T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Zo ... dat is weer even geleden, enfin, hier weer een update :

In de tussentijd had ik de alu staartbuis 3cm iets ingekort , de bijbehorende riem had ik ook nog liggen. Hierdoor kwam het zwaartepunt beter uit, hij was namelijk wat staartlastig waardoor een roll niet mooi symmetrisch verloopt.
Nu kan de accu weer wat naar achteren geschoven worden en is het roll-gedrag beter geworden maar eigenlijk nog niet helemaal naar mijn zin. Het ligt natuurlijk ook ook mijn stuurmanskunsten ....

Ook de 3de wedstrijd van de beginnersklasse dutch3d weer overleeft .... zoals verwacht niet heel hoog ge-eindigd maar ook niet als laatste (1 na laatste ... snif , snif .....)
Ik had mijn figuren weer aangepast en dat had ik misschien toch niet moeten doen. Vooral de pirouette ging niet lekker. De andere figuren gingen redelijk :
roll, looping, stall-turn, pull-back, zijwaarts hooveren.

Ik had met de nieuw flightpower lipo's gevlogen en in vergelijking met de li-ion-mn cellen is dat een erg groot verschil, de lipo's houden veel beter hun spanning vast en ook is de inwendige weerstand veel lager.
Dat merk je goed ; het toerental is hoger , bij dezelfde instelling van de governor en tijdens een grote looping kakt het toerental bijna niet in. Ook kan ik langer vliegen omdat de capaciteit 5000mAh is , tegen de 4200mAh van de li-ion-mn cellen.
Het was desondanks weer een erg leuke dag en ook weer veel geleerd van de anderen. De laatste wedstrijd is in september.

Verder ook nog wat slecht nieuws, vorige week gevlogen met de li-ion-mn en merkte gedurende de vlucht al dat hij minder power had dan gebruikelijk. Na de landing rook ik een vreemd geurtje en na het pack bekeken te hebben, bleek dat er 1 cel lek was !
De vloeistof borrelde eruit dus dat was foute boel. De cel was ook bloedheet. Nadat het pack afgekoeld was eens gemeten aan de ene cel en ja hoor : 0 Volt .
Omdat het pack is opgebouwd uit 5S3P , heeft hij de andere 2 cellen die eraan parallel staan ook naar 0 Volt getrokken ...
De andere cellen zijn nagemeten en die zijn o.k. Ik heb altijd met balancer geladen en de packs nooit helemaal leeg gevlogen.
En nog het ergste vind ik dat dit pack maar 35 cycli achter de rug heeft !

De leverancier is op de hoogte gesteld maar het antwoord onbevredigend; het kwam erop neer dat ik een nieuw pack van hun kan kopen voor 90euro ipv. 170euro .......
Tja, op dit moment wil ik dat niet, nu ik de prestaties van de lipo ken ..... ik ga voorstellen of zij me 3 nieuw cellen sturen en dan probeer ik er nog wel wat van te maken ...

In de tussentijd ben ik me aan het orienteren op een 90size elektro heli op 12s lipo .......

wordt vervolgd ....

Betse mensen ik ben nieuw hier dus zal me heel even kort voorstellen.
Ik ben jean paul en ik ben 24 jaar en ik ben ongeveer nou een jaar bezig met deze zeer spannende en verslavende hobby.
Nou heb ik eer gister een logo 10 gekocht kompleet gebouwt (tweedehands) maar die man kon er niet mee vliegen ;).
Nou is mijn vraag ik kan er wel mee vliegen alleen ben ik nog steeds een kluns met de afstellingen de heli heeft last van trillingen dus heb de tracking van de bladen gecontroleerd die heb ik heel netjes nu maar heb nog steeds las t van trilling maar dan in de staart er valt goed mee te vliegen maar ik hou niet van dat soort dingen iemand een idee wat het kan zijn?
En dan heb ik nog een vraagje als ik opspin hoor ik in het begin een tikkend geluid bij de staart net alsof de snaar slipt dus als ik twee keer opspin heb ik daar geen last van.
En de motor word naar mijn inzien een beetje te warm is dit normaal??

Mvg Jean Paul

Hey,

het tikken in de staart is het tikken van de te slappe snaar aan de binnenkant van de staartbuis. De tanden haken licht in elkaar, en bij het "loshaken" tikt hij even tegen de buis. Deze moet je iets opspannen, maar niet te strak dat het teveel energie kost.
Strilling: Bladen uitbalanseren, staartbladen balanseren, peddelstang exact in het midden, peddels tracken, uiteraard de bladen tracken, juiste spanning staartsnaar, juiste gearmesh, juiste mechanische afstelling van staart (en uiteraard servo's/swash). Heb je dit gedaan, en de heli is dus nieuw zoals ik begrijp uit je verhaal en ongecrashed... dan heb je een super smooth en trillingloos draaiende heli.

Succes, greetz,

Aldert

He Jean-Paul, welkom hier op het MBF, ik ben degene die je hier naar toe hebt gewezen vanaf het Logo-maniac forum.
Ik zie dat je hier al wat nuttige info toegeworpen hebt gekregen.
Misschien even handig dat je even wat meer info aan je profiel toewijst, zodat we kunnen zien waar je mee vliegt en waar je vandaan komt, zodat we je gemakkelijker kunnen helpen.
Veel succes in deze machtige en verslavende hobby.:p

Hoi Jean Paul,
als ik jou was zou ik de stangetjes van de kop demonteren, (ook die naar de servo's lopen) en vervolgens mbv de manual het opnieuw opbouwen.
Stel het dan zo af dat als je stick voor de pitch in het midden staat , je ook nul graden pitch op de kop hebt. Dat is later gemakkelijker afstellen, mocht je 3d willen vliegen waarvoor evenveel positieve als negatieve pitch nodig is.

ps. wil je een nieuw draadje starten met je vragen ... ? Dan heb je ook meer kans op goede antwoorden/suggesties van anderen ...

Beste iedereen,

Dit zal dan mijn laatste off topic bericht zijn in dit draadje ;)
Wat fijn dat er zo snel gereageerd word.
Bedankt voor de snelle hulp ik ga er gelijk mee aan de slag en in mijn "eigen" topic ga ik erover verder!

En ik zal mijn profiel een deze dagen aanpassen met welke heli's ik heb e.d!
Bedankt voor de tips!!!

Groetjes

Weer even een update na lange tijd , helaas geen goede :

Ik ben net terug van de figuren oefenen voor de dutch3D .... het was kort maar krachtig zullen we maar zeggen .....

Ik zette de roll in en zat eigenlijk te laag , ook nog wind mee, en teveel negatief pitch ....... zucht ........ een week voor de wedstrijd .......

Schade voorzover ik het kan zien : staartbuis (tja da's duidelijk) , staartriem, staartsteunen, staart-as, staartblad, staartaansturing , hoofdrotorblad, paddel stang, 1 servo, hoofdtandwiel, blad-as, hoofd-as ..... en de rest dat ik nog ontdek ....

115048b93bd865809.jpg

115048b93bd891b4e.jpg

115048b93bd8bdadd.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Potdomme man, that sucks!
Succes met de herstelwerkzaamheden, hopelijk heb je hem op tijd klaar voor de wedstrijd!

Gr, Roy

He getverrr...
Dat is echt balen man :(.
Ik hoop dat je hem nog op tijd gemaakt kan krijgen voor de D3D Bas..
Ik ga straks mijn herstelde MiniTitan opnieuw invliegen, eerst maar een paar kruisjes slaan dan, en hopen dat hij nog wat beter vliegt als voorheen.

Bedankt voor jullie medeleven, ik heb nog niet alle onderdelen binnen dus dat gaat niet meer lukken voor zondag ...... GRRRRRRRR !!!!!

Ik heb nog wel de 3DX500 en de mini titan, maar met windkracht 4 a 5 en stoten van 60km/h, volgens de voorspellingen, wordt dat meer "de boel heelhouden" dan mooie figuren vliegen , vrees ik ....
Murphy wordt bedankt !

Geluk bij een ongeluk dat de dutch3d is uitgesteld, wellicht krijg ik de logo nu wel op tijd af :-)
Ik ga er trouwens weer de 515mm bladen op monteren.
Met de kortere bladen zal de discloading hoger worden, dus misschien heb ik er nog voordeel van ook, doordat hij misschien minder last heeft van wind.

Er zit aanzienlijk minder stijgvermogen in de heli, dus dat zal even wennen worden, alhoewel ik de pitch zou kunnen verhogen naar 13graden
Headspeed mag ook wat verhoogd worden, alhoewel ik hem niet te nerveus wil hebben. Verder zal de rollsnelheid wat hoger liggen.

Laatst bewerkt:
Nou, even een update;

Gisteren weer voor het eerst gevlogen met de logo en de " korte bladen" . Alles werkte weer perfect, er hoefde niets getrimd of afgesteld te worden. Je kunt zeggen wat je wilt, een Mikado heli kost wat maar dan heb je ook wat !

Maar goed, er stond erg veel wind en dat was wel te merken, vooral tijdens hooveren was hij gevoelig op pitch, maar toch wel minder dan met de 550mm bladen.
2 packs rustig gevlogen. Tijdens een looping waaide hij flink uit positie, maar gewoon rustig blijven en de looping afmaken.

Vanavond nog even het toerental in de "hoover-stand" omlaag gebracht, gewoon op gevoel, zonder te meten. Inderdaad wordt de heli wat goedmoediger, reageert wat minder snel op cyclic en op pitch.
Toch had ik er nog -5/+10 pitch op staan. Dat is net veranderd in -3/+7 en dat wordt morgen getest.
De bedoeling hiervan is namelijk dat ik heel precies kan hooveren tijdens de laatste wedstrijd. Voorheen had ik erg veel last van wind en moest ik erg veel met de pitch spelen om hem op de plaats te houden en omdat het bereik groot was ging ik dus overcompenseren.

Ik ga dat morgen even voor de deur op het veld uitproberen.

Wat me trouwens nog positief opviel aan de jazz 80-6-18 regelaar is dat als ik schakel tussen laag en hoog toerental de rpm altijd gelijk is, of ik dat nu doe tijdens neutraal pitch op de grond of al hooverend in de lucht.
Ik heb ook een mini titan met de standaard bijgeleverde regelaar en die doet dat dus niet, daar is de rpm steeds verschillend, dat moet echt bij neutraal pitch gebeuren. Maar goed die regelaar kost dan ook geen drol ....

In ieder geval ben ik bijna klaar voor de laatste wedstrijd op zondag , nog wat fine-tuning en dan kan het jaar mooi afgesloten worden !
En volgend jaar ga ik dan een andere heli gebruiken voor de wedstrijden ; een miniature aircraft ION-X2 , zie ook mijn draadje :

90-size-elektro-heli

wordt vervolgd ....

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, even de nieuwe settings getest ; +7graden tijdens hoover is net iets teveel van het goede. Daarna teruggebracht naar +5, mmm, dat is weer net te weinig voor m'n gevoel, er is weinig ruimte voor een eventuele snelle correctie.
Nu dus teruggebracht naar +6graden, dat is een mooi compromis.
-3/+6 tijdens hoover dus

Wat hebben jullie voor pitch bereik tijdens hooveren ?

+ 11 - 11, en midstick is 0. Alles lineair. Meeste eerlijke setting, ieder toerental, alle manieren van vliegen (rondtuffen, hooveren, racen enz.)

Greetz, Aldert

Ja, daarmee lukt het ook wel, maar ik heb gemerkt dat als je precies moet hooveren op de dutch3d het niet fijn is, om zo'n groot pitchbereik te hebben, zeker niet als er wat wind staat en je echt met pitch moet spelen om de heli niet teveel in hoogte te varieren.

Midstick is bij mij trouwens ook 0 hoor, da's wel zo gemakkelijk.
Grappig dat jij geen expo gebruikt trouwens, ik weet niet beter dan dat ik het altijd doe, anders wordt hij veel te zenuwachtig bij grote uitslagen. Zal ook wel een kwestie van ervaring zijn trouwens ....

Nu je er over begint, ik ga dat ook eens proberen. Niet de expo, dat heb ik al geprobeert maar is minder goed bevallen. Mogelijk vanwege de aangeleerde gewenning om lineair te vliegen.
Idd, het variëren in pitch is eigenlijk het meest aanwezig met wat hardere wind, als dat veel beter reageert is het zeker de moeite waard.

Greetz, A.

Back