Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
...
volgens mij is me snaar een beetje los, ik kan hem heel erg op en neer (heen en weer) bewegen, kan ik hem strakken stellen op een een of vandree manier, of moet ik een neiuwe kopen?
Heb je de bouwhandleiding wel is gelezen?
hoe wil je hem anders in elkaar zetten?

Aangezien, je je TA05-handleiding gelezen en gebruikt hebt om je wagen te monteren ... dan heb je natuurlijk ook deze passage gezien op pagina 18, bovenaan rechts:

BeltTension.png

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het plaatje en de uitleg, ik had er overheen gelezen.

Morgen laatste schooldag, dus heb genoeg de tijd om het te proberen.

Is dit systeem erg gevoelig, en moet je de strakheid op gevoel doen?

Thanks

mattijn

IAG niet té strak. Je moet/mag zeker nog wat speling hebben. Een strakke snaar zorgt ook voor veel wrijving en laat de auto zeker niet makkelijk soepel rijden.
Iemand vertelde me eens: de "onderste" snaar moet kunnen bewegen, als je even op de "bovenste" snaar drukt. (hij bedoelde daarmee natuurlijk de onderkant en bovenkant van éénzelfde snaar).

Nou, dat is het probleem ook niet... Het gedeelte waar de koeler mee op het huis klemt kan nog wel eens de koelgaten van het motorhuis afdekken en dat moet je voorkomen...

Joost.

Gisteren even getest met mijn orion motor,
En zonder koeler had de motor 55°
En met de koeler aan had de motor 45° en bleef hij meer power aanhouden.

Greetz

@ Belaey:

als draden te lang zijn kun je ze gewoon inkorten hoor.
Alleen antenne draden heben een speciale lengte.

GroteFoto-B6NDAYNY.jpg

He ben sinds gister ook trotse eigenaar van een 2e hands TA05
Was al wel in elkaar gezet, maar nog nooit mee gereden :)

Mijn eerste 4wd toerwagen :)
Zal voornamelijk gebruikt worden voor wat rondjes op het circuit te rijden.

Echter wel wat vraagjes.

De voorste dif lijkt veel minder soepel te werken dan de achterste.
Is dit normaal, of zit er misschien iets fout ?

Aangezien hij 2e hands was heb ik nu wat geld over voor wat hop-ups :)
Dus ik wou die TRF set bestellen.
Echter ik zie er 2:
http://www.rcmart.com/catalog/product_info.php?cPath=389_390&products_id=13143
http://www.rcmart.com/catalog/product_info.php?products_id=4259

Weet iemand wat het verschil is, en welke beter zou zijn voor wat licht circuit werk ?

Dempers zijn beide zo goed als het zelfde. Alleen het uiterlijk is wat gewijzigd. Kies er dus 1 die je mooi vindt ze zullen beide het zelfde doen.

Dat het voorste diff minder soepel loopt als het achterste hoeft nog niet te betekenen dat deze verkeerd is. Kan best zijn dat de vorige eigenaar hier heeft gekozen om de voorste iets strakker aan te draaien zodat deze zwaarder loopt.

Het kan ook zijn dan het model gewoon in elkaar gezet is en niks is afgesteld omdat er nog niet mee gereden is... Stel alles eerst eens af en kijk dan verder. Overigens is het sowiso geen schande om de hele auto een keer uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Dan leer je je auto een beetje kennen (is wel zo makkelijk straks op de baan als er iets stuk gaat).

JK.

er is wel een verschil en dat is, op welke auto's ze kunnen ;)

maar even aan vraag van mij, ik wil binnekort toch een TA-05 kopen.
nu wil ik weten wat ik het best het eerst kan vervangen ;)

De trf dempers zijn een dure maar goede investering vind ik zelf. en als de originele snaren zijn versleten kun je ze vervangen voor de hopup versie, maar ik denk dat je alles wel zou moeten kunnen vinden in dit topic.

er is wel een verschil en dat is, op welke auto's ze kunnen ;)

Nee hoor ;) De dempers kunnen op precies de zelfde auto's. Alleen zijn de goedkopere al een tijdje op de markt. Vandaar het verouderde lijstje. De blauwe zijn nieuwer waardoor er een ander lijstje met nieuwere modellen staat.

Maar zoals gezegd beide zijn hetzelfde alleen uiterlijk is anders. Dus ze kunnen beide op de zelfde modellen.

Heb nu net een verslag gelezen in de vorige versie van RACER van de nieuwe TA05 IFS met daarop een nieuwe speciale body. Deze wagen is vrijwel identiek behalve dat de shoktowers aangepast zijn en vooralverlaagd. Ben benieuwd of dit ook positieve gevolgen heeft voor de wegligging. Ik ben namelijk 200% verliefd op die nieuwe body ...maar die past niet op een gewoon TA05-chassis ;(

1173565089.jpg

Laatst bewerkt:
tandwielen

Hoi

Ik heb sinds kort een TA-05, eigenlijk de eerste keer dat ik me met tandwielen moet bezighouden.
Helaas zat daar geen pinion bij, en heb ik de spur al ingelijfd voor mijn 103gt
Nu moet ik dus nieuwe tandwielen hebben, echter daar zijn me enkele dingen niet duidelijk voor.

JE hebt naar ik begrijp 3 soorten. Tamiya,48,64. naar wat ik begreep zit het verschil in de aantal tanden per Centimeter.
NU zie ik echter zowel op pkracing als rcmart alleen een pinions voor tamiya, maar geen spurs. En iemand had me aangeraden om meteen naar .48 te gaan in verband met sterkte en het makkelijker een tandwiel kunnen lenen ofzo :)

Wat me echter met wat vragen achterlaat :

1 Kan ik een 48 of 64 spur gebruiken icm een tamiya pinion ? of waarom zijn er anders geen tamiya spurs ?
2 Kan ik .48 tandwielen uberhoubt gebruiken op een ta-05, of heeft tamiya een afwijkende maat voor bevestiging ofzo ?
3 Aangezien de standaard spur al door de bodem van de ta-05 heen steekt. wat is de maximale grootte(=tanden ?) die ik kan gebruiken ?
4 Klopt het dat pinions altijd van metaal zijn, en spurs van plastic ?
5 Is het inderdaad zo dat 48 de meest standaard maat is in nederland ?

Een hoop vragen, en ik gok ook vrij basic :(, maar met de search werd het me niet echt duidelijk
ik hoop dat jullie me wat duidelijkheid kunnen verschaffen :)

Alvast bedankt !

Je hebt 48 pitch en 64 pitch en Tamiya heeft 0.4 en 0.6 module tandwielen, eigenlijk dus vier gangbare maten. 48 pitch is wat groter dan 64 pitch en 0.6 is wat groter dan 0.4 bij Tamiya. De TRF501X gebruikt nu ook standaard uit de doos 48 pitch vertanding dus Tamiya maakt nu ook 48 pitch pinions, de spurs kan je niet gebruiken omdat de TRF501X een ander spur systeem heeft (slipper clutch) maar Tamiya maakt nu dus wel pinions in 48 pitch...

1. NEE, 48 en 64 pitch zijn inch maten en Tamiya gebruikt de 0.4 en 0.6 metrische module. Deze kunnen niet met elkaar gebruikt worden.
2. JA, je kunt gewoon 48 en 64 pitch spurs monteren op de TA-05... Geen probleem
3. Ik dacht 78 tands (48pitch) maar dat weet ik niet zeker...
4. JA, de pinions zijn meestal van staal of aluminium en de spurs van kunststof
5. JA, de meeste mensen gebruiken 48 pitch in nederland

Geholpen?

Joost.

1. NEE, 48 en 64 pitch zijn inch maten en Tamiya gebruikt de 0.4 en 0.6 metrische module. Deze kunnen niet met elkaar gebruikt worden.
2. JA, je kunt gewoon 48 en 64 pitch spurs monteren op de TA-05... Geen probleem
3. Ik dacht 78 tands (48pitch) maar dat weet ik niet zeker...
4. JA, de pinions zijn meestal van staal of aluminium en de spurs van kunststof
5. JA, de meeste mensen gebruiken 48 pitch in nederland

Geholpen?

Joost.

100 procent geholpen !
Ik dank u hartelijk :)

Kan wederom wat hulp gebruiken bij mijn TA05
Ik word gewoon stapelgek van die difs :(

Het grootste probleem zit in het achterdiff, dat loopt om de haverklap los :(
Zolang je voor-uit rijd haal je misschien de 5minuten, maar als ik de auto een halve meter achteruit duw ligt het diff los :(

Dit is met alles volgens de bouwtekening. dus een o-ring bij het wiel, en dat spons ding aan de diff kant.
Als ik allebei die dingen eruit laat loopt het wat beter, maar ik ben bang dat de dogbone dan heel die diffschroef kapot hamert.

Daarnaast vind ik het geheel wat zwaar lopen, maar als ik het losser draai dan slipt het geheel weer als ik kracht opzeg :(

Al met al loop ik me er behoorlijk me te frusteren. iemand nog enige tips ?

denk dat het boutje wat door het diff zit verkeerd om zit. probeer hem eens om te draaien en probeer het nog eens.
wat ook kan is dat je er geen borgmoertje maar een gewoon moertje op hebt zitten.
wat ook kan is dat je het diff veel te los hebt staan waardoor hij doorslipt en telkens net een beetje het moertje losdraait.
wat ook kan is dat je even bij een club of je modelbouwzaak er iemand naar laat kijken met TA-05 ervaring.:D

suc6

Na mijn eerste TA05 avontuur (overgenomen van Bono en weer verkocht aan Jan) heb ik toch weer een TA05 maar dan wel de R :D

Vanmiddag helemaal rijdend gemaakt, is een geheel nieuwe met brushless en een 3S1P 3200 mAh LiPo. Gaat als de brandweer heb ik al gemerkt :rolling:

Volgende week even indoor rijden in Heemskerk. De auto moet nog helemaal afgesteld worden, nog tips voor de TA05R specifiek?

De kap ga ik spuiten in de geest van dit

Foto's zal ik ook nog wel even plaatsen.

Back