Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... ze zijn weer voorzien van ontstekingen blijkbaar, want dat was de uitstaande bestelling waar ik op zat te wachten.
    Het probleem in dat opzicht zat hem in dat ik twee motoren op de testbank had, maar slechts één ontsteking.... En voor de ene motor moest ik het beugeltje wat aanpassen, waardoor ik de andere motor sowiso niet meer terug naar zijn eigenaar kon sturen.
    Dat is nu uit de wereld, en morgen gaat die motor weer naar zijn baasje, want hij loopt prachtig, zoals te zien in de video.
    Die klepveertjes zullen wel oude voorraad geweest zijn.
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even een tussenstapje naar de ontsteking van de radial:
    Ik had er al eens eerder iets over opgemerkt, dat naar mijn mening de timingsinstructie van Morris Mini Motors volledig verkeerd was.
    Toevallig van de week het RcExl timing kitje ontvangen, en mijn verbazing was ontzettend groot, dat OOK RcExl deze timing adviseert....

    Ben ik nu gek? Of hoe zit dat? Ik heb met eigen ogen gezien, dat de timing, zoals geadviseerd door Morris, en blijkbaar ook RcExl, volledig verkeerd zou moeten zijn.

    Dus.... weinig opties over, dan te testen.

    Testresultaat is ERG duidelijk, RcExl zit fout, ik niet!

    Beide runs zijn met opgewarmde motor (het ligt dus niet aan dat de motor koud is bij de ene run en de andere niet, en er zit hooguit 5 minuten tussen de runs).
    Eerste run, RcExl timing, extreem lastig starten, heb bijna half gas nodig, een electrische starter, en een heleboel choke TIJDENS het starten.
    Motor wil niet stationair lopen, en uitermate slecht oppakken.
    Tweede run, timing volgens boerenlogica, met de vonk op 28 graden, motor start met de hand, loopt gewoon stationair, en pakt goed op (ok... op die ene flater na).

     
    sarco, Demaic, H.B.Busking en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.508
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan zou ik die jongens in china maar eens aanschrijven... wellicht hebben die het geleerd van morris meukmans?

    Wat een mooie fabriek heb je daar toch op staan. Top!
    Zeg die buurvrouw van jou... geef die een een klap? Dat TomTom geroep... Engine off, engine off... dat zien we ook wel. :stout::D
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2019
    brutus vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Al geprobeerd, maar ik kan om een of andere reden de website van RcExl niet openen.
    Ik heb al wel contact opgenomen met zowel JustEngines, als CH-ignitions.
    JustEngines zeiden simpelweg dat ze me geloofden, maar CH-ignitions kwam vanmorgen vroeg terug met "de instructies van RcExl zijn correct", terwijl ze dat niet zijn.
    Het rare is dat ik in Odoorn met een paar Saito-vliegers gesproken heb, en hun motoren liepen WEL goed met deze timing, terwijl ze me later bevestigden de vonk pas op 13 (dus niet 30) graden voor top te zien... En dáár kan ik werkelijk met mijn hoofd niet bij.... Mijn radial stopt domweg bij 2400 toeren, en even wat terugrekenen leert dat dat is waar de vonk nagenoeg "door de nul heen gaat" ofwel pas NA bovenste dode punt komt (de vervroeging bedraagt 20 graden verdeeld over het bereik van 1000 tot 4000, ofwel 150 omwentelingen per graad. 4000-(13 x 150)=2050 toeren)...

    Op de grond wel.... In de lucht, met wat ander verkeer er bij, hoor ik lang niet altijd mijn motor lopen.
    Het is ook een goede manier om er voor te zorgen dat ik de ontsteking niet aan laat staan, want het is een behoorlijk irritant deuntje ja....
    Dusss… win-win zou ik zo zeggen.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  5. gordajunior

    gordajunior

    Lid geworden:
    30 nov 2013
    Berichten:
    24
    Locatie:
    oostvoorne
    Hallo Bert,

    Wat een prachtig geluid,die radial groet Willem
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je, Willem!

    Hoe staat het met jouw torretje?
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.313
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij staat zeker nog niet optimaal maar je komt er wel dichtbij !
     
  8. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    453
    Locatie:
    drunen
    Hoi bertus Ik stel het zo af dat als de magneet de sensor verlaat de vonk ontstaat op een 2 takt.
    Bij het tooltje staat dit ook zo uitgelegd.als het ledje uit is en zoemer stopt vonkt de bougie. Is dit verkeerd dan ? Lijkt mij in orde. Of hebben Ze iets veranderd? Timing 28 graden
    Gr Rinie
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo doe ik het ook...
    Lees maar eens goed.... voor de enkelvoudige sensors (eencylinder en tweecylinder Boxer ontstekingen) staat het er inderdaad zo.
    Maar als je dan verder leest, dan staat er dat voor de radials, met een dubbelpolige sensor, dat je de timing moet afstellen op het begin van de piep.
    Kijk zelf maar (foto even op volle grootte zetten door er op te klikken):
    IMG_20191018_173624.jpg

    Echter.... Dit blijkt dus ONWAAR te zijn, je moet ook een radial gewoon precies zo instellen als een eencylinder, op het EIND van de piep...

    Die "30 graden", dat is gewoon die 28 graden die jij ook gebruikt, er is in de praktijk weinig verschil van die twee graadjes. 28 is wel beter.
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die indruk heb ik ook, maar ik kruip er heel voorzichtig naar toe, hij draaide met de inloop-prop wat meer toeren, en ik heb de indruk dat het toerental ook van invloed is, niet alleen de timing en de carb afstelling.
    We komen er wel... Per slot van rekening was het ding nooit voor deze brandstof ontworpen....
    En ASP geeft in de manual ook tamelijk duidelijk aan, dat je deze motor heel veel tijd moet geven om op een andere afstelling te stabiliseren, zelfs met Methanol en gloeipluggen. De luchtverdeling is dan ook enigszins "ongebruikelijk"...
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.313
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je het filmpje zelf teruggezien ? op een gegeven moment maakt de motor plots een ander geluid en maakt meer toeren.
     
  12. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    453
    Locatie:
    drunen
    Ik zie het staan Ja .zou off moeten ipv on denk ik. Foutje in tekst denk ik.
    Gr Rinie
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... dat heb ik gezien... Dat heeft o.a. te maken met het "schoonblazen" van de nogal lange inlaatkanalen intern, daar hoopt zich wat olie op. Dat is waar ASP op doelt met "take your time" want ga je te snel aan de naalden schroeven, dan eindig je te arm, zet je hem weer rijker, herhaalt het hele verhaal zich en raak je helemaal de draad kwijt.
    Maar op de grond kan ik ook niet oneindig vol gas draaien, in verband met de warmte...

    Denk het niet... want er staat héél nadrukkelijk dat de afstelling van een dubbelpolige sensor anders is, en dat slaat nergens op, als het feitelijk precies hetzelfde is....

    Maar wat ik écht moeilijk vind: waarom heb ik dan met eigen ogen radials gezien die met deze afstelling WEL goed liepen? Daar begrijp ik gewoon niks van....
     
  14. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    453
    Locatie:
    drunen
    Gewoon gevoel volgen bert, ik denk dat rond de 30 graden perfect werkt , voor welke rc benzine motor dan ook. Belangrijk is wel de timing schijf goed te gebruiken. Zodat je zeker weet dat hij op 30 graden voor onsteking staat. Ik gebruik hem zo dat beide kanten op de graden gelijk zijn , linksom en rechtsom , dan weet je waar 0 is en ook 30 graden.
     
  15. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    453
    Locatie:
    drunen
    Bert nog ern vraag Is een saito 120 goed om te zetten naar benzine, of zijn er bijzonderheden ?
    Gr Rinie
     
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een gewone ééncylinder Saito viertakt? Die zijn over het algemeen ERG goed om te bouwen. Kunnen goed tegen de hitte.
    EDIT: Ik zou wel een voetpakking uit Latoenkoper (0,2 mm o.i.d.) onder de cylinder zetten om de compressie wat te verlagen. Saito gebruikt over het algemeen vrij hoge compressieverhoudingen.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2019
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik die timingschijf zelden of nooit, ik geef er de voorkeur aan permanente merken op de propmeenemer te zetten. Dan kan ik indien nodig met de strobo afstellen.

    Die timingschijf heeft een gat wat je zorgvuldig op maat van je krukas moet maken (en dus daarna niet bruikbaar is voor motoren met andere asmaten) en je moet je propeller demonteren, die schijf uitlijnen op TDC, etc etc etc....

    Ik time zoveel motoren, dat het voor mij makkelijker is om de propmeenemer te merken. Da's heel simpel, meer dan een schuifmaat en een rekenmachine heb je er niet voor nodig. Het merkje voor top kun je op iedere willekeurige plaats zetten: draai de zuiger in top, en zet op een willekeurige (maar handig gekozen) plek een merkje op lagerhuis en propmeenemer.
    Nu meet je de diameter van de propmeenemer, vermenigvuldigt dat met 0,2419 en die maat zet je tussen de schuifmaat, en je merkt 28 graden voor top af (wel opletten dat je niet 28 graden NA top per ongeluk afmerkt). Klaar, en nooit weer gedoe.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  18. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    453
    Locatie:
    drunen
    goede tip , bedankt.
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En als aanvulling daar weer op:
    Bij motoren waarbij de propmeenemer op een klemkonus zit, ligt de positie van de magneet t.o.v. de kruk logischerwijs niet vast. Dan is het, als de motor uit elkaar moet om wat voor reden dan ook (bijvoorbeeld lagerwissel, of als er vuil in gekomen is) natuurlijk onbegonnen werk om die propmeenemer weer precies op dezelfde hoek terug te plaatsen. Dat is, met mijn manier van sensor bevestiging (tie-rapje) natuurlijk geen enkel probleem want die sensor is ook tamelijk "onbeperkt" verstelbaar.

    In zo'n geval maak ik de merkjes voor top en 28 graden met iets tijdelijks (potlood o.i.d.) en zet de timing bij benadering goed. Gewoon, zodanig dat de motor in elk geval te starten en af te stellen is.
    Ik controleer dan de timing met een testrun, en tune eventueel wat, want potlood is niet heel erg nauwkeurig.

    Heb ik de juiste positie gevonden, dan schroef ik de bougie er uit, en duw met een geschikt voorwerp (bijvoorbeeld een stevige houten stift of zo'n imbusschroevendraaier, iets wat de zuiger niet beschadigt) de zuiger naar beneden, naar het ONDERSTE dode punt. En nu merk ik de positie van de sensor op de propmeenemer af.
    Je zit dan niet meer te klooien met piepertjes, of te kijken naar dat vonkje, je drukt gewoon de zuiger naar beneden en schuift de sensor op zijn plek, en klaar is Clara.

    Afstellen zonder gradenboog kan overigens bij ééncylinders ook goed (is niet heel moeilijk, maar je moet wel even goed opletten), maar bij meercylinders raad ik dat heel erg stellig af.
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Morgen beetje spannend, eerste keer E10 in de ex-gloeipluggerts…. voorlopig nog een 1:2 mengsel (1 L Euro95, 2 L E10).
    Ik verwacht er eigenlijk totaal geen problemen mee, maar wellicht dat er iets aan de brandstofregelingen bijgesteld moet worden....
     

Deel Deze Pagina