Is die verhouding van 3/4 de uitlaat in ook geldig voor 2takt en methanol? Die had ik op internet zo niet gevonden..?
Ja... heel ruw gezegd, is het rendement van kleine zuigermotoren op zijn gunstigst ongeveer 25% (dus 25% van de toegevoerde warmte komt als mechanisch vermogen aan de as naar buiten, de rest moet er via andere wijze uit. Dat kan op twee maniere: koeling, en utilaatgas. Heel ruwweg de helft tot 2/3 van die verliezen verdwijnen via de uitlaat, een klein gedeelte zit in bijvoorbeeld het aanzuigen van lucht of de uitpomp-arbeid van het uitlaatgas, en wat er overblijft, moet via de koeling weg.
Allemaal nattevingerwerk, heel ruwe bedragen, maar wel in die orde van grootte. Kun je ook weinig aan doen: kleine machienes, kleine rendementen, grote machines grote rendementen. Maar om 40% te halen, dan past de motor al niet meer in je woonkamer....
Methanol ligt ook wel ongeveer in die verhouding, maar bevat een "ingebouwde rekenfout" omdat bij gloeiplugontsteking ongeveer 20% van de brandstof helemaal niet mee doet, en in principe onverbrand de uitlaat uit verdwijnt. Dat is dus warmte die je wel verwacht (als je hoeveelheid brandstof maal stookwaarde uitrekent) maar die gewoon helemaal niet ontwikkeld word, omdat maar 80% van de brandstof daadwerkelijk meedoet. Zet je er een vonkendoos o[ en stel je de boel goed af, dan zie je het rendement omhoog knallen.
Daardoor kom je voor gloeiplugmotoren vaak uit op een totaalrendement van plm 15% en voor kleine benzinemotoren (of methanol+vonk) al snel op 20%. Is maar vijf procent, en tegelijkertijd toch 33% beter...
Verder LIJKT er bij methanol veel minder koelverliezen op te treden omdat alles veel minder heet word, maar dat zit weer hoofdzakelijk in de aard van het beestje (heel cru bekeken, is een methanol motor eigenlijk een stoommachine, omdat de helft van de verbrandingsgassen daadwerkelijk stoom is). Dus je hebt helemaal niet in de gaten dat je eigenlijk heel veel hitte verliest.