T-rex 700E F3C

Hmm, dit is wel heel erg snel. De kits zijn pas enkele weken leverbaar en de meeste zijn nog niet eens gebouwd en de eerste "upgrade" is er al. Nou zal het voor mij (denk ik) niet zo een twee noodzakelijk zijn maar voor jou zal het wel een bruikbare upgrade zijn.

Ohh ja...ze zijn er ook in het zwart :turn-l:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ten eerste prachtig verslagje :thumbsup:
prachtige heli

ben zelf ook aan het kijken om deze aan te schaffen maar zoek nog naar een paar antwoorden

mischien kan iemand mij daar wel mee helpen zie draadje

blijf dit zeker volgen

gr.john

Nee, zover ben ik nog niet Steven.

Ben op dit moment bezig de randen van de frame delen aan het afschuren,
dit staat ook wel in het manual maar ergens als het frame al half in elkaar zit.
Dit is niet goed natuurlijk omdat je dan overal schuurstof op en tussen krijgt.

Mijn handen ware net echt pikzwart van al het Carbon stof dus dat moet je echt op een
plekje ver weg van de rest van de heli doen.

Daarna de delen goed schoonmaken met een vochtige doek en niet schoonspoelen, er kan
anders water in het kogellager komen dat al in het frame zit.

Laatst bewerkt:
Tja, ik zou eerst eens kijken hoe dit vliegt voordat je de mixer upgrade koopt.
Stel je voor dat je ze koopt en uiteindelijk op hetzelfde gaatje gebruikt :rolleyes:

Volgende stap: het frame.

full

In verschillende berichten wordt aangeraden om de batterij rail te lijmen met CA. Ik heb een randje CA op da rail gedaan zodat het tussen de rail en het frame kan sijpelen en zich zetten.

full

Intussen heb ik de main gears eens bekeken en ontdekte dat ze toch wel heel erg slingerden. Losgemaakt van de hub om te ondekken dat er veel en ongelijk verdeelde loctite op de hub zat. Dat moet eraf.

full

1 schone hub. Vervolgens de maingears weer gemonteerd. Ik krijg helaas 1 maingear niet goed, die blijft slingeren. Het andere is mooi vlak. Er is een spare maingear onderweg dus ik hoop dat die wel mooi vlak is.

full

Verder met het frame.
Op de bodemplaat moeten een paar blokjes gemonteerd worden in het midden.

full

Om niet al te veel loctite op de boutjes te krijgen doe ik er eerst een kloddertje op, smeer het daarna met mijn vinger uit rondom,

full

En dan zit er precies genoeg op.

full

Bij het vastzetten van de blokjes even de ruimte eruit duwen, anders is er een kans dat het iets scheef gaat zitten waardoor de zijplaten er niet mooi meer op passen.

full

De 2 andere blokjes moeten op de zijplaten gemonteerd worden. Ook hier weer de ruimte eruit drukken.

full

De opbouw van het frame gaat in tweeen ; eerst alle onderdelen op 1 helft monteren, daarbij alle onderdelen die ook nog aan de andere helft gemonteerd moeten worden (bijv de lagerblokken) handvast zetten, ook nog geen loctite gebruiken.

full

full

De ESC houder zit los in het frame geklemd in uitsparingen van het frame.
Misschien lijm ik het later nog vast met CA als dat nodig is.

full

Op deze plek komt later het landingsgestel, maar voor de gemak zet ik de bodemplaat tijdelijk vast, totdat het hele frame af is.

full

Eerst even passen of de tweede helft goed in de passingen valt.

full

Dan de tweede helft monteren (nog zonder loctite en handvast !).

De volgende stap is het frame haaks en definitief vastzetten,
dat de volgende keer.

Rob

Verder met de frames:

full

Om het frame zo recht mogelijk te krijgen heb ik tijdelijk de motorplaat en de tail boom mount in het frame gezet. Het geheel is zeer sterk en licht !

full

Vervolgens is het landinggestel aan de beurt en dan valt gelijk iets nieuws op:
er zitten nu ECHTE landing gear stops bij ipv de oude elastieken troep !

full

Bij het verlijmen van de dopjes op de skids hebben die de neiging om door het opwarmen van de lucht in de skids er weer uit te komen, dus zet ik ze even vast met een plakbandje tot het CA gehecht heeft.

full

Drogen.

full

2 x frame ruwbouw klaar.

Bij de bouw van het 2e frame had ik toch wat moeite om de hoofdas lagers op 1 lijn te krijgen; de hoofdas wilde er niet mooi in glijden. Na alles weer uit elkaar gehaald te hebben en weer in elkaar zit het nu goed.

Nou Rob,

Dat schiet alweer mooi op. Zo'n mooi uitgebreid verslag als jij hier levert zou beloond moeten worden door de fabrikant. Degene die twijfelt over het aanschaffen van deze heli zal na jou verslag gelezen te hebben niet meer twijfelen. Het is dat ik al gekozen en gekocht had...... en nee, ik koop er niet 1tje voor de fun bij.
Het is ook wel super dat alles erbij zit. Trouwens ,als ik nog ff snel je draadje doorloop zie ik niet staan dat je er andere dan de bijgeleverde servo's in gaat bouwen, klopt dat?
En ik ben even nieuwsgierig naar de tandwiel overbrenging van de maingear, welke verhouding heeft ie?

Steven.

Hoi Steven,

zou beloond moeten worden door de fabrikant.

Steven.

Mijn idee ! Kan wel wat sponsoring gebruiken voor de WK in Italie !
Wie weet lezen ze het nog daar bij Align.

Ik ga inderdaad eerst de geleverde servo's proberen. Ik heb ze nu ook in 2 andere heli's zitten en ze zijn niet slecht. misschien zijn ze zelfs te snel voor F3C.

Main gear verhouding is 9.33.

groeten, iedereen een fijne jaarwisseling !

Rob

2 x frame ruwbouw klaar.

Bij de bouw van het 2e frame had ik toch wat moeite om de hoofdas lagers op 1 lijn te krijgen; de hoofdas wilde er niet mooi in glijden. Na alles weer uit elkaar gehaald te hebben en weer in elkaar zit het nu goed.

Ik doe altijd de hoofdas in de bearing blocks en draai dan alles tussen de frames vast met loctite, dan zit het altijd goed uitgelijnd...

Dit is niet volgens de Align manual, dat weet ik, dus misschien zeg ik nu iets doms...???

Mooi bouwverslag trouwens, petje af!

Eveneens een goede jaarwisseling gewenst!

Groeten,

Tim de Boer

Ik doe altijd de hoofdas in de bearing blocks en draai dan alles tussen de frames vast met loctite, dan zit het altijd goed uitgelijnd...

Hoi Tim,

bedankt voor de lovende woorden,

jouw methode heb ik ook geprobereerd maar het frame bleef scheef trekken. Toen heb ik alles maar weer losgehaald, dat ging een stuk beter.

Voor het eerst dat ik ergens lees dat de Align servo's "te snel" zijn ;-) Ik heb ze zelf ook in mijn Trex 600 zitten en moet zeggen dat ze perfect werken.

Ikzelf heb het frame ook eerst helemaal "koud" (incl. skids) in elkaar gezet en ben daarna een voor een de bouten gaan loctiten. Ik merkte wel dat de bouten van de skids in eerste instantie niet lekker pasten. Maar het geheel zit in elkaar en de hoofdas loopt zeer licht in de lagers.

Ben nu bezig met het kijken hoe ik zo netjes mogelijk de servodraden naar voren ga krijgen.

Rob: waar ga je de regelaar plaatsen, gewoon achterop of pruts je hem onder de kap?

John,

Misschien is "te snel" niet helemaal de juiste omschrijving; echt goede servo's zijn ook met heel kleine uitslagen precies te doseren, de Aligns zijn ietwat grof met kleine bewegingen, ik noem het maar "Jumpy".

Ik denk dat ik eerst maar eens de ESC achterop ga proberen, lijkt me makkelijker ook met het aansluiten van de accu.

Ron,

Bestaat er zulk dikke siliconenslang dan ? De skidrubbers zijn behoorlijk dik ! Met siliconenslang raak je de bodem toch niet ?

Ik hou niet van Skid Stoppers. Ik vind ze gevaarlijk.
Als ik bij een auto namelijk niet goed uit kom dan laat ik hem sliden om energie te sparen.
Met Skid Stoppers kiepert hij dan om. Ergo no Stoppers.

Maar op de werkbank waren ze wel fijn ;)

Nou lekker dan !

Ik heb er inderdaad 1 die niet goed is; het spacer plaatje zit bij mij te ver naar achteren ! en raakt de optocouplers in het geheel niet.

misschien is het te zien: bij de andere is er geen ruimte en zit het spacerplaatje tot aan de rand van de behuizing.

full

Back