The Oeka Bulli

Theo,

Het alternatief was de vleugel vastlijmen maar dat vindk toch aardig wat ruimte innemen.
Als ik zondag hoog genoeg zit zie je de vleugelophanging niet meer :)
Ik zal in de toekomst maar eens een ander rompje maken

Alex,

Ik had een pylon maar die gooide ik in Boshoven in tween dus er moest iets stevigers komen.
Kan ook zijn dat ik de pylon constructief niet goed had uitgevoerd. Hopelijk is dit beter.
De apparatuur en bekabeling zit er al

Frans,

Ik had balsa blokjes in mijn gedachten maar misschien is micro balloons een idee

In ieder geval bedankt voor jullie commentaar
Cheers

Bart

Wordt er geen gras meer gemaaid in Vlaardingen? :P

Ik heb donderdag wat instellingen veranderd in m'n zender zodat ik meer brakes had. Nou dat heb ik geweten. Alles aan de hobbel en zoek dan de oude instellingen maar eens op. Tevens vanavond om 7 uur pas Martijn zijn Aspirin vliegklaar gekregen. We hebben alletwee exact dezelfde apparatuur servo's enz. Echt 1 op 1. Ik had alle instellingen op de zender van mij overgezet op die van hem. Alle mixers enz. Nou niet dus. Dan zou je denken dat het ook gewoon net zo moet werken. Helaas niets zoals het moest.
Mijn Evo heeft synthersizer dus denk ik dan als ik op zijn frequentie ga zitten moet alles het gewoon doen. OOK NIET :?
Hoe kan dat nu???

Nogmaals alles hetzelfde alleen de servokabellengte kan verschillen. Nou brek mie mien klomp. :|

Maandag. :?

Zal wel aan de akku liggen, heb je ze wel tegelijk geladen.
Voor je het weet heb je bedorven stroom gebruikt. :roll:

Frans

Leon, Alex,

Ga ik ook zeker doen.....maar bouwen is ook leuk :)

Fotor,

Het model gaat niet in produktie, in de toekomst zal ik een up-to-date maatschets
maken, en iemand met jouw bouwkwaliteiten (de Bonsai ziet er mooi uit) kan het
dan vast wel zelf maken (overigens ik moet ook vliegen :D )

Cheers

Bart

Die Bonsai was niet meer dan een aantal hele nette onderdelen in elkaar lijmen, kan iedereen.
Ik heb met bewondering naar de foto's in deze draad zitten kijken waar jullie alles maken met vacuumzakken en zo. Ik heb ooit op de HTS ook koolstofwerkjes in een autoclaaf gemaakt, en weet dat het niet meevalt om alles netjes te krijgen. Petje af voor wat jij en anderen hiervan maken.

ik ben erg benieuwd en daarom vraag ik het dus maar:
wat kost nou bijvoorbeeld de Oeka Bulli qua electronica?

ik zit er al een tijdje over te denken duss ja...

bedankt

Bart(hezzo):P

Bart(hezzo),

De kosten zijn ongeveer;

Multiplex Cockpit MM zender (incl battery pack) --> Eur 149
twee Dymond D47 servos's --> 2 x Eur 20 = Eur 40
een MKZ penta ontvanger -- > Eur 45
120 mAh battery --> EUR 10 (ik heb er twee) --> Eur 20
Robbe Lader --> Eur 30

dus alles bij elkaar ongeveer Eur 284,-, dat is aardig veel... :( maar,

de Multiplex zender is volledig uitgebouwd (ik zou nu trouwens
de nieuwe cockpit nemen met vliegphase instelling, dan kan je een lanceer
trim en vlieg trim hebben),

de Dymond D47 zijn gewoon de beste kleine servo's (je hebt ze ook voor 10 Eur of nog minder, maar die
erbruiken meer stroom, zijn minder sterk en minder nauwkeurig),

de MKZ penta ontvanger is de kleinste die je kan kopen (deze ontvanger heeft
een reikwijdte van ca. 500 m, dus hier zo je voor iets groters en goedkopers kunnen gaan)

voor het battery pack zou je 1 cel 3,7 volt Lipo kunnen nemen (is goedkoper),
maar heb je denk ik wel een iets duurdere lader nodig, en je hebt toch gewicht nodig in de neus,
dus mijn voorkeur is (nog steeds) NiCd of NiMh Ik bestel mijn batterijen bij
accufit in Hengelo.

Ik heb vroeger veel met Vrije vlucht chucks gevlogen en ik vind dat nog steeds leuk alleen
het probleem met een vrije vlucht chuck is omdat je hem niet kan (mag) besturen kan
je in Nederland bijna nergens met zo'n model vliegen, het leuke van DLG is dat het
het sportieve smijt element van vrije vlucht chucks heeft, dat je nog steeds naar thermiek
moet zoeken om 2 min te vliegen en dat je het bijna overal kan vliegen (zeker een
mini zoals de Oeka Bulli).

De Oeka Bulli vliegt erg goed, maar dat kan ook bijna niet anders want het is qua layout
een kopie van het model van Peter Aanen, die weer goed naar het model van Frans Bal heeft
gekeken en Frans heeft weer goed gekeken naar de Apogee van Mark Drela.

Ik heb er het AG13 en AG14 profiel in zitten , maar je zou ook gewoon AG 03 en AG11 kunnen
nemen. Peter maakt zijn vleugel gewoon uit een vol balsa D-doos, met daarop aansluitend
een 1.5 mm plankje met ribben en een achterlijst en bespant zijn vleugel met Aluminized Mylar
(maar oracaover werkt ook). Het model heeft relatief veel V-stelling 10 cm onder de tippen.

Kortom als je nu veel (vlieg)plezier wilt hebben zou ik of het model van Frans bouwen (met iets
meer V-stelling), of dat van Peter, of de Apogee (je hebt nu ook een mooie bouwdoos de Apogee Sport).
Als je hulp nodig hebt zeg je het maar, als je het leuk lijkt om een langs te komen en samen iets te bouwen,
stuur mij maar een PB of je zoekt een ervaren bouwer / vlieger op bij je in de buurt.

Cheers

Bart

woooww lange tekst, bedankt voor de uitleg,
ik was trouwens alleen benieuwd wat nou ALLEEN de onderdelen kosten voor een deze DLG, maar maakt niet uit!:D
ik ga waarscheinlijk een MX-12 zenderset kopen en denk dan een Robee Arcus of Easyglider.

Berrie zei:
barthezzo zei:
ik
ik zit er al een tijdje over te denken duss ja...

Bart(hezzo):P

FF geduld jij. Eerst je examens en dan kom je bij mij langs. Kan je de rest van de zomer lekker buiten spelen!

hahah Berrie, inderdaad, de UHU gaat de hele zomer de lucht in:D:D(ook na de zomer hoor:P haha)
komt voor elkaar:D

penta iets goedkoper :)
http://www.rc.jepe.biz/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=3

servootjes van 3 dollar (incl verz = ±3 euro).
http://www.bidproduct.com/part/Product_view_SERVOS_10.html

andere servokeuzes:
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=3724
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=663

of helemaal cool:
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=3716
ba-ts-60.jpg

dat kan je doen als je goedkoop wilt klooien :). (en je tijd heb om te wachten op een bestelling).

De vraag van Fotor heeft mij aan het denken gezet. Ik zelf kan en wil de Oeka Bulli niet in
produktie nemen, maar vaag herrinnerde ik mij dat de maker van de Blaster op zijn website
aangeeft dat ideeen voor nieuwe modellen welkom zijn. Ik heb hem gisteren een e-mail gestuurd
en hij heeft interesse. Ik zal de maatschets up to date maken en naar hem toesturen, misschien
gaat hij er mee aan de slag. In ieder geval heeft hij nog geen mini in zijn produkt portfolio.

Ik ben benieuwd of er onder de Nederlandse DLGers belanstelling is, zo ja laat het hier op dit draadje
even weten. Wie weet kan het helpen om Vladimir te overtuigen met de Oeka Bulli te beginnen (= is in feite
het ontwerp van Peter Aanen / Frans Bal) in plaats van met een andere mini (Vladimir gaf mij aan dat een Japanner
met zelfde idee is gekomen). Wordt vervolgd...

Cheers

Bart

Back