Tussen de bedrijven van het huis schoonmaken voor 7 weken onder water verveelde ik mij toch wel zodanig, dat ik (vraag me niet waarom) enigszins aan het klieren ging met de .91....
Deze onderzoekende geest wilde nu eigenlijk wel eens weten wat er allemaal gebeurt, aangaande smering in verhouding met de toegevoerde olie, hoe goed zo'n zuigerveer nu eigenlijk afdicht, etc etc...
Dus hier een aantal strontvervelende, totaal oninteressante metingen, waarvan ik ook niet goed weet wat ik er mee moet.
Als eerste heb ik, middels verbruik uit een injectiespuitje een redelijk nauwkeurig idee van het brandstofverbruik bij stationair (2000~2200 RPM): 1,5 ml per minuut. Hoewel ik vol gas niet heb kunnen meten (gebrekkige testopstelling, waaide weg in de propwind) vond ik het verbazend, dat het verbruik bij 5000 toeren nog maar slechts opliep tot 2,5 ml/min.
Daarna wilde ik weten hoeveel olie er nu precies uit de carter ontluchting kwam... Alle olie die langs de zuigerveer richting de drijfstang gaat, moet hier namelijk weer naar buiten komen, want het gaat nergens anders heen.
Het duurde een hele tijd om zelfs maar een miniem beetje op te vangen:
Het slangetje is ongeveer 70 cm lang, en ondanks dat de "druppels" slechts een dun filmpje langs de wand zijn, duurde het ongeveer een kwartier, voordat de olie aan het andere eind was.
Aangezien er dus een kwartier lang nog geen olie uitkwam, heb ik de gelegenheid te baat genomen, om eens te kijken hoeveel gas daar nu uit komt.
Dus een boterhamzakje om de slang gebonden. Dit ballonnetje:
Deed er bij stationair toerental ongeveer 4 minuten over, om op te vullen, en bleek ongeveer 600 ml uitlaatgas te bevatten. Da's 150 ml per minuut, of 150 ml per 1000 arbeidscyclussen, of 0,15 ml per compressie/verbrandingsproces, ofwel 1% van de cylinderinhoud, die weglekt.
EDIT: vandaag het ballonnetje "opgeruimd". Daarbij viel het me op, dat de gaslekkage die moet bestaan uit mengsel van verse vulling tijdens de compressie, en verbrandingsgas van de arbeidsslag (hoofdzakelijk CO2 en waterdamp)... Het zakje was vochtig aan de binnenkant, en de typische "uitlaatgas geur" ontbrak nogal (het vuile water condenseert en het overblijvende CO2 is min of meer reukloos), maar dat er een duidelijke benzinelucht aan zat.
Daarna was het tijd om te kijken hoe hard de zuigerveer lekt bij meer toeren, maar dat was ijdele hoop: boven de 3000 toeren hield het zakje op met opvullen en leek de zuigerveer ogenschijnlijk volledig gasdicht. Niet oliedicht, want de carterontluchting bleef zichtbaar olie afvoeren. Wel was duidelijk dat zodra de motor naar stationair toerental terugviel, doordat de zuigerveer dan wat begint te lekken, "even" wat extra olie afgevoerd werd, om daarna weer normaal te worden. Bij gasgeven leek ook even de olie"stroom" wat minder te worden om daarna weer terug normaal te worden.
De ballonnetjespret was over toen de olie bij het uiteinde aankwam, en ik heb de motor nog een kwartiertje door laten pruttelen, onderwijl de olie opvangend in een borrelglaasje. Na dat kwartier zat er nog maar zo bedroevend weinig in dat glaasje, dat ik besloot dan maar het slangetje ook mee te nemen in de meting, anders ging het wel heel erg lang duren.
De slang voorzichtig met wat remmenreiniger naar het glaasje gespoeld, en de remmenreiniger uit laten dampen, bleek ongeveer 3/4 ml olie op te leveren....
Hier komt ongeveer wat bruikbaars uit: in 30 minuten is er 45 ml brandstof verbruikt. Die 45 ml brandstof bevatte in totaal 7,5 ml olie. Daarvan is ongeveer 3/4 ml in het carter terecht gekomen.... Da's maar 10% van de totaal toegevoerde hoeveelheid....
Eigenlijk zou ik deze test ook nog eens bij 5000 toeren moeten uitvoeren, om te kijken of de getallen veranderen.
Maar het verbaasde me wel, in die zin dat er veel minder olie naar het carter gaat dan ik dacht....
Nou ja... hebben jullie toch weer 5 minuten leesvoer gehad....