Test: Methanolmotor op benzine

Gefeliciteerd met de remaiden.
Vliegt goed zo te zien !

Heb zelf lang geleden met een EZ Decatlon van een clubgenoot gevlogen, zelfde vliegbeeld.
Leuk, herinneringen komen weer boven.

Grt,

Arnoud.

:D :D :D vond ik eigenlijk ook wel...

Dus ondertussen heb ik het hele scala wel gehad, van ternauwernood vliegend, ondergemotoriseerd via uitermate kritisch qua koeling, tot aan gewoon totaal probleemloos onbeperkte brute power. Van rochelend en matig afstelbaar tot haarscherp lopende electronische mengsel controle.

Ik ben best wel een aardig eindje gekomen in de bijna 5 jaar die dit draadje nu loopt...

Heb nog een echte 3D kist liggen die moet nog gedaan, en als dat lukt, tsja... dan is de cirkel rond, wei weet moet ik dan gaan proberen op LPG te gaan vliegen of zo (Diesel bestaal al per slot van rekening, dat konden ze 70 jaar geleden al...).

..... (Diesel bestaal al per slot van rekening, dat konden ze 70 jaar geleden al...).
Dat is niet helemaal waar. ;)
De modelbouw "dieseltjes" draaien op een mengsel van (wonder)olie, petroleum en ether. De brandstof wordt met een carburateur met de lucht gemengd en de motor in gezogen. Door de compressie ontsteekt de ether die de rest van de brandstof ontsteekt.
Een echte diesel zuigt alleen verse lucht de cilinder in en op het juiste moment wordt er een kleine hoeveelheid diesel brandstof onder hoge druk in de verbrandingsruimte vernevelt. Door de hoge compressie is de lucht daar heel erg heet waardoor die vernevelde brandstof direct ontbrand.
Om dat een modelmotor te bouwen waar dus de brandstof echt wordt geïnjecteerd lijkt me een enorme uitdaging. Ik kan het niet en tot nu toe heb ik nog maar heel weinig mensen gezien die het wel kunnen en ook gedaan hebben. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het filmpje hieronder, een prachtig stukje vakwerk!

Laatst bewerkt:
Wat een prachtig motortje zeg........ daar kan je uren mee zoet zijn, alleen al het genieten van hoe zon ding stationair loopt tegen afslaan aan ... geweldig

Dat is niet helemaal waar. ;)
De modelbouw "dieseltjes" draaien op een mengsel van (wonder)olie, petroleum en ether. De brandstof wordt met een carburateur met de lucht gemengd en de motor in gezogen. Door de compressie ontsteekt de ether die de rest van de brandstof ontsteekt.
Een echte diesel zuigt alleen verse lucht de cilinder in en op het juiste moment wordt er een kleine hoeveelheid diesel brandstof onder hoge druk in de verbrandingsruimte vernevelt. Door de hoge compressie is de lucht daar heel erg heet waardoor die vernevelde brandstof direct ontbrand.

:D :D :D :D dat hoef je mij niet allemaal te vertellen... Ik "zie zo nu en dan wel eens een dieseltje draaien", zogezegd... :D :D :D

Maar geïnjecteerde Diesels, ik denk dat dát een beetje teveel gevraagd is voor modelvliegtuigen...
Want wat die meneer in dat filmpje doet (ik volg hem al een jaartje of twee, drie) dat is toch nog wel een paar stapjes verwijderd van een hoogtoerige goed verbrandende motor.
Zijn injectie, hoe ongeloofelijk goed gemaakt ook, komt niet in de verste verten in de buurt van wat nodig is voor een goede ontsteking bij "hoge" toerentallen. En hij is een van de weinigen, zo niet de enige die injectiepompen en verstuivers op deze kleine schaal maakt

• Like
Reactions: Cnn
:D :D :D :D dat hoef je mij niet allemaal te vertellen... Ik "zie zo nu en dan wel eens een dieseltje draaien", zogezegd... :D :D :D
Dat weet ik, ik denk dat jij mij beter kan vertellen hoe een diesel werkt dan ik jouw. :rolleyes::rolleyes:
Het ging mij om wat je schreef, dat er al 70 jaar model dieseltjes zijn. Het zijn eigenlijk geen echte dieseltjes, of toch wel? Het is 100% compressie ontsteking maar het injectie deel mis je.
Wat die man maakt is werkelijk fantastisch. Ik heb al heel wat van zijn filmpjes met veel genoegen zitten bekijken. En wat je schrijft, deze dieselmotor kan je niet op een vliegtuigje zetten. In een boot zou hij prachtig op z'n plaats zijn.
Ooit lang geleden (>35 jaar?) heb ik eens samen met een familielid, die heel goed was met machines en metalen, plannen gemaakt om een model diesel met echte injectie te maken. Het is bij ideeën gebleven want de hogedruk pomp met alles wat daaromheen nodig is bleek gewoon een grote stap te ver te zijn voor ons. Om een goede verstuiving te krijgen is een druk van zo'n 200 bar minimaal nodig. Om die druk in bedwang te houden zijn stevige onderdelen nodig. En hoe maak je een verstuiver van die kleine afmetingen die ook nog eens tegen die druk kan? We hebben toen zitten kijken en hebben informatie gezocht en gekregen. We hebben toen zelfs van Bosch informatie gekregen! Hieruit bleek voor ons wel dat ons idee niet haalbaar was.

Het zijn eigenlijk geen echte dieseltjes, of toch wel? Het is 100% compressie ontsteking maar het injectie deel mis je.
Sterker nog, het zijn 100% GEEN dieseltjes... Het zijn gewoon Otto motoren. Compressie ontsteking is niet wat een Diesel een diesel maakt.
De "gecontroleerde verbranding" is wat een diesel een diesel maakt, want DAT was Diesel zijn idee. Die zelfontbranding was een bijkomstigheid van de door hem gewenste "oneindig hoge compressiedruk".

Wat Rudolf Diesel EIGENLIJK wilde, was een compressie tot "oneindig hoog", in top de zuiger stil zetten, brandstof toevoeren en de verbranding onder gelijkblijvend volume gecontroleerd plaats laten vinden, en daarna een expansie zonder verbranding. En die gecontroleerde verbranding, het toevoeren en controleren van de brandstofhoeveelheid TIJDENS de verbranding, dát is het eigenlijke "diesel" dingetje.

Practisch gezien kleefden daar wat bezwaren aan, en hij is een tijdje wanhopig genoeg geweest om ook met ontstekingssystemen te experimenteren, en zelfs om met vaste brandstoffen te werken (o.a. kruit, in een soort van patronen met slaghoedjes als ik de omschrijvingen goed begrepen heb).
Dus ondanks dat iedere zichzelf respecterende diesel zelfontbranding min of meer als vaste prik heeft, is dát stukje geen "typisch diesel", want ook benzinemotoren zijn wel met een nikkelen gloeibuis uitgevoerd geweest (Daimler deed dat zelfs nadat Otto zijn motoren al functionerend had met vonkontsteking), maar dat werkte ook weer niet zo heel erg geweldig. En er is ook nog eensoort van "waakvlammetje achter een deurtje" geweest, ooit.

Om een goede verstuiving te krijgen is een druk van zo'n 200 bar minimaal nodig. Om die druk in bedwang te houden zijn stevige onderdelen nodig. En hoe maak je een verstuiver van die kleine afmetingen die ook nog eens tegen die druk kan? We hebben toen zitten kijken en hebben informatie gezocht en gekregen. We hebben toen zelfs van Bosch informatie gekregen! Hieruit bleek voor ons wel dat ons idee niet haalbaar was.

Ik kan je met vrij grote zekerheid zeggen dat die meneer Find Hansen ook niet met dergelijke drukken werkt. Dat zal met 10 bar boven de compressiedruk wel ophouden.
Ik ben er redelijk zeker van dat zijn injectors niet eens een naald of veer hebben, maar hoogstwaarschijnlijk niet meer dan domweg een extreem klein gaatje met een versproeiende vorm zijn, een beetje zoals een plantenspuit. Vermoedelijk zit er een klein terugslagkogeltje in om de verbrandingsdruk van de injectiepomp weg te houden.
Uiteraard is e.e.a. vrij kort door de bocht, maar heel cru gezegd, met een voldoende hoge uitstroomsnelheid, en een voldoende hoge compressiedruk, verstuift eigenlijk alles wel. Zelfs gesmolten asfalt.

Ik kwan deze tegen op Facebook. Ik zie op de meeste filmpjes iedereen een beetje gas geven maar niet voluit lopen. Koeling problemen wellicht? Zo niet... Dan moet er maar es een rondje Brutification op los om em echt goed te laten lopen...

Die motor vertrouw ik voor geen meter: Een viercylinder krukas met héééél erg eng dunne kruktappen, en geen tussenlagers, is vragen om een krukas die bij de minste of geringste wérkelijke belasting gaat kwispelen als een teckeltje.

Als ik het ding van binnen bekijk, heeft het er alle schijn van dat de ontwerper dat wel wilde proberen, maar dat het vermoedelijk productietechnisch heel erg duur zou gaan worden...

Ik denk ook niet dat deze motor voor belasting is bedoelt. Meer als hebbedingetje en leuk assemblage projectje.

Ik denk ook niet dat deze motor voor belasting is bedoelt. Meer als hebbedingetje en leuk assemblage projectje.
Zo ziet het erin mijn ogen wel uit. Leuk ding, maar nergens geschikt voor behalve wat lawaai, rook en oliespetters veroorzaken.

Vlieger niet, maar een boot of rijdend model?
Als het smeersysteem maar voldoende werkt. En dan de zuren van de methanol niet verwoestend te keer gaan.

Het ziet er best ordentelijk uit.
Echte mechanische oliepomp zou wel leuk zijn. Zo moeilijk is dat niet. Wel weer componenten extra...

Back