Test: Methanolmotor op benzine

Ondertussen, gewoon omdat ik een idee kreeg en het uit wilde proberen (en ook omdat ik naar mijn gevoel veel minder effect van die grote koelplaat had, dan ik had verwacht) verder gegaan met experimenteren.

Het is allemaal uiterst lelijk, maar het LIJKT te werken, al zijn de meetgegevens nog wat diffuus...

En dit heb ik ook kunnen testen, en het lijkt uiterst effectief te werken.
Hoe effectief exact (in cijfers) kan ik nog niet zeggen, maar ik heb redelijk doorgegast (niet continue volgas, maar vol in de verticale lijnen en ongeveer 7000 toeren tussen de figuren) en ben niet boven de 110~111 graden piektemperatuur uit gekomen.
Met de gebruikte vliegstijl zou ik voorheen continue tegen de 125~130 graden aan gezeten hebben.

Het ziet er dus niet uit, maar het werkt wel degelijk!
 
Die belofte wilde ik graag inlossen, was het minste wat ik kon doen na al jouw werk aan de motor [emoji4]

En het is toch ook wel eens leuk om je eigen model in vlucht te bewonderen. Mag best vaker haha!


Het weer was ronduit fantastisch voor de oude dame na die wind. Ze heeft de meeste vliegtijd tot nu toe geklokt.

En heeft nu ook de goedkeuring van de meester zelf [emoji16].

AL met al een heerlijk en gezellig middagje.

Nog even een filmpje met Bert aan de knuppels:


 
Ja maar jij loopt alweer een tijdje achter, Harm.... Model viertakten bestaan nog maar een jaar of 40, 45....

Motor in kwestie is waarschijnlijk tegen de 35 jaar oud....(volgens fabrikant geproduceerd in de jaren '83 en '84)
 
Vinnik toch knap, dat je 43 jaar met de hobby bezig kunt zijn en zelfs niet een héél vaag idee hebben over wat er in andere takken van de modelbouw omgaat.... ;)
 
Nou... ik ben geen expert op andere takken van de modelbouw, maar ik heb geen oogkleppen op en probeer wel een klein beetje de ontwikkelingen bij te houden.

Dat heet "brede interesse" en heeft weinig tot zelfs totaal niks te maken met "geen kick meer krijgen van vliegdingen"... Want dat is na letterlijk 40 jaar nog steeds boeiend.
Wat ik weet van huidige modelspoorbanen, tsja... wat heeft Raf er over geschreven? Dat weet ik zo'n beetje.
Wat weet ik van bootjes (buiten mijn vakgebied om)? Tsja, wat hebben jij, Stoompomp, Klaas, Manus, Roel en al die anderen er over geschreven? Dat zo'n beetje, plus wat ik zelf vroeger aan bootjes gebouwd heb.
Wat weet ik van autootjes? Wat Roelof en al die anderen er over geschreven hebben, plus eigen ervaring over de laatste 40 jaar.

Dusssssss….
 
ach.. de viertakt is altijd al duurder geweest dan 2 takt.
2 takt is simpeler in onderhoud, makkelijker te doorgronden
4 takt is een stukkie zwaarder
laatste jaren zijn er steeds meer clubs met geluidseisen, waardoor velen niet meer onder de 4 takt uit komen.

De laatste jaren zie je dus ook gewoon meer 4 takt.
ook bij ons in de club valt het echt op. en wij hebben niet eens een 2 takt verbod of rare geluidseisen.
dus op zich ook niet zo raar voor een spontane geriatrische voorbijganger om het nu op te merken :D

en @Jonkje
kap s met die video's..
als ik zo een paar filmpjes zie, wordt het noodzakelijk om ook zo'n tuf in huis te halen..
alleen krijg ik dat waarschijnlijk niet uitgelegd thuis :D
geweldig, dat geluid...
 
tegelijk, niemand kan alles volgen.
alle takken van de hobby veranderen zo gigantisch hard door electronica, 3d printers etc, dat het gewoon niet bij te houden is.
zelfs bij de vliegtuigen volg ik ook niet alles... zwevers hebben toch weer andere bouwtechnieken en vliegtechnieken dan de "standaard" sportvlieger en zo..
je krijgt wel wat mee natuurlijk, maar ik sta dan ook toevallig regelmatig op het veld.

Ik durf het zelf een beetje sterker uit te drukken: Des te dieper je ingaat op een specifiek onderdeel, des te minder je kan weten van alle 100.000en onderdelen verder..
In het kader, schoenmaker blijf bij je leest, de vakman beoefent toch echt wel een vak
 
Beetje jammer dat je schrijft (maar niet zegt) dat ik ze dus wel op heb alleen omdat ik vliegdingen niet volg. :(
Wou je zeggen dat dat niet zo was dan? Sorry, maar als er iemand oogkleppen op heeft....
Alleen al het zinloze gehamer op schrijffouten waar dat volkomen overbodig is laat zien hoe erg dat is. Bedoel dat niet neerbuigend, gewoon een constatering: je ziet een schrijffout, en of het nu wel of niet bijdraagt aan de discussie, je knalt er in alsof het je laatste dag op aarde is en je dat nog per sé even recht moet zetten.

Als er één is die hier aan ontdekken en uitvinden doet, ben ik dat wel en dat kan niet met oogkleppen op.
Volkomen onzin uitspraak, vergelijkbaar met "ik heb gekleurde vrienden dus ik KAN geen racist zijn".... Sommige van de grootste uitvinders, wetenschappers en andere "denkers" hadden oogkleppen op, zo groot als morgen de hele dag. Mensen zoals de Wright Brothers, mensen zoals Rudolf Diesel, toch niet de eersten de besten.
Zelfs Einstein kwam op punten niet verder omdat hij weigerde bepaalde aannames te doen die buiten zijn blikveld lagen (de wereldberoemde uitspraak "God dobbelt niet", die uiteindelijk onjuist bleek, maar Einstein heeft de rest van zijn leven vruchteloos geprobeerd zijn gelijk te bewijzen dat toeval niet bestaat in de natuurkunde).
 
Als je niet wilt dat het er gezelliger op word, moet je niet continue proberen het gesprek op één been te zetten: De uitspraak "God dobbelt niet" was van Einstein, en had weinig met de man's levensovertuiging of de bijbel te maken, en daar heb ik het ook totaal NIET over gehad (over bijbels en zo). Einstein was namelijk agnost, nog nét geen atheist, maar scheelde niet veel. Het was alleen een uitspraak waar hij érg bekend om is geworden omdat hij hem (als agnost) maakte in een dispuut met een van zijn "rivalen"....
En dat commentaar ("begin niet over geloof" terwijl het daar om te beginnen helemaal niet over ging) is toch wel een beetje een teken dat je de dingen ziet zoals jij ze WILT zien....

Waar ik op aanstuur, is dat je eens een keer inziet, dat bijvoorbeeld continue hameren op spelfouten bepaald ook een discussie niet gezelliger maakt, voordat je mij gaat beschuldigen van "het er niet gezelliger op maken". Want:

Ik maakte een losse opmerking over dat ik het knap vond 40 jaar te kunnen modelbouwen zonder zelfs maar een idee van wat er in de andere takken gebeurt te hebben, en dat was precies dat: een losse opmerking, die geen verdere discussie benodigde. Jij koos er voor je beledigd te voelen, en daar op door te gaan, niet ik.
Da's niet erg, maar als je dan het pleit verliest, en jezelf probeert recht te praten met "ik kan geen oogkleppen hebben want...." dan houd het daarmee inderdaad op gezellig te zijn, en dat is aan jou, niet aan mij. Helemaal als je er dan zelf die religie-bullshit er bij gaat halen.
 
Laatst bewerkt:
En dit is exact waarom ik bepaalde personen blokkeer om dit soort ongein en Trollen niet mee te hoeven maken.

Ondertussen ook bezig met de ombouw van een Saito 15cc fa viertakt.
 
Back
Top