Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Om niet een heel nieuw topic te openen voor deze vraag stel ik hem maar hier, het is tenslotte de lader van mijn auto. Ik ben in het bezit van een Graupner Ultramat 14. Deze kan van 0 tot 5A laden en heeft een instelbare deltapeak afslag. Nou wil ik 12 cellen (2 side-by-side packs van mijn auto) tegelijk opladen, omdat deze ook gebruikt worden in mijn boot. Maar als ik de lader instel op 5A dan zie ik op het scherm dat hij CHG max (dus zijn maximale laadstroom heeft bereikt) blijft steken op 3A. Is dit gebruikelijk bij het laden van 12 cellen of is er iets mis? Het zijn GP3300 Puched&matched cellen.

Groetjes,
Maurits

Maurits zei:
Om niet een heel nieuw topic te openen voor deze vraag stel ik hem maar hier, het is tenslotte de lader van mijn auto. Ik ben in het bezit van een Graupner Ultramat 14. Deze kan van 0 tot 5A laden en heeft een instelbare deltapeak afslag. Nou wil ik 12 cellen (2 side-by-side packs van mijn auto) tegelijk opladen, omdat deze ook gebruikt worden in mijn boot. Maar als ik de lader instel op 5A dan zie ik op het scherm dat hij CHG max (dus zijn maximale laadstroom heeft bereikt) blijft steken op 3A. Is dit gebruikelijk bij het laden van 12 cellen of is er iets mis? Het zijn GP3300 Puched&matched cellen.

Groetjes,
Maurits

Eerste wat in me opkomt is dat hij geen 12 cellen aankan.... 2e is waarom je in godsnaam in een keer 12 cellen wilt laden en 3e is dat dit een ultieme vraag is voor laad-topic in dit forum.

Roger zei:
Maurits zei:

Groetjes,
Maurits

Eerste wat in me opkomt is dat hij geen 12 cellen aankan.... 2e is waarom je in godsnaam in een keer 12 cellen wilt laden en 3e is dat dit een ultieme vraag is voor laad-topic in dit forum.

Nou ik weet toch wel heel zeker dat hij 12 cellen kan laden. Als je even gekeken hebt wat de specificaties van de lader zijn was je erachter gekomen :wink: Ten tweede wil ik deze tegelijk laden, omdat ik ze ook tegelijk in mijn boot gebruik. Vaar mijn motor dus op 12 cellen. Weet niet zeker of dit dan nodig is om tegelijk te laden, maar dat weet ik zeker dat ze even vol zitten en op gelijke spanning zijn. En ten derde, sorry hiervoor.

Dat is heel gebruikelijk. Een lader heeft altijd een maximaal laad vermogen. Door dat de lader op 3A blijft steken zal de lader een maximaal laadvermogen hebben van ongeveer 45Watt (14,4Volt x 3A).

Laad je maar 6 cellen met 5A dan zit je op maar 36Watt. Als het goed is staat dit ook in de handleiding uitgelegd.

Maurits,

De voeding van de Graupner Ultramat 14 kan niet meer dan 50 watt leveren volgens de site van Graupner. Bij 12 cellen hebben we het al snel over 14-16 volt om te kunnen laden dus dan klopt 3 ampere wel. Als je minder cellen laad kan de laadstroom hoger worden zolang de 50 watt maar niet overschreden wordt.

Jouw lader werkt dus prima.

Groeten

Jasper

EDIT en zo leggen we dus samen tegelijkertijd hetzelfde uit, grappig :lol: :lol: .

Ik had toch nog even een vraag over de TA05. Is een stabilisator set echt een toevoeging aan de auto, of kan ik mij
beter eerst richten op andere upgrades. Een motor cooler en verstelbare shock's heb ik al.

Ik vraag mij af... een one way diff is verkrijgbaar voor de TA-05 voor de voorkant.
Deze past ook achterop natuurlijk, de diffs zijn identiek.
Waarom zou je er achter ook niet eentje (willen) plaatsen?

Vanwege 't bochtenwerk, zodat je achter de draai beter aankan?
De schaal mag dan wel 1/10 zijn, maar 't gewicht is dat zeker niet.

Ik ben dus van mening dat een one way diff het achterop ook aardig zal doen.
Je stelt je auto toch redelijk stijf af, minimale bodyroll, dus waarom ook geen gelijke overbrenging op de achterwielen?
Of zit ik er nou echt totaal naast?

CircusAso zei:
Ik had toch nog even een vraag over de TA05. Is een stabilisator set echt een toevoeging aan de auto, of kan ik mij
beter eerst richten op andere upgrades. Een motor cooler en verstelbare shock's heb ik al.

Is zeker een goede optie bij het satdaard ( ultraflexibele ) chassis.
Let wel op, je moet het echt heel goed afstellen voor een goede werking,
doe je dat niet dan is het totaal nutteloos.

Erg nuttigge optie zijn ook de 46 mm cardan assen,
die zorgen voor minder speling in de wielen en de aandrijfassen.

Harmless zei:
Ik vraag mij af... een one way diff is verkrijgbaar voor de TA-05 voor de voorkant.
Deze past ook achterop natuurlijk, de diffs zijn identiek.
Waarom zou je er achter ook niet eentje (willen) plaatsen?

Vanwege 't bochtenwerk, zodat je achter de draai beter aankan?
De schaal mag dan wel 1/10 zijn, maar 't gewicht is dat zeker niet.

Ik ben dus van mening dat een one way diff het achterop ook aardig zal doen.
Je stelt je auto toch redelijk stijf af, minimale bodyroll, dus waarom ook geen gelijke overbrenging op de achterwielen?
Of zit ik er nou echt totaal naast?

Yep ! er totaal naast.

een One way is een vrijlooplager, zodat in een richting de wielen ( ALTIJD de voorwielen )
vrij kunnen draaien.
Het zorgt dus niet voor een gelijke overbrenging zoals jij dat noemt.

De werking is als volgt :

de voorwielen rijden in een bocht een langere weg dan de achtewielen,
het buitenste wielen nog het allerlangste.
Omdat je een 4WD systeem hebt gaat dat bij veel grip in de bochten zo veel wringen
dat je auto daardoor afremt.
Het doel van een one way is dat afremmen tegen te gaan.
Verder heeft een one way ook nadelen,
je kunt niet meer remmen op de voorwielen.

mijn auto wordt instabiel bij het optrekken als ik het one-way diff erin heb zitten.
Hij wil dan achter wegbreken. Ik heb er een front one-way diff erin zitten (nu dus even niet)
En hij zit er niet achterste voren in :wink:

onno w zei:
mijn auto wordt instabiel bij het optrekken als ik het one-way diff erin heb zitten.
Hij wil dan achter wegbreken. Ik heb er een front one-way diff erin zitten (nu dus even niet)
En hij zit er niet achterste voren in :wink:

Een wiel niet goed vast?
Een wiel loopt aan?
misschien toch verkeerd om die one way?
Veel speling in een van de achter draagarmen?
As van een van de draagarmen los ?
Wheelhub verkeerd om ( achter to-out ( IPV to-inn )

Een wiel niet goed vast?
Een wiel loopt aan?
misschien toch verkeerd om die one way?
Veel speling in een van de achter draagarmen?
As van een van de draagarmen los ?
Wheelhub verkeerd om ( achter to-out ( IPV to-inn )

Dit is het allemaal niet. Het gekke is dat als ik de one-way vervang door het kogeldiff zonder iets te veranderen aan de rest van de auto, het dan over is.

ik nie snap nie.

Wat beheerster met het gas omgaan?? Is ook een kunst... Niet meteen volgas uit de bocht...

Helemaal met Roger eens. Als je met one-way rijdt moet je de auto vloeiend laten rollen en van je vaart gebruik maken.
Groeten Vic

ik ga niet meteen volgas, ik bouw het altijd op. En het uitbreken doet hij ook als ik rechtdoor rijdt en dan meer gas geef.
Maar het is nu geen weer meer om te rijden dus als het weer wat droger is zal ik weer eens kijken. En alle tips die hier gegeven zijn proberen.

bedankt voor het meedenken

tja ik rij zelf ook met een one way diff en de enige problemen die er zijn is als je hard remt.
ik accelereer altijd vol de bocht uit maar uitbreken doet hij niet. misschien achter wat slappere veren zetten?

Back