Die verjonging bovenin de zuiger is idd voor koeling, de klempassing te vrijwaren van de verbrandingshitte. Afschreming. Beetje als een zuigerveer, die zit ook iets lager, tenzij je een dyke zuigerveer hebt zoals de HB motoren dat hebben.
De ASP heeft dezelfde opbouw. Heb daarover gelezen dat de zuigers van iets mindere kwaliteit zijn dan OS. Hoger aandeel siliconen in de legering. Meen dat dat bij OS behoorlijk hoog is.
De lager zijn stervens duur. Laten we het maar handelsprijzen noemen en geen fabricageprijzen. Behoorlijk vies veel marge op.
Is je big end lager (nouja... big?) ook nog netjes? Bij mijn afgetrapte AX was die prachtig ovaal. De kruktap had echter amper slijtage. Met een nieuw drijfstangetje was dat geheel weer als nieuw.
Gisteren even heel snel een lagertje verwisseld in m'n OS 50SX... dat bleek gort, en voordat het versplinterd een verwoesting aan richt direct vervangen. Voorste lager was nog prima. Had met 20 minuutjes de boel in en uit elkaar...
Het lager ligt her heel snel uit door de plek van de cup met een proxonbrandertje heet te stoken. Op een gegeven moment gaat het motortje geuren, dan is het heet. Met een lashandschoen blokje in de hand, klop op een houten blok, en ligt het er pardoes uit. Echt een fluitje van een cent.
Inbouwen omgekeerde volgorde. Lager over de as schuiven. Blokje wederom tot geurens toe verhitten. As met lager en al, mooi recht door de inlaatschacht sturen. En met het R6 lager nog in positie, laat het lager zich via de as goed zetten in de cup. Beetje aanduwen en trekken via de as. Daarna motor iets sneller koelen via remreiniger... Hoppa... weer als nieuw.
Het voorste lager kan ook op die manier, maar meestal drijf ik het gewoon uit met een goeie stevige doorn. Heb daarbij de motor gewoon in de handschoen etc... het ligt er zo uit. Indrijven doe ik ook koud... met een passende mini-dop op de buitenring...
Drab... daarom blijft het verstandig om de motor altijd na het vliegen van een drup afterrun te voorzien. Bij Airosave hoeft dat niet. Bij Klotz is het vragen om problemen. En met draaien op wonderolie bied de Castor olie voldoende bescherming tegen de zuren die uit de verbranding/oxidatie van methanol voortkomen...
Aanslag op de zuiger... kan troep zijn van de reeds gedesintegreerde lagers van de laatste vlucht... Maar een beetje aanslag kan geen kwaad, zet je ook nooit de zuiger verkeerd weer terug.

Hoewel je dat ook goed ziet aan de 'geturnde' krasjes op bij het drijfstanglager, van het schuren tegen het carterdeksel...
Roestvorming op de as haal ik weg met een Proxxon koperborstelje op de Proxxondremel. Pitting blijft, dat krijg je niet meer weg.
Zet de borstel niet op high-speed, want de prikdraden vliegen je om de oren en dringen de huid binnen. Verder laat een mooie anti-roest messing coating achter...
Gr Bas