Vandaag dan toch lekker kunnen testen....
Eerste indruk is dat het opvangtankje perfect werkt, en geen al te rare invloed heeft op de brandstofdruk. Zoals verwacht, moest de hoofdnaald een aardig eindje dicht vanwege de overgang van atmosferische tank naar onder druk staande tank. Het middengebied is hierdoor toch weer behoorlijk rijk, dus er zal nog wat geslepen moeten worden in de carburateur, maar dat is van later zorg.
Wat ik wel weer jammer vind, is dat hij bij laag stationair terug valt op één cylinder, en dat is steeds dezelfde (Stuurboord), ik weet nog niet wat hier nu precies fout gaat, maar ik vermoed ongelijke mengselverdeling: de rechter cylinder lijkt bij lage gasstanden duidelijk wat meer brandstof te krijgen dan de linker, te oordelen aan de zwartigheid die uit de beide dempers komt. EDIT: dit ga ik op proberen te lossen door de klepspeling van beide inlaatkleppen iets krapper of ruimer te gaan zetten: de linker cylinder op zijn krapst (dan staat de klep het langst open) en de rechter het ruimst. Het is een beetje een paardemiddel, maar het kán zorgen dat de cylinders een wat gelijker verdeeld mengsel krijgen..
Ik heb de motor al met al ongeveer een kwartiertje op plm 4000 toeren gehouden, en daarna de brandstoftank leeggehaald, Daar kwam angstwekkend weinig uit (de 180 ml tank kon wel eens wat te klein zijn voor het comfortabele) ik schat iets minder dan een kwart.
MAAR: wat er uit kwam, was brandschoon en bevatte GEEN water, en daar ging het om.
Gek genoeg kon ik uit het opvangtankje geen meetbare hoeveelheid prut trekken, dus je kunt gerust de hele middag vliegen, MITS je een beetje nauwkeurig tankt, want de overloop van de brandstoftank gaat ook naar het opvangtankje, dus een "oepsje" en hij is al snel vol natuurlijk.
Al met al, het vergt wat aanpassing in de routine van tanken en leeghalen, maar vermoedelijk is dat goed op te lossen met een doordachte aanleg van de loodgieterij.
Ik denk toch dat dit een zinvolle aanpassing is, ook voor de andere modellen, die hebben allemaal toch een veel te grote tank....
Dit is verder nog maar een voorlopige set-up, uiteraard.
Ik zal ook iets moeten doen aan de olie-afvoer, want met het hoge brandstofverbruik komt er toch ook wel aardig wat olie vrij. De voorlopige dunne aluminium leidinkjes werkten niet goed in elk geval.
Maar goed, hier is de test (of in elk geval de eerste minuten er van, 10 minuten naar een motor kijken die 4K draait is ook niet superinteressant):
Het startgedrag van deze motor is overigens voorbeeldig: Steenkoud en "droog", primen, één klap en lopen. Geen handschoenen of andere bescherming nodig, want terugslaan doet een RcExl nu eenmaal niet....