Tekeningen van een éénvoudig oscillerend stoommachine.

Tekeningen

Luitjes,

ik ben er geweest, in Leek, het was er geweldig, heel veel moois gezien. Dit machine heb ik daar ook gezien alleen niet geweten dat jij daar achter zat .... . wellicht dat wij toch eens iets moeten gaan regelen voor de volgende keer , dat dat dus de volgende keer anders gaat. Kunnen een hoop (bij)praten en van elkaar leren (ik meer van jouw dan andersom :D)

Wie gaat er naar Nuenen? Helaas ben ik verhinderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je bedoelt stationaire motorren show Nuenen in het pinksterweekeinde ?

ook al is het letterlijk bij mij om de hoek, nee, ik ga daar niet heen.
Ik ga maandag 2de pinksterdag in Turnhout kijken bij het stoomweekend van de stoomgroep Turnhout.

full

Japie,
op deze draaibankjes (zie boven) zijn de mooiste werkstukken gemaakt waar menig modelbouwer zijn vingers bij aflikt!
Daarbij kun je zelf al heel goed met draaibanken omgaan, gezien de gedraaide onderdelen voor het luchtmotortje,maar ook door je vakopleiding.
Zoals je nu bezig bent met het luchtmotortje, zelf experimenteren en uitvissen,al of niet gebruikmaking van boeken is wel de juiste weg.
Zelf ben ik begonnen met een gebruikt draaibankje zonder automatische voeding,maar ik kan niemand uitleggen hoeveel plezier ik van dat bankje heb gehad.
Neem van mij aan dat er legio bouwers zijn die over de meest moderne gereedschappen beschikken (draaibankjes-freesbankjes etc. liefst met digitale aflezing ) en er geen reet van bakken,zeker als het b.v. op zagen-vijlen-lassen-solderen etc. aankomt, dus ga zo verder Japie en je komt er wel!
groeten fanaat sjef.

Sjef,
Ik snapte even niet waarom er een foto verscheen van mijn draaibankje in dit topic, maar toen daarna de reactie kwam werd het duidelijk:rolleyes:.

Langzaam aan begin ik ook aan het bankje te wennen, het feit dat je merendeel van het langsdraaien met je beitelsupport doet aangezien dit het lekkerste werkt is nog even wennen:-)

Uiteindelijk komt alles goed, en over de digitale uitlezing, ikzelf ga ook een schuifmaat plaatsen op de dwarsslede, gewoon omdat het makkelijker werkt, maar bij ons is de onbesproken regel dat degene die met de nonius niet enigszins kan werken (rekening houden met speling etc) een digitale uitlezing niet verdiend.

Maar ik spreek U nog wel, :thumbsup:

Japie,
de klauwplaaten kunnen naar enige tijd inderdaad erg vastzitten op de hoofdspindels,je kunt het beste met je linkerhand het grote tandwiel tegenhouden, het krukje in de drieklauw plaatsen en dan met een rubberhamer een flinke mep op het krukje geven,voor de zekerheid wel die klemring iets lossen,zo kan er volgens mij niet veel stuk gaan succes!

Het motorblok van mijn BMW R1200R ben ik op schaal 1 : 3 aan het bouwen en hier volgen enige onderdelen

full

links en rechts cilinderdekseltjes met het gemaakte freesje voor de koelribben.

full

eenvoudig matrijsje voor het maken van de 2 bogie afsluitdekseltjes.

full

zo komt het afsluitdekseltje ui de matrijs, materiaal voor de afsluitdekseltjes is rvs plaatdikte 0,4 mm.

full

Knap gedaan Sjef , ik had enkele vragen voor je , welk materiaal gebruik je voor de gietmallen en wat voor aluminiumlegering gebruik je om de koppen te gieten ?
Wat gebruik je als "zand" voor de gietvormen ?

Groeten Jef

Bedankt Jef, zo proberen wij toch ieder op zijn eigen (hobby) terrein van elkaar te leren!
Deze gietmodellen van de cilinderkopdekseltjes zijn nu voornamelijk gemaakt uit droog beukenhout en triplex,om zo te zeggen alles wat ik op dat moment in hardhout ter beschikking had, wel opgebouwd met diverse houtdiktes.
Belangrijk dat het gietmodel glad en lossend gemaakt is, om het daarna met model-lak af te werken, deze lak zorgt ervoor dat het vormzand niet gaat plakken.
Het aluminium voor bijvoorbeeld deze dekseltjes, daar kan schroot aluminium voor gebruikt worden, zeker bij deze BMW deksels,omdat de originele nieuwe met hittebestendige verf zijn gespoten!
Het door mij gebruikte vormzand was "Brussels zand" .
Tegenwoordig breng ik mijn modelletjes naar een plaatselijke gieterij hier, hoewel het zelf vormen en gieten op zich al een heel leuke hobby is.
Ook vind ik zelf dat een gegoten model van b.v. motorcarters, vliegwielen/leibanen/cilinders van stoommachines meer het originele benaderen, plus is het makkelijker te maken in hout dan alles te moeten frezen of het geheel door middel van solderen/schroeven op te bouwen.
Om zelf een gietoventje te maken is zeer eenvoudig !
Gewoon aan beginnen Jef,

Groeten fanaat Sjef.

Merci Sjef voor de uitleg , vormzand uit België dus :) , dat is al geen probleem meer , als giet/smeltkroes kan ik misschien het beste een grafiet kroesje gebruiken ? Is het mogelijk om het kroesje rechtstreeks met een zuurstof/acetyleen heet te stoken of moet ik een oventje bouwen en hoe pak ik dat dan het beste aan ?

Groeten Jef

Back