Test: Methanolmotor op benzine

Ik stond er bij, ik keek er naar, en ik werd er behoorlijk blij van! Die motor doet het prachtig in de lucht!
 
Dan houden we het maar op een pareltje bij de bougie...
Dat was mijn gedachte ook... Dat, of toch een luchtbelletje in de brandstofslang, want de tank was niet heel erg vol (minder dan 1/3) maar het was nog nooit eerder gebeurd, en daarom vermeldenswaardig.
Niet dat ik nu opeens die motor onbetrouwbaar ga vinden hoor.... ding vliegt al ongeveer 20 maanden, en dan is één keer afslaan in de lucht helemaal niet slecht... Maar de magie van "zero deadsticks" is doorbroken...
 
Doet mij denken aan vroegah. Ik had een damesbrommertje wat absoluut niet op Shell peut liep. Elke 100 meter kapte hij en moest ik een pareltje verwijderen uit de bougie. Chevron peut gaf geen problemen. Raar toch ?

Ik denk wel dat je een luchtbel hebt gehad, het gaat best tekeer in zo`n tankje zo vlak achter de motor. Vilt cluncje ?
 
Nou... wat ik mij van pareltjes herinner, is dat ik de bougie er uit moest halen om dat pareltje te verwijderen. Maar gisteren kon ik de motor zo weer starten (op de baan, waar hij tot stilstand gekomen was)…

(overigens, inderdaad, dat gezeik met één bepaalde soort benzine of olie herinner ik me ook wel van vroeger, hééél lang geleden)

Vilt cluncje ?
Zit er in....

Ik breek me er ook al even de kop over, maar kom er niet uit. Een failsafe is het ook niet geweest, want die reageert pas na ongeveer 1 a 1,5 seconde signaalverlies, en ik was aan het sturen toen het gebeurde, de Charter reageerde verder normaal, heb ook geen RF alarmen gehad.
Is en blijft een apart iets... Mischien maar eens even de slangen en nippels nakijken komend verlof.

Wat ik het vreemdste vind: ik heb verder niks aan de situatie hoeven doen, kon de motor onmiddellijk herstarten en heb daarna nog 10 minuten gevlogen zonder bij te tanken of wat dan ook....
 
Ik heb nooit hopper tankjes in vleugelmodellen gezien, wellicht in de 3D toestellen ?
Bij deze, heb ze in de DC3 direct achter het motorschot zitten gezien de afstand tussen carb en de hoofd tanks achter de retract fundatie.
0d0ee0554e5c43ca1d35dfe096e75c1d.jpg
dd38fa64f02d543efd316b2cec52852c.jpg
 
Ondertussen, in Indonesië....

kreeg ik zojuist dit filmpje opgestuurd:


De originele voering en zuiger bleken aan het eind van de inlooptijd zwaar gekrast te zijn, en de motor trok het toestel, maar met moeite.
Na een nieuwe zuiger+veer en voering geplaatst te hebben, en een korte (45 minuten) inloop, draait de motor 8000 toeren met een (kopie) APC 12 x 6.
Komt qua vermogen redelijk overeen met wat ik ongeveer zag toen de mijne vers nieuw uit de doos op de testbank stond.
Verwachting is dat daar na een beetje dóórvliegen (uren maken) nog ongeveer 15% vermogen bij komt.

Hij is er happy mee, en maakt al druk plannen om zijn OS Alpha 56 ook om te gaan bouwen...
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zaterdag en zondag weer heerlijk gevlogen met de biglift. Totaal 2 uur en 41 minuten op de klok en loopt nar wat aan passen mooi. Het tussen schotje bij de carbs terug geplaatsts vanwege dat de carbs in mekaar over spuugde daar door de tussen stang van de rechter carb een halve slag langer moeten draaien en de hoofd naald 1 tikje dicht en de stationair 5min verder dicht. Daar mee de hele zondag middag mee gevlogen en zeker niet on tevreden wat het resultaat nu is. Zondag 2 tankjes leeg gevlogen (bijna 600ml)
009ff6cf47acff70f1697d53000d2900.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Back
Top