gisteren kwam de buurvrouw bij ons thuis; ze had een pakketje onder haar arm en dat was voor mij. de postbode had die dus bij haar bezorgd, omdat wij niet thuis waren. ik wist al wat er in het pakketje zat: ALL THE WAY FROM THE USA, HERE WAS MY EXHAUST. mijn uitlaat voor mij piper dus.
ik had van Jan K. een uitlaat gekregen voor mijn 10cc. deze zou ik in de kap weg kunnen werken. de originele uitlaat van Super Tiger kon met geen mogelijkheid in de kap en zelfs niet in de romp, maar dat hadden jullie allemaal wel gezien/begrepen denk ik.
de uitlaat van Jan was een stuk kleiner en dikker, maar toch kon die niet in de kap weggewerkt worden.
toen ben ik heel veel gaan meten en rekenen en uittekenen en opnieuw meten en weer rekenen. en ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn uitlaat (demper) maar 40mm onder het spruitstuk van de motor uit mocht komen (motor ligt op z'n kantje).
"ah, dan bestel je toch ééntje van de gerenomeerde leveranciers?" nou, nee dus. de gerenomeerde leveranciers hebben de hartafstanden van de tapgaten natuurlijk net anders zitten dan bij mijn ST'tje. op zoek dus naar een demper (pitt's style, evenwijdig aan cilinder) van max. 40mm onder spruitstuk.
zoeken, zoeken en TATAAA bij Tower Hobbies in Illinois hadden ze 'm het goedkoopst (en héél belangrijk: ze stuurden ook post naar Europa!!!)
meteen toen de buurvrouw weg was de uitlaat gemonteerd en even gekeken of het allemaal werkte. niet te geloven. hoe slecht mijn ST eerst presteerde in middengebied, zo goed presteerd ie er nou. afstelling hoefde maar weinig anders gezet te worden, slechts een klein beetje rijker voor een goede loop.
er is alleen één nadeel en dat had ik ook al gelezen op internet. de motor wordt warm. nou nee, die wordt héét. hij zal dus nog rijker afgesteld moeten worden, of één van de twee uitlaat-tuutjes moet afgestopt worden. schijnbaar helpt dat ook (kan ik ook best goed geloven, ook) eerst even een paar keer vliegen met het nieuwe uitlaatje en daarna kan ik de kap erop passend maken.
tsjonge-jonge, wat een lang verhaal over zo'n k*t-uitlaatje