Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is terug naar af! Jenever gestookt!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat is ook weer wat overdreven he? 10% max, da's een goeie Trappist, maar geen Jenever....
    Maar het is niet anders.....
    Bedenk me net: als je nu 10 liter benzine koopt, dan is daarvan 1 liter ethanol, en je betaalt er dus maar iets van €1,60 voor.
    Die benzine flink wassen met water, zodat je alle Ethanol er uit trekt, en je hebt EN 9 liter "zuivere benzine" (die je voor dezelfde prijs als superbenzine kan verkopen, want ethanolvrij), EN (na destillatie) 1 liter Ethanol...
    Wie zei er ook al weer dat drank en autorijden niet samengaan?

    Ben benieuwd wanneer justitie de eerste "benzine-wasinstallaties" gaat ontmantelen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. sarco

    sarco

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wageningen
    Brutus waarom geen premium benzine o.a V-power , Ultimate.
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Tankte altijd 98 voor de benzine motoren, en de grbrutificeerde OS.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, simpel: Hoe moet ik er anders achter komen wat wel of niet kan?
    Maar feitelijk is het heel eenvoudig zo, dat E10 aan exact dezelfde normen moet voldoen als Euro95 (en die normen gaan over klopvastheid, ontstekingsgedrag, etc etc), dus afgezien van een iets hoger verbruik en mogelijk een O-ringetje wat wat minder lang meegaat, zou het gewoon moeten willen.

    De voordelen van 98 in gewone motoren is eigenlijk nihil, ze lopen er niet beter of slechter op. Racemotoren, die wel. Gewone motoren, absoluut niet.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nodig was het niet, die motor liep uitstekend op Euro95...
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Macht der gewoonte, tankte het al jaren
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach zo.... Ik ben wat dat betreft wat pragmatischer: als een motor niet specifiek ontworpen is om op 98RON te draaien, dan gaat hij ook niet beter lopen van dat spul, en de kans is groot dat hij er eerder slechter van loopt (Zenoahs lopen bijvoorbeeld merkbaar minder op 98 dan op 95, want die zijn ontworpen voor 88~91). En dan tank ik het niet.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eigenlijk had ik dit hier moeten posten, in plaats van in het mengselregel-draadje, dus dat doen we dan maar:

     
  10. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Nadeel, net als methanol, is dat het hygroscopisch is en indien er wat achter blijft in de motor, trekt dit vocht aan met de bekende gevolgen :(
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kwestie van je motor héét afzetten, en zorgen dat hij niet overkoelt. Maar sowiso zou er geen brandstof in het carter terecht mogen komen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb gisteren de video met beide timings-settings naar CH-ignitions gemaild, en vanmorgen het volgende antwoord gehad van Adrian Ciulei, de man die achter CH-ignitions zit, en voor Amerika importeur van RcExl is (let niet op de spelfouten, de man is Roemeen, geen Amerikaan):
    Ofwel: "ik weet het ook niet. Ik heb er honderden gedaan en altijd op 30 graden gezet. Er moet iets fout zijn"

    Daar heb je lekker weinig aan, dus ik heb hem gevraagd of hij eens de WERKELIJKE vonk wil checken met de units die hij in zijn voorraad heeft liggen, en dan indien nodig, contact wil opnemen met China. Ben benieuwd wat hier uit gaat komen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hele goeie actie. Ik dacht eerst dat het een Indier was. Is ruim 10 jaar bezig met het maken van die fout dus... Eerste draadjes hier over op RC Groups. En de rest hobbelt er dan achteraan zonder vragen te stellen.
    Dus een WTK machinemanoog doet maar weer eens wonderen!
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ciulei is een roemeense naam. Google "Ciulei" en je krijgt allemaal linkjes naar roemeense mensen :D
    Heb je linkjes naar deze draadjes? Want ik wist niet dat dit al tien jaar speelt, en ik snap echt absoluut niet hoe duizenden zo niet tienduizenden mensen allemaal hun motor draaiend krijgen met deze afstelling, zonder dat er bij iemand een kwartje valt....
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    even ongehinderd door enige kennis van wat ze meeleveren:
    ligt dat misschien aan een meegeleverd tooltje, waar een paar graden verloop in zit?
    of een vertaalfout tussen voor/na passeren sensor?

    dat als je gewoon heel lomp de echte uitleg volgt op hun methode met hun tool, het alsnog uitkomt op de 30 graden?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... zie de foto die ik eerder plaatste van de beschrijving: er staat van de "single output" sensor héél duidelijk, dat je moet timen op het einde van de buzzer, en er staat bij de beschrijving van de dual output sensor heel duidelijk "let op, deze sensor moet anders getimed worden dan de single output" en voorts dat je moet timen op het begin van de buzzer.

    De buzzer is niet meer dan een signaal verklikkertje, daar zit geen verloop in: hij piept of hij piept niet, en verder wordt er een gradenboogje meegeleverd (waar ik niet zo veel aan heb, want het centreergat past om geen enkele krukas van enige motor die ik heb...).

    IMG_20191018_173624.jpg

    Ik zie niet in, hoe ik dit op wat voor manier dan ook, zelf verkeerd zou hebben kunnen interpreteren: er staat bij de ene sensor "OFF" en bij de andere sensor "let op, het is anders", EN er staat "ON"... dat is voor mij 100% eenduidig, en zelfs het kromme engels doet hier geen echte twijfels ontstaan.

    Ik zie ook geen enkele reden om op het begin van de magneet te timen, want de actieve boog van de magneet is ongeveer 15 graden, en de delay bij volle retardation is 20 graden. De hoek tussen de cylinders is zelfs bij een 9-cylinder nog 40 graden, dus 5 graden ruimte tussen het vertraagde signaal van cylinder 1 en het opkomen van de magneet van cylinder 2, ofwel geen overlap tussen de signalen.

    Overigens, en dit beredeneer ik gewoon terug, maar ik vermoed dat die enkele losse noordpool-magneet dient om A) het toerental te bepalen, en B) om het begin van de cyclus aan te geven. De cylinder die vonkt na het passeren van de noordpoolmagneet is altijd cylinder 1, en hij telt van daar gewoon verder tot die noordpoolmagneet weer voorbij komt.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2019
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    gek beredeneerd: maar jij hebt toch maar 1 sensor?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar dat is voor bepaalde typen motoren (radials, V-twins en Oddfiring opposed twins) een "double output" sensor, feitelijk zijn dat twee hallsensors in één huisje, met tegengestelde polariteit. Dan zijn er vier in plaats van drie draden, +, -, en twee keer signaal.
     
  19. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Mijn Saito 100 loopt bij zijn tweede run nu al prima op benzine! Verbazend goede gas-aaname met een klein rijk stukje maar zeer betrouwbaar, ik bouw hem weer terug op zijn werkplek in het vliegtuig om te kijken hoe hij zich in de lucht gedraagt, voor ik de carburateur eventueel "Brutificeer".
    Tech. Info: Prop 15"x 6"APC, Rpm: idle 2100 (oneindig lang), max. 9100 Mengsel: 1:10 Fuchs Silkolene Comp2 Plus- Shell V power. Ontsteking 28 graden BTDC. Bedankt Brutus voor al je informatie, dit is mijn eerste ombouw, Enya R120, O.S. FX160, O.S.FS91 en misschien FT160 Boxer gaan nog volgen!
    IMG_1623.jpeg
     
    brutus vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het gaat vliegbaar zijn, absoluut, maar in de lucht zul je toch gaan merken dat dat nogal rijke middengebied vervelend wordt.
    Een tweede ding, meer een gokje, is dat jij vermoedelijk met een vrij rijk stationair en een redelijk "wijde" luchtopening draait. Dat heeft meestal tot gevolg dat de motor in de lucht niet lekker terug wil vallen in toeren, en dat kan, afhankelijk van het vliegtuig, lastig zijn.
    Meestal is het met "floaters" (Piper Cub achtigen) niet zo'n probleem, het wordt vervelender naarmate het meer aerobatic-achtig wordt.
    De carb aanpassen is dan één optie, het magneetklepje een ander alternatief.

    De toerentallen die je noemt klinken mij gewoon goed in de oren, absoluut wat je ongeveer mag verwachten met die cylinderinhoud en die prop.

    Ik vind je oplossing voor het vuil-opvangtankje SUPER! Lekker makkelijk aftappen....:thumbsup:

    EDIT: ik zou minimaal wél even een isolatortje tussen backplate en carburateur zetten. Dat verbetert de motorloop merkbaar, zeker als je in de toekomst die carb aanpast danwel een electronisch klepje plaatst.
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2019

Deel Deze Pagina