Vandaag de re-maiden gedaan....
Was wel even wennen, in geen 15 jaar meer een brandstofkist met vleugeltjes in de lucht gehad.
Eerste vlucht sloeg hij nog in de landingsaanvlucht af, en dus op het nippertje over de sloot.
Voor ik naar het veld ging, nog wel eerst even een betere beugel voor de ontsteking gemaakt uit een plaatje aluminium. Simpele T-vorm, waar de sensor met een krimpkousje aan de poot van de T zit, en met één dikke Tie-rap om het Lagerhuis. Zit perfect, verloopt ook niet.
Wat ik zo raar vind: ik heb de sensor thuis op 28 graden gezet. Maar denk niet dat hij daar mee lopen wilde... Gewoon domweg niet. Ik moest minstens naar 35 graden toe (niet gemeten, maar nóg vroeger dan methanol).
Ervaring tot nog toe: die ontsteking is záááálig als je de prop tijdens het taxiën in het gras steekt, of wanneer je op de startlijn nog effe snel iets wilt veranderen waarvoor je veiligheidshalve de motor even uit wilt hebben: Één tik en hij loopt weer. Geen gedoe met glowshots in je kontzak, geen teruglopen naar de startkist, gewoon een simpele mep tegen de prop.
Hij heeft tot nog toe nog een enkele keer teruggeslagen, of op andere manier geprobeerd mijn vingers te amputeren.
Wat minder zalig is, is dat het lucht/brandstofmengsel op de grond heel anders is als in de lucht.
Het werd enigszins beter toen ik de gasklep begrensde op 75%, maar met name op deellast begint het ding heel erg te hokkeren en te stotteren, en hij baggert de hele kist onder met zwarte derrie (wat geen olie is, maar roet vanwege het veel te rijke mengsel).
Ook is de gasreactie heel traag, hij moet van stationair door een baggervet gebied heen.
Afslaan doet hij niet, maar mooi lopen is anders.
Stationair is dan weer wel prachtig, hij loopt gewoon de hele dag door. Dat dan weer wel...
Al met al ongeveer 2 tankjes leeggevlogen.
De Calmato vliegt prima, maar de blauwe kleur is een drama voor mijn ogen: ik zie vanuit sommige hoeken erg slecht welke kant hij uit rolt. Verder is het een eitje, alle overige landingen als een eitje...
Conclusie is wel, dat er nog heel wat aan de carburatie moet gebeuren, maar de motor zelf, die kan blijkbaar goed met de brandstof overweg.