Three Dee MP-XL V91 conversion naar Electro

Ik vind de logger een kwestie van smaak. Je kan zoveel leuks toevoegen als je wilt, maar ik ben bang dat ik zelf na een tijdje meer bezig ben leuke logjes, leuke foefjes, terwijl je uiteindelijk alleen maar bezig bent met de dingen om je heli heen en niet het daadwerkelijk helivliegen.

Het mooie van elektro aangdrijvingen is dat je heel eenvoudig data over je aandrijving kan verzamelen, zoals vermogen en verbruikte energie. Dit maakt het dus mogelijk om veranderingen aantoonbaar te maken doormiddel van een logger. Dit kan je veel helpen bij het afstellen van je heli/aandrijving. Uiteraard kan je ook plug&play te werk gaan als je verder niet geïnteresseerd bent in het vermogen wat wat je trekt e.d. Zelf denk ik wel dat je zo'n logger alleen gebruikt als je een verandering hebt aangebracht in je heli. Dan ga je weer eens meten en na het testen kan ie er weer af, zo ga ik het iig doen. Maar je kan hem er natuurlijk ook standaard op laten zitten en een heel log boek bijhouden. Dat is natuurlijk wel interessant om te doen maar kost je ook veel tijd. Zo zou je de slijtage van je LiPo's ook echt kunnen meten.

Het is dus niet perse nodig, zie het maar als een extra stuk geeedschap.

Greetz,

Michiel.

Ik zeg zelf altijd maar "meten = weten" .
Ik gebruik het voornamelijk om de heli een juiste set-up te geven, net na de opbouw van een nieuwe heli , qua headspeed, stroom, spanning, vermogen. Of als je iets wilt veranderen, bv. idle up 1 aanpassen.
Daaruit haal je hoe lang je kunt vliegen, hoe de heli reageert bij een bepaalde headspeed, wat andere bladen hieraan veranderen, etc. etc.

Toevallig heb ik een electronika achtergrond (of voorgrond, 't is net hoe je het noemen wilt...) dus ik vind het ook nog eens leuk en leerzaam.

Echter moet je er niet teveel mee bezig blijven, als een bepaalde set-up goed is dan moet je ermee gaan vliegen, vliegen vliegen !

Bas

ps. Bovendien is in dit geval een 12s heli zeker niet stukje speelgoed waar je zomaar even je accu op aansluit en de regelaar, die op scherp staat, even af gaat stellen. Daar moet je verstandig mee omgaan, het zijn enorme vermogens die je niet gelijk zou verwachten van zo'n geruisloze aandrijving ...

Laatst bewerkt:
als je een e heli koopt , en je setup bepaald [aankopen] dan is het toch duidelijk? ik bedoel , als ik op de site kijk van de fabricant van mijn heli , dan staat er bijv een aanbevolen setup .stel ik koop die componenten 'blind' en maak de heli in orde . op duitse fora's kun je voor mijn merk ladingen info vinden mbt de overbrenging , vliegtijden , ed . dan ben je er toch ? want slechter wordende lipos merk je wel tijdens vliegen en laden .

Vandaag een vlucht gemaakt met het Outrage pack en de Maniac 702 blades.

Duidelijk te zien is dat de Maniac blades een veel zwaardere belasting geven tov de Radix 690 (voorgaande log's), verder vindt ik de Maniac tov de Radix blades duidelijk minder in combinatie met de AC-3X, het systeem raakt heel snel overstuurt, bv met het flippen trek ik normaal vol nick (7 graden) achterover en red dan meestal wel een stuk of 6 flips voordat mijn oog hand coordinatie het opgeeft:( nu vandaag met de Maniac's gingen de blades vrijwel meteen in overstuur als ik vol nick gaf in combinatie met negatiefe pitch op het moment dat de heli op zijn rug lag, met halve uitslag nick ging het wel goed.
Dit wil niet zeggen dat de Maniak blades slecht zijn, voorheen met de paddles gingen ze prima, denk ook dat als ik de AC-3X af ga stemmen op deze blades er een stuk meer uit te halen is, maar dat gaan we dus niet doen!! en hoop dus dat ik snel weer lichte Radix SB blades binnen heb!!

Zo nu eerst ff eten voor dat ik de log's plaats.

Gr,

Mario

Hey Ferro,

en als je dan andere bladen monteerd? Wat doet hij dan, wat is het verschil?
Ik vind het ook een prettig stukje gereedschap, maar eenmaal bepaald, dan word hij niet meer gebruikt tenzij er weer iets veranderd word (nieuwe akku's, andere regelaar enz enz.)

Greetz, Aldert

edit: ik zie dat Mario met net eventjes voor is ;)

ja , ok aldert , ik snap wat je bedoelt , maar ik bedoel meer vanne , stel ik koop een heli met uitrusting en jy ook , hebben we precies hetzelfde [alles] , gaan we allebij loggen , dan komen we toch tot dezelfde logs minus de pak em beet 3 % afwijking ?
mvg ferry

De log's

1269490.gif

Tijdlijn 269,5 sec 156,19A!! / Toerental zakt van 1742 rpm naar 1642 rpm

1269491.gif

Tijdlijn 269,5 sec 6051 Watt !! +/- 8,2PK

1269489.gif

Max 29,6 m/s stijgvermogen, zeg maar een flatgebouw van 10 hoog in 1 sec!!

1269488.gif

Motor temp van 8,7 graden naar 22,9 graden, 14.2 graden verhoging.
Regelaar temp van 7,8 graden naar 19,5 graden, 11,7 graden verhoging

Laatst bewerkt:
ja , ok aldert , ik snap wat je bedoelt , maar ik bedoel meer vanne , stel ik koop een heli met uitrusting en jy ook , hebben we precies hetzelfde [alles] , gaan we allebij loggen , dan komen we toch tot dezelfde logs minus de pak em beet 3 % afwijking ?
mvg ferry

Dat gaat dan inderdaad goed en weet je in grote mate wat je kunt verwachten, maar ..... probeer jij dan nooit eens zelf iets anders , iets nieuws ? Experimenteer je wel eens ?
Zo niet, dan heb je zo'n logger nergens voor nodig !

zo, nu weer on topic ... stroompieken van 156A ??? Heb je wel eens logs van andere mp-xl-e 's vergeleken ? Zitten die ook zo hoog ?

bas

Laatst bewerkt:
als je een e heli koopt , en je setup bepaald [aankopen] dan is het toch duidelijk? ik bedoel , als ik op de site kijk van de fabricant van mijn heli , dan staat er bijv een aanbevolen setup .stel ik koop die componenten 'blind' en maak de heli in orde .

Natuurlijk heb je hier gelijk in Ferry, heb ik ook in eerste instantie gedaan.
Maar op advies van Jan kreeg ik een 12T pinion bij de E-conversie set omdat hij vond dat de regelaar toch wat te heet werd met een 13T pinion, na het uitlezen van de eerste log's blijkt dat in mijn geval alles juist erg koel blijft omdat ik mijn regelaar heel ergens anders heb geplaatst, nu zit er een 13T in en nog steeds blijft het koel maar heb nu wel wat meer vermogen als met de 12T.
Hier kom je normaal dus zonder data nooit achter, de data geeft je ook een bepaalde rust, je weet namelijk wat er speeld.

op duitse fora's kun je voor mijn merk ladingen info vinden mbt de overbrenging , vliegtijden , ed . dan ben je er toch ? want slechter wordende lipos merk je wel tijdens vliegen en laden .

Die info krijg je dan wel van mensen die wel een dataloger gebruiken;)

Lipo's is ook zo'n verhaal, leuk als iemand meld dat zijn nieuwe lipo het heel goed doet, maar hoe betrouwbaar is dat zonder data!!??

Gr,

Mario

ok , dank jullie t is me duidelijk .
yeti , dit is een kwestie van benadering van je hobby . ik zoek overdag veeel dingen uit en experimenteer veel met nieuwe ontwikkelingen ,en heb daarna geen zin in nog meer , en wil dan gewoon knallen met mn heli . maargoed , ieder zijn ding toch .
o ja , hoe zit dat met de motoren/regelaars van tegenwoordig , zit daar sleet op en zo ja aan hoeveel vluchten moet je dan denken ?
mvg ferry

Regelaars slijten zo goed als niet, die hoef je dus niet nieuw te kopen na 5 jaar. Motoren soms wel, hangt van de lagerkwaliteit af. Heel af en toe wil er nog wel een demagnetiseren als ze te dicht bij hun max belast worden, maar dat is ook zo goed als nooit het geval.

Regelaars slijten zo goed als niet, die hoef je dus niet nieuw te kopen na 5 jaar. Motoren soms wel, hangt van de lagerkwaliteit af. Heel af en toe wil er nog wel een demagnetiseren als ze te dicht bij hun max belast worden, maar dat is ook zo goed als nooit het geval.

Lagers kan je vaak nog vervangen, demagnetiseren is idd bij te ver belasten. Lees hier: te warm worden. Daarvoor is een logger met temp meting natuurlijk weer handig, maar goed. als je het rustig houd dan kan je met een beetje voelen met de hand ook een eind komen.

Bij deze wil ik toch nog even reageren op de voorgaande kwestie met Bart.

Na een cool-down periode van mij besef ik mij nu terdege dat ik wel erg hard gereageerd heb!!
Achteraf had ik beter even tot 10 kunnen tellen, en Bart er van proberen te overtuigen wat de risicoos kunnen zijn bij dit soort spec's overschrijdingen.

Dus Bart, sorry dat ik zo hard naar je reageerde en mijn wel gemeende excuses daar voor!!

Mario

__________________________________________________________________________________________________

Dit neemt niet weg dat ik er moeite mee heb als mensen met dit soort gevaarlijk speelgoed waar tipsnelheden van meer als 500km/u en centrifugaal krachten van boven de 300Kg heel gewoon zijn, hun servo's zwaar boven hun spec's laten werken, van max 6V naar 8.4V is een overschrijding van bijna 50%!!
De risico's die je dan neemt zijn totaal onverantwoord, en horen imo niet thuis in deze mooie hobby!!
Ok er zijn mensen die verkondigen dat het werkt en zijn daar schijnbaar nog trots op ook!! maar vergeet niet dat je met een tijdbom aan het vliegen bent die op scherp staat, en als die afgaat........................

Gr,

Mario

Wat Mario nu schrijft, over de mogelijke gevaren van zo`n machine, onderbouwt ook weer het "meten is weten " verhaal.

Wat ik hiermee wil zeggen is : dat je ook met een foute vertanding flink buiten de specs van je rotorsysteem kunt gaan. (toerental)
De heli kan dan naar je gevoel heerlijk vliegen maar feitelijk sta je de boel zwaar te overbelasten.

Buiten de specs van je servo`s gaan is idd niet handig, koop dan betere.

Laatst bewerkt:
Bij deze wil ik toch nog even reageren op de voorgaande kwestie met Bart.

Na een cool-down periode van mij besef ik mij nu terdege dat ik wel erg hard gereageerd heb!!
Achteraf had ik beter even tot 10 kunnen tellen, en Bart er van proberen te overtuigen wat de risicoos kunnen zijn bij dit soort spec's overschrijdingen.

Dus Bart, sorry dat ik zo hard naar je reageerde en mijn wel gemeende excuses daar voor!!

Mario

__________________________________________________________________________________________________

Dit neemt niet weg dat ik er moeite mee heb als mensen met dit soort gevaarlijk speelgoed waar tipsnelheden van meer als 500km/u en centrifugaal krachten van boven de 300Kg heel gewoon zijn, hun servo's zwaar boven hun spec's laten werken, van max 6V naar 8.4V is een overschrijding van bijna 50%!!
De risico's die je dan neemt zijn totaal onverantwoord, en horen imo niet thuis in deze mooie hobby!!
Ok er zijn mensen die verkondigen dat het werkt en zijn daar schijnbaar nog trots op ook!! maar vergeet niet dat je met een tijdbom aan het vliegen bent die op scherp staat, en als die afgaat........................

Gr,

Mario

Hee Mario,

No harm done hoor. Maar als ik in de toekomst naar 8,4V ga dan zijn de servo's daar ook op aangepast. Momenteel zijn er dacht ik alleen de 8717 van JR in HV te krijgen maar tegen die tijd dat ik overstap zullen er wel meer zijn die betrouwbaar werken op 2S.

fijne dagen allemaal

mario , die trex 700 e link die je plaatste heb ik gezien . in het begin van t filmpje hooverde ie en toen knalde ie naar boven . ik vroeg me af of dat echt zo hard ging als dat het eruit ziet en of jou heli dat ook zo explosief heeft .
allemaal fijne dagen toegenwenst , mvg ferry
o , bart , fotos !!!!!

Hee Mario,

No harm done hoor. Maar als ik in de toekomst naar 8,4V ga dan zijn de servo's daar ook op aangepast. Momenteel zijn er dacht ik alleen de 8717 van JR in HV te krijgen maar tegen die tijd dat ik overstap zullen er wel meer zijn die betrouwbaar werken op 2S.

fijne dagen allemaal

Nou gelukkig maar!!

En jij ook fijne dagen toegewenst, maar dat zal wel lukken met zo'n mooie heli onder de boom;)

Gr,

Mario

mario , die trex 700 e link die je plaatste heb ik gezien . in het begin van t filmpje hooverde ie en toen knalde ie naar boven . ik vroeg me af of dat echt zo hard ging als dat het eruit ziet en of jou heli dat ook zo explosief heeft .
allemaal fijne dagen toegenwenst , mvg ferry
o , bart , fotos !!!!!

Hier nog een film van mijn tweede vlucht met de MP Ferry, is nog wel met een 12T pinion en de Zippy lipo's, met de 13T pinion en de Outrage lipo's gaat het nog wat harder;)
Three Dee MP-XL-E First Flight on Vimeo

Gr,

Mario
En ook allemaal fijne dagen toegewenst:proost:

Back