Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
ja vind ik ook,niet zeuren want voor die 160 euro krijg je echt wel waar voor je geld.

Ik zou hem ook nooit voor 20 euro goedkoper gaan bestellen in US ofzo je mist dan de zekerheid en garantie is ook niet echt makkelijk.
Niet dat er nou vaak iets mis is bij zo bouwpaket maar toch.

Ik heb trouwens net een Hudy schroevendraaier binnen die vervangt mijn Gamma ding om dat ik nogal wat schroefkopjes doldraaide.
Ik natuurlijk gelijk proberen of er een verschil was tussen de schroevendraaiers,ik moet zeggen dat die Hudy toch echt veel beter is.
Ik kon met gemak de schroefjes nog iets vaster draaien zonder ze te slopen.

Ook kwam vandaag me nieuwe regelaar binnen de GM SX6R,zoals jullie mischien al weten is mijn oude regelaar de V-Maxx 60 doorgebrand en moest er dus een nieuwe komen.
Waarom de R versie:
Roal had alleen deze op voorraad,hoger motor limiet dat weet ik maar ik rijd toch puur 19T,achteruit is toch ook wel eens makkelijk en vooral omdat ik hem voor het zelfde geld kon kopen als de normale SX6 namelijk 69 euro.

Corally zei:
Ik zou hem ook nooit voor 20 euro goedkoper gaan bestellen in US ofzo je mist dan de zekerheid en garantie is ook niet echt makkelijk.

Dat met die garantie geloof ik wel. Wat voor garantie wil je op een 'bouwpakket'? Overigens krijg ik goede service vanuit Azië :wink: .

Maar ik zou 'm zeker niet uit de VS halen. Dan krijg je bijna altijd gedoe met douane en ben je zelfs duurder uit.

Alwin.

Kijk het gaat mij er niet om dat hij die 160 euro waard is, dat is hij namelijk cker. Maar jullie kunnen niet in mijn portemonee kijken :wink: Ik vind het gewoon jammer van mijn geld als ik er 160 euro voor neer leg terwijl ik hem gewoon voor minder kan krijgen. Met andere woorden ik wil voor een prikkie op de eerste rang zitten.

Perconte zei:
Met andere woorden ik wil voor een prikkie op de eerste rang zitten.

Ik ben gewoon een Nederlander, en ons bint zuunig! Er is niks mis met, letten op de centen. Op die manier kan je ook nog andere leuke dingen doen. Of je auto net wat extremer tunen voor hetzelfde geld :wink: .

Alwin.

om een vergelijking te geven. je ziet gewoon dezelfde pivot blocks en draagarmen.

415%20close%20up%20009%20klein.JPG

415%20close%20up%20006%20klein.JPG

415%20close%20up%20015%20klein.JPG

415%20close%20up%20014%20klein.JPG

415%20close%20up%20019%20klein.JPG

Vandaag voor het eerst gereden met de nieuwe setup en onderdelen.

Ging heel er goed. Mooi in balans en de auto was lekker aggressief. De auto liep super.

Heel erg leuke bak deze TA05 :D :D :D .

Alwin.

En ik ben getuige geweest daarvan, ging echt heel mooi!

En hij werkt ook perfect als ontlader enzo.... daar sta je niet bij stil als je een auto koopt :wink: !

het zal me niet verbazen als we volgend seizoen in de uitslagenlijsten af en toe een TA-05 voor een 415 zullen zien :wink:

Ik ga er overmorgen weer tegen aan ik heb net een nieuwe ESC dus die moet ik ook even afstellen enzo.

Ook heb ik wat geld over zo'n 100 euro niet dat het nou persé op moet maar ik zou wel wat tuning er op willen hij is nu toch nog wat plastic achtig.

ik zou dit willen kopen:

TA05 Front Carbon Damper Stay(14,-)
TA05 Rear Carbon Damper Stay (14,-)

Mischien weten jullie nog verdere Hop-ups?
Ik wil ook wel in het buitenland bestellen als dat echt veel scheeld.
Mischien kunnen we een keer samen uit buitenland bestellen F1mechanic dan delen we natuurlijk de verzendkosten.

Ik heb eindelijk een beetje ontdekt hoe ik een foto kan verkleinen ik heb het met word gedaan het is niet echt de maximale grote die hier toegestaan is maar toch duidelijk.

Chassis:
normal_100_0417.JPG

Samen met Losi xxxt zonder kap:
normal_100_0421.JPG

Samen met Losi xxxt met kap:
normal_100_0412.JPG

Ik ga waarschijnlijk eind december een ta05 kopen waar hij dan het goedkoopst is zoek ik dan wel uit :) Waarschijnlijk zijn de eerste hop ups de carbon damper mounts de motor koeling en een one way diff

Na een aantal maanden rijden met de TA05 en wat ervaringen van anderen gehoord en gelezen te hebben denk ik dat er een aantal dingen te zeggen zijn wanneer je een TA05 aanschaft.

Het basis chassis heeft stugge veren, dunne olie en speling in de draagarmen (lengte richting).
Wanneer je dit als eerste aanpast heb je de wegligging nog eens veel beter gemaakt.
Door lichtere veren, olie met hogere viscose en (extra) ringetjes tussen de suspension mounts en draagarmen.

Vervolgens kan je nog een stap verder gaan door de plastic shock towers door carbon te vervangen, de aandrijfriemen vervangen door soepelere (en sterkere) van aramide, precision diffs en universal aandrijving.

Alles wat je daarna aanpast zorgt voor nauwkeurigere afstellingen of meer duurzaamheid. Even de motor en eventuele vrijloop buiten beschouwing gelaten.

Natuurlijk kan je alles nog verder opleuken met aluminium en carbon, maar dat geeft niet direct betere rij-eigenschappen. Je hebt dan gewoon een ruimere setup keuze.

-plastic vervangen door carbon maakt lichter en stijver
-plastic vervangen door aluninium maakt duurzamer, maar ook zwaarder
-standaard plastic vervangen door hard plastic maakt stijver maar ook gevoeliger voor breken

Dit is ongeveer de volgorde die ik zelf heb toegepast. En als je dan meer dan één keer per week rijdt heb je al gauw een blok aluminium :lol: .

Alwin.

F1mechanic zei:
... En als je dan meer dan één keer per week rijdt heb je al gauw een blok aluminium :lol: .

Ik ken mensen die dat helemaal niet verkeerd zouden vinden 8)

Wat vond jijzelf nu een nuttige upgrade, merk je bijvoorbeeld de nieuwe ophanging, de carbon shocktowers etc?

De TRF demper set vind ik misschien wel het beste wat ik heb aangeschaft voor de auto. Samen met de carbon shocktowers.

Zelf rijd ik ook graag met de center vrijloop.

Met de ophanging zoals die nu is heb ik minder overstuur. Welke onderdelen daar de meeste invloed op hebben moet ik nog uitzoeken. Wel vind ik het opmerkelijk dat ik nu met 1,5 graden Toe-in achter, minder overstuur heb, dan met 2 graden bij de 'oude' setup :? .

Iets om uit te zoeken.

Alwin.

Even vraagje over de one way diff voor een ta05.
Je hebt een one way diff en een midden one way diff.
Is het verstandig om beide te kopen of kan je beide niet monteren, dus is het verstandig om er maar 1 te monteren?

Als je moet kiezen zou ik gaan coor de center one-way. De rij-eigenschappen werden niet (of nog niet) merkbaar beter met de front one-way. Dus gebruik ik nu alleen de center.

Daarnaast is de center goedkoper én de diff is lichter dan de front one-way. Dus je auto wordt voor zwaarder met een front one-way!

Op dit moment beschouw ik de front one-way als geldverspilling :( . Ach ja, pech gehad.

Alwin.

Dus beginnen met het volgende lijstje is een leuke stap richting een snellere auto:

TAM53837 Alum Motor Heat Sink (For Transverse Mounted Motor)
TAM53841 TA05 Center One Way Set
TAM53842 TA05 Stabilizer Set (F&R)
TAM53843 TA05 Aramid Drive Belt 2X
TAM53845 TA05 Front Carbon Damper Stay
TAM53846 TA05 Rear Carbon Damper Stay
TAM53849 TA05 High Precision Diff Joint

Dat is een goed lijstje. Alleen moet je twee setjes (TAM53849 TA05 High Precision Diff Joint) nemen. Je hebt namelijk twee diffs.

Je moet alleen nog wat aan die stugge veren en te dunne olie doen.

Dan ben je al op, zeg 80% á 90%.

De rest is afstellen. Even rij-ervaring niet meegerekend.

Alwin.

Nu op de site van PK te koop alle versies van de ta05 :)

T58353 Raybrig NSX 2005 (TA05) € 169.00

T58358 ESSO Ultraflo Supra (TA05) € 169.00

T58345 Ferrari F430 (TA05) € 169.00

T58350 Mercedes Benz C-Class DTM'04 (TA05) € 169.00

Overigens ga ik vanavond mijn ta05 halen :) toch iets eerder dan geplanned.
Het word de versie met de ferrari kap.

Back