Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    BTW er zit in dit toestel een tank van 500cc dat is dus genoeg voor een dag vliegen
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Joah… doar kunn'ie wel eemn meej voaruut….
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zojuist bevestiging... Meneer vliegt maar en vliegt maar, en raakt zijn geld maar niet kwijt aan brandstof, dus heeft hij een ontsteking erbij gekocht voor de tweede motor. De ombouw is al klaar, zegt ie: hij heeft gewoon even de ontsteking van bovenstaande kist geleend.
    Volgens de berichten blijft het bruikbare vermogen van die ASP nog steeds langzaam toenemen.

    Leuk, zulke positieve ervaringen.
     
    MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    En dan draai je het draad in de kop naar zijn gallemiezen voor de bougie .. Grrrrrrrrrr.
    Twee avonden zoeken, lees 3 uur ongeveer op goochel En een helicoil setje gevonden Natuurlijk vol enthousiasme op bestellen geklikt. 30 euro is goedkope dan een nieuwe cilinder.
    Setje aangekomen na twee dagen, bestaande uit een boor, inzetstuk, tap en een 12 helicoil.
    Helicoil eerst op lengte geknipt door 3 wikkelingen te verwijderen welke anders boven de kop zou komen of in de cilinder..
    De procedure is dus boren tappen en helicoil met rode locktite plaatsen. Hierop de cilinder uitspoelen met overvloedig remmen reiniger.
    Bougie geplaatst en perfect zitten. Voor de test blies ik op de cilinder en bleek hij lucht te lekken langs de kleppen Deze waren mooi schoon ........ De zittingen ook. Drijver gepakt en hamer. Drijver recht in lijn geplaatst met de klep steel pp de schotel en wat klapjes gegeven. Hee werkt klep sluit 100 procent. Dit dus ook op de inlaat klep gedaan . Motor dicht gebouwd . En meer compressie . Kon zelfs de gastrim verder dicht zetten voor beter stationair.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och klote! En Saito's zijn de lastigsten om te doen met dat scheve gat en de cylinder en kop uit een stuk.
    30 Euro is een mooi prijsje... Ik heb heel wat meer betaald voor mijn setje. (maar ik heb wel een stuk of 50 inserts)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    He Serge, heb je een linkje voor ons? :bye:
    Heb ook wel eens gezocht naar helicoil t.b.v. plug tapgat, echter nooit gevonden.:hammer:
    Heb nog een Saito T90 liggen waarvan 1 cilinder de draad verk#@%^t is.
    Gebaseerd op 2x F-45, zo oud dat de koppen nog los van de cilinder kunnen, c.q. nergens meer te krijgen.:confused:
    Zou ook een leuk benzine "tufje" kunnen worden...:banana:
    B.v.d. ReNe.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Iemand in de states heeft zo'n ding op peut lopen en is er superhappy mee....

     
  8. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, was daar ook een "odd fire" uitvoering van? Dat wist ik niet.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De BigLift zal het vast allemaal al eens eerder meegemaakt hebben (het ding is tenslotte al om en nabij de 40 jaar oud), maar de ASP deed dit voor het eerst.

    En ik moet zeggen: Die goeiekopie Chinese Boxer vond het best leuk.... kon nog een beste puist vermogen doen zonder thermisch over de rooie te gaan.

     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ook de Fokker FVIIa gisteren uit haar winterslaap van 7 maanden gehaald. Motortje deed het weer voortreffelijk.

    In de ochtend 3L peut getankt, wel 100ml verstookt dus genoeg peut in de kan voor dit seizoen.

    De koffiekosten waren hoger dan de verstookt hoeveelheid benzine.. Duur dagje [​IMG]
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... ja... ik heb gisteren ook voor 70 cent aan brandstof verstookt in vier vliegtuigen, en ongeveer 7 euro om van en naar het veld te rijden, en 5 euro aan koffie en broodjes... :D :D :D

    Word bijna vervelend, he, om die kan maar bijna niet leger te zien worden....

    Meer vliegen Merlijn! Daar is die motor voor bedoeld, en dat gaat ie nog hééél lang volhouden. Ding is weer, voor zover ik kan beoordelen, in 100% topconditie.
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen, vanmorgen bijna letterlijk tussen koffie en koekjes door, "effe snel" de motor van clubgenoot KlaasPieter gebrutificeerd.
    Motor was door eigenaar al voorzien van een Morris Mini Motor kitje, erg mooi spul, maar helaas bestaat die kit uitsluitend uit ontsteking en montagebeugeltje.
    Het belangrijkste, de "Brutificatie", is niet inbegrepen.

    Wat is er gedaan: De scherpe rand van de uitlaatklep is afgerond om de neiging tot detoneren wat te onderdrukken, carburateur en spruitstuk zijn thermisch geïsoleerd van de rest van de motor, de groef in de gasklep is aangepast, en er ligt een iets sterkere veer onder de gasklep.
    Helaas had ik geen headshims meer liggen, anders had ik ook even een extra ring onder de kop gelegd.

    Maar....

    Niet ontevreden....
     
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    De motorenfluisteraar :D Al giet je water in dat tankje, Brutus krijgt hem (goed) lopend.
     
    serge pot, Jonkje en brutus vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dank voor het compliment, maar dát is ook weer een tikje overdreven natuurlijk....
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Afgelopen tijd wat strubbelingen met het starten van de saito. Koude start wilde niet. Er was ook zeer slechte brandstof puls. Deksel van pomp menbraam los, daar zat een haartje. Gevonden dacht ik. Dus vandaag af naar het veld. Weer niet willen starten. Als de motor liep was er ook geen stabiele loop en soms wel en soms niet vol vermogen.
    Thuis de carburateur gedemonteerd. Met het idee hij heeft goed gelopen er moet wat zijn, valse lucht?
    Alle afdichtingen waren perfect. Ik rammel wat met de gashevel en gasklep gaat goed. Ik rammel met de choke hevel, he die kan rond . Dat hoort niet. Maw de choke klep leefde zijn eigen leven. Dat dus gefixed en de motor opnieuw afgesteld.


    Gisteren was een heerlijke dag op Dalfsen samen met Merlijn. Heerlijk gevlogen en de zender van de curtiss ook even aan Merlijn gegeven.


    Niet gek veel later werd de fokker opgestart en stond Merlijn met een grijns te vliegen. IMG_20190420_154112.jpg IMG_20190420_154124.jpg
     
    Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Leuk man echt super. Zou ik ook nog wel eens willen. Heb nog een vrij nieuwe calmato laagdekker op electro maat zo een benzine motortje erop is wel leuk!
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat let je? Of je leest je een breuk bij het doorspitten van het draadje... OF.... je stuurt een geschikte motor en een ontsteking op, en dan doe ik het voor je (of je komt langs, het is, als je een uurtje of drie hebt, over het algemeen "klaar terwijl U wacht")….

    Voor een Calmato 40 is een .50~.55 tweetakt een perfecte vervanger (als je tenminste power wilt, maar een .46 tweetakt gaat ook uitstekend), of een .60~.80 viertakt.
     
  19. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Wat is het beste om te bouwen en loopt het betrouwbaarst? Wat zijn ongeveer de kosten voor ombouw? En hen je voorkeur voor een type?
    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2019
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Qua tweetakt maakt het niet heel veel uit, als het maar een tweenaalden carburateur heeft. Al heeft ABC of zuigerveer de voorkeur, en zijn de OS motoren met hun ABL nikkelcoating duidelijk minder geschikt (en dáár weer de uitzondering OS FX en OS FXi 40 en 46, want die zijn weliswaar Nikkel, maar de zuiger/cylinder van de ASP 40 en 46 passen er rechtsttreeks in, en die zijn écht ABC).
    Qua viertakt, is Saito eigenlijk het mooiste i.v.m. dat die toch thermisch wat beter ontworpen zijn. Ook hier, is een twee naalden carburateur een voorwaarde.

    Maar ze lopen allebei zo betrouwbaar als de kwaliteit van de ombouw, en die ombouw omvat ook een stukje thuisvlijt van jouw kant, want het staat of valt voor een belangrijk deel met hoe je de tank en brandstofleidingen in je toestel aanlegt.

    Qua kosten moet je op ongeveer 100 euro rekenen als je bij JustEngines shopt, mischien een of twee tientjes minder als je bij "goeiekopie-aziaatje Webshop" shopt...
     

Deel Deze Pagina