TEST KDS Flymentor 3D

Discussie in 'Flybarless' gestart door bruteforce, 14 feb 2010.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Filmpje? Had begrepen dat de flymentor niet heel erg geschikt is voor FBL/meerblads rotor? Ben benieuwd hoe stabiel hij dan is....

    Groet, Bert
     
  2. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    inderdaad Bert, dat is precies wat ik bedoel....
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb binnenkort een vierblad op mijn HK 450 en ga deze vliegen zonder hulpmiddelen. Als dit redelijk te sturen valt, zal de Flymentor het ook prima doen lijkt mij.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, als ik afga op mijn ervaringen met 450 size 4blad, dan is het verschil tussen de .60 size vierblad heli's en de 450 size vierblad groter, dan het verschil tussen een .60 paddelkop en een .60 vierblad....

    Het verschil tussen een 450 paddelkop en een .60 paddelkop is niet zo groot. Die Flymentor is ontworpen voor een 450 paddelkop. Dus ik vraag mij gewoon af of dat wel gaat werken.
    Dat heeft overigens niks met wel of geen E-stab te maken, ook niet met welk merk wel of niet goed is, maar puur met of de ontwerpparameters van de Flymentor voldoen op een giftig sturende 450 vierblad.

    Aan de andere kant: op RC groups melden mensen dat het stabiel vliegt...

    @ Rheli: Succes. Als het lukt is het kicken, maar het is pittig, héél pittig (maar wel leuk pittig)

    Groet, Bert
     
  5. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    $ blads met Flymentor

    Het is een hobby king 4 blads en prima met de flymentor te gebruiken.
    Filmpje heb ik wel maar...
    Ik email dan ook liever met dees en gene want ik wordt zo langzamerhand gek van de ingewikkeld heid van deze site.

    en kan iemand mij vertellen hoe je op deze site iets te koop aanbied ?
    Mijn email is c.muurling1@kpnplanet.nl
     
  6. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    KDS Flymentor 3D

    Ik heb al een 3 jaar een Belt CPX (ivm goedkope onderdelen) en ben inmiddels zo enthousiast over de hobby dat ik aan het experimenteren ben. De Belt CPX heb ik al gevlogen met de flymentor en de Belt vloog bijna als een coaxiale heli. Geweldig gewoon.
    Aangezien ik experimenteer met twee, drie en vierblads ( flybarless) koppen ben ik aan het kijken hoe de flymentor daar mee omgaat. De twee en drie blads geven toch nog best een onbalans ondanks het nauwkeurig afstelen van de pitch.
    De vierblads is wat stabieler en als je de balancer gain in de ( advance) software van de flymentor verhoogd en ook de horizontal and position mode verhoogd lijkt het of het geheel erg stabiel wordt.
    Ben er nog mee aan het experimenteren maar het lijkt goed te gaan.
    het is gewoon een kwestie van instellen. belangrijk is dat je ook in de tailgyro de gyrosense verhoogd. De vierblads heeft een lager toerental en dan moet je ook de tail gyro aanpassen.


    als je hiermee gaat testen. Schrijf dan alles op! als ik denk dat het goed zit maak ik een fotootje van de instellingen. À.s. Zondag ga ik in een sporthal in Alkmaar de boel verder uittesten.


    De bedoeling is dat ik mijn Belt CPX met Thunder tiger Agusta romp ga uitrusten met de vierblads met flymentor. Ben dus nog niet zo ver maar de flymentor vliegt met de flybarless tweebladig wel als de beste.
    Ik ben ( gelukkig) geen drie D vlieger. Ik snap daar helemaal niets van! En ben gek op een mooie fuselage heli die mooi stabiel rond kan vliegen.
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Het is ook mogelijk gewoon je eigen gyro set te blijven gebruiken, en dus heb je als optie het auto level systeem...

    Momenteel vlie gik nog met de 780 gyro op mijn trex, maar later wil ik heb geaan gebruiken voor filmen, en zit ik er wel aan te denken om er een op te zetten, met behoud van me eigen gyro. Het geheel op een schakelaar....
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De Flymentor is ten eerste een veel te duur systeem om mee te gaan testen op Flybarless. Zie bij Hobbyking de ZYX. Dit ding kost veel minder dan de Flymentor en zal je zeker betere resultaten geven dan de Flymentor op FBL. De crux zit hem vooral in dynamisch vlieggedrag (dus niet hooveren maar in stevig rondvliegen) waar de regelalgoritmes van de Flymentor niet voor bedoeld zijn. Zal het werken? Zeker wel als je een paar gevoeligheden wegtuned. Maar ZONDER electronica vliegen werkt ook.

    Groeten, Marco.
     
  9. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Ik heb dit hele topic eens doorgelezen, maar het is dus niet een goed idee om dit te installeren als je nog niet kan hoveren?
     
  10. VEJ

    VEJ

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Twente
    Kan wel maar dan leer je nooit hoveren zoals het moet.
    Ik heb eerst leren vliegen zonder en daarna de hulpjes erop gezet.
     
  11. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Je leert hier niet mee hoveren, maar het wel een erg gemakkelijk hulpje.
    Helikopter vliegt dan echt als een coaxiaal.
    Probleem is alleen dat je dit zonder ervaring niet goed ingesteld krijgt.
    Bovendien heeft de Belt CPX digitale tuimelschijfservo's (en dit werkt niet goed icm Flymentor).

    Als je nu een helikopter zou kopen met ingebouwde (en ingeregelde / afgestelde !) Flymentor is het zeker wel een optie. Echter een los gekochte Flymentor die je zelf moet installeren en afstellen zonder ervaring en 'fysiek hulp' gaat denk ik niet goedkomen :oops:

    Is niet leuk om te horen, snap ik, heb zelf ook heel veel moeite 'in real life' te vliegen (wel op simulator) en heb over hetzelfde gedacht, maar mij is het ook niet aangeraden....
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om een idee te geven hoe "goed" een flymentor is bij het leren vliegen:

    Zoals elke winter, deden we ook afgelopen winter indoor hoovertraining voor totale beginners. Vier man in de ploeg leerlingen, waarvan er eentje reeds een klein beetje zelf oefende met een Belt CP, en eentje reeds een aantal maanden bezig was met een KDS met Flymentor.

    Het resultaat was dat degene die al het langste vloog, maar al die tijd met flymentor bezig was (en dacht dt hij al best wel wat kon vliegen) ook het langst erover gedaan heeft voor hij van ons alle functies kreeg.

    Na vier weken in het seizoen hebben we hem dringend aangeraden, thuis NIET meer met de Flymentor te "oefenen" en pas toen begonnen we wat vooruitgang te zien.

    Wil je LEREN vliegen? dan moet je GEEN flymentor gebruiken.
    Kun je eenmaal vliegen, of interesseert "werkelijk kunnen vliegen" je niet, dan moet je zo'n ding kopen, door iemand voor je laten afstellen en je kunt vanaf dag één leuk rondhooveren....

    Komt mischien wat negatief over, maar het is gewoon een feit, dat soort hulpmiddelen ((auto-levelling dus) staan je leercurve behoorlijk in de weg.

    Voordat er mensen boos worden vanwege mijn vermeende "anti-electronica" houding: Ik doel nu specifiek op self levelling systemen, niet op FBL systemen als de BeastX of V-stabi. Dat is een heel andere discussie en dat gaat over mensen die al kunnen vliegen.
    Hier bedoel ik totale beginners in combinatie met self levelling systemen.

    Groet, Bert
     
  13. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    Softwareinstallatie.

    :help:
    Mijn eerste probleem met de in tweede hands aangekochte flymentor is dat ik de software niet geinstalleerd krijg op mijn windows 7 PC.
    Kan mij iemand helpen om in nederlandse taal dit gedaan te krijgen?
    Bob
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Helaas, Mijn buurman, ook flymentor gek, heeft hem op een copterX 450, heeft de PPC module... Echt ideaal.... (maar daar heb je nu niets aan)

    Wel leuk is de functie dat je de mate van self leveling in kan stellen, mijn buurman heeft deze op de draaiknop van de zender... Zo word hij steeds beter, en kan de mate van self leveling, steeds minder worden. Zo heeft hij het aangeleerd... Kon hij goed hoveren, dan een paar tandjes minder, en zo moet hij steeds meer zelf gaan doen...
     
  15. Rase

    Rase

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo... effe 18 maanden verder:

    Zijn er nog mensen die rondvliegen met de KDS flymentor?
    Ik heb onlangs een Trex 500 met flybar overgenomen en ook een KDS flymentor erbij welke ik moet configureren.

    De mensen die ik heb gesproken raden de Flymentor af..... maar goede redenen heb ik niet gehoord.

    Kan ik beter iets anders zoeken of is de KDS nog steeds goed genoeg?
    Of de KDS met een extra staart gyro?

    Ik kan al hoveren en rond vliegen met mijn 450 (met een Assan GY250 gyro).
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2013
  16. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Volgens mij heb je dan weinig (meer) aan de flymentor maar als dat systeem je heli goed kan laten hoveren kan het misschien handig zijn.
     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Voor als je wat lui bent ;)
     
  18. Rase

    Rase

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Rotterdam
    Mwaa.. lui ben ik zowiezo :rolleyes:
    Het ging er meer om of ik beter de KDS kan weg doen en een gyro moet kopen of dat dit voldoet om rustig rond te vliegen.

    Ik wil vooral mijn heli heel houden. Zeker als ik straks de Airwolf body van Heliart erom heen ga bouwen.


     
  19. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hoi Rase,

    Ik vlieg nog steeds rond met de Flymentor. Als je het systeem eenmaal goed hebt afgesteld hoef er niets meer aan te doen.
    Bij mij kun je terecht voor advies en afstellingen.
     
  20. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Dat kan kloppen dat je die niet gehoord hebt, want die zijn er niet ;). Je moet de hoeveelheid electronica eens bekijken die die "afraders" in hun eigen heli's hebben zitten, maar dat is natúúrlijk héél iets anders. Zijn typisch van die discussies waar je nooit uitkomt.

    Maar, by the way, ik kan het me wél heel goed voorstellen: ik ben zelf machinist in een electriciteitscentrale, waar we een stoomturbine hebben staan die een tijd geleden is omgebouwd van een hydraulische regeling naar een computerregeling. Vroeger zat er voor de regeling een kilometer hydraulische pijp aan, met allerlei oliedrukken en zo, en was je wel een half jaar zoet voor je je een héél klein beetje begon te realiseren wat het ding deed, en waarom, maar tegenwoordig kan iedere Jan de Behanger die het verschil tussen een groene en een rode knop kan zien het ding starten. En, ja, dat vind ik dan natuurlijk niet zo leuk, en dat uit zich dan in het uitschelden van die computer, en hard roepen dat al die knoppendrukkers niet weten waar ze mee bezig zijn, enz. enz. T'is de moderne tijd meneertje, net wat u zegt (vrij naar Wim Sonneveld):D.

    Groet, Jan.
     

Deel Deze Pagina