Tamiya TA05

  • Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Volgens mij denk je dat foam echt heilig is :roll: Foam is lang niet overal legaal. Tijdens races mag bijna op geen-een binnenbaan foam worden gebruikt. Dus vandaar dat ik dit antwoord gaf.
Bovendien is er in de wereld dan foam alleen, het is heus niet HET middel...

Dat is ook de reden waarom je weinig tot geen respons hebt gekregen op je antwoord, er zijn maar weinig mensen die met foambanden binnen rijden...
 
Ik denk niet dat foam heilig, wat ik weet en jij niet is dat het op die tapijt baan meer grip geeft dan een normale rubberband en dat ze daar allemaal met foam rijden. Vandaar mijn vraag
 
De hoogte van je Turnbuckels veranderd de stand van je wiel als je draagarm ingeveerd zit. Een ingeveerde draag arm is op het punt in de bocht.

Meestal is de regel zo. Een lange draagarm maakt de auto stabiel, maar minder snel door bijvoorbeeld een chicane.
Een kort draag arm maakt de auto snel door een chicane en reageerd dus snel op "links-rechts" commando's maar maakt de auto instabiler.

Ook is de regel dat een je veel shims onder je turnbuckel doet als je grip hebt, Mis je grip dan doe je weinig shims er onder. Dan is de turnbuckel dus in een schuinere hoek ten aanzien van de horizon.
Om eerlijk te zijn heb ik bij de pro-4 hier mee gewerkt, maar doe ik er niks mee met de FK05.

Even kortom. Stel je mist grip achter. Dan kun je je draagarm langer maken (andere gaatjes proberen) en je turnbuckel lager plaatsen (minder shim's

Foam banden. Zelf rijd ik met 37 Shore (als ik op Foam rijd) Ik heb deze in een anderhalve graad laten snijden. Dit om het "omrollen" Te voorkomen.
Tevens heb ik de zeikanden gelijmd met seconden lijm zodat er geen happen uit je foam geslagen kunnen worden.
Foambanden hebben nog een probleem. Er komt veel meer kracht te staan op de aandrijf lijn van je auto. Daardoor zullen aandrijf assen veel sneller slijten. Ook moet de motor meer kracht afgeven door de verhoogde weerstand van je banden. Daardoor zal deze warmer (heter) worden wat tot uitfikken kan leiden.

Ik moet het eens zijn met Joris. Ik rijd immers zelf ook indoor (bijna) altijd op CS-27 banden. Er is meestal genoeg grip op banen. Zo niet dan moet je je afstelling of je rijgedrag aanpassen. Als jij volgas een bocht in schiet vind ik het niet zo gek dat je geen stuur hebt. Het is maar een voorbeeld.

Kortom CS-27 banden hebben echt wel grip.

Groet Robert
 
Ok, maar je mag op die baan geen Jack the Gripper of dergelijke gebruiken. Met mijn C-27 banden had ik toch de goede afstelling maar ik gleed echt over de weg.

Dit tegenover pk, had ik enorm veel grip met de C-27 banden. Misschien is het een ander soort tapijt maar daar werd wel bandenglue gebruikt.
 
Kun je meerdere dingen doen.

Foam banden rijden, ookal is het niet de mooiste oplossing
Thuis je banden smeren en laten intrekken. Zullen de mensen daar er niks van merken :wink:

Misschien toch eens naar je afstelling kijken,
Zag laatst een foto van een auto die van Werverhoof afkwam en die zat vol met stof. Vraag anders een keer of ze de baan willen stofzuigen zodat al het stof er af is. Dat scheelt ook een hoop met grip

PK wordt al jaren gereden en gesmeerd, daar ligt me een partij grip. Ga jij geknield op de baan zitten zul je zien dat je knie zwart is.

By the way, ik zou geen lijm op je banden smeren :wink: Maar gewoon TC2 (De rode en reukloze Jack the Gripper) op je CS -27 banden :mrgreen:

Groet Robert
 
Robert K zei:
PK wordt al jaren gereden en gesmeerd, daar ligt me een partij grip. Ga jij geknield op de baan zitten zul je zien dat je knie zwart is.

Leuk voor je broek van 200 euro. :|
 
Ok, ik zal is naar mijn afstelling gaan kijken, en ja dat is waar, als je eventjes op de baan bij MRC rijd dan zit heel je auto onder de pluizen.

Ik heb nu overal 1 graden camber waardoor de band mooi op de weg ligt, voor een klein beetje uitspoor, voor de veren rechtop achter 1 gaatje schuiner, droop voor 3mm achter 2mm. Voor 19 lbs per inch veer en achter 15 inch per lbs veer. :wink:
 
zover ik weet wordt bij mrc elke keer voor het rijden de baan gestofzuigd.

mja, gister waren ze een beetje laat met bouwen :roll:
 
Die stof kwam van mijn auto :oops: Maar het vreemde was, we hadden behoorlijke grip. Beter dan we gewend waren op de vorige tapijtbaan. Vooral met A slicks van tamiya ging het goed. De banden waren ongesmeerd en gaven toch behoorlijk goede grip. De sorex banden 20R van iemand anders gaven nog net iets meer grip. Dat is opzich logisch want die zijn ook net wat zachter... Dus toch binnenkort dat eens uitproberen ;)

Robert, bedankt voor je uitleg trouwens over de shims.. Ga ik toch eens voor de grap proberen ;) Nog 1 vraagje daarover. Op de toe-in uprights aan de achterkant heb je ook 2 gaatjes. Geeft dit hetzelfde effect als meer en minder shims tussen de upperarmlink?
 
Joris je geeft hier 2 verschillende maar zeer zachte soorten banden aan. Deze geven gewoon weg snel aardig grip. Geen probleem om hier op te rijden natuurlijk enkel dat ze snel slijten.

Op je achter-hubs zitten ook 2 gaatjes. Om eerlijk te zijn heb ik daar zelf nog nooit shims geplaatst.
Puur theoreties gezien zou je je tunrbuckel in een nog diagonalere stand kunnen plaatsen door middel van shims te plaatsen op je hub. Maar of dit in werkelijkheid ook zo is durf ik niet te zeggen.
Volgends mij gaf dit een net iets andere uitwerking dan aan de kant van je diff. Ik zal het fijne hiervan nog even proberen te achterhalen.

Maurits misschien kun je de set-up van Joris overnemen en die de volgende keer proberen op de baan. Mogelijk helpt dit.

Groet Robert
 
Ik heb opzich redelijk goede grip achter, soms wil hij nog wel eens iets teveel grip voorhebben waardoor mijn achterkant bijna voorbij komt zetten.. Moet ik heb dan in mijn demperafstelling gaan zoeken ( ik kan dus weinig meer veranderen aan de instelling van de uprights etc, concludeer ik ;) )
Een hardere veer voor geeft minder grip toch? En schuinere dempers meer toch??

Ik zie nu net ineens dat ik achter andere velgmeenemers heb. Dit scheelt 0.5mm per kant, 1 mm in totaal dus. Maakt dat veel verschil? Heb je daar 'last' van of merk je daar als niet prof rijder niet zo veel van?
 
soms plaats ik bij mijn wielhex weleens 0,5 mm en dat merk je wel op het circuit. Je auto wordt stabieler aan de achterkant.

om meer grip te geven aan de achterkant kan je zoals hierboven is gezegt bij je rearhub 1 mm erbij plaatsen zodat je camberlink diagonaler staat. dit geeft ook meer grip.
 
Joris, in mijn ogen zijn de dempers nummer 1 waar naar je moet kijken als je auto niet lekker gaat. Verander jij iets aan je demper gebeurd er namelijk heel veel met de auto. Geef jij een auto van 1,5 graden camber ineens 2 graden camber zul je er weinig van merken omdat dit maar een kleine verandering is.

Geeft een hardere veer minder grip. Dat is lastig te zeggen, want als je met boter zachter veertjes rijdt is het ook geen doen. Denk ook dat het volledig aan de baan ligt. Als een veer te zacht is kun je grip verliezen, maar als je veer te hard is kun je dat ook. Enkel denk ik dat bij een te harde veer (bijvoorbeeld aan de achterkant) de gevolgen minder dramaties zijn dan bij een te zachte veer. Dit doordat de achterkant zal gaan stuiteren bij een te harde veer. Dan heb je soms grip. Bij een te zachte veer zal de achterkant direct helemaal weg glijden.

Een ring op je wiel-hex (zes hoek waar je velg op gaat) Maat de auto ook stabieler, maar daar wordt de auto ook weer langzamer van als je kort link-rechts stuurt. Doe je shims even dik rond om. dan word de auto ook wat stabieler. Doe je shims op je wielhexen voor dan zul je iets stabieler sturen (iets meer stuur krijgen).

Ik denk dat het geheel niet verkeerd is om achter .5mm meer te hebben dan voor.

De demper shuinte stand is ook lastig. Een rechte demper laat de auto snel inveren. Maar daardoor gaat de auto ook "hoeken" hij zal in de bocht happen. Kortom wil jij de bocht om zal de auto in 1 klap omgedraaid staan.
Zet jij je demper wat schuiner zal hij vloeiender de bocht om gaan, en dus minder instabiel zijn. Afhankelijk van de baan dus wat je wilt.

Meestal staat de achterdemper 1 gaatje schuiner dan de voordemper. dit omdat je grip achter wilt en niet dat de achterkant "hoekt", Maar je wilt geen onderstuur dus wil je dat de voorkant nog enigsinds de bocht om gaat.

Een achterkant die voorbij komt kan natuurlijk ook doordat jij zelf ineens een ruk aan je stuurwiel geeft. Het kan best zijn dat jij te fel stuurt of te hard een bocht in komt, daardoor kan de auto ook heel instabiel raken.

Groet Robert
 
hey robbert,

thanks voor al je goede uitleg en al je tips. Ik ga er zeker mee aan de slag.. Zodra ik meer ondervindingen heb gedaan laat ik het weten :D
 
besteld bij pkracing:

-setje veren
-17x2T motor
-stabilisator stangen
 
Stabilo's

Zelf gebruik ik ze niet, Ik vind de auto "zuiverder" rijden zonder.
Punt is, als het ene wiel inveert zal het andere wiel door de stabilo "uitgeveerd" worden (als het ware).
Ik zou ook niet specefiek de werking er van kunnen zeggen. Wel kan ik vertellen dat een achter stabilo (bijna) nooit gebruikt word. Voor stabilo word soms gebruikt om iets meer stuur te creeëren.
Ook de afstand van de verbinding ten opzichte van de draagarm kan veranderd worden hierdoor kun je een directer of indirecter laten reageren.
Goed de dikte van een stabilo lijkt me duidelijk een krachtigere werking of slappere werking.

Groet Robert
 
ik zou eerder denken dat een stabi voor stuur wegneemt? aangezien de rolbeweging wordt tegengegaan?
misschien helpt het off power iets omdat je auto zich minder zet aan de voorkant... en dus een snellere respons heeft??

heb er nog nooit mee gereden...
 
precies Erik. Een stabi voor neemt stuur weg.

Ik reed op mijn 415 eerst met de gele stabi voor maar omdat ik meer stuur in de auto wil heb ik toen een rode erop gezet waardoor ik meer stuur kreeg en hij sneller links rechts was vond ik. Daarna heb ik zelfs de stabi eraf gehaald en rijdt ik zonder. Ik maakte in het begin meer fouten als ik zonder stabi reed omdat hij meer stuur had.
Met stabi was hij meer een cruise afstelling.

Robert zegt dat het ene wiel uitgeveerd zal worden. Daar ben ik het niet mee eens. Haal je dempers maar is los van onderen en zet er een stabi op en til het ene wiel op en je zal zien dat het andere ook omhoog komt dus ook ingeveerd gaat.
 
Een stabilo is toch om het omrollen ook tegen te gaan. mij is altijd geleerd dat het ene wiel inveert en het andere wiel dan uitgeduwt word. Dit omdat de gehele auto meer in zijn veren geduwd word, om een lager C.G. te geven. Dat resulteert er weer in dat hij minder snel omrolt. (ja als je het los koppelt gaan ze allebij omhoog, MAAR dan verander je enkel de draaihoek van je stabilo, Dat heeft niks met de werking te maken!

Verder kreeg ik er op Gouda mee stuur mee. En op Ede met de Pro4 ook. Goed nu kan dat natuurlijk een kwestie van verschillende set-ups zijn.

Groet Robert
 
Back
Top