Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. F550

    F550

    Lid geworden:
    8 dec 2014
    Berichten:
    1
    Brutus,

    Ik heb een hele zware super tiger S2000 van een kilo of 2, schat dat het 25 cc maar hij ziet er uit als een 80 cc. Ken je deze en is dit om te bouwen naar benzine.

    Groet Solo
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ken hem niet (nooit mee gewerkt of wat dan ook), maar van wat ik er op de internationale forums over lees, zijn ze uitstekend om te bouwen.
    Voor zover ik begrepen heb, zetten de meesten er (met wat knutselwerk) een Walbro carburateur op, en ik hoor eigenlijk alleen maar positieve ervaringen.

    Ben geen fan van Walbro carburateurs, maar boven een bepaalde grootte wordt modificeren van de carburateur steeds minder trefzeker, met name voor de tweetakten met de carb voorop (grotere afstand tussen tank en carb).

    Maar welke mengverhouding je aan moet houden voor de olie durf ik je echt niet te zeggen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jij hebt flink de tijd genomen voor je eerste forumbericht. Welkom :)
    Meer uitleg over conversatie, notificatie en locatie.

    Een clubgenoot heeft een S2000, of was het een 3000, omgebouwd. Liep geweldig mooi, met goede demper en flinke prop ook een zeer charmant geluid. Geen idee welke carburateur er op zat.
    Meer ombouwsels
    www.startpage.com/en/advanced-search.html?&t=default&query=%2Bsuper+%2Btigre+%2Bs2000+(ignition+OR+spark)
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De 2000 komt als 20 en 25cc maar waar je dat aan kunt zien?
    In de USA 'doet men het' met conversie naar Walbro. Puls uit de spoelpoort. Wordt de big-end (soms) uitgeboord, om er een rollager in te persen voor een betere smering.

    Moest effe door de multilink op Firefox... maar dit geeft mooi inzicht.
    http://www.lambertsrc.com/

    Ik heb hier thuis een kromme 3000... Bijkans zijn de krukassen nogal buigbaar.
    Bij een groot model heb je natuurlijk ook veel kans op enige hefboomwerking bij een innige omarming van moeder aarde...
    Ik ben nog op zoek naar zo een krukas... een rechte nette...
    Hem richten? Zou kunnen, maar ik vrees voor de vele uren... en dan is het nog niet goed...
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2019
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Boring x slag mischien? :D :D :D

    In cijfertjes (boring en slag in cm):
    11/14 x boring x boring x slag=cc
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Stond met regelmaat er wel ergens een te koop.
    Wellicht bestaat de super tigre website nog... en tref je data?
     
  7. WHB

    WHB

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Fryslân
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede

    Hier de loop met kap, totaal niet naar mijn zin . Geen mooi oppakken , toeren die instorten bij vol gas . En bij gas dicht motor uit. Keiharde drukproblemen dus. Daarbij had ik zoals origineel de carburateur hangend achter de motor. Dit resulteerde ook in een slecht startende motor .

    Dus opnieuw in de steigers.

    IMG_20190310_194106.jpg IMG_20190310_194058.jpg
    Carburateur recht achter de motor en lucht uit de romp dus ook drukreferentie uit de romp. Het resultaat gasservo vertraging kon ipv 1,4 sec terug naar 0,5 sec. De naalden konden ook een halve slag dicht .


    Dus met resultaat geen verschil meer met of zonder kap. Ik vind hem nu pas goed om te vliegen
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo... dit kan ik tenminste even goed in de favorieten wegzetten. Stukje zinvol e-learning Serge!

    Mijn gevalletje... Dit is nog puur de verkenningsfase P40 + Moki 20cc Airworld. De carb en het luchtfilter dat naar achteren komt te steken.
    Aftasten met een maat-kartonnetje met motor-contour... De 4 grote dotten zijn de posities voor de silentblocks.

    Concept-idee het voorste lagerhuis/cup van de motor de af te hangen in oliekeerring als zwenk-begrenzing... wellicht een dubbele voor de sterkte...
    Zo kan de motor ook niet ontsnappen?
    Motor staat scheef omdat de uitlaat dan centraal naar achteren steekt... en de bocht heel netjes binnen de cowl past zonder daar dan iets weg te hoeven hakken.
    Dat heet geluk!
    Wel zal ik er hitteschild moeten aanbrengen, anders verbrand het epoxy... bron... een oude haarföhn...
    daar zit een heel mooi strak vel geimpregneerd alu coated glasdoek in. Vrij broos en crispy.

    Ik denk dat de inbouw van een Roto RM 25V makkelijker was geweest dan de Moki. De luggen aan weerszijden van de motor acht ik nogal slap voor montage.
    Dus het kan dan alleen een carterdekselhouder worden... weer ook nog koellucht langs moet... zucht...

    DSC_2886-LR.jpg

    Eerst even de Sultan klaar!!! En dat zit als gewoonlijk weer tegen...

    Groetjes Bas
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Belangrijkste om te koelen is de cilinder. Carter wordt gekoeld door de lucht benzine mengsel via carburateur
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... absoluut... zie schets hieronder... die lucht moet ik goed op die motor gericht zien te krijgen... schotten of een airduct en de uitstroom moet ook veel beter gaan worden.
    Zaag moet nog flink in de romp worden gezet...beziet. De motor zit maar magertjes in de koelribben. Die mag zeker niet te heet worden.
    Motor weggedoken achter de spinner en... die cup-holder daarachter moet een veel groter tochtgat gaan worden... De uitlaatpositie met nep uitlaten wil ik ook open gooien. Gaas er in... mits de lucht op de juiste plaats kan komen. Ook de schaal-carburateurinlaat boven op de neus kan een luchthapper voor koeling worden. Eigenlijk een vertraging er op zetten. Dan kan de motor verder zakken in de kinnebakkes :)

    DSC_2888-LR.jpg

    DSC_2867-LR.jpg
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    De p40 heeft een ideale opening in de neus om te gebruiken inclusief uitlaat opening
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    IMG_20190323_134728.jpg Vandaag bleken de modificaties succesvol. Temperatuur liep nog iets te warm. Mengsel wat rijker bleek te helpen .
     
    Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede


     
    Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... op FB reeds gezien...
    Prachtig gevlogen
     
    serge pot vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Na wat draaiuren de klep deksels gelicht . Bizar weinig olie Bij de tuimelaar van de uitlaat. Dan maar de carterventilatie via de klep deksels laten lopen zoals in het echte bedrijf. IMG_20190408_193525.jpg IMG_20190408_193532.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij jou ook al? Ik vond dat gewoon beangstigend zo droog als dat dat bleef.

    Heb je overingens supermooi aangelegd, die smeerleidinkjes! :wave
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik vermoed dat de olie van Castrol minder draagt in de lucht dan bijvoorbeeld de Klotz .
    Maar het kan ook zijn doordat de motor nu nog maar 1/5 verbruikt tov tijdens de gloei plug waardoor er minder olie door komt per lucht hoeveelheid
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Zo weet ik zeker dat zowel de klep geleider als tuimelaar gesmeerd worden.
     

Deel Deze Pagina