Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Ik denk er ook over deze met een sport tuned(als het dat is) van 18 300 touren te kopen, maar weet iemand welke afstandsbediening ik me daarmee moet aanschaffen??

leon1 zei:
Hoi, ik ben nieuw hier op het forum en ik heb net een TA 05 gekocht (met Mercedes body maar er gaat een BMW 320si body op komen). Ik ben momenteel aan het bouwen. Ik heb trouwens in mijn verleden meerdere RC auto's gehad, Tamiya Mitsubishi Pajero, Ford F-150 Bigfoot (mijn jeugd!) en voor een paar jaren terug nog een Porsche GT3 met TA 03R S chassis als ik het mij goed herinner.

Nu ben ik druk bezig geweest dit hele topic door te lezen, eigenlijk ben ik nog niet aan het einde....maar ik wilde nog even van jullie horen wat ik als eerste zou moeten upgraden. Als ik zo lees dan denk ik TRF-schokdempers, heb ik dat goed? Even een dure investering maar wel de moeite waard toch?

Verder heb ik nu een Venom modified 17turns motor erbij en een Ansman 12turns regelaar. Is dat een beetje goed spul?

Alvast bedankt!

Leon

Ga je competitie rijden?
In dat geval zijn TRF schokdempers een aardige optie. Maar ik zou dan eerst gaan investeren in een andere body, regelaar en motor.
Als je geen competitie rijdt zou ik je geld aan andere dingen uitgeven....

ok, ik weet nog niet of ik competitie ga rijden. Ik vind het daarnaast gewoon leuk om een beetje te tunen.

dus jij zegt eigenlijk dat die motor en die regelaar niet zo goed zijn? Ik heb er niet de hoofdprijs voor betaald dus ik maak mij er niet zo druk om. Het gaat mij erom dat ik dan weet of ze mij in de winkel goed helpen. Kun je aangeven wat een leuke motor en regelaar is? Deze TA 05 moet natuurlijk wel een beetje gang hebben.

Met body bedoel je chassis of de "kap"? Jullie willen dus allemaal zo vlak (laag) mogelijk begrijp ik (en zie ik aan de foto's).

body is de kap
en man, een motor zegt niks over een afstandbieding .. dus je kan alle afstandbiedingen gebruiken!

zender heeft niks te maken met je motor keuze, je zult rekening moeten houden bij de motor keuze met de regelaar (ESC) Het is ook handig om gelijk goede accu's packs aan te schaven, dit om optimaal gebruik te kunnen maken van de motor.

wat ik als eerste heb geupgrated zijn de aandrijfsaren voor aramide snaren verwisselen. ook heb ik de carbon shoktowers aangeschaft. verder een paar andere (trf) veren want die zijn iets korter kan je hem beter afstellen (wit voor en blauw achter)
ook heb ik andere demperolie gebruikt. en als laatste een front one way. kost wat maar beviel mij erg goed.de rest moet je ter zijner tijd aan pasen. ik rij zelf (competitie) met standaard dempers en kon de overige heren met x-ray en trf redelijk bijhouden.
kwa motor lekker met dit setje blijven rijden. mocht je competitie willen gaan rijden kan je altijd nog een corally of een orion element v2 kopen. veel plezier met bouwen.

Lance

lance03 zei:
wat ik als eerste heb geupgrated zijn de aandrijfsaren voor aramide snaren verwisselen. ook heb ik de carbon shoktowers aangeschaft. verder een paar andere (trf) veren want die zijn iets korter kan je hem beter afstellen (wit voor en blauw achter)
ook heb ik andere demperolie gebruikt. en als laatste een front one way. kost wat maar beviel mij erg goed.de rest moet je ter zijner tijd aan pasen. ik rij zelf (competitie) met standaard dempers en kon de overige heren met x-ray en trf redelijk bijhouden.
kwa motor lekker met dit setje blijven rijden. mocht je competitie willen gaan rijden kan je altijd nog een corally of een orion element v2 kopen. veel plezier met bouwen.

Lance
Bedankt voor uitleg superdaantje en lance, maar welke ESC moet ik er dan op kopen?
En ik die dacht dat ik wat van m'n wagen kende 8O

als je de standaard motor blijft gebruiken dan is de standaard regelaar meer dan voldoende. het is afhankelijk hoeveel turns je wilt gaan gebruiken. 12 turns motor kan niet op een 18 turns regelaar bijvoorbeeld. Veel info over regelaars vind je op het forum en natuurlijk de ervaring van de gebruikers

Meeste Tamiya regelaars die geleverd worden bij de auto´s kunnen tot 23x3 turns ;)

en regelaar is natuurlijk ook afhankelijk van je budget.

He, dank jullie wel voor de adviezen, ik ga de TA 05 eerst bouwen en rijden en dan komen de hop up options wel.

leon1 zei:
He, dank jullie wel voor de adviezen, ik ga de TA 05 eerst bouwen en rijden en dan komen de hop up options wel.
Bij mij hetzelfde, alleen ga ik er dus een 18 300 turns motor bij nemen.

je bedoeld 18Turns ? als je dat bedoeld houd er dan wel rekening mee dat de standaard regelaar van de TA05 als goed is tot max 23x3 gaat. bij de ta05r zit er geen elektronica bij ;)

superdaantje zei:
je bedoeld 18Turns ? als je dat bedoeld houd er dan wel rekening mee dat de standaard regelaar van de TA05 als goed is tot max 23x3 gaat. bij de ta05r zit er geen elektronica bij ;)

Toch twijfel ik nog... TA 05 of TA04... ik zie er geen verschil in ..

Zover ik weet zit er geen regelaar bij de TA 05 inbegrepen. Dit volgens mijn lokale winkel omdat dit model toch veel getuned wordt en de standaard regelaar niet veel is.

dus bij mij geen regelaar....ik heb toch geen R versie? (DTM Mercedes C)

De TA-05 wordt standaart door Tamiya Duitsland (dicky) zonder regelaar uitgevoerd. Dit is één van de weinig chassis waar dat zo is. Waarschijnlijk omdat de regelaar achter de motor zit, en de standaart TEU-302 BK daar niet de juiste lengte draden voor heeft.

Tevens is er een immens verschil tussen de TA-04 en de TA-05. Niet alleen is de ene al bijna 10 jaar ouder dan de ander. Je ziet ook dat de TA-04 nog zijn spur tandwiel boven de motor heeft, en de TA-05 er naast. Een lager C.G. (Center of Grafety). De TA-05 is zo veel meer door ontwikkeld, zo veel beter. ik zou het wel weten!

Groet Robert

De TA05 wordt af fabriek zonder regelaar geleverd. Mogelijk wordt er door de importeur of winkelier er een regelaar bijgeleverd.

De TA04/TA05 zijn beide competitie chassis'. Voor recreatief gebruik kan je beter een TT01 aanschaffen. Gaat net zo hard en is minder ingewikkeld voor de beginner.

Hier ben ik het niet me eens...
Voor recreatief gebruik is in het begin een TT-01 best wel oke maar na een tijdje wil je gewoon wat beters... ookal rij je zogezegt recreatief.
Een TA-05 is een auto die ligt tussen het beginnerssegment en het wedstrijdsegment en kan dan ook in de handen van een goede coureur de "competieauto's" behouden.
Verder kan je van een TA-05 in mijn ogen meer leren dan van een TT-01.
Die opmerking dat ze net zo hard gaan slaat ook nergens op.

is de TA05 ook geschikt voor op straat/parkeerplaats, of minder dan de TT01 ivm snaaraandrijving?

Ik vond het bouwen van de TT01 erg leuk en wil er misschien nog 1 bij kopen om lekker met 2 tegelijk te kunnen scheuren maar denk ook evt aan een TA05.

Ik ben het eens met Kefman, een TT01 vind ik ook een leuke auto voor als je nog geen verstand van deze auto's hebt. (niet ten nadele van alle mensen met een TT01, er zullen ongetwijfeld mensen hier zijn die sneller zijn met een TT01 dan ik met mijn TA 05). Ben je al een beetje ingewijd dan is een auto met meer mogelijkheden veel leuker. Ik wilde eigenlijk die 320si kopen en die heeft een TT01 chassis, maar toen ik de kleine meerprijs zag naar een TA 05 ben ik toch voor deze gegaan, en nu komt er een 320si body op mijn TA 05.

Nu ga ik met mijn TA 05 ook eerst op een mooie gladde asfalt parkeerplaats rijden.

@Gose: ik denk dat je met een TA 05 wel een mooie gladde straat op moet zoeken. Ik heb ook al eens een TA03RS gehad met snaar aandrijving en die deed het prima op asfalt. Nu lag de snaar van deze 03 niet zo bloot als bij de 05.

leon1 zei:
Ik ben het eens met Kefman, een TT01 vind ik ook een leuke auto voor als je nog geen verstand van deze auto's hebt. (niet ten nadele van alle mensen met een TT01, er zullen ongetwijfeld mensen hier zijn die sneller zijn met een TT01 dan ik met mijn TA 05). Ben je al een beetje ingewijd dan is een auto met meer mogelijkheden veel leuker. Ik wilde eigenlijk die 320si kopen en die heeft een TT01 chassis, maar toen ik de kleine meerprijs zag naar een TA 05 ben ik toch voor deze gegaan, en nu komt er een 320si body op mijn TA 05.

Nu ga ik met mijn TA 05 ook eerst op een mooie gladde asfalt parkeerplaats rijden.

@Gose: ik denk dat je met een TA 05 wel een mooie gladde straat op moet zoeken. Ik heb ook al eens een TA03RS gehad met snaar aandrijving en die deed het prima op asfalt. Nu lag de snaar van deze 03 niet zo bloot als bij de 05.
Dan wordt het een TA05.
Jammer, want in TA04 was er zo'n mooi corvette.

Back