Test: Methanolmotor op benzine

De sensor gaf ook geen signaal met het piepertje aangesloten, vandaar dat ik het even ging testen met de ontsteking er aangekoppeld........ volgende keer maar niet meer de bougiedop vasthouden op het moment van inpluggen :eek:
Moest wel lachen toen ik die continue vonk zag :D

Brutus, heb jij ook ervaring met onsteking van de evolution motoren ? Zet je deze ook op 28-30 graden bij het loslaten van het contact... mijne maakt contact op 50 graden voor bdp en laat deze los bij 28 gr.
Loopt op zich best goed alleen wat moeiijk starten, maar dat kan ook komen door de matige compressie (wat ik intussen verholpen heb door het pasvlak cilinderbus/kop te verbetern)​

Kan best zijn dat die ontsteking heel anders werkt dan de standaard RcExl, dat het een inductieve sensor is ofzo...

Niet ergens lekstroom? Kastje opentrekken, zien of de bougieksbel goed vast zit, en mantel goed geaard.

Ding mag alleen vonken als de aarde aangesloten is.

Anders pijpt het dacht ik door.

Was aan deze motoren ook niet een draad op RC-Groups? De vonkendoos zou dezelfde inhoud hebben als de RCXcel?

Die motoren waren destijds scherp geprijsd. Via eBay had je ze dik 10 jaar terug voor rond de 125 euro, had je de kleinere...

Inderdaad, en die vervroeging bedraagt 20 graden, van 1000 tot 4000 toeren.
Boven de 4000 toeren vonkt hij "op de sensor" en zonder delay, onder de 4000 toeren treedt er een toerenafhankelijke variabele delay op waardoor hij lineair tot de max van 20 graden bij 1000 toeren verlaat, waarna hij terugspringt naar (naar mijn beste weten) "op de sensor maar met een vaste delay", zodanig dat hij bij handstarten "ongeveer goed" vonkt.
Aangezien de meeste motoren ruim boven de 1000 toeren blijven bij stationair, is dat verder niet een probleem.

De meercylinders hebben volgens mij andere waardes voor het minimum toerental, maar dat weet ik niet. Ze gaan in elk geval niet raar doen als je onder de 1000 toeren komt met een meercylinder.

Inderdaad, en die vervroeging bedraagt 20 graden, van 1000 tot 4000 toeren.
Boven de 4000 toeren vonkt hij "op de sensor" en zonder delay, onder de 4000 toeren treedt er een toerenafhankelijke variabele delay op waardoor hij lineair tot de max van 20 graden bij 1000 toeren verlaat, waarna hij terugspringt naar (naar mijn beste weten) "op de sensor maar met een vaste delay", zodanig dat hij bij handstarten "ongeveer goed" vonkt.
Aangezien de meeste motoren ruim boven de 1000 toeren blijven bij stationair, is dat verder niet een probleem.

De meercylinders hebben volgens mij andere waardes voor het minimum toerental, maar dat weet ik niet. Ze gaan in elk geval niet raar doen als je onder de 1000 toeren komt met een meercylinder.
Dank je, daar kan ik wel wat mee.:thumbsup:

Niet ergens lekstroom? Kastje opentrekken, zien of de bougieksbel goed vast zit, en mantel goed geaard.

Ding mag alleen vonken als de aarde aangesloten is.

Anders pijpt het dacht ik door.

Was aan deze motoren ook niet een draad op RC-Groups? De vonkendoos zou dezelfde inhoud hebben als de RCXcel?

Die motoren waren destijds scherp geprijsd. Via eBay had je ze dik 10 jaar terug voor rond de 125 euro, had je de kleinere...
Ik heb 1 draadje gevonden op rc groups en daar las ik ook al wat over verschillende onstekingskastjes, chrome en zwarte versie, ik heb de zwarte
Wat het vonkel betreft zit er een massakabel aan die massa met de bougie maakt

wat ze Vroeger kossten Weet ik niet, ik heb deze via via in mn bezit gekregen, dat hij goedkoop moet zijn geweest geloof ik direct want je kan het niet vergelijken met DA / DLE / evolution
Maar goed, ik ga deze ingegoten ontsteking de vuilbak in deponeren en een RCEXL versie adopteren

het heeft geen haast want het toestel is nog lang niet klaar dus tijd zat om een geschikte op te snorren bij ome Ali of JE

De CCPro werden via het CMPro kanaal onder meer verkocht... voor zover ik me nog herinner...
De site is al lang verdwenen.
CMPro was een Chinese kitbouwer die goed vliegende semi-schaal aanbood, tegen best schappelijke prijzen.

Zal eens zoeken of ik er iets van kan terugvinden :thumbsup:
Is dus een rasechte bamimotor, ik las verhalen van velen die problemen ermee hadden, en 1 verhaal van iemand die reuze tevreden was ..... er is dus hoop haha :yes:

En weer eens wat "nieuws" te melden hier...

Vorige week kreeg ik van forumgenoot Willem "een motortje" opgestuurd om dat eens gezellig te gaan brutificeren. Ouderwets, zonder klepje.
Deze motor bleek na afgeleverd te zijn, een Force 52F.
Het merk ken ik wel van de goedkope auto en buggy motoren, maar ik wist absoluut niet dat ze ook vliegtuigmotoren maakten.

Nou ja, laat ik maar met de deur in huis vallen:

Wat ik er van kan zeggen in de korte tijd dat hij op de bank staat:
Het ding is spotgoedkoop, maar dat zie je er absolúút niet aan af. Erg mooi gemaakt, en ook van binnen piekfijn afgewerkt.
Met een gepolijstte en gestroomlijnd afgewerkte drijfstang, mooi gietwerk, prachtig freeswerk, en een heus ABC loopsetje.

Ik zie nu al, zonder verdere finetuning of zelfs maar het ontstekingstijdstip exact te timen, een duidelijke 1,15 pk, en dat is na ongeveer 15~20 minuten inlooptijd. EDIT: dat was een foutmeting, dat moet 0,9 pk zijn
Carburateur ziet er strak en goed gemaakt uit, en reageert goed op de afstellingen, zelfs voor benzine. Idem voor de hoofdnaald, die mooi strak in zijn houder draait, en tamelijk zuiver reageert op verstellingen.

Ik ben echt een beetje ondersteboven van zoveel moois voor net over de 100 Euro.

Als ik al een puntje van commentaar zou moeten geven, dan is het dat het uitlaatje een beetje een vlag op een modderschuit is, qua vormgeving valt het wat uit de toon bij de rest van de motor. Het geluid is daarentegen wel weer acceptabel. Niet superstil, maar ook niks echt overdrevens. Het potje ziet er alleen wat "jaren 80" uit.

Het is nog veel te vroeg om überhaupt iets over duurzaamheid, levensduur of betrouwbaarheid te kunnen zeggen uiteraard, maar na 20 minuten de kop gelicht, en alles blonk me werkelijk te gemoet (waarbij ik speciaal let op of er nog pinch is, en hoe de cylinderwand er uit ziet, en beide waren dik in orde), en ook uit de uitlaat heb ik geen spoor van "inlopen" gezien, eigenlijk van meet af aan gewone redelijk schone olie.
Compressieverhouding is niet extreem, dus uitermate geschikt voor benzinegebruik.

In de komende paar dagen ga ik de ontsteking goed zetten (deze motor heeft een klemkonus onder de propmeenemer, dus dat vergt een wat andere aanpak dan een spie, waarbij ik de timing reeds goed kan zetten vóór de eerste start) en de reden dat ik dan niet ga klooien met het goedzetten van de timing heeft als reden dat ik dan bij een nagelnieuwe motor moet gaan klieren met de zuiger "in de pinch", wat vreselijk slecht is voor een nagelnieuwe motor.
Dan is het beter om de vonk op gevoel "ongeveer goed" te zetten, en al draaiend een beetje te optimaliseren.
Als de motor eenmaal ingelopen is, kan ik dan veiliger de juiste hoek uitzetten en instellen.

Maar ja... Mijn eerste indruk van dit leuke machientje is dus ronduit goed, en blij dat er weer een betaalbare motor in de .50 klasse bij gekomen is (tenminste, voor mij dan, mogelijk bestaat deze motor al langer, maar ik kende hem nog niet).

Laatst bewerkt:
Uitlaat lijkt een kopie van een OS 873 pijpje?
Zou best kunnen, maar de hoek van het eindpijpje is anders. Kan dat niet helemaal thuisbrengen, lijkt wat op hele oude thunder Tiger uitlaatjes.
Best verder wel een goed uitlaatje, zonder al te veel lekkage tussen de twee helften, daar niet van.
Maar nogmaals, het "oogt" gewoon een beetje vreemd, een beetje bij elkaar gezocht.

Huishoudelijke mededeling: Er is weer een verse voorraad klepjes binnen gekomen, van een andere (goedkopere) leverancier, waardoor met onmiddelijke ingang de prijzen met 5 Euro naar beneden gegaan zijn. Ze zijn wél origineel hoor, geen namaak of zo.
Nu €60 voor de 5V versie, en €65 voor de HV versie.

Dit zijn de nieuwe versie klepjes van Stihl, bestelnummer 0000-120-5111 in plaats van de oude, niet meer leverbare 0000-120-5110.
De kleur is iets anders, voor het overige zie ik niet echt verschil.

IMG-20210324-WA0012[1].jpg

Laatst bewerkt:
En weer eens wat "nieuws" te melden hier...

Vorige week kreeg ik van forumgenoot Willem "een motortje" opgestuurd om dat eens gezellig te gaan brutificeren. Ouderwets, zonder klepje.
Deze motor bleek na afgeleverd te zijn, een Force 52F.
Het merk ken ik wel van de goedkope auto en buggy motoren, maar ik wist absoluut niet dat ze ook vliegtuigmotoren maakten.

Nou ja, laat ik maar met de deur in huis vallen:

Wat ik er van kan zeggen in de korte tijd dat hij op de bank staat:
Het ding is spotgoedkoop, maar dat zie je er absolúút niet aan af. Erg mooi gemaakt, en ook van binnen piekfijn afgewerkt.
Met een gepolijstte en gestroomlijnd afgewerkte drijfstang, mooi gietwerk, prachtig freeswerk, en een heus ABC loopsetje.

Ik zie nu al, zonder verdere finetuning of zelfs maar het ontstekingstijdstip exact te timen, een duidelijke 1,15 pk, en dat is na ongeveer 15~20 minuten inlooptijd.
Carburateur ziet er strak en goed gemaakt uit, en reageert goed op de afstellingen, zelfs voor benzine. Idem voor de hoofdnaald, die mooi strak in zijn houder draait, en tamelijk zuiver reageert op verstellingen.

Ik ben echt een beetje ondersteboven van zoveel moois voor net over de 100 Euro.

Als ik al een puntje van commentaar zou moeten geven, dan is het dat het uitlaatje een beetje een vlag op een modderschuit is, qua vormgeving valt het wat uit de toon bij de rest van de motor. Het geluid is daarentegen wel weer acceptabel. Niet superstil, maar ook niks echt overdrevens. Het potje ziet er alleen wat "jaren 80" uit.

Het is nog veel te vroeg om überhaupt iets over duurzaamheid, levensduur of betrouwbaarheid te kunnen zeggen uiteraard, maar na 20 minuten de kop gelicht, en alles blonk me werkelijk te gemoet (waarbij ik speciaal let op of er nog pinch is, en hoe de cylinderwand er uit ziet, en beide waren dik in orde), en ook uit de uitlaat heb ik geen spoor van "inlopen" gezien, eigenlijk van meet af aan gewone redelijk schone olie.
Compressieverhouding is niet extreem, dus uitermate geschikt voor benzinegebruik.

In de komende paar dagen ga ik de ontsteking goed zetten (deze motor heeft een klemkonus onder de propmeenemer, dus dat vergt een wat andere aanpak dan een spie, waarbij ik de timing reeds goed kan zetten vóór de eerste start) en de reden dat ik dan niet ga klooien met het goedzetten van de timing heeft als reden dat ik dan bij een nagelnieuwe motor moet gaan klieren met de zuiger "in de pinch", wat vreselijk slecht is voor een nagelnieuwe motor.
Dan is het beter om de vonk op gevoel "ongeveer goed" te zetten, en al draaiend een beetje te optimaliseren.
Als de motor eenmaal ingelopen is, kan ik dan veiliger de juiste hoek uitzetten en instellen.

Maar ja... Mijn eerste indruk van dit leuke machientje is dus ronduit goed, en blij dat er weer een betaalbare motor in de .50 klasse bij gekomen is (tenminste, voor mij dan, mogelijk bestaat deze motor al langer, maar ik kende hem nog niet).
Ik heb gezocht maar ik kon enkel de 46 ax cloon vinden.

Back