Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
onno w zei:
wat is een wide pitch pulley?

minder tanden "to minimize fricton and improve transmission efficiency "

TAM53935.jpg

Wat heet veel,

Alles helpt,
zeker op een plaats waar de helft van het motor vermogen langs moet.

Ook heeft de diff versie een soort kraagje waardoor er minder snel vuil bij de diff kogels komt.

Vroeger vijlde men om en om de tandjes uit een snaar, nu heeft tamiya deze pulley. Och hij ziet er grappig uit, of het werkt is een 2de... De snaar maakt nog steeds de zelfde bocht, met daarin de zelfde wrijving... de wrijving onderling van de tanden gaat daar in verloren... Ik hou het wel bij gebroken bevels :mrgreen:

Groet Robert

Hoi,

Ik ben overgestapt van een TB-02R naar een TA-05.
Het verschil is groot en TA-05 vindt ik persoonlijk een pak beter.

Ik heb een vraagje:
In de TA-05 perfect guide, staan XA suspension mount omgekeerd ingebouwd. Dus als bruggetje.
Hierdoor staan de assen van de onderste armen schuin.

Wat is hier het voordeel van?
Die perfect guide is wel mooi, maar Japans lezen, das nog iets anders hé.

MVG
Frits Bonte

Fritske zei:
Hoi,
Ik heb een vraagje:
In de TA-05 perfect guide, staan XA suspension mount omgekeerd ingebouwd. Dus als bruggetje.
Hierdoor staan de assen van de onderste armen schuin.

Wat is hier het voordeel van?
Die perfect guide is wel mooi, maar Japans lezen, das nog iets anders hé.

MVG
Frits Bonte

Is dat voor of achter?
en welke kant staat dan omhoog ?

Foto ?

Het gaat over het gebruik van de alu suspension mount blokken zowel voor als achter.
Die gebruik je om de toe-in/toe-out te zetten.
Afhankelijk van de blokken combinatie verandert niet alleen de toe-instelling,
maar krijg je ook een breder of smaller spoor.
Dit laatste heeft dan weer invloed op de lengte van de shafts (normaal 48 ) die je gebruikt.
Hieronder de tables die de graden voor en achter weergeven.

gradenvoorni6.th.jpg

http://img239.imageshack.us/img239/9407/gradenvoorni6.th.jpg

gradenachterya0.th.jpg

http://img239.imageshack.us/img239/3444/gradenachterya0.th.jpg

Als je nu de kortere X-blokken onderste boven monteerd op de plaats waar je normaal de kant
van de blokken met het bruggetje monteert, dan kan niet alleen de riem netjes onder de blok
doorlopen, maar de as waar de armen omdraaien, krijgen dan ook een helling.
Hieronder foto's om dit duidelijk te maken.

upsidedown1jp3.th.jpg

http://img285.imageshack.us/my.php?image=upsidedown1jp3.jpg]

upsidedown2fo6.th.jpg

http://img159.imageshack.us/my.php?image=upsidedown2fo6.jpg]

upsidedown3jy7.th.jpg

http://img159.imageshack.us/my.php?image=upsidedown3jy7.jpg]

upsidedown4ay3.th.jpg

http://img159.imageshack.us/my.php?image=upsidedown4ay3.jpg]

Ik begrijp niet wat de invloed van die omgekeerde blokken is.
Ik steek altijd een 1 mm spacer onder de voorste blok om de auto minder aggressief te maken.

Maar hier zit de helling net andersom.

Kan iemand dit raadsel oplossen?

MVG
Fritske

Thanks to ImageShack for Free Image Hosting]

Ik begrijp wat je bedoelt,

het is logisch de buitenste blokken,
voorste voor en de achterste achter te verhogen.
Andersom is wat vreemd.

Misschien willen ze gewoon aangeven hoe
je alle instellingen kunt maken, ongeacht of je er wat aan hebt.

Die plaatjes zijn erg klein en de links ook.

De eerste twee links zijn verkeerd.
Ze wijzen naar de thumbnails (das wat je ziet in de post)
dit zijn de goeie:
http://img239.imageshack.us/img239/9407/gradenvoorni6.jpg
http://img239.imageshack.us/img239/3444/gradenachterya0.jpg

De deze zijn op 600dpi ingescand de ander foto's trouwens ook.
Ik denk dat je best de link "cut and paste" in de address bar van internet explorer.

Ik denk dat dit net de bedoeling is:
vb voor voor een A blok
en voor achter een omgekeerde XB
heeft als resultaat 1.37° toe-out

XB moet onderste boven zitten om de riem er onder door te laten lopen.
Hierdoor krijgen de armen natuurlijk een helling.

Zijn er japanners in de zaal? :wink:
Ik kan een scan van de volledige pagina posten

MVG
Fritske

sjorsi zei:
Pasqual zei:
12T gaat ook erg hard veel harder dan een 19T en toch heeft zo'n motor minder torque over het algemeen maar door het aanpassen van de vertanding is er genoeg trekkracht/snelheid uit de krijgen voor een indoorbaan.

Jha, met een goede 12turns zal je wel veel harder gaan. Zo hard zelfs dat somige mensen niet eens vol gas kunnen rijden op het rechte stuk.

Lijkt mij dus vrij nutteloos, en bovendien ziet het er nogal Cheap uit als je de snelste bent op het rechte stuk, maar vervolgens bij de eeste bocht eruit vliegt omdat die 12 turns toch wel wat agressief rijd en gewoon veeeeeeelste hard voor binnen.

om even te reageren op dit punt..
Afgelopen zondag reden er 2 jongens mee met een 11T.
gemiddelde rijtijd was 8 tot 10 minuten (GP3700).
ene heeft 1 x op het rechte eind 3/4 gas gehaald (vloog daarna rechtdoor, maakte een rol over de afzeting.. langs het opvang net BAM tegen de muur)
andere heeft een snelste tijd van 19.7 sec. kunnen halen (baan gemiddelde ligt rond de 19.0) en koste 2 tamiya stekkers 1 goudcontact. 1 10T orion motortje. 1 bodemplaat (gesmolten ter hoogte van de motor) en 2 draagarmen voor.
:|

Bono, ik denk ook dat dit aan de rijder ligt, of deze gevorderd is of niet. Nu wil ik niet zeggen dat per definitie een snellere motor sneller is. Dat is baan afhankelijk. Daar in tegen is het meestal wel zo dat een snellere motor iets sneller is (enkele tienden tot een seconde). Jammer dat alles hebben gesloopt.....

Groet Robert

daar heb je gelijk in robert maar het was ter indicatie of het nu nut heeft zon snel motortje in te bouwen..
Hierbij spelen natuurlijk nog veel meer factoren een rol maar geeft wel een indicatie verhoudings gewijs tussen een 23T superstock en een 11T modified hand wounded en weet ik t allemaal.
Het koppel van de 23T otortjes is gelijk of mischien wel groter dan die van een 11T maar de topsnelheid van een 11T is weer vele malen hoger...

Blijkt dus dat het koppel belangrijker is dan het top toerental van de motor.. moet dus een afweging maken bijd e aanschaf van een nieuwe motor en dus niet kijken naar zijn stroomverbruik/ full throttle toerental.

trouwens belangrijkste wat ik geleewrd heb is dat als zij op de baan rijden ik mijnes eraf moet halen :D .. die jongens zijn gewend op asfalt.. zetten zelf altijd baantjes/parcours uit.. sturen kunnen ze wel daar.. mooi vloeiend de ideale lijn... indoor baan was stuk kleiner, meer haakse bochten en korte rechte stukken... tja dan is t wennen natuurlijk..

bono zei:
Blijkt dus dat het koppel belangrijker is dan het top toerental van de motor.. moet dus een afweging maken bijd e aanschaf van een nieuwe motor en dus niet kijken naar zijn stroomverbruik/ full throttle toerental.

Ga ik het niet helemaal met je eens zijn. Feit is dat de TT-01 jongens de 11T motor gewoon niet goed (konden) vertanden in hun auto. Daardoor is deze uitgebrand. Als je mod gaat rijden vertand je deze motor dus danig hoog dat je juist onderuit (koppel) meer hebt dan een stock motor. Maar omdat deze motor meer toeren draaid, zal hij ook meer topsnelheid hebben. Al met al zal met een goede rijden dus blijken dat er snellere ronde tijden komen.

Zelf reed ik op amcc ook een seconde sneller met een 12T motor ten aan zien van een 19T.

Groet Robert

Robert K zei:
Al met al zal met een goede rijden dus blijken dat er snellere ronde tijden komen.

Zelf reed ik op amcc ook een seconde sneller met een 12T motor ten aan zien van een 19T.

Groet Robert

dan zal dit het wel geweest zijn... :|
zoals ik al aangaf deze jongens rijden normaal buiten op asfalt op grote banen en nu op een technische korte indoor baan.. lijkt mij wel veel verschil.. ik denk neit dat het aan hun stuurkunsten lag maar aan het wennen van het kleine circuit en de volledig andere (en meer nauwkeurige) afstelling dan buiten..
Heb nu mijn ta-05 ook met een tamiya stock motortje uitgerust (RR)... zondag eens kijken wat het doet... merendeel was er meer positief over dan met de element V2 maar ik wil het eerst zelf beleven verder...

*edit* zouden jullie zo vriendelijk mij te helpen met het volgende probleempje/vraag???? http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=48555

bono zei:
die jongens zijn gewend op asfalt.. zetten zelf altijd baantjes/parcours uit.. sturen kunnen ze wel daar.. mooi vloeiend de ideale lijn... indoor baan was stuk kleiner, meer haakse bochten en korte rechte stukken... tja dan is t wennen natuurlijk..

No offence meant, maar op een parkeerplaats netjes rijden is geen garantie voor goed kunnen sturen op een echt circuit, getuige ook jouw verhaal. En dat heeft niet eens direct met afstellen te maken, maar gewoon met de kleine marges op een circuit.

dat probeerde ik ook aan tegeven in de post daarvoor.
sturen kunnen ze wel maar de parcours die zij uitzetten bvatten hoogstens 1 180 graden bocht en een chicane.. dit is bijna alleen maar 90 graden bochten en 180 graden bochten :wink:

klopt wel wat je zegt hoor dat het geen garantie is dat je buiten heel goed rijd en dus binnen ook goed rijd maar was toch wel intresant om te zien...

bono zei:
klopt wel wat je zegt hoor dat het geen garantie is dat je buiten heel goed rijd en dus binnen ook goed rijd maar was toch wel intresant om te zien...

Hierover kan ik wel meespreken, op een parkeerplaats kon ik over het voetje van een pylon rijden maar bij zeker de eerste keren op een buitencircuit kon ik nog geen rondje rijden zonder minimaal een keer in het gras te komen. Jaap J is hier getuige van en heeft bij mijn eerste pogingen genoeg lichaamsbeweging gehad :mrgreen:

Back