T-rex 700E F3C

Kwam tijdens het "surfen" op het net nog een leuk filmpje voor jullie tegen, misschien ook nog wel wat handige info m.b.t. de bouw die vermeld wordt bij de omschrijving.

Ronald

Goeie tip Ronald !
Dat van die te lange A-arm zal ik op letten, is toch raar dat Align zo'n fout maakt (als het klopt wat er gezegd wordt)

gr,
Rob

Rob, waarom gebruik je die zogenaamde R48 lagerlijm ? Lijm je daarmee het lager vast in de bladhouder en zoja, waarom ?

Bas

Klopt, met lagerlijm zit het lager echt vast, zonder is er aardig veel speling !

Rob

Dan is de passing toch gewoon niet goed zou ik zeggen ...
Hoe krijg je dat er in hemelsnaam weer uit dan ? Verwarmen ? Loopt gelijk het vet uit de lagers, moet je die ook vernieuwen ...

Bas

Dan is de passing toch gewoon niet goed zou ik zeggen ...

Ben ik niet met je eens, het hangt er helemaal van af hoe alles is ontworpen.

Hoe krijg je dat er in hemelsnaam weer uit dan ? Verwarmen ? Loopt gelijk het vet uit de lagers, moet je die ook vernieuwen ...

Als ik zover ben dat ik de lagers er uit moet halen om de 1 of andere reden dan zal dat niet voor niets zijn, en zal ik ze toch niet meer kunnen gebruiken.

Je zit wel een beetje te zoeken Bas !

Alle kleine beetjes speling die je dr op deze manier uithaalt, resulteren in een strakker vliegende heli. Bovendien voorkom je nog dat de kleine passingen langzaam groter worden als je dingen tegen elkaar lijmt.

... maar zeg al niks meer ... :(

Bas

Nou Bas, kom op ! dat was ook weer niet MIJN bedoeling. :-)

Ik ben alweer iets verder :

full

Montage van de stuurbrug en paddels. Deze paddels zijn flink zwaar (heb ze niet gewogen) en langer dan de 3D versie. Het extra gewicht zit geheel aan de voorrand en ze zijn vrijwel gebalanceerd rond het schroefgat.

full

Bij de montage van de stuurbrug is het belangrijk om te letten op de richting van de kogellink die later op de pitchcomp. kogel komt. De A op de kogellink moet altijd van de kogel af wijzen (ik heb het nog nergens gezien in deze manual, maar het moet wel zo !).
De 2 stangetjes voor de stuurbrug moeten voor montage op lengte gemaakt worden.
Het is dan handiger om eerst het stangetje op de kogelstang te klikken en dan pas aan de brug te schroeven, zo kan je gelijk de onderste kogellink in de juiste richting zetten, met de A naar rechts zoals op de foto. Als dat later niet goed blijkt te zijn kan je dat alleen veranderen door de kogellink te verdraaien en dat verandert de lengte weer. Het moet voor montage al goed zitten dus.

full

Bij het definitief vastzetten beide zijden tegelijk aandraaien, dit voorkomt het mogelijk scheeftrekken van de brug bij het vastdraaien van de bouten.

full

Over de paddelstang gaan Carbon verstevigings hulzen met aan beide zijden een metalen bus.
De binnenste bus is altijd Alu, de bus aan de paddelzijde is naar keuze staal (5gram) of Alu (1 gram). Ik heb gekozen voor staal voor een betere stabiliteit.

full

De busjes worden verlijmd met 5min. epoxy.

full

Leuk die Carbon hulzen, maar als je ze gaat monteren heb je 1 probleem: ze zullen nooit EXACT passen tussen paddel en brug, op het moment dat de paddel goed staat is er nog een klein beetje ruimte tussen paddel en de huls.
Ik heb dat opgelost door het op te vullen met een paar vulringetjes, totaal 0.3 mm per paddel. Nu zit het wel strak opgesloten.

full

Paddels gemonteerd.

full

Verder met de tuimelschijven: ook hier zitten de kogels er los op en moeten met loctite gemonteerd worden. Nu valt mij nog een verschil op met de 700 3D: op de binnenring zitten nu veel kortere kogels, vergelijk maar met een "oude"tuimelschijf:
full

full

De hoofdas met pitchcompensator zit verpakt met veel conserveringsolie. Goed schoonmaken dus.
De 4 ringen zijn om later de hoofdas zonder op/neer speling te kunnen monteren.
Ze hebben verschillende diktes (0.5, 0.8, 1.0, en 1.2 mm) .

full

Even passen, de y-linkjes draaien vrij zwaar in nieuwstaat, bij een vorige 700 gingen ze vanaf nieuw al vrij licht dus ook hier heeft Align verbeteringen doorgevoerd !

full

Ook weer klaar.

Ik stop ermee voor vandaag.

gr,

Rob

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel indrukwekkend, ik houd je verslag in de gaten :)

Wat je trouwens zegt over de linkjes, ik liep tijdens het bouwen van mijn 550 tegen hetzelfde probleem aan. Ik wist toevallig dat de linkjes aan een zijde een markering hadden. Vandaar dat ik het onder het licht nader bekeken heb en toen zag je wel een klein beetje een vernouwing aan de kant van de 'A'. Die heb ik dus aan de buitenzijde gedaan.

Dank voor de lovende woorden !

Het is wel wat werk maar dan heb je ook wat.

Het is gek dat Align daar ook nu weer niets over vermeld in zijn manuals;
Als je de kogels er verkeerd om opdrukt rek je die kleinere opening te ver op en gaan ze los zitten, in het ergste geval breken ze zelfs. Dat is dus in het verleden bij Thunder Tiger ook gebeurd.

Rob: dit is nu al een bouw verslag om te gaan bewaren. Erg uitgebreid en zeer leerzaam, ik loop iets op je voor en het geeft mij een goed gevoel dat de zaken die jij als ervaren bouwer meld mij ook al opgevallen zijn, alleen het gelijktijdig aandraaien van de brug daar was ik nog niet op gekomen en heb dit alsnog gedaan.

Een punt dat mij ook nu weer opvalt is inderdaad de montage van de links, ook hier nergens een melding of plaatje hoe de links gemonteerd moeten worden. Mij is het aflopen zomer eens verteld door Remon toen hij mij hielp bij het afstellen van mijn 600, ook toen stond er nergens iets in de manual vermeld en volgens mij staat het in geen enkele manual van Align.

Verder heel mooi dat je vooral aandacht besteed aan al dit soort " kleine" zaken die toch erg belangrijk zijn voor een goede basis opbouw van de heli. Je opmerkingen gelden zeker NIET alleen voor deze heli maar kunnen ook gebruikt worden bij de opbouw bij ander heli's. Dus ook beginnende heli vliegers hebben veel aan je op en aanmerkingen!

Ga zo door Rob ik weet zeker dat je een hoop mensen een plezier doet door het zo uitgebreid in beeld te brengen, mij in ieder geval zeker :banana:

Met John eens !!! Erg mooi uitgebreid bouw verslag.

Maar ik denk dat Align er van uitgaat dat een ieder die deze heli's bouwt op de hoogte is van het feit dat de A-tjes altijd aan de buitenkant moeten. Maar is toch wel een vermelding waard in de manual.

Je zou maar als aller eerste heli een 700 F3C bouwen :D

Dat van de A-tjes heb ik ooit wel eens ergens gezien in een Align manual,
ik zal eens kijken in een oude versie of ik nog iets kan vinden,

Rob

Ik heb de A-tjes ook wel gezien ja, zeker in mn 500 manual.

Even passen, de y-linkjes draaien vrij zwaar in nieuwstaat, bij een vorige 700 gingen ze vanaf nieuw al vrij licht dus ook hier heeft Align verbeteringen doorgevoerd !

Begrijp ik het nou verkeerd, heb je liever dat de boel zwaar loopt ipv soepel met de F3C versie?

Begrijp ik het nou verkeerd, heb je liever dat de boel zwaar loopt ipv soepel met de F3C versie?

Nee dat nou ook weer niet, maar als het spul vanaf nieuw al te licht loopt , bijna los, zal dat alleen maar erger worden. Vandaar dat ik liever heb dat ze wat zwaar lopen, kan dat alleen maar beter worden met het inlopen.

Laatst bewerkt:
Align staat bekend om zijn snelle model aanpassingen, maar dit is toch wel erg snel :
Nieuwe, verstelbare mixhevels ! GRRRRRRRRR.....

full

Maar ik wil ze WEL hebben !

Laatst bewerkt door een moderator:
Back