Taborca

Ik heb wel eens hk accus gehad met 2 bussen, en ook 1 met 2 pennen, net waar t soldeer kind chineesje zin aan heeft...

Met de gele stekkers staat de + en de - er duidelijk op, sinddien gaat t goed,
maar controleer ik de handel eerst wel even.

Arjan, wie verkoopt die Adapter Lead XT60 / 4mm bullet?
Is precies wat ik nodig heb. Als het niet te duur is koop ik dat liever dan zelf te solderen.
De URL op de foto loopt dood....

Ja hallo, mijn leraar Duits maakte vroeger ook altijd grappen over mijn achternaam... "Bart, doe 't es..."

Als die kabeltjes te koop zijn voor een HobbyKing-achtig prijsje dan kan ik daar niet tegenop solderen hoor. Ik heb gisteren 6 losse 4mm bullet pluggen gekocht voor een prijs waarvoor ik bij HK 10 sets (20 pluggen) koop...

Als je googled op "Turnigy Xt60 Male To Hxt 4mm female Bullet Connector / Adapter" of "Turnigy Xt60 female To Hxt 4mm male Bullet Connector / Adapter" kom je beide varianten tegen.

...huh... je hebt gelijk Niek, voor $ 7,50 per stuk (heb er 2 nodig) soldeer ik ze zelf wel.

Waarom nie gelijk de goede stekkers, Harold en ik hebben nu alles over op geel.

En ook de Turnigy accu's van HK hebben een pen aan de plus

Arjan,

Dat lijkt maar zo. Misschien moeilijk voor te stellen, maar in de dunne zijde van de plastic huls zit de pen en er is nog ruimte voor de huls van de inschuivende goudstekker.
Ik vind die plastic dingen niet handig (verbinden is problematisch in een kleine romp) en verwijder ze altijd, ook omdat ik ze niet aan de regelaars heb zitten. Dat verwijderen is overigens een hele opgave. Ik snij ze meestal weg.

De pen zit dus aan de min en dat is overigens in de XT60 stekker ook zo.

Juun

Waarom nie gelijk de goede stekkers, Harold en ik hebben nu alles over op geel.
Mijn Elipsoïd en Taborca (allebei overgenomen) hebben accu's met 4mm bullet pluggen.
Tja het zou kunnen natuurlijk... (denk denk)

Laatst bewerkt:
wat een mooie vleugel zeg, ik herinner me die nog. ik ben benieuwd hoe dit subjectief gaat thermieken. het schijnt dat als er ergens thermiek te benutten is, kisten als deze dat bijzonder goed omzetten (winglet pijl nurflugels).
ik heb zelf pas weer een beetje mijn eigen 2meter pijl ontwerpje wat bijgevijld.
ik heb bij deze minder gelet op liftverdeling (wat ik normaal erg belangrijk vind) maar vooral op een breed liftbereik, weinig profiel weerstand bij (zeer) snel vliegen, onkritische stall, en daarbij de maximaal verkrijgbare lift in thermiek zonder daarbij voorgaande punten erg in te perken. verder lette ik op makkelijk bouwen (rechte lijnen,lineare verdraaiing).
ik heb de kleppen zo gedaan de flaps ook de invalshoek van de kist in de juiste mate trimmen, zodat in thermiek met alleen elevons te sturen is. maar de flaps hebben wel óok volle pitch autoriteit (is ook logisch :P ). samen snapflap voor extra wendbaarheid aan de helling.
de liftverdeling is overigens aardig gelijk met elevons, of flap voor pitch, maar de flap verhoogt natuurlijk de gewenste liftcapaciteit.
ik overweeg dit als eerste echt uitgebreid (behalve chuck of rc superchuck :P ) eigen ontwerp dát ik bouw.

ik ben benieuwd hoe je vleugel vliegt :)

Arjan,

Dat lijkt maar zo. Misschien moeilijk voor te stellen, maar in de dunne zijde van de plastic huls zit de pen en er is nog ruimte voor de huls van de inschuivende goudstekker.
Ik vind die plastic dingen niet handig (verbinden is problematisch in een kleine romp) en verwijder ze altijd, ook omdat ik ze niet aan de regelaars heb zitten. Dat verwijderen is overigens een hele opgave. Ik snij ze meestal weg.

De pen zit dus aan de min en dat is overigens in de XT60 stekker ook zo.

Juun
Je hebt gelijk, ik zie het. Dat is dus net andersom dan bij CT-4 stekkers.
st-ct4i1.jpg

http://www.icare-rc.com/connectors.htm
Dus er is inderdaad echt helemaal geen standaard.....:cool:

>> De pen zit dus aan de min...

Nu nog even specificeren van welke kant je kijkt, vanuit accu of vanuit regelaar...

Op die gele dingen staan tenminste een + en - symbool,
en zit de 'huls' aan?

In principe is er wel wat te zeggen voor twee bussen aan de accukant. Met een krimpkous eromheen zijn ze nog steeds bruikbaar, en je loopt niet het risico dat de twee accu-polen elkaar perongeluk raken.
Maar .... zo kun je plus en min verwisselen, wat erg dodelijk is voor regelaars. Zoals Bart helaas heeft moeten ondervinden.

Een vrouwtje op de ene pool en en een mannetje op de andere gecombineerd met een klein lengteverschil van de draden zorgt er ook voor dat de losse polen elkaar niet perongeluk kunnen raken (vrouwtje wel van een krimpkous voorzien, die ook de kop beschermt).

En anders die rode combinatiehulsen (die ik ook niet fijn vind).

Dirk.

Nou, vanmiddag al mijn lipo's waar nog 4 mm bullets op zaten meteen maar omgebouwd naar XT60 (en de bijbehorende vliegtuigen ook natuurlijk).

Verder enigzins opgeschoten met de Taborca. De kapotte regelaar vervangen, motor werkt (en nog de goede kant op ook). Vervolgens alle servo's getest; dat is een beetje behelpen want het moet nog even met de DX6i, maar het gaat er alleen maar om of ze allemaal werken. Die ene (rechts binnen, nummer vier) doet nog steeds niks. Was al begonnen 'm te demonteren maar toen bleek het tijd om te gaan koken (nou ja, zeg maar opwarmen).

Ik wil de tandwielen bekijken, als daar iets loos is een nieuwe tandwielset, zo niet een hele nieuwe servo (Hitec 225).
De uitslag van de middelste flap is indrukwekkend hoor!

Je hebt gelijk, en dat klopt met mijn eigen meting. Een 14" prop komt net niet tot de root aanvorming. En ik heb nog een nette 13x7 liggen, en een iets minder mooie 14x8.
Kan zijn dat ik ergens anders in de papierwinkel (en internet) 12 heb gelezen maar dat maakt niet meer uit.

13x7 is de betere keuze wat ik via drivecalc kan beoordelen

De spinner die ik bij de Taborca heb, klemt op de as met twee inbusjes. Ik ken dit helemaal niet; al mijn klapprops hebben zo'n konische klemfitting... is dit vertrouwd, met die inbusjes? Ik heb op de club wel eens meegemaakt dat iemands prop aan de haal ging... (voordeel van een duwprop, die doet dat niet!)

Je kan op de as aan beide kanten op de juisten hoogte 2 platte kantjes vijlen, dan gaat hij niet zomaar aan de haal.

Back