Test: Methanolmotor op benzine

Je moet me toch eens laten zien hoe dat loggen in zijn werk gaat... Want dat is, in ieder geval bij jouw motor, een uitstekend hulpmiddel om die carburateurs een beetje synchroon te krijgen...

PS: mooie foto!
 
Komt goed heel misschien ga ik na het werk effe vliegen. Neem de laptop wel mee om het uit telegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik hoop er vanmiddag ook te zijn.

Heb je voor dat loggen ook extra geheugen nodig in de zender?
 
Heb je voor dat loggen ook extra geheugen nodig in de zender?

Nou... overduidelijk niet, dat loggen gaat prima...

Een testrun vanmorgen achter huis:
IMG-20190219-WA0000.jpeg


Testrun was niet over het volle gasbereik, maar te zien is dat boven de 3000 toeren de cylinders mooi gelijk lopen, daaronder zakt de rechter cylinder weg in temperatuur, wat overeen komt met de reeds heel ver in het verleden opgemerkte asymetrische olieverdeling bij stationair, waar ik nog steeds wat aan moet doen:oops:.

Hoe dan ook, de mogelijkheid om te loggen is weer een extra dimensie aan het ombouwen van methanol naar benzine...
 
Laatst bewerkt:
Is een optie, maar veel te veel gedoe. Ik kan het ook anders oplossen... Simpeler. Sterker nog: Ik HOEF het niet op te lossen, ik vlieg er al een jaar mee...
Per slot van rekening heeft het uitsluitend invloed op het stationair draaien... Ik vlieg nooit stationair.
 
Laatst bewerkt:
(Helaas) heeft de siato een open hard operatie nodig . Het achterste krukas lager heeft het begeven. Eerst met veel tegen zin uit zoeken hoe alles werkt om alle onderdeel weer te monteren. Naar naarder onder zoek vast alles mee zeker te timing van de nokken assen daar heeft saito wel over na gedacht om dat zo makkelijk mogelijk te maken. Als de motor toch uit elkaar is worden alle pakkingen en rubbers vervangen. Er komt 0.2 pakking onder de cilinders voor een beter lopen op advies van de meester [emoji6]. Zal van de demontage een paar foto maken.
 
Zal van de demontage een paar foto maken.
:D dat word op 100% zeker gewaardeerd... in ieder geval door mij: je ziet zo'n Saito niet zo heel vaak van binnen....

PS: alvast de tip: als je die shims er onder zet, laat de motor dan éérst een uurtje of twee stationair in een hoekje pruttelen, want die zuigerveer komt opeens op plekken waar hij nog nooit geweest is....

En zorg er voor dat je geen linker onderdelen met rechter onderdelen verwisselt! (ik koop altijd een pakje enveloppen, en schrijf er op wat er in zit: linker nokkenas... rechter nokkenas... linker dit, rechter dat, ieder onderdeel in een aparte envelop).
Kost je €1,50, maar geeft wel zekerheid.
 
is dus geen boxer, maar een Vtwin met een blokhoek van 180 graden
Klopt... klinkt ook totaal anders....

Overigens noemen ze dit "odd firing opposed twin". Klinkt bijna een beetje Ducati-achtig.... Trilt een haartje meer dan een "echte" boxer (even firing opposed twin) maar loopt absoluut prachtig.
 
Wat is het verschil?
Een boxer heeft een krukas met twee krukken, een opposed twin een krukas met maar 1 tap.
Hierdoor ontsteekt een boxer iedere 360 graden (regelmatig of "even firing"), en een opposed twin ontsteekt 180 graden na elkaar, waarna er 540 graden niks gebeurt, ofwel onregelmatig of "odd firing".
Daarnaast heeft een Boxer van nature een vrijwel perfecte balans zelfs zonder balansgewichten, en een opposed twin heeft altijd een onbalanceerbaar deel (tenzij je balans-assen gebruikt).
Maar er word gezegd dat een opposed twin minder inwendige verliezen heeft (minder lagers aan de krukas, minder roterende massa), en voor zijn cylinderinhoud dus net een haartje meer vermogen heeft.

Ik moet zeggen, dat die Saito voor zijn 21 cc inderdaad best een indrukwekkende bult vermogen afgeeft.
 
Een boxer heeft een krukas met twee krukken, een opposed twin een krukas met maar 1 tap.
Hierdoor ontsteekt een boxer iedere 360 graden (regelmatig of "even firing"), en een opposed twin ontsteekt 180 graden na elkaar, waarna er 540 graden niks gebeurt, ofwel onregelmatig of "odd firing".
Daarnaast heeft een Boxer van nature een vrijwel perfecte balans zelfs zonder balansgewichten, en een opposed twin heeft altijd een onbalanceerbaar deel (tenzij je balans-assen gebruikt).
Maar er word gezegd dat een opposed twin minder inwendige verliezen heeft (minder lagers aan de krukas, minder roterende massa), en voor zijn cylinderinhoud dus net een haartje meer vermogen heeft.

Ik moet zeggen, dat die Saito voor zijn 21 cc inderdaad best een indrukwekkende bult vermogen afgeeft.

Zeg dat er zit best veel vermogen en trekt de big lift heerlijk door in een klim ondanks zijn 5.2 kg.
 
De motor zit weer in elkaar geen foto’s van het in elkaar zetten maar wel van hoe die er nu bij staat. Morgen de rest klep stellen en de ontsteking weer op tijd zetten.
2f62cc12833a263e14d2a9078bd83c50.jpg
a9171e8e30b1b023c0c3c5528d24c688.jpg
bf2434c8d183ee2c49f12c3d60c0005f.jpg
 
Back
Top