Vandaag 3 vluchtjes gedaan, van naar schatting 10 minuten elk, en nog ruim 1/3 tank restant.
Motortje loopt uitstekend, ga ik weinig meer aan veranderen.
Helaas, waar ik al een beetje bang voor was: Robbe heeft in haar oneindige wijsheid de tipverdraaiing uit de laatste versies Chartervleugels gehaald. Dat maakt de kist wat gevoelig voor tipstall, en tijdens de laatste landing was het wat vlagerig en dipte hij over de rechtervleugel weg: een tamelijk lichte radslag was het gevolg, en dat leverde weer een uitgescheurde vleugelbevestiging, een losgeslagen stabilo en een afgebroken balansgewicht op. Simpel te fixen, maar wel jammer, en die nieuwe vleugel, die gaat er rap komen....
De aanpassing van gisteravond werkt perfect: de tuimelaars en kleppen zijn drijfnat van de olie, en het kleppendeksel blijft beduidend koeler.
Op de foto wellicht minder goed zichtbaar, maar alles glansde me tegemoet. Als je naar de stelbouten kijkt, zie je aan de rand olie op de moeren hoe drijfnat alles is...
Nadeel is wel een héél klein beetje meer olie op het stabilo, maar dat heb ik graag over voor een goed gesmeerde motor, en het is helemaal niets vergeleken met een gloeipluggert....
Ook zuiger en voering... gewoonweg perfect:
De kop zag er ook niet heel verkeerd uit: wat stromingssporen rondom de uitlaatklep, en tamelijk weinig roet op de klep.
Wel opvallend: een heel dun wit randje (as, uit de olie), op het heetste punt van de klep, de scherpe rand van de schotel. Dat is dus geen gezichtsbedrog of foto-vertekening, er zit daar écht een wit randje..
Maar alles veegde gewoon met een stukje keukenpapier weg, en dat betekent dat het alleen maar aanslag is, en verder weinig tot geen kwaad kan.
Wat ik wel ga doen in de toekomst, is dat "scherpe randje" van de uitlaatklep voorzichtig afronden, zoals het in het groot ook gedaan word, juist om dit soort hete plekken te vermijden.
Onder het vuil kwam gewoon een volledig intacte kop en uitlaatklep vandaan...