The Oeka Bulli

Zie ik het nu goed, jullie maken eerst een vlakke vleugel, hartstikke mooi en sterk.
Daarna wordt hij doorgezaagd en onder een hoek weer aan elkaar gelijmd. :?

Is het echt onmogelijk om een vleugel al mét V-stelling in de vacuumzak te stoppen? Bijvoorbeeld op een bouwplaat die al de juiste hoek heeft.
Da's toch veel sterker?

Leon

(die zich voorlopig nog maar bij hout houdt)

Mooi vleugeltje Bart, maar wat zijn die zwarte vlakjes bij je achterlijst nou eigenlijk?

To Leon,

Mylar om het profiel krommen en dan ook nog in een knik zetten word vrij moeilijk. Liggers in een knik bouwen ook.
Een glasmatje om het midden is sterk zat het is allen optisch wat minder mooi maar geeft een hoop minder problemen.
Een rond vleugeltje zoals Sietse heeft gebouwd kan wel alleen dan kan je geen ailerons inbouwen

Ik zie dat je geen koolstof patch hebt ingebouwd om je werpstift in te zetten Ik ben bang dat een stift allen in kevlar niet veel houvast heeft. Je kan natuurlijk altijd achteraf op de buitenkant nog een laagje koolstof aanbrengen maar dat is optisch een stuk minder mooi. Misschien dat de krachten bij een Mini meevallen.

krachten bij een mini vallen reuze mee :).
Ik heb bij mijn gebogen vleugeltje amper versterking bij de werpstift.

Wat Leon bedoelt is in 1 keer baggen. Dan kom je idd in de problemen met de mylars... Op RCgroups zijn echter wel lui te vinden die de supergee vleugel in 1 keer baggen (met V-stelling en al).
Tot nu toe heb ik alleen nog maar losse vleugels gemaakt die later aan elkaar moesten. Voor 1.5m is het ook wel wat lang... hoewel het prima moet kunnen natuurlijk :).

en anders moet je naar negatieve mallen... maarja, daar ga ik ff niet aan beginnen, heb ik de ruimte nog niet voor.

Leon,

Ik heb idd zitten twijfelen of ik de vleugel in een keer of in twee helften zou maken.
Gevoelsmatig vond ik het raar om later de vleugel door te zagen (en ik zie eerlijk
gezegd tegen het zagen op omdat ik bang ben dat de achterlijst kapot gaat).
Het heeft echter wel voordelen: je doet de layup in een keer en alles loopt netjes
door (bv. als ik in de toekomst naar een koolstof indekking zou gaan).

Voor een 1.5 m weet ik het nog niet, daar zou ik denk ik ivm met de hanteerbaarheid
de vleugel in twee helften baggen, met een balsa eind rib (Phil Barnes laat beide
methoden zien).

Alex,

Ook hier heb ik zitten twijfelen, wel of geen koolstof patch er tussen. Ik heb besloten
om het niet te doen. Wat ik nu in mijn hoofd heb is: eerst de stift er doorheen, en dan
onder en boven een koolstof roving om de trekkracht op te vangen

De zwarte vakjes achter bij de achterlijst is een versiering, als je goed kijkt kun
je denk ik wel zien wat het is.... 8)

De vleugel is inmiddels afgewerkt, dus nu zagen en V-stelling erin, morgen
misschien nog tijd om in te vliegen :D

Cheers,

Bart

Bart,

Invliegen, moet lukken.

:oops: ik zie dat ik iets te snel de template voor tip doublers heb geknipt. Hadden langer moeten zijn. :oops:

Frans

de materiaalverzamelaar zei:
(en ik zie eerlijk
gezegd tegen het zagen op omdat ik bang ben dat de achterlijst kapot gaat).
Bart

Ik zaag dwars door de buitenkernen heen. op deze manier word de achterlijst voldoende ondersteunt en breekt dan niet af.

:lol: No guts no glory :lol:

Alex

trouwens grappig gedaan met die stickers: No Guts No Glory :P

hoe heb je die stickers gemaakt?

groetjes Bart

Alex,

Bedankt voor de tip, de volgende keer zal ik het eens zo proberen. Nu heb ik het
met een figuurzaag gedaan en dat ging ook goed.

Bart,

Ik heb dunne tissue gepakt (wat ik nog had uit een heel grijs verleden), dat op A4 formaat
gesneden en met 3M77 (een niet permanent hechtende lijm spray --> te verkrijgen bij Overtoom)
op een normaal A4tje geplakt en dit is door de laserprinter gegaan (inktjet zou denk ik ook kunnen,
want epoxy is behoorlijk inkt vriendelijk --> vlekt niet)

Cheers

Bart

Ik zal niet zeggen dat het niet goed is, maar ik vind het niet de schoonheidprijs verdienen. :nooo:
Als het maar vliegt. Kun je later nog eens over een elegantere manier nadenken

Ik zie geen V-stelling in je ophanging.klopt dat?

Met het model romp wat jij gemaakt heb had ik waarschijnlijk voor een kleine pijlon gegaan.
Voor en achter een multiplex blokje en daar tussen wat balsa als opvulling en met twee boutjes vast schroeven. Dat lijkt net even wat mooier en is misschien wat gestroomlijnder.
Zit de apperatuur er al in Bart?

Hoi bart,

Het is net als met wasmiddelen die schijnen ook altijd beter te kunnen.
Gezien de tijdsdruk lijkt me dit een goede oplossing.
Net wat Alex al opgemerkt had, hoe ga je de vleugel ondersteunen op het vlakke plaatje?
Het eenvoudigste is het aanbrengen van twee balsa wiggen waarop de vleugel past.
(maar dat was je waarschijnlijk al van plan)
Wat ook kan is epoxy met heeeeeeel veeeeel microballoons.
Vleugel voorzien van een stukje dun plastic (geen tape gebruiken hiermee trek je misschien de huid los) met was erop.
Als je twee rupsen microballoons/epoxy op het plaatje legt, de vleugel monteert en uitricht, en laat uitharden heb je een perfecte pasvorm.

Frans

Back