschrijving van mijn robbe spirit pro staat trouwens het tegenovergestelde: de rotorbladen niet TE strak in de bladhouders
"schrauben nur so stark anziehen dass sich die rotorblatter noch leicht in den blatthaltern schwenken lassen.
Nou moe .....

Misschien heeft het te maken met de massa van de rotorbladen in combinatie van het (relatief) plotselinge aanlopen van een krachtige (brushless) elektromotor ???

Aan andere elektro-helivliegers : hoe vast zitten ze bij jullie en hebben jullie bovenstaande ook wel eens meegemaakt ???

Overigens heb ik de boel verder nagekeken en hebben de mixerarmen gelukkig geen schade ondervonden van deze 'tik'.

Nog iets anders, omdat ik nog relatief beginner ben vlieg ik met de regelaar in 'normal mode' (net als met de robbe spirit) , zodat ik het gas 'dicht kan gooien' mocht er onverhoopt iets gebeuren. Misschien dat dit bij zo'n grote heli helemaal geen zin heeft vanwege de hoge massa van de rotorbladen. Met andere woorden , de bladen draaien nog wel even een tijdje rond als de motor uitgezet wordt ....
Wordt dit formaat heli meestal in 'governor' gevlogen of niet ?

Op zich zou ik het wel aandurven om in governor te vliegen maar het probleem is de zendermogelijkheid; ik heb er 1 schuif op zitten die ik nu gebruik voor de gy401 gyro. Dan zou ik het gas op die schuif moeten zetten en de gyro op een ander kanaal.
En dan de schuif het liefst in combinatie met een (nood)schakelaar..... en die combinatie is alleen mogelijk op kanaal 5 ... en in dat geval is het bereik van de schuif heel beperkt (eigenlijk bedoeld om 'stationair toerental' in te stellen voor een brandstof helicopter) :(
De gyro zou dan op kanaal 6 moeten komen, waarvan ik de pulsbreedte in kan stellen.... ehhhh ..... :(

:evil: ROTZENDER :evil:

Wanneer je de rotor kop met één hand vastpakt en een korte felle draaiende beweging maakt, dan moeten de bladen allebeide verdraaien en recht tegenoverelkaar komen te staan.

Als je in governor mode vliegt heb je helemaal geen schuif nodig, alleen een schakelaar op de zender om de heli in te schakelen.
Je stelt m.b.v. de gascurve een lineair toerental in, wanneer dit te laag is zet je dit hoger, de regelaar houdt dit toerental vast, ook onder belasting mits de akku genoeg capaciteit heeft.

Heb je al iets meer info over de konion akku's en kun je deze op maat laten maken voor b.v. 14,8 V (Logo 10)?
Ik heb vervanging nodig voor mijn 4s4p Thunder Power 8000 mAh.

piccolopup zei:
Wanneer je de rotor kop met één hand vastpakt en een korte felle draaiende beweging maakt, dan moeten de bladen allebeide verdraaien en recht tegenoverelkaar komen te staan.

Maar ik denk dat dit juist de oorzaak is van het probleem; de bladen kunnen tegen de mixer-armen aankomen, dat is ook gebleken; op beide bladen eenzelfde deuk op dezelfde plek ...

Als je in governor mode vliegt heb je helemaal geen schuif nodig, alleen een schakelaar op de zender om de heli in te schakelen.

De regelaar moet toch een bepaalde pulsbreedte binnen krijgen van de zender of gaat de regelaar 'vol open staan' en wordt het toerental bepaald door je overbrenging ?

Je stelt m.b.v. de gascurve een lineair toerental in, wanneer dit te laag is zet je dit hoger, de regelaar houdt dit toerental vast, ook onder belasting mits de akku genoeg capaciteit heeft.

Loopt het toerental dan mee met de stickbeweging ? Dat is toch juist niet de bedoeling in governor mode ?

Heb je al iets meer info over de konion akku's en kun je deze op maat laten maken voor b.v. 14,8 V (Logo 10)?
Ik heb vervanging nodig voor mijn 4s4p Thunder Power 8000 mAh.

Frank (fbk) heeft de nieuwe al meer in gebruik, die zal ik vragen hierop te reageren. Trouwens, op duitse fora kun je ook veel vinden, daar vliegt men voornamelijk met konions. (het zijn officieel geen konions trouwens)
En ze worden juist op maat geleverd volgens jouw specificaties. Men wil voorkomen dat je ze zelf gaat solderen. Ik ontving een bericht van hun dat iemand de thermische zekering had vernield tijdens het solderen, of dit waar is weet ik niet ....
Hier nog eens de site : http://www.first-products.de/Manganzelle.htm

In mijn robbe spirit heb ik konions die ik al maanden gebruik, dit zijn de 1600mAh . Het nadeel van dit type is dat de spanning geleidelijk lager wordt naarmate de accu leeg raakt, wat eigenlijk ongewenst is voor een heli. Desondanks doen ze het prima.
De nieuwe 'konion's ' (1400mAh) zijn hierop sterk verbetert, iets dat Frank ook kan bevestigen.

Frank, het is wel een beetje off topic maar kun jij kort en krachtig aanvullen ?

Je moet de kop in de juiste draai richting draaien, wanneer ik dit doe kunnen de bladen de mixer-armen niet raken.
In tegengestelde richting gebeurd dit wel, je zou zeggen dat, of de bladen zitten te los, of het opspoolen begint te abrubt.
Mijn regelaar (jazz 55-6-18) heb ik lineair op 70% in de gascurve staan in governor mode. (dan houdt hij 30% over om bij te regelen wanneer de akku leegraakt)
Hij start heel soepel op en loopt op tot 1500 toeren.

Ik heb de PDF van de cockpit mm even vluchtig bekeken, maar kon eigenlijk niets vinden over gas curves, ik vraag me af deze zender wel super geschikt is om met elektro helis te vliegen.

Rotorbladen zo vast draaien dat ze net niet meer bewegen als je de heli op z'n kant houdt (rotorkop verticaal dus). Evt. nog wat schudden met de heli.

Ik denk dat de instelling Slow niks doet wanneer je de regelaar in 'normaal' mode hebt staan. Deze is alleen van toepassing wanneer de Governor is ingeschakeld. De Normal mode is je probleem, of je moet iedere keer de pitch stick heel langzaam bewegen zodat het optoeren ook geleidelijk gaat.

Anne, bedoeld met lineair een compleet horizontale curve, dus niet een mooie rechte curve van links-onder naar rechts-boven zonder bochtjes. Dat laatste is een basis instelling voor brandstof-heli's.

Heb 1 regelaar op 12 sec. staan, en dit vindt ik tergend langzaam. Zit alleen te oude software in om te veranderen m.b.v. de ProgCard.

Een rotorkop staat toch nooit direct stil, meeste heli's zijn zelfs voorzien van een vrijloop-lager op de hoofdas. Maar dan nog nooit een rem-functie van de regelaar gebruiken, deze gaan veel te abrupt en kan dan ook voor afgebroken tandjes zorgen. Bij een Logo 10 staat je staart-rotor dan in 1 keer stil.
Aangezien je ook problemen hebt om de gascurve voldoende te beinvloeden, kun je ook overwegen om de regelaar, in governor-mode, op een ander kanaal aan te sluiten. Meestal zijn er wel 'Aux' of 'Sonder Funktion' kanalen over. En die zijn juist heel makelijk te proggen via een schakelaar.

De HT bladen kunnen inderdaad de mixer-arm van het andere blad raken. Bij andere bladen is dit meestal niet mogelijk om dat die veel breder zijn bij de bladhouder-bout.

m.vr.gr.

Rick

Piccolo en rick ,goede info, bedankt !

Ik ben er inmiddels achter dat er nog een vrije schakelaar over is op kanaal 6. Daar ben ik nu mee aan het experimenteren met aangesloten motor (hoofdtandwiel eraf !).
Dat lijkt nu dus gelukt. Ik heb er nu een schakelaar in gezet met 3 standen en al wat geprobeerd.
Stand 0 = motor uit
Stand 2 (middenstand) = motor aan. Hierbij is de range zeer beperkt, kan slechts + en - 50% regelen , zou als een soort idle 1 kunnen werken bij bijvoorbeeld +50% .
Stand 3 kan traploos van 0 tot 100% geregeld worden, dit zou zelfs idle 2 kunnen zijn !

Nu snap ik de "lineaire curve" van piccolo, hij bedoeld dus een horizontale lijn, wat ik al vermoedde, want anders kan die governor het niet bijhouden als je steeds gaat varieren in toerental.

Ik denk dat de instelling Slow niks doet wanneer je de regelaar in 'normaal' mode hebt staan. Deze is alleen van toepassing wanneer de Governor is ingeschakeld. De Normal mode is je probleem, of je moet iedere keer de pitch stick heel langzaam bewegen zodat het optoeren ook geleidelijk gaat.

Je slaat de spijker op zijn kop! Inderdaad moest ik de gasknuppel heel langzaam naar voren bewegen. Zeker in het begin was er dan een plotselinge aanloop.
Maar hoe doen anderen dat dan als ze een curve programmeren ZONDER gebruik te maken van governor mode ??? Dan programmeer je een curve in je zender. Dan maak je toch ook gebruik van de 'normal mode' op je regelaar en moet je toch hetzelfde probleem hebben tijdens het opstarten of begrijp ik het verkeerd ?
En wat als je net een heli gebouwd hebt ? Dan wil je toch ook eerst de boel langzaam opstarten zonder dat het allemaal te hard aan gaat lopen ???
(in mijn robbe spirit gebuik ik nog normal mode, alsik die ook in governor wil gebruiken dan moet de huidige 5 kanaals ontvanger vervangen worden door een 6 kanaals, omdat de schakelaar daar aan zit)

Rotorbladen zo vast draaien dat ze net niet meer bewegen als je de heli op z'n kant houdt (rotorkop verticaal dus). Evt. nog wat schudden met de heli.
Dit snap ik dus niet, heb ik dan straks niet weer hetzelfde probleem, ondanks aanloop vanuit governor mode ??

De HT bladen kunnen inderdaad de mixer-arm van het andere blad raken. Bij andere bladen is dit meestal niet mogelijk om dat die veel breder zijn bij de bladhouder-bout.
Dus toch wel ! ik dacht al dat ik gek werd ...

Nu heb ik alles als volgt zitten :
kanaal 1 + 2 + 4 = servo's tuimelschijf
kanaal 3 : gyro (+ heckservo)
kanaal 5 : niks (voorheen gasregeling in normal mode)
kanaal 6 : gasregeling in governor mode (voorheen leeg)
kanaal 7: gevoeligheid gyro mbv een schuif

Last but not least : weet iemand toevallig hoeveel polen de plettenberg orbit 20-10 heeft ?
Dat heb ik nodig omdat ik met een datalogger de rpm wil meten en dit in de software ingegeven moet worden , anders weet hij niet hoeveel pulsen hij moet tellen.

The 10 pole Orbit out runner motor is built with materials of the highest quality.

The proven sheet metal armature from the HP 355 series, neodyme magnets, triple ball bearings and a balanced casing guarantee high torque, efficiency and smooth rotation.

The driveshaft can be custom built on to the front or the back of the motor. Please state your preference when ordering. Pictured is the standard version.

The motors are ideally suited for power models, fun flyers, scale models and especially for helicopters.

http://www.plettenberg-motoren.com/UK/Motoren/aussen/orbit20/Motor.htm

Ik denk dat Rick op het zelfde uitkomt als ik met het vastdraaien van de bladen, de heli op z'n kant zetten en zo vast draaien zodat de bladen nog iets kunnen bewegen.

Ik heb de regelaar nu op 12 seconden aanlooptijd ingesteld, dan toert de motor zeer mooi op.
Ik zal de rotorbladen niet te vast aantrekken en dan maar hopen dat het nu wel goed gaat ...

De motor heeft 10 polen , bedankt , gewoon er overheen gelezen.
Helaas heeft m'n eagletree datalogger de geest gegeven, lastig, die moet weer worden opgestuurd naar de VS. Wel prima service, ik krijg zonder discussie een nieuwe toegestuurd.

Ik ben in afwachting van het hoofdtandwiel. Dan kan ik testen. Volgens mijn berekening kom ik op maximaal ca. 1900toeren met 5S konion en 19T motortandwiel.
Ik heb begrepen dat ik de governor niet op 100% moet zetten, dus ik begin met 75% om te testen. Ook weet ik niet of de governor regeling lineair werkt (75% throttle = 75% toerental ??) maar dat merken we dan wel.

Ik zit nu thuis dus heb even de cockpit bestickerd. Ziet er niet verkeerd uit vind ik, het kan natuurlijk niet op tegen een ge-airbrushte kap maar ja ...

Ik zal wat foto's plaatsen.

Mooi ding man! Ik heb deze thread met genoegen gevolgd. Een mooi voorbeeld van de uitdagingen van het in elkaar zetten en tunen van een moderne elctro heli. Zo zie je maar weer, iemand die zijn verstand gebruikt kan alle info in korte tijd tot een mooi resultaat brengen.
Misschien moeten we eens samen gaan vliegen, ik zit toch in de buurt.... :wink:

Heb je nu al je problemen bijna opgelost?
Het wachten is zeker op de nieuwe zender en tandwiel, wanneer krijg je deze binnen?

Back