Taborca

Zal je altijd zien - heb ik net de Taborca in huis, komt gisteren een bestelling uit HongKong met onderdelen voor de Kormoran (canard) die ik van Douglas heb gekregen. Zijn een maand onderweg geweest. Nou heb ik dus van niks, opeens twéé klussen.

Bart, geeft niets hoor. Die Kormoran heeft bij mij al 5 jaar als 'klus' in de schuur gelegen ;-) Die kan nog wel even wachten.

Aan de andere kant, Nederland gaat koud en nat paasweekend tegemoet | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Komt het misschien toch wel goed :-)

Nou Hans, toch gaat het met die Kormoran ook gebeuren hoor. Alleen moeten er nu prioriteiten verdeeld worden... de Kormoran is al opnieuw bespannen (zelfde kleur, vond ik mooi) en de roeraansturingen zijn opnieuw gemaakt, dat lag allemaal te wachten o.a. op een nieuwe ontvanger, motor, spinner en prop.

Maar even weer de Taborca... daarnet de accubak en bekabeling aangepast voor de 3s 3600 mah lipo en ik dacht even de regelaar te gaan testen. Sluit de lipo aan... VONK! Lipo viel uit m'n handen van schrik.
Nou is de zwaarste lipo die ik tot dusver in mijn collectie had 2600 mah, maar zo'n knal is toch niet normaal? Dan zou er ergens sluiting in de regelaar moeten zitten toch?
Als dat zo is, tja dan moet-ie er tóch uit....

Geheeeel normaal. :yes:
Dit is een dikke regelaar,met dikke elcos.
Die al een hele tijd geen stroom hebben gehad.

Welke stekkers gebruik je? Er is een truukje om eerst een weerstand voor te schakelen, en dan de sterkstroom.

4 mm bullet stekkers.
Tja ik aarzelde echt...
Maar ik ga het nog eens proberen. Even doorbijten.
Ja natuurlijk, ik begrijp de logica dat als-ie lang heeft stilgelegen de vonk heftiger is.
Heeft het dan ook zin om eerst even een wat lichtere accu aan te sluiten, om de zaak een beetje op te laden? (want zo'n schakeling met een weerstand heb ik natuurlijk niet). Een 4s 2600 mah lipo van mijn Elipsoïd heeft dezelfde stekkers.
Bedankt!

Tweede poging.
Geen enkele reactie, geen vonk meer, niks.
Ontvanger reageert ook niet (dit kan ook betekenen dat het een opto regelaar is).
Ook geen vertrouwenwekkende piepjes uit de ESC (die zouden er zowiezo moeten zijn denk ik, ook als de ontvanger geen stroom heeft?)
Ik vrees dat ik de ESC er uit moet gaan slopen...?

Tweede poging.
Geen enkele reactie, geen vonk meer, niks.
Ontvanger reageert ook niet (dit kan ook betekenen dat het een opto regelaar is).
Ook geen vertrouwenwekkende piepjes uit de ESC (die zouden er zowiezo moeten zijn denk ik, ook als de ontvanger geen stroom heeft?)
Ik vrees dat ik de ESC er uit moet gaan slopen...?

Mja, 6 servo's, een model van minimaal 850 euro, ontworpen voor gebruik met een aparte ontvangeraccu. Het zou me inderdaad niet verbazen dat het een Opto regelaar is.
Kun je natuurlijk ook snel genoeg achter komen als je de servokabel onderzoekt die van de ESC komt.

Ik heb geen idee van hoe de regelaar in het model zit maar zelf zou ik toch wel graag willen weten wat er nu voor een regelaar in het model zit.
Althans, het zou mij een geruster gevoel geven als ik weet wat er in zit en wat het aan zou moeten kunnen.

euuuuhhh . plus en min goed?
hmpf... daar zeg je zo wat.
Ik had de oorspronkelijke stekkers uit de accuslee losgemaakt (zaten daar verlijmd zodat je de Nicad accu er zo in kon schuiven). Krimpkousje eromheen, klaar.
Maar ik heb me nooit meer rekenschap gegeven of dat wel dezelfde indeling was als mijn lipo's, nee dus. Ik heb een regelaar opgestookt.
Evengoed gek, ik dacht dat het standaard was dat de plus van de accu een bus was, en de min een pen. Was bij de regelaar in de Taborca dus andersom gesoldeerd.

Nou moet ik die er dus tóch uit gaan pulken (dat wordt echt pulken). Vordeel is dat ik hierna precies weet wat voor regelaar er in zit. Denk dat ik maar een mét BEC koop. :cool:

Ai, dat klinkt niet goed Bart. Ik hoop dat de regelaar het overleefd heeft.
Heb je de accu wel aangesloten terwijl de gas-stick van je zender op volgas stond? Meestal beginnen regelaars dan weer met hun setup procedure.

Groeten Rick

Nou, ik deed de test met mijn DX6i. Die doet helemaal niks als de gasstick open staat.
Nee, dat wordt de ESC er uit prutsen. Ik heb er toevallig nog eentje liggen, 45 A, en in elk geval bedoeld voor lipo...!

Er zitten zes servo's in (ik geloof Hitec), ééntje zit vast, die ga ik binnenkort beter onderzoeken... misschien tandwielen vervangen, desnoods de hele servo.

Ik heb wel eens nieuwe servo's gehad (o.a. ook Hitec's) waarvan het scheen dat je de hevel niet met de hand kon bewegen.
Even stroom erop en ze liepen gewoon (en nog steeds).

*edit*
Als ik naar pagina 3 t/m 6 kijk van dit document kun je je nog wel eens een dagje gaan vermaken :mrgreen:
http://www.letmodel.cz/technical-data/taborca-guide.pdf

HTML:
Evengoed gek, ik dacht dat het standaard was dat de plus van de accu een bus was,
en de min een pen. Was bij de regelaar in de Taborca dus andersom gesoldeerd.

Aiai, Bart, dat konden we donderdagavond niet zien. Wat voor kleur hadden de draden dan die je tevoorschijn hebt gehaald?

Toen ik twintig jaar geleden met electro begon en er 4 mm stekkers op de markt kwamen had ik ze ook andersom. Want anderen hadden dat ook. Pas een jaar of twee geleden heb ik op een avond alle stekkers aan akku's en regelaars omgesoldeerd.

Jammer.

Volgens mij is er geen standaard. Bij mij hebben alle accu's aan de plus juist een pen.....

Wat voor kleur hadden de draden dan die je tevoorschijn hebt gehaald?
De goede: plus is rood. Als ik op de kleuren had gelet was het goed gegaan. Als ik de kabels gewoon had losgeknipt van de accuslee (zoals ik eerst wilde doen) , en er nieuwe pluggen aan had gezet, was het ook goed gegaan... maar omdat er goede pluggen aan zaten, en ik ze los kon krijgen van de accuslee, heb ik nooit meer gelet op kleuren of verpoling...

Ik heb vandaag even vrij genomen van de Taborca en de Kormoran af gemaakt; die kan weer vliegen.
Ben wel even een stel nieuwe 4 mm pluggen gaan kopen; ik heb een amperemeter waar XT60 pluggen aan zitten, die zitten op mijn meeste accu's. Als ik een paar verloopjes soldeer kan ik de amperemeter ook gebruiken voor de setup van de Elipsoïd en de Taborca.
En bij de Gamma radiatorfolie gekocht om een stel hoezen voor de Taborca te maken.

Laatst bewerkt:
Arjan,

Ik werd een beetje moe van het omsolderen van de lipo's van HK, die aan de plus een bus hebben. Dat heb ik dan maar als "standaard" aangenomen.

Tja, en als je toch solderen moet vind ik dat je dat het beste niet aan de lipo kan doen, dat blijft toch een beetje linke soep.
Toen HK op al zijn middelzware lipo's XT60 pluggen ging zetten ben ik daar snel in gevolgd. Prima plug. Eigenlijk heb ik het idee dat ze +3000 A ook wel aankunnen...

edit- op de website staat:
perfect for applications up to and beyond 65A constant.
Toch monteert HK ze op lipo's totaan 3A en niet daarboven. Misschien wissel ik alle 4mm pluggen nog wel eens om.
Hoewel, als je dan kortstondig 40C trekt...

En toch is dat raar want alle adapters, serie- en parallel kabeltjes laten eigenlijk hetzelfde zien; pennetje (=dikke plastic huls) op de plus van de accu....

product-%5Bphoto-%5Bzoom.hm

En ook de Turnigy accu's van HK hebben een pen aan de plus

N5000-3S-45-1.jpg

En toch is dat raar want alle adapters, serie- en parallel kabeltjes laten eigenlijk hetzelfde zien; pennetje (=dikke plastic huls) op de plus van de accu....

Tja, en toen ik een stroom & spanningssensor kocht voor mijn vario bij Weatronic kreeg ik er één voor een bus op de plus van de accu. :rolleyes:
Dat schijnt dan blijkbaar bij hun weer de 'standaard' te zijn (gezien ze geen andere configuratie verkopen).
Dus ik kon bij SM nog weer een andere sensor kopen voor een pieleke op de plus van de accu want bij mij is ook alles zo gesoldeerd.

Back