... maar zeg al niks meer ...
Bas
Nou Bas, kom op ! dat was ook weer niet MIJN bedoeling.
Ik ben alweer iets verder :
Montage van de stuurbrug en paddels. Deze paddels zijn flink zwaar (heb ze niet gewogen) en langer dan de 3D versie. Het extra gewicht zit geheel aan de voorrand en ze zijn vrijwel gebalanceerd rond het schroefgat.
Bij de montage van de stuurbrug is het belangrijk om te letten op de richting van de kogellink die later op de pitchcomp. kogel komt. De A op de kogellink moet altijd van de kogel af wijzen (ik heb het nog nergens gezien in deze manual, maar het moet wel zo !).
De 2 stangetjes voor de stuurbrug moeten voor montage op lengte gemaakt worden.
Het is dan handiger om eerst het stangetje op de kogelstang te klikken en dan pas aan de brug te schroeven, zo kan je gelijk de onderste kogellink in de juiste richting zetten, met de A naar rechts zoals op de foto. Als dat later niet goed blijkt te zijn kan je dat alleen veranderen door de kogellink te verdraaien en dat verandert de lengte weer. Het moet voor montage al goed zitten dus.
Bij het definitief vastzetten beide zijden tegelijk aandraaien, dit voorkomt het mogelijk scheeftrekken van de brug bij het vastdraaien van de bouten.
Over de paddelstang gaan Carbon verstevigings hulzen met aan beide zijden een metalen bus.
De binnenste bus is altijd Alu, de bus aan de paddelzijde is naar keuze staal (5gram) of Alu (1 gram). Ik heb gekozen voor staal voor een betere stabiliteit.
De busjes worden verlijmd met 5min. epoxy.
Leuk die Carbon hulzen, maar als je ze gaat monteren heb je 1 probleem: ze zullen nooit EXACT passen tussen paddel en brug, op het moment dat de paddel goed staat is er nog een klein beetje ruimte tussen paddel en de huls.
Ik heb dat opgelost door het op te vullen met een paar vulringetjes, totaal 0.3 mm per paddel. Nu zit het wel strak opgesloten.
Paddels gemonteerd.
Verder met de tuimelschijven: ook hier zitten de kogels er los op en moeten met loctite gemonteerd worden. Nu valt mij nog een verschil op met de 700 3D: op de binnenring zitten nu veel kortere kogels, vergelijk maar met een "oude"tuimelschijf:
De hoofdas met pitchcompensator zit verpakt met veel conserveringsolie. Goed schoonmaken dus.
De 4 ringen zijn om later de hoofdas zonder op/neer speling te kunnen monteren.
Ze hebben verschillende diktes (0.5, 0.8, 1.0, en 1.2 mm) .
Even passen, de y-linkjes draaien vrij zwaar in nieuwstaat, bij een vorige 700 gingen ze vanaf nieuw al vrij licht dus ook hier heeft Align verbeteringen doorgevoerd !
Ook weer klaar.
Ik stop ermee voor vandaag.
gr,
Rob