Tamiya Leopard A4 1/16 - 25 jaar oud!

iemand die wat weet van deze serie tanks weet het zo.
en iemand die er 1 heeft staan kan natuurlijk gewoon eens kijken hoe het daar zit
 
heren leo 1 bouwers en bezitters.
kan iemand van julie mij vertellen of julie upper hull de puntjes heeft die op de foto staan ?

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
er gaan even 2 dingen door elkaar heren.

de boutjes is om aan te geven dat dit ook kan maar dan is het wel eigenbouw.
2 mm boutjes met een kop van 2,5 zijn er namelijk niet en een kopje van 3 mm is net te groot.
en die foto van de upper hull is om te kijken of er verschil in zit met die van de leo 1 ivm inbouwen van het trs systeem
 
ok.

dan snap ik nu waarom dirk jan wat problemen had met zijn trs

Klopt Marc,

Mijn/de Leo hull is echt anders, ik begreep dan ook niet over welke dingen jij het had. Ik heb de turret rings handmatig moeten centreren, opzich goed te doen hoor. Ik zal ik het bouwverslagje van het inbouwen van de turret rings meenemen hoe ik dat heb gedaan.

De hele hull van de Leo is echt een ander spuitgiet stuk dan die van de Geppie.

DirkJan
 
Trouwens nog een andere vraag, maar misschien kan ik die beter stellen in het elektronica forum.. maar ik begin hier maar even.

Voor zowel de aandrijfmotor als voor het motor(tje) voor de rotatie van de toren heb ik een brushed regelaar gekocht. Op beide regelaars zit een zg. BEC die 5v voeding geeft aan je ontvanger (voor de voeding van de ontvanger en stuurstroom voor eventuele servo's ed..). Volgens mij is het niet handig om beide regelaars als BEC te laten fungeren via de ontvanger.

Moet ik dan van één van de regelaars de + doorknippen, of te wel het middelste draadje van de regelaar dat naar de ontvanger gaat?

DirkJan
 
heren leo 1 bouwers en bezitters.
kan iemand van julie mij vertellen of julie upper hull de puntjes heeft die op de foto staan ?

Die puntjes hebben bij de Leo er ooit opgezeten om de wrijving van het draaien te verkleinen.

Moet ik dan van één van de regelaars de + doorknippen, of te wel het middelste draadje van de regelaar dat naar de ontvanger gaat?
DirkJan

Ja. Beter is het contactje uit het stekertje te wippen en met krimpkous te isoleren. Kan je het later, als het nodig is, weer opnieuw gebruiken.
 
opzich is het niet nodig om er een stekertje uit halen van 1 van de regelaars.
het blijft 5v wat hij geeft.
zijn het 2 verschillende regelaars dan zou ik de gene met de minste Amp naar de onvanger weg laten.

gr Sander.
 
opzich is het niet nodig om er een stekertje uit halen van 1 van de regelaars.
het blijft 5v wat hij geeft.
zijn het 2 verschillende regelaars dan zou ik de gene met de minste Amp naar de onvanger weg laten.

gr Sander.
Klopt, maar er zijn ontvangers die het minder fijn vinden om met twee BEC's gevoed te worden en daardoor gekke dingen gaan doen.
En inderdaad: de regelaar die het meeste vermogen aankan, de voeding voor de ontvanger laten verzorgen.
 
Inmiddels bezig met de ombouw van de loopwielen,

as stompjes verwijderd en een gat geboord van 3 mm
waar onderstaande as met messing lagerbus in verwerkt gaat worden.

2012-04-18204113.jpg


2012-04-18204135.jpg


leo_umbau.jpg


Nou nog even wachten op de onderdelen.

vraag, wat is een aan te raden snelheidsregelaar voor de leo
met gewoon de originele vertraging.
 
Laatst bewerkt:
Mannen,

zoals beloofd hier nog wat text en uitleg bij het inbouwen van de turret rings in de Tamiya 1 A4.

Om de toren draaiend te maken heb ik op ebay Tamiya part "9335411" gekocht en uit een pot met kogellagers 20 stuks 4mm kogels gevist.

Van Marc had ik wat foto's en tips gehad om het hele spul in te bouwen.

Je moet op een paar zaken goed letten!!

De turret rings passen standaard niet in de Tamiya 1 A4, er zal dus flink gehakt en gebroken moeten worden, zowel aan de hull, de rem en aan de ringen zelf.



Even een korte inleiding over het tandwiel systeem:

Het systeem bestaat uit 5 onderdelen:

full


2 ringen (wit) waarin de kogels voor het lager zitten. (L)

1 tandwiel (M)

1 part voor verlijming aan de hull (K)

1 part waaraan de toren bevestigd moet worden (N)


Het gat in de hull (C) moet groter gemaakt worden. 12,5 cm in doorsnede.
Ring N moet kleiner gemaak worden (F) (afschuren). Hij moet iets kleiner worden dan het gat wat je in de hull gemaakt hebt (12,5cm), In het plaatje hieronder zie je Ring N aangeduid als B.
Van powerplex heb ik een ring gedraaid A, waarop ik de toren kan gaan vastmaken


full


Om het hele zaakje iets naar beneden te halen (zodat de hoogte van A en B en C gelijk is) heb ik heel dun hout van de onderkant van een sinaasappel krat gebruikt 1,5 mm om de rurret rings 1,5 mm naar beneden te krijgen. Zie D

full


Omdat ring N kleiner is gemaakt heb je meer vlees om te plakken op ring K, zie E



Van powerplex heb ik een ring gedraaid die precies past in het gat van de onderkant van de toren. Je moet er weer goed voor zorgen dat G en H op precies dezelfde hoogte zitten.
Hiervoor met je wel het originele draai mechaniek wegschuren.

full


Als je het goed gedaan hebt, past ring A nu exact op ring G

Van vilt heb ik een pakking geknipt die ervoor moet zorgen dat er geen zand tussen de hull en de toren kan komen.

full


Nu moet de rem nog verbouwd worden. Omdat het tandwiel van de turret nu in de weg zit, moet de helmstok van de rem naar beneden verplaatst worden.

full


Alle rode stukken I moet weggeslepen worden zodat het tandwiel ring M in dit plaatje aangeduid als J vrij kan lopen.

full



Van hout een steuntje gefreesd voor de aandrijfmotor

full


Zodat het geheel er zo uitziet..

full



Succes!
DirkJan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mannen,

Heel de avond beziggeweest met de afstelling van de rem. Ik heb er een dikke servo op gezet die 6 kilo kan duwen...

Ik krijg het maar niet afgesteld. Als ik vooruit of achteruit rijd (belast, want onbelast dus de tracks los van de grond, werkt de rem wel) met een maximale servo uitslag gebeurd er bijna niets.... (Dan zit ik ook aan de maximale uitslag van de helmstok van de rem) Heb op de zender (DX 8 ) met de servo uitslag zitten spelen. Bij 43% doet hij nog het meest. Maar 1 track volledig laten stoppen is er niet bij..

Iemand nog tips?

DirkJan
 
Laatst bewerkt:
Back
Top