Het zijn eigenlijk geen echte dieseltjes, of toch wel? Het is 100% compressie ontsteking maar het injectie deel mis je.
Sterker nog, het zijn 100% GEEN dieseltjes... Het zijn gewoon Otto motoren. Compressie ontsteking is niet wat een Diesel een diesel maakt.
De "gecontroleerde verbranding" is wat een diesel een diesel maakt, want DAT was Diesel zijn idee. Die zelfontbranding was een bijkomstigheid van de door hem gewenste "oneindig hoge compressiedruk".
Wat Rudolf Diesel EIGENLIJK wilde, was een compressie tot "oneindig hoog", in top de zuiger stil zetten, brandstof toevoeren en de verbranding onder gelijkblijvend volume gecontroleerd plaats laten vinden, en daarna een expansie zonder verbranding. En die gecontroleerde verbranding, het toevoeren en controleren van de brandstofhoeveelheid TIJDENS de verbranding, dát is het eigenlijke "diesel" dingetje.
Practisch gezien kleefden daar wat bezwaren aan, en hij is een tijdje wanhopig genoeg geweest om ook met ontstekingssystemen te experimenteren, en zelfs om met vaste brandstoffen te werken (o.a. kruit, in een soort van patronen met slaghoedjes als ik de omschrijvingen goed begrepen heb).
Dus ondanks dat iedere zichzelf respecterende diesel zelfontbranding min of meer als vaste prik heeft, is dát stukje geen "typisch diesel", want ook benzinemotoren zijn wel met een nikkelen gloeibuis uitgevoerd geweest (Daimler deed dat zelfs nadat Otto zijn motoren al functionerend had met vonkontsteking), maar dat werkte ook weer niet zo heel erg geweldig. En er is ook nog eensoort van "waakvlammetje achter een deurtje" geweest, ooit.
Om een goede verstuiving te krijgen is een druk van zo'n 200 bar minimaal nodig. Om die druk in bedwang te houden zijn stevige onderdelen nodig. En hoe maak je een verstuiver van die kleine afmetingen die ook nog eens tegen die druk kan? We hebben toen zitten kijken en hebben informatie gezocht en gekregen. We hebben toen zelfs van Bosch informatie gekregen! Hieruit bleek voor ons wel dat ons idee niet haalbaar was.
Ik kan je met vrij grote zekerheid zeggen dat die meneer Find Hansen ook niet met dergelijke drukken werkt. Dat zal met 10 bar boven de compressiedruk wel ophouden.
Ik ben er redelijk zeker van dat zijn injectors niet eens een naald of veer hebben, maar hoogstwaarschijnlijk niet meer dan domweg een extreem klein gaatje met een versproeiende vorm zijn, een beetje zoals een plantenspuit. Vermoedelijk zit er een klein terugslagkogeltje in om de verbrandingsdruk van de injectiepomp weg te houden.
Uiteraard is e.e.a. vrij kort door de bocht, maar heel cru gezegd, met een voldoende hoge uitstroomsnelheid, en een voldoende hoge compressiedruk, verstuift eigenlijk alles wel. Zelfs gesmolten asfalt.