Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoorde zoiets van Merlijn... Saito's zijn ERG geschikt, vanwege dat kop en cylinder uit één stuk bestaan, en de bovenkamer dus veel makkelijker via geleiding zijn warmte kwijtraakt. De ASP's die ik gebruik, daar moet de kop zijn warmte kwijt via geleiding met de stalen bus (slechtere warmtegeleider dan Aluminium) en die bus moet zijn warmte weer kwijt via geleiding naar het cartergietstuk. Dat is goed merkbaar.

    Ondertussen heb ik het lek boven qua warmte in die .90, ik kan het nog een stuk mooier maken (en beter) maar dit functioneert totaal afdoende. Vanmiddag een aantal minuten met 8000 toeren (nog geen volgas, maar absoluut "sportief") rondgesjeesd en de boel stabiliseerde op een heel acceptabele 115 graden. Zou nog 10 graden mooier mogen, maar technisch gezien absoluut en volledig acceptabel. Wat ik nog niet geprobeerd heb, is constant volgas.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  2. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Bij Saito's dan wel weer een vrij hoge compressie, dus daar ook een shimmetje aan de voet gebruiken?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan daar geen eerlijk ja of nee antwoord op geven, maar mijn gevoel zegt me van "ja", en persoonlijk, als het mijn motor was, zou ik dat ook doen in het kader van het zekere voor het onzekere.
    De twee Saito's die ik met eigen ogen heb zien draaien hadden dat echter niet en ik kon niet echt merken dat er iets mis ging.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Ik hoop van de winter wat tijd vrij te maken voor ombouw van FS120 OS en een Saito 91.
    Bedankt voor alle tips en je uitvoerige draadje met geweldige praktijk info.:worship::worship::worship:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou het dan juist NIET doen, omdat je veranderingen stap voor stap moet doen.
     
  6. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    Mijn pas geleden door Brutus omgebouwde Saito 150 doet het prima zonder.

    Wat is de reden om een shim te gebruiken?
    Vriendelijker voor bigend en een lagere temperatuur?

    En hoe dik zou zo'n shim moeten zijn dan?
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je het hele proces mee wilt maken van begin tot eind, en alles wilt "leren", dan moet je dat inderdaad niet doen....
    Maar compressie verlagen is iets wat niet echt kwaad kan.

    Koeling verbeteren, is ook iets waar je niet snel mee zult "doorschieten" (je moet echt FLINK je best doen om een motor in de problemen te brengen met te lage temperaturen).

    Alleen de aanpassing aan de carburateur, dat is iets wat je beter met beleid en stapje voor stapje kunt doen.

    Inderdaad, vriendelijker voor bigend, en de piekdrukken en temperaturen worden er lager van. Motortemperatuur niet, die word bepaald door de hoeveelheid warmte die de brandstof afgeeft.
    Maar heel theoretisch kan bijvoorbeeld die hoge piekdruk en temperatuur het oppervlak van de zuiger wegbranden (niet erg waarschijnlijk). De uitlaatgassen worden er wel heter van overigens.
    Minder theoretisch, en wel degelijk iets om rekening mee te houden is het risico op detonatie. Dat gebeurt anders als bij een gloeiplugger (de prop slaat niet los of zo) maar is wel erg slecht voor zuiger, zuigerveer, bigend en krukaslagers.

    Het kan geen kwaad om met enige regelmaat via het pluggat het zuigeroppervlak te bekijken (kijken naar ruwe plekken die voorheen glad waren) en als dat niet gaat vanwege zwarte aanslag, toch even de moeite nemen die pot te demonteren.
    Beetje afhankelijk van de motorgrootte, paar tiende... halve mm maximaal. Ik zou beginnen met 2 tiende.

    Maar je motor een paar honderd toeren te vet afstellen doet al een hele hoop ter bescherming. Bij mij scheelt dat zomaar 10 graden cylinderkop temperatuur.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Mij ging het niet om het "leren" maar meer over hoe de motor reageert op elke verandering die wordt aangebracht.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik snap het idee, maar verlagen van de compressie doet heel weinig, je merkt er eigenlijk niks van op een heel klein beetje vermogensverlies na.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben stiekum een heel klein beetje trots: een redelijk bekende helifabrikant, maar minder bekende motorfabrikant, Gaui, heeft mijn klepsmeersysteem gekopiëerd voor hun.....

    F-100.jpg

    Jawel, 100 cc viertakt boxer benzine motor....

    Vermoedelijk loopt bij hun de carterventilatie via de stoterstangbuizen, maar de afvoeren op de klepppendeksels zijn overduidelijk....
     
    Jonkje, serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Had je er toch een patent op aan moeten vragen.:D
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... :frustie::hammer:

    :D:D:D
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Gaaf! Heel even dacht ik dat Gaui zo fantastisch gek was om een boxer voor in een heli te ontwikkelen totdat ik het aantal cc zag

    Wel een zeer compacte motor en ook nog twin carb. Dit gaan we eens even volgen. Wist inderdaad niet dat zij motoren produceren.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... Gaui WAS dus zo gek, want die boxer is specifiek ontwikkeld voor hun UAV heli....
    Net als hun 50 cc eencylinder, die ook als vliegtuigmotor te krijgen is, maar ontwikkeld voor die UAV....

    Heb begrepen dat de boxer nog in ontwikkeling is (nog geen prijs zichtbaar, geen lijst met onderdelen), maar die eenpitter is al een tijdje verkrijgbaar, alle onderdelen leverbaar, rechtsstreeks te bestellen via de fabriek, kost zo'n 1000 dollar, te krijgen in twee uitvoeringen: zij inlaat of achter inlaat, en beide zijn ook electrisch startend leverbaar tegen meerprijs.

    http://www.gauigpower.com/
    (tabblad "Engine")

    Heb contact met iemand op RCGroups die met de eencylinder vliegt, en er razend enthousiast over is.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon, omdat het zo'n tof filmpje is geworden:



    De Piper is van Simon K, wiens Boxer ik een aantal weken geleden op de testbok had staan voor een "Brutuficatie"
    Het filmpje is geschoten door Rob M, onze clubstalker, en door Simon van een leuke soundtrack is voorzien. Het motorgeluid is overigens afkomstig van het actuele model, opgenomen tijdens een flyby uiteraard, want via de drone is dit niet mogelijk.

    De Piper is plm 240 cm spanwijdte, en weegt zo rond de 7 kilo.
     
    frank3, MicropropSport, Huey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sow! Da's fraai gestalked! :thumbsup: Whow!
     
    brutus vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En gewoon omdat het zo leuk is: Beide Boxers (die uit de vorige video en de mijne) in één video...



    Helaas zo dom om het warmdraaien in de pits er niet in mee te filmen, twee van die boxers nagenoeg synchroon stationair draaiend naast elkaar is gewoon muziek!
     
    MicropropSport en Huey vinden dit leuk.
  18. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Omdat de winter niet wil komen, vandaag 25gr. in Voorburg (ZH), toch maar begonnen met een ombouw. Kwam nog een leuke oude OS FS80 tegen die m'n zoon vorig jaar van een club lid kreeg. Eerst volledig schoon gemaakt, daarna van magneetje in prop meenemer voorzien en de tie-wrap t.b.v. de opnemer ala Brutus. Beetje aan de naalden geknoeid en hopla, lopen.
     
    brutus vindt dit leuk.
  19. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Filmpje... 20181011_154704.jpeg
     
    brutus en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Voorburg
     
    brutus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina