Test: Methanolmotor op benzine

Ik ga dat proberen, maar het gaat een weekje of 7 duren.... Jullie horen van mij als ik weer terug ben van zee....

Maar ik moet ook nog een inlaatklep schuren, want die lekt een haartje, en da's ook niet goed....
 
Tussen de bedrijven van het huis schoonmaken voor 7 weken onder water verveelde ik mij toch wel zodanig, dat ik (vraag me niet waarom) enigszins aan het klieren ging met de .91....

Deze onderzoekende geest wilde nu eigenlijk wel eens weten wat er allemaal gebeurt, aangaande smering in verhouding met de toegevoerde olie, hoe goed zo'n zuigerveer nu eigenlijk afdicht, etc etc...

Dus hier een aantal strontvervelende, totaal oninteressante metingen, waarvan ik ook niet goed weet wat ik er mee moet.

Als eerste heb ik, middels verbruik uit een injectiespuitje een redelijk nauwkeurig idee van het brandstofverbruik bij stationair (2000~2200 RPM): 1,5 ml per minuut. Hoewel ik vol gas niet heb kunnen meten (gebrekkige testopstelling, waaide weg in de propwind) vond ik het verbazend, dat het verbruik bij 5000 toeren nog maar slechts opliep tot 2,5 ml/min.

Daarna wilde ik weten hoeveel olie er nu precies uit de carter ontluchting kwam... Alle olie die langs de zuigerveer richting de drijfstang gaat, moet hier namelijk weer naar buiten komen, want het gaat nergens anders heen.
Het duurde een hele tijd om zelfs maar een miniem beetje op te vangen:

IMG_20170623_191322_1CS.jpg

Het slangetje is ongeveer 70 cm lang, en ondanks dat de "druppels" slechts een dun filmpje langs de wand zijn, duurde het ongeveer een kwartier, voordat de olie aan het andere eind was.
Aangezien er dus een kwartier lang nog geen olie uitkwam, heb ik de gelegenheid te baat genomen, om eens te kijken hoeveel gas daar nu uit komt.
Dus een boterhamzakje om de slang gebonden. Dit ballonnetje:
IMG_20170623_191311_1CS.jpg


Deed er bij stationair toerental ongeveer 4 minuten over, om op te vullen, en bleek ongeveer 600 ml uitlaatgas te bevatten. Da's 150 ml per minuut, of 150 ml per 1000 arbeidscyclussen, of 0,15 ml per compressie/verbrandingsproces, ofwel 1% van de cylinderinhoud, die weglekt.

EDIT: vandaag het ballonnetje "opgeruimd". Daarbij viel het me op, dat de gaslekkage die moet bestaan uit mengsel van verse vulling tijdens de compressie, en verbrandingsgas van de arbeidsslag (hoofdzakelijk CO2 en waterdamp)... Het zakje was vochtig aan de binnenkant, en de typische "uitlaatgas geur" ontbrak nogal (het vuile water condenseert en het overblijvende CO2 is min of meer reukloos), maar dat er een duidelijke benzinelucht aan zat.

Daarna was het tijd om te kijken hoe hard de zuigerveer lekt bij meer toeren, maar dat was ijdele hoop: boven de 3000 toeren hield het zakje op met opvullen en leek de zuigerveer ogenschijnlijk volledig gasdicht. Niet oliedicht, want de carterontluchting bleef zichtbaar olie afvoeren. Wel was duidelijk dat zodra de motor naar stationair toerental terugviel, doordat de zuigerveer dan wat begint te lekken, "even" wat extra olie afgevoerd werd, om daarna weer normaal te worden. Bij gasgeven leek ook even de olie"stroom" wat minder te worden om daarna weer terug normaal te worden.

De ballonnetjespret was over toen de olie bij het uiteinde aankwam, en ik heb de motor nog een kwartiertje door laten pruttelen, onderwijl de olie opvangend in een borrelglaasje. Na dat kwartier zat er nog maar zo bedroevend weinig in dat glaasje, dat ik besloot dan maar het slangetje ook mee te nemen in de meting, anders ging het wel heel erg lang duren.
De slang voorzichtig met wat remmenreiniger naar het glaasje gespoeld, en de remmenreiniger uit laten dampen, bleek ongeveer 3/4 ml olie op te leveren....

Hier komt ongeveer wat bruikbaars uit: in 30 minuten is er 45 ml brandstof verbruikt. Die 45 ml brandstof bevatte in totaal 7,5 ml olie. Daarvan is ongeveer 3/4 ml in het carter terecht gekomen.... Da's maar 10% van de totaal toegevoerde hoeveelheid....
Eigenlijk zou ik deze test ook nog eens bij 5000 toeren moeten uitvoeren, om te kijken of de getallen veranderen.

Maar het verbaasde me wel, in die zin dat er veel minder olie naar het carter gaat dan ik dacht....

Nou ja... hebben jullie toch weer 5 minuten leesvoer gehad....
 
Laatst bewerkt:
Blij dat je het leuk vond... Je zult het qua daadwerkelijke metingen en ervaringen er even mee moeten doen, want morgen zit ik weer voor 7 weken aan boord....

Heb er trouwens een "edit" over de inhoud van het ballonnetje aan toegevoegd...
 
Laatst bewerkt:
Ja... wat is er toch met die dingen.... heb de nummers gechecked van de eieren hier aan boord, en het zouden "goede" eieren moeten zijn, maar hier aan boord smaken ze een partij goor, dat wil je niet weten... alsof de kippen met uitsluitend vismeel gevoerd zijn.... Zelfs de zondagse cake heeft een afschuwelijke vissmaak...
 
Ik heb hier nog een nieuw doosje van 10, smaken prima en de code staat niet op de lijst. Ik eet ze gewoon..
 
Slightly off topic.... :D :D :D

Nog een weekje.... en dan kan ik thuis weer gewoon eieren bij de boer kopen... en vliegtuigjes vliegen motortjes prutsen, etc etc....
Nog geen ideeen over nieuwe projecten, eerst eens kijken of ik de koelproblemen van de .91 nog wat verder terug kan dringen, en her en der wat gastvliegen om het benzine evangelie wat verder te verspreiden....
 
Nou... we zijn weer thuis, en het is bepaald geen vliegweer hier....
Eerste stap (naast het opzetten van een ander projectje waar tzt ook wel meer over te lezen valt maar niet hier), is om eens te gaan kijken wat er gebeurt als ik ga experimenteren met andere brandstof/olie verhoudingen. Ieder ander waarvan ik weet dat hij met benzine in gloeipluggerts bezig is, draait 1:15 ofzelfs nog schraler.

Aangezien de .50 heli ooit ook op 1:10 begonnen is en daar geen schade van opliep (hij liep er alleen uiterst beroerd op) lijkt me dat een prima eerste stap.
Van de heli hoop ik de problemen opgelost te hebben met het extra stukje pijp tussen carburateur en motor, dus ik zie eigenlijk weinig redenen om op die 1:5 te blijven hangen.

Zojuist de 15 cc een kleine 10 minuten laten draaien op 1:10, en ik merk weinig échte verschillen. Het stationair mengsel is duidelijk wat te rijk, het volgas mengsel merkte ik niet heel veel verschil.
Temperaturen merk ik ook nog niet echt grote verschillen in.
Wat wel onmiddellijk zichtbaar is, is dat er véél minder olie uit de uitlaat komt.

Tien minuten is te kort om wat zinnigs te zeggen, echter, want uit post #842 zou je ook de conclusie kunnen trekken, dat de olie ERG lang in het carter rondhannest voor het naar buiten komt (als ik het moet schatten is er ten allen tijde ongeveer 1 ml olie in het motortje aanwezig, en als het een half uur duurt om 3/4 ml naar buiten te werken, zou je kunnen stellen dat het 40 minuten duurt voor alle olie ververst is).
Dat zou dus inhouden dat een eventuele verandering van loopgedrag, ook pas geleidelijk en over wat meer looptijd merkbaar gaat worden.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Alle drie de viertakten lijken positief te reageren op 1:10, tenminste, op de grond. Opvallend is dat de .30 en .91 een correctie op de stationairnaald nodig hadden, en weinig op de hoofdnaald, maar de .52 liep er stationair prima op en had best wel wat verstelling op de hoofdnaald nodig.
Geen van drieën heeft er nog mee gevlogen (was pestweer vandaag).

Nu de beide tweetakten nog....
 
De OS had een kleine correctie op de stationairnaald nodig, maar lijkt het nieuwe mengseltje verder ook heel erg lekker te vinden.
Nu de heli nog, maar mijn kwart liter testmengsel is op, én de heli kan ik alleen in de lucht testen (is dus ook gelijk een stuk spannender om te testen....)
Weet niet of ik daar vanmiddag aan toe ga komen....
 
Gebrek aan een auto maakt dat ik alleen maar op de grond kan testen.
De .30 lijkt het nieuwe mengsel héérlijk te vinden: 200 toeren er bij (een schokkende toename van 0,23 naar 0,25 pk :D) maar hij loopt "voor eeuwig" stationair, pakt stukken beter op, en loopt vol gas door tot minstens 145 graden aan de kop zonder verandering in loopgedrag (en lijkt daar te stabiliseren), en na zo heet gestookt te zijn pakt hij ook weer onmiddellijk stationair zonder af te slaan of weg te zakken.
De hoeveelheid olie uit de uitlaat is opvallend veel minder, de hoeveelheid olie uit de carterontluchting lijkt hetzelfde gebleven (niet gemeten, op het oog geschat).
Geen verandering van kleur van de olie (niet lichter of donkerder).

Dat is alvast één motor waar ik het volste vertrouwen in heb...
Nog vier te gaan....
 
Vanmiddag de hele middag gevlogen met het nieuwe mengsel, en eigenlijk tamelijk saai, in die zin dat geen van de drie apparaten die ik mee had (.30 en .52 viertakt en de heli) een klap verkeerd gaven. De oliesporen op het model zijn enorm afgenomen. Meer dan ik verwacht had. Ik heb dus heerlijk gevlogen, met drie 100% betrouwbaar lopende motoren.

Bij dit mengsel blijf ik voorlopig even....
Het haalt de literprijs van de brandstof met ongeveer 70 cent naar beneden, en wat is nu 70 cent als je met een liter al 5 uur kan vliegen....

Daarnaast, de .30 draait nu met een 10 x 4 (was 10 x 6) en hoewel volgens Pé Reivers propcalc het vermogen vrijwel hetzelfde gebleven zou zijn, voelt de Charter er een stuk levendiger mee aan.... Bijna als destijds met de .25 motoren, hoewel die op papier bijna 2 x zo krachtig zouden moeten zijn.
Ook dat is een pluspunt.
De .30 liep wat heter (maar draait ook 1500 toeren meer dan voorheen) de .52 en de helimotor liepen eigenlijk (na grondig afstellen) precies even heet.
 
Laatst bewerkt:
Gut! Die 'dreune' klinkt als een gillende 'keukenmeid', als een hitsige dar!... wat krijgt die voor voeder? :D
Verder leuk gefilmd... neem aan FPV?... en goed achtervolgd! Stuurmanskunst of... zit er digitale honing aan de Calmato gekleefd? :eek: Whoeha!
Al die loops en rollen... wordt er duizelig van :yes: Errug leuk om naar te kijken!
Gr Bas
 
Onze "Clubstalker" kan inderdaad vrij aardig met FPV overweg....
Was er verbaasd van, dacht dat ik hem met een ruime looping wel het nakijken zou geven maar dat kon hij gewoon volgen....
 
Back
Top