Theodor Heuss, Rettungskreuser.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 22 sep 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Het lijkt net of er een knik in de kunststof koppeling zit. Als dat inderdaad zo is gaat het bonken. Maar dat merk je gauw genoeg met een "proefritje". Gr. Klaas.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas, voordat ik iets meld, heb ik dit eerst getest.
    De koppeling op de foto wordt alleen aan één kant ondersteund.
    Helaas kan ik geen video tonen over het gedrag, geen slingering, van de koppeling.
    Morgen de volgende stap, motor op koppeling uitlijnen en vastzetten.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, je asje is idd wat mottig, goed die maar eens te vervangen.
    Is wel een oud Graupner-asje, is te vermoeden, te zien aan de smallere diameter op het eindstuk...

    Heklap mechanisme zoals het hoort niet? Micro switches. Top!
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Over de dokdeur, voor jouw hekklap:
    Ik ga inderdaad micro schakelaars gebruiken. Geen Arduino of een andere processor.
    In mijn opzet heb ik 3 micro schakelaars voorzien. De eerste voor de detectie, dat de deur gesloten is, de tweede voor de detectie, dat de deur open is en de bijboot uitgezet kan worden. Deze tweede schakelaar schakelt de spanning van de aandrijving(schroefspindel) van de dokdeur over naar de aandrijving van de uitzetting/langsering van de bijboot.
    De laatste aandrijving wordt op het eindpunt niet door een micro schakelaar bewaakt, daar de helling tot onder de wateroppervlak reikt.
    Daarom heeft het laatste deel van de schroefspindel, over de lengte van de aandrijmoer + 7mm geen schroefdraad. De helling kan nu veilig omlaag draaien naar het lege draadstuk.
    Echter, ik heb in het lege draadstuk een veer aangebracht, die de moer tegen de draad van de spindel blijft drukken.
    De schakeling is zodanig, dat bij binnenhalen van de bijboot(omkeren van de spanning op de aandrijving van de helling) de moer van de helling aandrijf door de veer in de schroefspindel wordt gedrukt, de helling binnengetrokken wordt.
    Aan het eind van de slag van de helling, zit de derde micro schakelaar, deze geeft weer spanning op de motor voor het sluiten van de dokdeur.
    Het geheel zonder Arduino of andere processors, gewoon met een paar 1A diodes 1N4004, over de schakelaars.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep, een vrijloopstuk op de draad. Moet perfect gaan.
    Op de Heuss hier thuis zit dat niet, dat is echt een oud microschakelaartje die ompoolt.
    voelertjes/tengeltje om het relaitje een zwaai te laten maken...
    Alles is nu los, foto's en wat notities vastgelegd. Anders vergeet ik het.

    Met de veertjes hoef je de motor alleen maar om te polen. Zeer simpel en doeltreffend.
    Bij mij gaat de ene schakeling over in de andere... als een keten.
    De klap gaat snel, de spindel als een slak.
    Spindel, daar zit nu Pile 4:1 op, ik hoop dat de zaak ook op 3:1 wil, niet te zwaar loopt of te snel voor de schakeling.

    Maar ik ben toch maar even bezig... alleen het ontrasteren duurt even in Silverfast...
    Geduld, inclusief hanepoot! Informatie moet je delen!

    Codex Heuss!


    Schermafbeelding 2020-02-18 om 20.55.42.png

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2020
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het boekwerkje gescanned en een beetje gepoetst.
    Per mail naar je toe... tegen de 8 Mb... maar zo wel mooi scherp op 300 dpi
    Mechaniekjes om te bestuderen, maar hier boven zit je er niet ver van af...

    Voor de meelezers even deze afbeeldinkjes...
    maar met alle beschrijvingen wordt het te zwaar... voor het MBF

    Gr Bas

    Schermafbeelding 2020-02-18 om 23.59.25.png Schermafbeelding 2020-02-19 om 00.00.15.png Schermafbeelding 2020-02-19 om 00.01.20.png Schermafbeelding 2020-02-19 om 00.02.44.png
     
    robbert de rouw vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag weinig kunnen doen, alleen de nieuwe schroefspindel kunnen maken voor het openen van de dokdeur, hekklap.
    Op de foto de nieuwe schroefspindel uit M5, met een weerszijden een ingesoldeerde RVS ø3mm as verlenging.
    De schroefspindel is gemaakt uit een stuk draadeind M5, kwal. 4.6.
    De RVS assen zijn gesoldeerd met zilvertin(Resist 2) onder gebruik van het agressieve S39 voor RVS.
    Aan de onderkant van de foto is de originele M3 schroefspindel te zien, met de weggeslepen gedeelte van de schroefdraad.
    Destijds was het wegslijpen van de schroefdraad het middel, dat de verstelling niet vastliep. Een kleine veer zorgde voor het aandrukken van de verstelling voor het "terug" halen/sluiten van de dokdeur.
    Daar de laatste slingerde als een koorddanseres op het slappe koord, heb ik deze vervangen door een stijvere spindelaandrijving.

    SAM_2843.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... vervangen.. maar je bent ook aan het... 'lassen'? geweest met de twee uitgaande asjes?
    Vertel! Dat spindeltje oogt naar meer!

    En je moet natuurlijk ook de slag die klep moet maken verrekenen in de lengte van de spiebaan!

    Zo... eens even wat servohouders fourageren voor dat ene 'schaduw' draadje :)
    Die houders... nope... zelfbouw!
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2020
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De lengte van de slag voor het openen en sluiten bij mijn TH is 35mm.
    De dokdeur wordt aangedreven door een hard messingdraad ø1mm.
    Op de onderstaande foto toon ik de messingdraad met aan weerszijden een stelschroef voor het opsluiten van 2 veren en in het midden de schroefhuls, die in de aandrijfhouder op de verstelspindel wordt geschroefd.
    De veren dienen voor een contoleerbare kracht voor het openen, maar vooral voor het mooi strak sluiten van de dokdeur.

    SAM_2852.JPG

    Aan de onderkant zie je het stuk styropur, dat de vorige eigenaar had gebruikt voor het plaatsen van de aandrijving.

    Nee, geen lassen of hardsolderen, maar gewoon zachtsolderen.
    In het draadeind, kwal. 4.6, heb ik aan weerszijden een gat geboord ø3mm, diep ca. 10mm. Na ontvetten(remmenreiniger) heb ik de eerder gemaakte staafjes uit RVS (AISI 304) in de boring geplaatst en met het agressieve S39 voor RVS(kleur rood/paars) met zilvertin(Resist 2) met de vlam gesoldeerd, in dit geval de creme brulée brander van Blokker.

    Op de onderstaande foto de spindel met de verstelling voor de dokdeur.
    Aan de bovenkant, het U-profiel 3mm, met daarin opgevangen de reactie arm van de krachten, die ontstaan door het openen of sluiten van de dokdeur.
    In de houder van de verstelling, toon ik een zaaksnede. Door deze zaagsnede kan ik, gelijk aan het wisselen van handremkabels bij fietsen, de aandrijving in- of uitbouwen zonder de verstelling van de dokdeur te verstoren.

    SAM_2851.JPG

    De lengte waar over in de aandrijving kan verstellen is ca. 60mm. Daar ik maar 35mm nodig heb, heb ik nog voldoende extra slag voor het spannen van de drukveren.
    Op de foto is aan de onderkant van de verstelling een gebogen plaatje te zien.
    Dit is de nok voor de verstelling van de micro schakelaars voor de besturing van de dokdeur.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Door de aanvullende informatie verkregen van @H.B.Busking, ben ik vandaag alleen bezig geweest met de verwerking/toepassing van de verkregen informatie.
    Uit een tekening blijkt, dat de servo voor de verstelling van de roeren horizontaal ligt, de verstelarm verticaal.
    Soms moet je als modelbouwer geluk hebben. Ik had ooit in de stuurstangen voor de roerverstelling 2 gaffels ingebouwd. Dit voor het opvangen van de horizontale hoekverdraaiing. De stuurstang gaat door een waterdichte doorvoer naar de uitzet inrichting van de hulpboot(Bade Wanne).
    Op de onderstaande foto is de stuurstang te zien voor de roerverstelling.

    SAM_2871,bewerkt.jpg

    De servo is provisorisch vastgeklemd op de vereiste hoogte.
    Op de onderstaande foto de servo met de gaffel nu 90° versteld voor het opvangen van de verdraaiing van de servo handel.

    SAM_2869.JPG

    Morgen kijken hoe het e.e.a. is in te bouwen.
    Indien gelukt, dan verder werken aan de aandrijving van de dokdeur en de hulpboot uitzet inrichting.
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Thuis
    Ik heb zelf ook de Theodor Heuss aangeschaft een week of twee geleden, een in nieuwstaat verkerende door Graupner gebouwd exemplaar.
    Ik volg je restauratie en ben benieuwd naar het uitzet en binnenhaal mechanisme voor Tedje, dat is niet voorzien in de verzie die ik heb, de dokdeur werkt wel netjes.
    Groet,
    Robbert
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Aanvulling, kan jij meer informatie geven/foto's over jouw Theodor Heuss?
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS

    Ik heb een originele uitvoering in styropur, met veel moeite de romp kunnen versterken..
    Voor een indruk van de huidige stand van mijn restauratie, de lege romp met de provisorische opstellingen van de roerservo en de aandrijfmotor.

    SAM_2877.JPG

    Nergens stickers.

    Vandaag, na heel veel puzzelen, een steun gemaakt voor de roerservo. Op de onderstaande foto is de provisorische opstelling te zien in een hardgesoldeerde messing houder op een vulplaat, die gelijmd gaat worden op de kielverhoging naast de doorvoer van de schroefas.
    In de hardgesoldeerde servo houder worden M3 draadstiften gesoldeerd, alleen vastzetten met moeren en ringen zonder geklungel met vasthouden van de bevestigingsschroeven.

    SAM_2874.JPG

    Let op de bijna rechte stand van de stuurstang door de waterdichte doorvoer.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2020
    kaapstander en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bovenstaande reacties gemeld aan Moderator.

    Gevraagd op uit naam van Robbert eigen bouwdraad op te starten,
    waarin Robbert naar hartenlust zijn specifieke vragen kan gaan stellen.
    Model is andere materie.

    -EDIT-

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2020
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De schade door het delamineren van de scheg heb ik ondertussen opgelost. Hierbij heb ik in grote lijnen de adviezen opgevolgd van @k-k en @H.B.Busking.
    Ik heb de scheg zoveel mogelijk geopend en hierin 2 Componenten epoxy lijm van Bison geperst.
    Na onder klemmen verharden van de lijm heb ik de voorgestelde matjes aangebracht.
    Alleen niet in glasvezel of ander keperweefsel, maar gewoon uit stukjes van een nylon kousje van mijn vrouw.
    Eerst insmeren, stukje nylon kousje aanbrengen, en weer insmeren met 2 componenten lijm.
    Na verharden, eerst insmeren met de 2 C lijm, tweede laag aanbrengen en deze ook afsmeren met de rest van de lijm.
    Zie onderstaande foto, mooi gelijkmatig, na opschuren met een Bosch Delta schuurmachine.
    SAM_2881.JPG

    In mijn geval heb ik het gehele schip voorzien van een 2 lagen polyester lagen versterkt met afgedankte nylon panties van mijn vrouw.

    Na plamuren en schuren ziet de romp er als volgt uit.
    SAM_2880.JPG

    Nu nog de juiste kleur rood terug vinden, ligt ergens op de Modelbouw Vereniging Voorne, te Brielle.

    Vandaag verder gegaan met de aandrijving van de verstelling van de dokdeur, Heckklappe.
    Op de onderstaande foto de nieuwe aandrijving met reductie motor.
    De koppeling tussen de motor en de aandrijfspindel is een flexibele siliconen slang.


    SAM_2879.JPG

    Goed te zien is, dat alle onderdelen op een printplaat zijn vastgesoldeerd.
    Op de printplaat de schakelaars voor de bediening van de dokdeur en uitschuiven van de helling voor de lancering van het "Tedje".

    Op het eerste gezicht, ziet het er uit, dat door de vast gesoldeerde lagerstoelen, de spindel niet te demonteren is.
    De onderstaande foto toont het losnemen van de spindel tussen de lagerstoelen. Het verschil in lengte tussen de aandrijfspindel en de lagering geeft voldoende lengte om deze te kunnen demonteren.
    SAM_2882.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Knul! Pas je wel op voor je precaire Heusse hekwerkjes zo pardoes op dat krukkie!?

    Mooie vorderingen! Chique propeller! Mooiste wordt dat mechanisme! Daar gaan we voor. Techniek!

    Mijn lamineerwerk heeft ook zo z'n vruchten af geworpen. Alleen dat 'droge kuchje' na het schuren... hoela!
    Dat is nu weer weg... maar is scherp stof... maskertjes doen mijn brillen beslaan...
    Zie je weer geen fluit... is wat!
    Aluminium oxide schuurpapieren 120 tm 180 gradaties halen goed af.
    Groet Bas
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan met de verstelling voor het openen van de dokdeur, Heckklappe,
    De schakelaars zijn op de printplaat gemonteerd en kunnen door een sleuf in de printplaat zijdelings verplaatst worden voor het afstellen van de schakelstanden.
    Ondertussen heb ik ook de koppeling uit siliconen slang vervangen door een met een dikkere wanddikte.
    Het reductie motortje is sterker dan verwacht en tordeerde de eerst gebruikte siliconen slang met een dunnere wand dikte.
    Op de onderstaande foto de nieuwe opstelling van de dokdeur aandrijving.
    Op de print getoond de beide micro schakelaars, in sleuf verstelbaar.
    De aandrijf stang naar de dokdeur.
    Deze heeft aan weerszijden veren, zodat niet alleen dat de deur met voldoende kracht wordt gesloten, maar ook ter bescherming van de reductie motor.
    Volgende stap is het monteren van de diodes voor het omschakelen in draairichting en stekkers voor de aansluiting van de voeding en bediening van de "uitzethelling" van de hulpboot.
    SAM_2886.JPG

    Wordt vervolgd.
    .
     
    Peter58, MicropropSport en kaapstander vinden dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Op de foto lijkt het een grote machine... maar het is piep klein.
    Mooi werkstukje. De slang is ook een zekering bij potentieel vastlopen door iets. Draait het dol en gaat het niet stuk.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan met de inbouw van de dokdeur verstelling.
    In mijn eerder bericht #98, zijn in de print 2 vrij grote gaten te zien. Dit zijn de doorvoeringen van ø4 mm afstandsbussen voor de hoogte instelling van de microschakelaars.
    Daar de dokdeur verstelling stevig in het schip moet staan heb ik een grondplaat gemaakt, met vastgelijmde M4 schroefdraden, op de door de vorige eigenaar, aangebrachte verhoging gelijmd.
    De verlijming heb ik weer gedaan met 15 min. epoxy lijm. Helaas gekocht, daar ik de 30 min niet kon vinden.
    Op de onderstaande foto de verlijmde grondplaat met de uitstekende M4 draadeinden.

    SAM_2889.JPG

    Op de draadeinden wordt de besturing geplaatst.
    Op de print heb ik aan de linker kant een stekker voorzien voor de voeding en aan de rechterkant een 4 polige steker voor de aandrijving van de uitzet helling.

    SAM_2887.JPG

    Ik heb alleen de veren niet aangebracht.

    De schakelaars zijn in de sleuven voor het juiste schakelpunt verstelbaar.

    Daar ik ook fouten maak, de schakelaars zijn met draadeinden bevestigd op plaatjes, waarin de draadeinden M2, na tappen zijn vastgesoldeerd.
    Om twee gelijke uitvoeringen te krijgen, soldeer ik deze op elkaar en ga deze dan bewerken. Op deze wijze ook de lagersteunen van de aandrijving gemaakt.
    Door het uit de hand boren, had de tweede boring een afwijking van meer dan een halve millimeter.
    Vandaar maar een nieuwe boring, helaas wel scheef in de bevestigingsplaat, maar deze zit onder de printplaat en alleen ik weet, dat het niet perfect is.

    SAM_2892.JPG
     

Deel Deze Pagina