Tekeningen van een éénvoudig oscillerend stoommachine.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 mrt 2014.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Goedemiddag Jef, http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&sqi=2&ved=0CCsQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.spoor1locloods.nl%2Findex_htm_files%2FMetaal%2520gieten.pdf&ei=Pl61U_jiNMS6ygOOlYDYAQ&usg=AFQjCNGnCqLyLYD4fIR8zi-eItKH4LiACw&sig2=LKJKylu4W9nOx0MsIprEMQ
    Bekijk dit verslag uit de modelbouwer 1993 van Peter Veltman en Piet van Dongen, hierin is het zelf gieten van aluminium en brons zeer duidelijk beschreven.
    Het is echt niet zo moeilijk,zeker het maken van de houten gietmodellen,dit vind ik op zich al een leuke hobby om deze zo te ontwerpen dat het geheel lossend wordt,plus de eventuele kerndozen voor de kernen die soms nodig zijn, even lekker met hout bezig zijn i.p.v. staal !
    Hierin is het smeltoventje ook duidelijk beschreven alleen wordt hier gebruik gemaakt van olie maar dat kan natuurlijk ook met een behoorlijke propaanbrander /Benzinebrander/kolen/elektrische verwarmingselementen, hier gaat het voornamelijk om het kostenplaatje, hoewel het maar kleine delen zijn die we voor modelbouw gieten.
    De grafietkroes wordt alleen in een oven rondom verhit, dus ook bovenin om het smeltproces geleidelijk te laten verlopen en dat kan niet met een autogenische brander,dus moet er wel een oventje gebouwd worden,maar dat is voor jou een fluitje van een cent, misschien kun je i.p.v. hitte beschermde beton , hitte beschermde stenen gebruiken, die gebruikte ik ook.
    bekijk het verslag eerst en laat het horen!

    groeten fanaat Sjef.
     
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    De 4 inlaat en 4 uitlaatklepjes voor het BMW R1200R motorblokje

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Amai , die zijn héél mooi gemaakt.
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    juiste plaatsing van 2 inlaat met 2 uitlaatkleppen met de bogieopening (proefstuk)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Barry bedankt voor je reactie!
    Hoe gaat het met het gasbrandertje voor Brutus ,ook ben ik benieuwd wat de materiaaldikte van het RVS buisje was (is).
    mvg fanaat Sjef.
     
  6. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    De juiste hoek van de 2 inlaat en 2 uitlaatkleppen.(proef)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Sjef, beetje zonde dat je BMW 1200R motor project nu verborgen in deze stoommachine discussie staat, de vlag dekt de lading niet (meer).
    [​IMG]
    Nieuw 1:3 BMW 1200R motor draadje starten en moderatoren vragen jouw BMW berichten naar dat draadje verplaatsen? Dit 'moeten' veel meer mensen zien :)
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2014
  8. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Originele boormal voor het bewerken van de 2 cilinderkopjes BMW R1200R schaal 1 : 3

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    http://www.adons.be/Zandgieten.pdf
    __________________
    Varend: Stoomsleepboot ; zeegaand Vrachtschip uit 1916.
    Op de werf: Stoombaggermolen uit 1932 ; Onderlosser ; Shetland ; Catamaran.

    Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken!
    Wederom weer een advies van iemand die wel de klok heeft horen luiden,maar niet weet waar de klepel hangt!!!
    fanaat
     
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Modelbouwers,
    Zo langzamerhand begint het er op te lijken dat hier één persoon op diverse forums zijn gelijk probeert af te dwingen en als dat niet lukt je met een privé bericht minder leuke dingen toewenst.
    Jammer voor de jongere toekomstige modelbouwers die hij ook een veeg uit de pan geeft o.a. walg ik nu weer van de denkwijze van hem die hij geeft aan ene SamzII van 14 jaar betreffende het vervoer van de vliegtuig slachtoffers, gelukkig gaf SamzII zeer menselijke en verstandige antwoorden!
    Ook Japie 19 jaar (draaibankje) idem dito, die jongen wist meer van draaien en modelbouw dan hij, helaas ik zie deze Japie niet meer terug! Zelf heb ik mijn leeftijd ook niet meer mee, maar ik probeerde me door mijn mogelijke adviezen en ontwerpen toch nog nuttig te kunnen zijn voor beginnende modelbouwers, helaas zal ik hier maar mee eindigen.
    fanaat Sjef
     
  11. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    Beste Fanaat je gaat toch niet opgeven en plooien voor een zwartkijker met zo een negatieve ingesteldheid zeker. Doe gewoon verder wat je graag doet en negeer die persoon en zijn onbezonnen uitlatingen. Er zijn genoeg mensen die met plezier, aandacht en bewondering je werk volgen. Dat is toch veel meer waard dan die niets beduidende scheldwoorden.
    Groetjes ReneDL
     
  12. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Fanaat,
    Ik heb de afgelopen tijd niet veel gezegd of gemeld op het forum omdat ik amper tijd heb ivm drukte qua werk. Het is in dit stadium vooral veel denken en de onderdelen door de hand laten gaan om voor mezelf duidelijk te krijgen hoe ik dit ga aanpakken. Ook moet ik eerst een bril maken voor mijn draaibank voordat ik verder kan met het afdraaien van de basis (een vierkant stuk) in mijn vierklauw. Maar hopelijk komt er eind dit weekend een update!

    En die "vervelende" mensen.... tja, laat maar lullen denk ik dan maar. Leuk is het nooit maar ik zeg tegen mijzelf dan maar dat ik het niet voor die mensen op een forum zet, maar juist voor de mensen die tips geven en het gewoon mooi vinden om iets te zien, ook al hebben ze er geen verstand van. En tja, ik wil ook wel eens mensen afbekken die van het meest simpele niks bakken, zoals enkele groepsgenoten op school. Maar die gasten doen ook hun best en dat iemand ergens "minder" van zou weten betekend niet dat je ze op eigenwijze manier de les mag lezen, in mijn mening. Maar daar maak ik liever geen woorden aan vuil.

    Maar ik zou "vereerd" wezen als je mijn motortje wilt blijven volgen, dan hebben wij daar beide plezier uit... ;-).

    Mvg,
    Japie
     
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik vind het jammer dat er via internet zo gemakkelijk meningen worden rond gebazuind zonder dat deze mensen elkaar echt kennen.

    En helaas komt het weer in het stoomhoekje tevoorschijn.
    Enkele jaren geleden is dit ook al eens voorgekomen waarbij iemand een permanente ban heeft gekregen.
    Er worden zo makkelijk verwensingen naar elkaar gegooid, ongeacht of men de persoon in kwestie zelf kent.
    Het zou ergens goed zijn als we elkaar in levende lijve zouden ontmoeten, en dan gewoon als normale mensen met elkaar praten, discusseren.

    Dan komen we lang niet zo bot naar elkaar over als op een internet forum.
    Laten we aub iedereen in zijn/haar waarde laten, en elkaars werk respecteren.

    Dat wilde ik even kwijt.
     
  14. Eenvoudig oscillerend stoommachine

    @Fanaat: ah, toe? Niet opgeven, doe ik toch ook niet met mijn 'metaal'-gepruts? Dan wordt de groep van experts waar ik wat aan kan vragen kleiner en dat is niet de bedoeling toch?

    @Ron: ik wil Fanaat niet voor het hoofd stoten, doordat ik bepaal wat er zou moeten gebeuren maar ik heb het idee dat het gemakkelijker is - en het scheelt Fanaat werk - dat jij even een nieuw draadje aanmaakt over de BMW motor met dan een link hier naar toe?
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb moderatoren gevraagd om nieuw draadje te maken en de BMW motor berichten daar naartoe te verplaatsen.
     
  16. robbedoes

    robbedoes Guest

    Tja dat is een echte ouwe wijvenclub dat schipperscafe. Die zitten volgens mij heel de dag op hun bureaustoel op dit forum te turen op zoek naar slachtoffers die ze dan kunnen afzeiken en totaal de grond in praten. Want hun wil zou de wet moeten zijn. Mooi niet. Lekker doorgaan fanaat met je projecten we genieten ervan en leren meer dan van dat slappe gezever daar!

    Groetjes Robert
     
  17. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ik neem aan dat dit in overleg met fanaat is gedaan of was het gewoon eigen initiatief ?
    Bedenk dat jouw (al dan niet goed bedoelde) antwoorden en acties niet altijd door de mensen wordt gewaardeerd.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee, niet in overleg, maar het is wel de bedoeling op dit forum dat de vlag (titel) de lading dekt. Daarom worden discussies ook regelmatig gesplitst. En zeg nou zelf, het is doodzonde dat zo'n mooi hoogstaand project diep in het forum staat. Moeten meer mensen zien :)
     
  19. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Dan nog is het aan de moderator (in overleg met de topicstarter) of aan de topicstarter zelf om daarom te vragen en niet door iedere willekeurig forumgebruiker.
    Het zou pas echt een zooitje worden als iedereen topics op laat splitsen zonder dat de topicstarter daarvan op de hoogte is.
    Misschien dat eea in jouw straatje past, maar dat geldt niet voor iedereen.

    Hier laat ik het bij, ik denk dat mijn standpunt wel duidelijk is.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daaom heb ik het moderatoren gevraagd, zij gaan over de organisatie van discussies. Ik heb geen nieuw draadje gestart.
     

Deel Deze Pagina