Intussen, eigenlijk meer een Taranis (of in elk geval telemetrie-)gerelateerd iets dan wat anders:
Of het nu een goedkope Chinees is of niet, het is en blijft een bom duiten, zo'n radial. En ik heb helaas de beroepsafwijking dat ik graag dingen "laat bewaken" door metingen en alarmen. Mischien allemaal wat overdreven in de ogen van velen, maar zo zit deze jongen nu eenmaal in elkaar, dat hoe meer ik van een motor weet tijdens bedrijf, hoe meer kans ik heb hem heel te houden danwel, als puntje bij paaltje komt, ergere schade te voorkomen. Daarnaast vind ik met name het deel van ergonomie wat te maken heeft met menselijke informatieverwerking en hoe je informatie het meest effectief "aanbied", best een heel interessant deelgebied.
Dus zit ik zo nu en dan driftig in die Taranis te "typen".
Alle vijf cylinders hebben hun eigen temperatuur aanduiding. Die kan ik ook op het scherm aflezen. Da's leuk en aardig, maar daar heb je weinig aan tijdens het vliegen, het zijn domweg te veel getalletjes, en wel zoveel, dat ik door de schermen moet scrollen. Werkt niet....
Af laten roepen, is ook een drama, duurt "eindeloos" voordat die zender 5 temperaturen opgelepeld heeft, en tegen de tijd dat je de laatste hoort, ben je de eerste alweer vergeten.
Dat is opgelost door de Taranis een gemiddelde temperatuur te laten berekenen, en die op te lezen. Werkt al beter!

. Ik weet nu in elk geval of ik de motor op sta te roken, of niet.
Maar daar heb je natuurlijk niks aan als er een cylinder niet meedoet, want een cylinder die 50 graden kouder blijft, trekt het gemiddelde maar tien graden naar beneden, en met een gemiddelde temperatuur die tussen 80 en 120 graden varieert, valt zoiets niet op.
Dus is er daarnaast voor iedere cylinder een virtuele sensor geprogrammeerd, die de afwijking van die cylinder t.o.v. het gemiddelde bepaalt, en daaraan gekoppeld een alarm.
Ik krijg nu een waarschuwing als één van de vijf cylinders meer dan 10 graden uit de pas gaat lopen t.o.v. het gemiddelde, of dat nu te heet of te koud is.
Ervaring met de Boxer zegt dat een verschil van 10 graden redelijk normaal is, maar 15 graden definitief een "probleem" aangeeft, ook al hoeft dat probleem niet direct ernstig te zijn. De waarschuwing staat hier op 12 graden, en die komt meestal even in tijdens het warmdraaien (de ene cylinder warmt soms beduidend vlotter op dan de ander), maar verder niet. Dat werkt dus goed, gebeurt er wat in de lucht, dan weet ik dat.
De boxer werkt met twee cylinders, dus je hoeft niet met een gemiddelde te werken, je kunt gewoon rechtsstreeks het verschil tussen de twee bepalen.
De radial werkt met 5 cylinders, en dus kun je niet gewoon poot 1 met poot 2 vergelijken, want wat als ze er allebei mee ophouden, ik noem maar wat?
Dus werk ik hier met het gemiddelde, maar moet ik er rekening mee houden dat als een cylinder er mee ophoud, dat hij ook het gemiddelde met ruwweg "1/5e van de afwijking" met zich meetrekt, vandaar dat de waarschuwing hier op 10 graden staat. De waarschuwing bestaat uit het afroepen van de cylinder in kwestie, zodat ik ook gelijk weet, of ik direct moet landen (de motor is per slot van rekening (véél) duurder dan het vliegtuig), of op het gemakje het landingscircuit kan inzetten.
Wélke cylinder dat dan is, dat zoek ik op de grond wel uit, voor de situatie in de lucht is dat volkomen irrelevant.
Gewoon, zomaar even wat overwegingen....