Joris, in mijn ogen zijn de dempers nummer 1 waar naar je moet kijken als je auto niet lekker gaat. Verander jij iets aan je demper gebeurd er namelijk heel veel met de auto. Geef jij een auto van 1,5 graden camber ineens 2 graden camber zul je er weinig van merken omdat dit maar een kleine verandering is.
Geeft een hardere veer minder grip. Dat is lastig te zeggen, want als je met boter zachter veertjes rijdt is het ook geen doen. Denk ook dat het volledig aan de baan ligt. Als een veer te zacht is kun je grip verliezen, maar als je veer te hard is kun je dat ook. Enkel denk ik dat bij een te harde veer (bijvoorbeeld aan de achterkant) de gevolgen minder dramaties zijn dan bij een te zachte veer. Dit doordat de achterkant zal gaan stuiteren bij een te harde veer. Dan heb je soms grip. Bij een te zachte veer zal de achterkant direct helemaal weg glijden.
Een ring op je wiel-hex (zes hoek waar je velg op gaat) Maat de auto ook stabieler, maar daar wordt de auto ook weer langzamer van als je kort link-rechts stuurt. Doe je shims even dik rond om. dan word de auto ook wat stabieler. Doe je shims op je wielhexen voor dan zul je iets stabieler sturen (iets meer stuur krijgen).
Ik denk dat het geheel niet verkeerd is om achter .5mm meer te hebben dan voor.
De demper shuinte stand is ook lastig. Een rechte demper laat de auto snel inveren. Maar daardoor gaat de auto ook "hoeken" hij zal in de bocht happen. Kortom wil jij de bocht om zal de auto in 1 klap omgedraaid staan.
Zet jij je demper wat schuiner zal hij vloeiender de bocht om gaan, en dus minder instabiel zijn. Afhankelijk van de baan dus wat je wilt.
Meestal staat de achterdemper 1 gaatje schuiner dan de voordemper. dit omdat je grip achter wilt en niet dat de achterkant "hoekt", Maar je wilt geen onderstuur dus wil je dat de voorkant nog enigsinds de bocht om gaat.
Een achterkant die voorbij komt kan natuurlijk ook doordat jij zelf ineens een ruk aan je stuurwiel geeft. Het kan best zijn dat jij te fel stuurt of te hard een bocht in komt, daardoor kan de auto ook heel instabiel raken.
Groet Robert