T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

enfin, ik heb dus een extra ferrietkern NAAST de ontvanger geplaatst en opnieuw een test gedaan.
Er is een zeer duidelijk verschil waarneembaar. Er zijn nog slechts heel af en toe wat verstoringen op toerental en nick. Eigenlijk zit het nu weer op het nieau van voor de modificatie van de langere staartbuis.
Ik zal nu meerdere ferrietringen gaan plaatsen in de leidingen van de draden van de servo's naar de ontvanger, zo dicht mogelijk bij de ontvanger , een voor een, dan kan ik het effect zien van elke toegevoegde ferrietring.
Hier zijn de foto's van voor en na de plaatsing van de extra ferrietkern :

1 ferrietring:
IMG_3955_voor.jpg

extra (gele) ferrietring naast de ontvanger:
IMG_3992_na.jpg

IMG_3993.jpg

IMG_3994.jpg

Mooi dat je een verbetering ziet :wink:
De kleur van de ferrietring geeft vaak aan voor welk frequentiegebied deze het beste werkt. Die kleur is weer niet bij elke fabrikant hetzelfde :cry:
Je hebt nu een gele en een rode zie ik, eens kijken of hier iets over te vinden valt..................

Gevonden dat de permeabiliteit (u) van de gele kern zo'n 15% lager is dan de rode, dat zou betekenen dat je 15% meer windingen nodig hebt, maakt weinig uit dus :wink: De gele kern zou bruikbaar zijn tussen 2 en 50MHz, ook OK dus.

Eindelijk, na 3 lange maanden wachten heb ik m'n nieuwe Graupner mx-24s binnen gekregen ! Het is een pracht van een zender met zeeeeer veel mogelijkheden, ik heb er al wat mee zitten spelen en het menu zit logisch in elkaar.

Verder zit er achtergrondverlichting op wat ik wel erg prettig vind, regelmatig ben ik 's avonds buiten voor mijn huis wat afstellingen aan het doen. Mijn oude zender had ik zelf al voorzien van led verlichting.

Er zit een scan-functie op die je (alleen) kunt benaderen , net nadat de zender aangezet is, zodat je kunt controleren of je kanaal niet toevallig al bezet is.

De handleiding is alleen in het duits maar prima geschreven en meer dan 200 pagina's dik met allerlei praktijkvoorbeelden. Oh ja, de taal in de zender heb ik nu op engels gezet, net iets handiger dan het duits.

De accu is een 8cellen nimh 2000mah, hier hadden ze wat mij betreft best wel lipo in mogen doen, zeker voor dat geld.

Verder kun je alle modellen opslaan op een pc via usb , maar dan heb je wel een extra interne module nodig, die tevens dienst doet als leraar-leerling verbinding, ook DAT hadden ze voor dit geld wel gelijk in mogen bouwen .....

Verder merkte ik dat als de zender aan de draagriem hangt, hij schuin hangt, met de antenne naar boven . Ik had het handiger gevonden als hij juist met de antenne naar onderen zou hangen, vind ik persoonlijk een fijnere houding. De antenne zit trouwens niet op een kogelkop, dat had eigenlijk wel gemoeten hoor.

De sticks voelen erg smooth aan. De zender weegt ca. 1100gram met accu, da's wel even wennen, mijn multiplex cockpitje woog maar 600gram !
De handgreep vind ik ook welhandig, die had ik ook zelf gemaakt op de cockpit.

Hieronder wat foto's. Je ziet ook het scanmenu en wat er gebeurd nadat ik mijn andere zender aan zet op kanaal 80.

Zo, nu ga ik er verder mee spelen en eens kijken hoe het is om de heli's erin te programmeren.

En ik ben zo blij als een kind ... :D

IMG_4167.jpg

lynn_IMG_4175.jpg

lynn_IMG_4176.jpg

IMG_4183.jpg

IMG_4184.jpg

IMG_4185.jpg

IMG_4186.jpg

IMG_4188.jpg

IMG_4190.jpg

Mooie zender man, maar wat is het voordeel van een lipo t.o.v. NiMh in een zender.
Een NiMh gaat veel langer mee dan een Lipo en een nachtje aan de stroom en je zender heeft weer een volle buik!
Die scan optie is ook wel leuk!!!!

Ja, het is zeker een mooie zender, ik ben er ook apetrots op....
De enige voordelen van een lipo zijn het lagere gewicht en een voor mij betere "balancering" als hij aan de zenderriem hangt , that's it .
Ik heb net gekeken in de manual maar het wordt toch wat kritisch met 3s lipo.
De "betriebsspannung" loopt van 9.6V tot 12V en een volgeladen lipo zit al gauw boven de 12V , mmm ...

Nog een klein handigheidje is dat je elke servo aan een andere ontvangeruitgang kan toewijzen.
Een nadeel is dan wel dat als je iets aan die servo wilt veranderen (uitslag, expo etc) je wel de ORIGINELE servo moet wijzigen.
Dat kan verwarrend werken en dus heb ik besloten om maar al mijn ontvangers te gaan omsteken, die hebben namelijk allemaal een andere ontvangerkanaalbezetting (mooi scrabbelwoord ...). Jammer dat fabrikanten daarover niet iets gezamenlijks hebben afgesproken.

Nog iets: de displayverlichting is maar 20mA en da's netjes gezien de lichtopbrengst. Het totale stroomverbruik ligt dan met ingeschakelde verlichting op 250mA. Met een 2Ah accu kun je de zender dus 8uur achtereen gebruiken.

Ik kwam ook nog de zendmethode ppm10 tegen. Volgens graupner zelf is dit bedoeld voor indoor en funflyers met maximaal 5 kanalen. Zij beweren hiermee een "superschnelles ubertragungsverfahren" wat zoiets betekent als "razendsnelle behandeling van de overdracht" ... ja ja klinkt goed ... merkbaar ... geen idee ... ha ha ha !!

De software kan ook "logische schalter" programmeren. Dat is best handig. Er zit een AND en een OR functie in. Ik heb daarmee nu de timer geprogrammeerd voor de motorlooptijd. Die gaat nu dus pas lopen als er een schakelaar omgezet wordt EN als de knuppel naar voren bewogen wordt.
Ook heb ik die nu gebruikt om een waarschuwing te geven als je de zender aanzet terwijl de motorschakelaar op on staat OF de knuppel niet op "0" staat. Leuke handige dingetjes.

In het heliprogramma kun je natuurlijk allerlei curves programmeren, maximaal 8 punts curve, dus da's netjes. Verder kun je automatsch de punten laten "afronden"zodat er geen scherpe punten/overgangen ontstaan.
De curves programmeer je trouwens door met een cursor op een punt in de curve te gaan staan, die kun je dan varieren en vervolgens vastleggen, grafisch met daarnaast de % waarde. Heel eenvoudig dus.

Zo, ik ga weer verder spelen en ontdekken, wordt vervolgd...

Nou , ik ben gisteravond aan het worstelen geweest om een, in mijn ogen , heel simpele functie te programmeren ....... namelijk om mbv een schakelaar de gasknuppel-functie uit te schakelen. Dat is gewoon uit veiligheid zodat de motor nooit aan kan lopen (bij een vliegtuig) als er per ongeluk tegen de gasknuppel aangestoten wordt o.i.d.
Dat viel dus even heel erg tegen. Uiteindelijk is het wel gelukt , maar ik vond het erg omslachtig. Er stond ook geen voorbeeld van in de manual, waardeloos ! Er staat genoeg in over landingskleppen zus, landingskleppen zo , maar deze simpele functie niet !
Als iemand interesse heeft in hoe ik het gedaan heb dan laat maar even weten.

Trouwens, ditzelfde 'probleem' had de mx-22 ook al, wel logisch de mx-24 is daarvan afgeleid, alleen heeft graupner er blijkbaar niet van geleerd door het nu weer niet in de manual op te nemen .....

Nog wel iets anders handigs ontdekt, je kunt dmv een toetscombinatie de knoppen voor het menu uitschakelen, zodat je niet per ongeluk de instellingen in het menu veranderd.

En met een andere toetscombinatie kun je direct de stand van alle (servo) uitgangen aflezen, het houdt dan ook rekening met eventuele mixers, die neemt hij dus mee in het plaatje.

Ook kun je het menu van de zender blokkeren dmv een 4 cijferige getalscombinatie.

De menu-taal in de zender heb ik weer teruggezet naar duits, da's toch handiger omdat de manual ook in het duits is.

Je bent niet gek.

Komt doordat Robert een backup heeft moeten gebruiken om het forum weer online te krijgen. Hier zaten een aantal berichten van de dag erop niet in. Maarja helaas. Beter een paar berichten kwijt dan het hele forum!

Inderdaad zijn er een paar berichten verdwenen, nou ja kan gebeuren .....

Ik ben gisteren de hele avond bezig geweest om een heli te programmeren in de nieuwe zender .... misschien moet ik de zender nog leren kennen maar er zitten een aantal onduidelijke dingen in.
Helaas beschrijft de manual van de zender alleen maar weer een brandstofheli en heel beperkt een elektro-heli. Dat vind ik erg slecht.
De flugphasen vind ik weer wel erg handig. Enfin ik ben nu zover om een proefvlucht te maken met de heli (honey bee king 2) , maar dat zal gezien het weer niet snel gebeuren ...
Ik ben er nog steeds niet achter waarom ik in de "servoanzeige" op kanaal 6 (=gas) maar niet de balk tot 100% krijg uitgestuurd.
Ik heb nu 3 flugphasen, die gestuurd worden door switch7 (3 standen)
1 motor off
2 normal
3 3D

tijdens fase 1 is de gascurve een rechte horizontal lijn op -100%, oftewel motor uit
in fase 2 is dit een rechte horizontale lijn op -25%
fase 3 is een rechte lijn op -10%

Blijkbaar is volgas dus 0% , in het midden van de balk van de "servoanzeige" ! Dat vind ik heel vreemd ???

Verder lijkt alles prima te werken.

De overgangen tussen de fasen kun je traploos instellen van 0 tot 9.9 seconde en werkt prima.

Weet iemand die ook een mx-24s of mx-22 heeft hoe de gas curves zo ingesteld moeten worden dat de "servoanzeige "wel naar 100% loopt ?

Enfin na een hele tijd te druk te zijn geweest met andere dingen, heb ik eens tijd gemaakt om extra ferrietringen te plaatsen om de verstoringen op de gasregelaar en de nickservo proberen te onderdrukken.

Daartoe heb ik gisteravond het volgende veranderd :
1- de kabel van de gyro heb ik verlegd naar de andere kant van het chassis. Deze loopt nu niet meer langs de kabel van de regelaar (naar de ontvanger).
2- er zit een ferrietring in de kabel van de gyro, dichtbij de ontvanger
3- idem in de kabel van een van de rollservo's
4- idem in de kabel van de nickservo
5- de individuele servokabeltjes lopen niet meer tegen ekaar (was voorheen wel zo, vanwege cosmetische redenen, het zag er heel netjes uit)

Ik heb expres 1 servokabel vrijgelaten van een ferrietring, ik heb namelijk begrepen dat er 1 ongefilterde ground moet zijn als referentie voor de ontvanger antenne.

Dus in elke servo-leiding die aankomt bij de ontvanger zit nu een ferrietring (op 1 na).

Enfin, vanmorgen even een test gedaan en het resultaat is dat het gedrag EXACT hetzelfde is als voorheen ! (verstoring op de nickservo en het gaskanaal)
Een conclusie is dus dat de ferrietringen niet afdoende zijn om de verstoring te onderdrukken en/of dat de verstoring niet via de servokabeltjes de ontvanger binnenkomt.
Er vanuit gaande dat het probleem uberhaupt veroorzaakt wordt door verstoring in de ontvanger. Want dit is het gevoeligste deel van de totale helicopter.

Ik ZOU natuurlijk een andere 7 kanaals ontvanger kunnen proberen, maar dat is wel een dure grap om 'even' te proberen , als dat niet werkt dan zit ik met een ontvanger opgescheept ...

mmm .... iemand nog ideeen of suggestie's ???

Ik ZOU natuurlijk een andere 7 kanaals ontvanger kunnen proberen, maar dat is wel een dure grap om 'even' te proberen , als dat niet werkt dan zit ik met een ontvanger opgescheept ...

mmm .... iemand nog ideeen of suggestie's ???

Ja dat klopt natuurlijk, ik kan je enkel mijn ervaring delen. Ik had op 2 electro helikopters een probleem met storingen. Heb alles geprobeerd, ferriet, componenten verplaatsen, nieuwe regelaar phoenix, powerJazz en de gewone kontronik 55 Jazz. Soms dacht ik dat het opgelost was, niet dus. Dan heb ik toch maar eens een andere ontvanger geprobeerd, 2 X DDS-Micro-8 PCM van ACT, en alle problemen waren weg. Het leuke is dat je die in SPCM mode kan vliegen met de MX22 (24 waarschijnlijk ook). Welke ontvanger zit er trouwens bij je MX24? Je kan de ontvanger na de vlucht ook uitlezen om te zien of er storingen geweest zijn. Als scanner kan ie ook dienen. Bij mij stond de teller telkens op 0, zo kan je objectief testen of een aanpassing aan je systeem invloed heeft. Bij mij zitten er nu 2 in mijn helikopter in diversity opstelling maar ik vermoed dat dit eigenlijk overkill is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, met 2 ontvangers noemen ze dat geloof ik 'antenne diversity" wat een dubbele veiligheid garandeerd. Heel mooi en betrouwbaar systeem van ACT , die jongens weten echt wat ze doen. Het is een dure grap maar dan heb je ook wat.
Maar goed, zover wilde ik eigenlijk niet gaan, het zou met minder ook moeten kunnen , alleen heb ik nog niet ontdekt hoe.

Trouwens bij mijn mx-24 zit geen ontvanger , die heb ik "barebone" gekocht. Ik verwacht dat spcm wel mogelijk is. Het nadeel van pcm vind ik wel dat storingen gemaskeerd worden. Je weet niet echt wat er aan de hand is. Ik zou het liefst de oorzaak van het probleem oplossen ipv de gevolgen te onderdrukken.
Misschien dat een andere ontvanger de snelste manier is om te ontdekken of het niet daar aan ligt.

Ik heb een robbe spirit pro en de ontvangst daarvan is perfect. Maar ja, daar zitten allemaal andere spullen in, net als in m'n mini heli , een esky honey bee king, ook daar geen enkel moment storing gehad.
Uitgerekend op m'n duurste en grootste heli gebeurd dit wel .....

Ik heb goed nieuws ! Ik heb al mijn modellen nog eens negekeken en voila ! Daar trof ik nog een 7 kanaals ontvanger aan in mijn Diablotin , identiek aan de eerste ... zo lijkt het ......
Ik heb ze beiden eens opengemaakt en vergeleken. De tot nu toe gebruikte heeft een opdruk V.1 op de print staan. De andere V. 2.1 ...... mmm .... dat geeft moed ....

Enfin na alles keurig dicht te hebben gemaakt en de 'nieuwe' ontvanger in de Logo te hebben geplaatst (1:1 hetzelfde) eerst een check op de grond of alles goed werkt en dat was zo.

Vervolgens motor aangesloten en hier voor mijn huis gehoovered (met 500W bouwlamp, de buren zullen wel denken "och hij is weer bezig ").
En voila ! Weg storingen op de regelaar en nick-servo ! Nou breekt m'n klomp !
Wellicht heeft multiplex in de V2.1 ontvanger iets veranderd of verbeterd ?!?!?!?! (Ik heb ze nu voor de zekerheid extern maar het versie-nummer gegeven )
Aan de bovenkant van de V2.1 print zag ik nu wel een extra 220uF elco en weerstand zitten, misschien een buffer/filter voor de 5V voedingsspanning ???

Het zag er goed uit, 1 pack leeggehoovered en niet 1 maal een storing gehad !
Ik zal niet te vroeg juichen en nog meer testen doen, maar het ziet er veelbelovend uit. Nu ga ik een voor een de ferrietringen eruit halen, wellicht zijn deze helemaal niet nodig.

Hier de foto's van de ontvangers en de verschillen :

IMG_4413.jpg

IMG_4405.jpg

IMG_4406.jpg

IMG_4411.jpg

IMG_4412.jpg

IMG_4414.jpg

Laatst bewerkt:
Allereerst iederen de beste wensen voor een goed en gezond 2008 !

En hier weer even de gebruikelijke update :
Zondagmiddag 2 packs gevlogen in cuijck (tijdens de eerste 'meeting' van de nog op te richten elektro heli vliegclub haps...) en dat ging perfect, zonder storing die ik met de vorige ontvanger wel had !

Gisteren had ik de langere SAB 550 mm erop gemonteerd en gekeken hoe dat gaat. Nou dat gaat prima ! Er zit merkbaar meer energie in dan met de helitec 515bladen. En het staat wel mooi, hij is weer een stukje groter !
Uiteraard heb ik de eagletree datalogger eraan gehangen en de verschillen gemeten. Hieronder de samenvatting :

Helitec cfk/gfk 515 mm
SAB cfk/gfk 550mm

Rpm = 1625
Rpm = 1575

Power in hoover avg = 390W
Power in hoover avg = 390W

Current in hoover = 21A
Current in hoover = 22A

Voltage in hoover = 18V
Voltage in hoover = 17V

Power max pitch = 850W
Power max pitch = 850W

Current max pitch = 52A
Current max pitch = 59A

Voltage max pitch = 16.4V
Voltage max pitch = 14.4V

Je ziet dat de beperkende factor de accu is, bij max pitch bij de grotere bladen zakt gewoon de spanning meer in elkaar. Ook wel logisch, het is tenslotte geen ideale spanningsbron (Ri=0 ohm). Blijkbaar kunnen deze 5s3p lithium-ion-mangaan accu's maximaal kortstondig 850W leveren.
Maar dat is wel genoeg hoor.
Verder zie je dat het toerental met de langere bladen ongeveer 50rpm in elkaar zakt.

De meetgrafieken vind je hier terug in de Word file : http://airtoimedia.nl/web/upload/666yeti666/logo103Dmeting31122007.doc

De volgende stap wordt nu om het toerental te verhogen, zodat ik met wat wind meer stbiliteit heb en meer energie in de bladen heb om sneller uit (nood)situaties te komen. wordt vervolgd ....

Ben eigenlijk benieuwd of dit draadje nog gevolgd wordt .... reacties welkom ...

IMG_4783.jpg

verschil in lengte
IMG_4784.jpg

IMG_4785.jpg

nieuwe rotordiameter = 124cm
IMG_4786.jpg

Zondagmiddag 2 packs gevlogen in cuijck (tijdens de eerste 'meeting' van de nog op te richten elektro heli vliegclub haps...) en dat ging perfect, zonder storing die ik met de vorige ontvanger wel had !
Hey Bas,

Ik heb afgelopen zondag toch 1x in een linkerbocht aan je linkerkant een heftige storingstik op je staart gezien (volgensmij ben je er inmiddels zo aan gewend dat het je niet meer opvalt). :D

Ik had bij mijn Mini Titan met een Schulze 835 ontvanger ook vrijwel iedere vlucht zo'n tik (of zelfs 2). Met PCM heb je juist deze vervelende tikken niet. Tegenwoordig ben ik overgestapt op 2,4Ghz en vlieg storingsvrij.

Grtz,
Emile :cool:

aldert leuke reactie,bedankt

emile, je hebt goed opgelet ;-) , echter dit was een totaal andere storing dan die ik met de v1 ontvanger had (variatie van het toerental en verspringen van de nickservo).

Ik maak me om deze laatste storing niet druk , dit heb ik ook wel eens gehad met mijn vliegtuigen en is geen STRUCTURELE verstoring, zoals met de v1 ontvanger wel het geval was.

Ik volg je topic ook!

De accu's kunnen best wat volt trekken zeg!

groethes baileys

Back