En weer eens wat "nieuws" te melden hier...
Vorige week kreeg ik van forumgenoot Willem "een motortje" opgestuurd om dat eens gezellig te gaan brutificeren. Ouderwets, zonder klepje.
Deze motor bleek na afgeleverd te zijn, een Force 52F.
Het merk ken ik wel van de goedkope auto en buggy motoren, maar ik wist absoluut niet dat ze ook vliegtuigmotoren maakten.
Nou ja, laat ik maar met de deur in huis vallen:
Wat ik er van kan zeggen in de korte tijd dat hij op de bank staat:
Het ding is spotgoedkoop, maar dat zie je er absolúút niet aan af. Erg mooi gemaakt, en ook van binnen piekfijn afgewerkt.
Met een gepolijstte en gestroomlijnd afgewerkte drijfstang, mooi gietwerk, prachtig freeswerk, en een heus ABC loopsetje.
Ik zie nu al, zonder verdere finetuning of zelfs maar het ontstekingstijdstip exact te timen, een duidelijke 1,15 pk, en dat is na ongeveer 15~20 minuten inlooptijd.
Carburateur ziet er strak en goed gemaakt uit, en reageert goed op de afstellingen, zelfs voor benzine. Idem voor de hoofdnaald, die mooi strak in zijn houder draait, en tamelijk zuiver reageert op verstellingen.
Ik ben echt een beetje ondersteboven van zoveel moois voor net over de 100 Euro.
Als ik al een puntje van commentaar zou moeten geven, dan is het dat het uitlaatje een beetje een vlag op een modderschuit is, qua vormgeving valt het wat uit de toon bij de rest van de motor. Het geluid is daarentegen wel weer acceptabel. Niet superstil, maar ook niks echt overdrevens. Het potje ziet er alleen wat "jaren 80" uit.
Het is nog veel te vroeg om überhaupt iets over duurzaamheid, levensduur of betrouwbaarheid te kunnen zeggen uiteraard, maar na 20 minuten de kop gelicht, en alles blonk me werkelijk te gemoet (waarbij ik speciaal let op of er nog pinch is, en hoe de cylinderwand er uit ziet, en beide waren dik in orde), en ook uit de uitlaat heb ik geen spoor van "inlopen" gezien, eigenlijk van meet af aan gewone redelijk schone olie.
Compressieverhouding is niet extreem, dus uitermate geschikt voor benzinegebruik.
In de komende paar dagen ga ik de ontsteking goed zetten (deze motor heeft een klemkonus onder de propmeenemer, dus dat vergt een wat andere aanpak dan een spie, waarbij ik de timing reeds goed kan zetten vóór de eerste start) en de reden dat ik dan niet ga klooien met het goedzetten van de timing heeft als reden dat ik dan bij een nagelnieuwe motor moet gaan klieren met de zuiger "in de pinch", wat vreselijk slecht is voor een nagelnieuwe motor.
Dan is het beter om de vonk op gevoel "ongeveer goed" te zetten, en al draaiend een beetje te optimaliseren.
Als de motor eenmaal ingelopen is, kan ik dan veiliger de juiste hoek uitzetten en instellen.
Maar ja... Mijn eerste indruk van dit leuke machientje is dus ronduit goed, en blij dat er weer een betaalbare motor in de .50 klasse bij gekomen is (tenminste, voor mij dan, mogelijk bestaat deze motor al langer, maar ik kende hem nog niet).