Thunder Roc vliegt ook indoor!

Discussie in 'Ornithopters' gestart door fbk, 5 mrt 2006.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Je hoeft alleen je modellen te showen en te vliegen, en eventueel uitleg te geven over het hoe en waarom van sommige dingen.

    Die thijs Gordijn trofee staat hier nu al 3 jaar naast de TV, dus dat wordt tegen die tijd een akelig lege plek op de kast.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    @ fbk, ik heb de boel gemonteerd maar hij gaat toch vrij ver door de 90 graden heen. Ik haal het weer los en ga voor 2 mm verlengen. Het is toch geen weer :roll:
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Waarom?
    Meer V stelling is alleen maar goed voor de stabilieteit en bochtenwerk.
     
  4. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    da's iets te simpel geredeneerd Niek, dan zou de hoogst mogelijke V-stelling, dus 0 graden (rechtopstaande vleugels), het beste zijn :)
    helaas niet, hij zal waarschijnlijk superstabiel zijn en goed bochtjes kunnen maken, maar helaas, vliegen zal ie niet kunnen, omdat de lift minimaal is :wink:
    Het blijft altijd een kompromis :|
    Ik zie dat jij ook in Nederweert bent geweest, is het leuk daar?
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Misschien doe ik wel mee, alleen wil ik wel graag iets laten zien wat ikzelf heb bedacht.
    Ben momenteel bezig met een eigen ontwerp orni, waarin ik mijn eigen ideeen verwerk, ik gebruik de motor en vertraging van de Eagle. Als ik die orni goed aan het vliegen krijg, doe ik wellicht mee in Nederweert :wink:
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Deze chinese orni goed vliegend krijgen is dan ook al een compleet experiment ;)

    Yep, leuk daar, als pluvius zich rustig houd.
     
  7. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Deze chinese orni goed vliegend krijgen is dan ook al een compleet experiment ;)

    Ikben er druk mee bezig, Niek, je was zondag net te vroeg weggaan om hem te zien.
    Heb je al een vogeltje ?
     
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    da's ook weer waar Niek, het kostte me zeker een paar maanden experimenteren om dat goed voor elkaar te krijgen :wink: . Dus met een goed vliegende Thunder Roc (blijkbaar uniek) zou ik me daar op de Interex ook al kunnen vertonen?

    Trouwens, 25 juni is weer onze electro fly-in in Nijmegen. Bij niet teveel wind vlieg ik met de Thunder Roc en de Eagle, meer orni's natuurlijk van harte welkom :) Gelukkig nu in juni, dan nog nauwelijks last van de mais, wel even anders dan afgelopen jaar! (het leek wel of er toen een kompleet Harry Potter bos rondom ons veld stond :!: )
    info fly-in: http://home.hetnet.nl/~ronvans/
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als alles meezit ben ik er dan ook weer bij met Ikarus en nog wat andere modellen. Net zoals de Inter-ex in September.
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Afgelopen avond (woensdag) weer eens kunnen vliegen met de orni's, he he lang moeten wachten op dit mooie weer :wink:
    De Thunder Roc had een probleem, de tweede vlucht eindigde in een noodlanding :cry: In het veld waar afgelopen jaar 3m hoog mais stond, deelnemers aan de fly-in in Nijmegen wel bekend :cry: , nu is de mais nog maar 5cm hoog, dus no problem.
    Het probleem was dat de orni tijdens vliegen steeds meer naar rechts ging afwijken en ik dat niet meer kon bijsturen, op het laatst draaide ie alleen nog maar cirkels naar rechts terwijl ik vol links stuurde, hij kwam dus al draaiend naar beneden, de rest werkte wel, dus kon ik de motor op tijd uitzetten. Het bleek later dat de staart helemaal naar rechts was gedraaid, maar nog wel stuurde, de servo werkte wel, maar was volkomen uit de middenstand weggedraaid.
    Thuisgekomen, meteen de zaak onderzocht, probleem geloof ik gevonden, het lijkt in de servo zelf te zitten, de potmeter stond mooi in het midden, maar het tandwiel op de uitgaande as stond volkomen verdraaid, op een of andere manier is dit tandwiel weggedraaid t.o.v. de as, het zou er klem op moeten zitten. As en tandwiel schoongemaakt, secondenlijm en tandwiel weer juist gemonteerd, hopelijk blijft het nu zitten, L/R werkt nu weer normaal.
    De rest van de week blijft het mooi weer, weinig wind, dus we gaan het opnieuw proberen :wink:
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  11. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Vanavond, donderdag, weer 2 vluchtjes gemaakt, perfect weer, volkomen windstil, wauw, dit is het echte orniweer :wink:
    Probleem niet meer gehad, de Thunder Roc vliegt weer prima.
    Toch is het opvallend dat hij of zij? ondanks de diverse aanpassingen (V-stelling groter, gewicht lager, meer up van de staart) nog steeds minder stabiel vliegt dan de Eagle, je moet goed opletten bij het maken van bochten, even niet correct reageren en hij valt weg, dus geen gekke dingen doen als je laag zit :cry:
    Waar zou nou toch dat verschil zitten met de Eagle?
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik denk dat je dat moet zoeken in het gewicht (vleugelbelasting). Mijn Ikarus valt ook soms heel vreemd weg in de bochten.
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Theo,

    ik zal dat eens vergelijken. de vleugelbelasting van de Eagle en de Thunder Roc :wink:
     
  14. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Weer een paar vluchtjes met de Thunder Roc gemaakt vanavond, ik krijg steeds meer last van "onduidelijke" storingen, gelukkig is alles heel gebleven. Maar, het wordt nu toch echt tijd om de 27MHz AM te vervangen door 35MHz FM en dan kan ik ook mijn eigen MC20 zender gebruiken :wink:
     
  15. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Gelukt :wink: Thunder Roc op 35MHz.
    2 goedkope (8,95) SG90 servo's van 9gram passen precies (servo's moeten vervangen worden want de originele servo's hebben geen electronica aan boord), een Jamara 6A regelaartje en een 4grams Blue Arrow ontvangertje.
    Nog wat gewicht gewonnen ook :wink: Zonder lipo is het gewicht nu 207gram, met 2S1P 1200mAh lipo 266gram, het origineel was 298gram, dus uiteindelijk toch mooi 32gram gewonnen :wink:
    Morgenavond maar eens proberen hoe het vliegt, in ieder geval komen deze servo's veel beter in de middenstand terug, de oude hadden buitengewoon veel speling.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Niet je eigen staartsysteem toegepast?
     
  17. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Na 2 vluchten het 4 gram Blue Arrow ontvangertje ter plekke uitgewisseld met mijn vertrouwde Jeti Rex5.
    Met de Blue Arrow een slecht bereik en steeds last van storingen, steeds viel de motor uit en draaide de staart alle kanten op :cry: Te licht bevonden :!: Met de Rex5 geen storing meer gehad.

    Nee Niek, ik heb er wel even over gedacht, maar de standaard staartaansturing werkt eigenlijk prima in de Thunder Roc, het staartje zelf is erg licht (5gram) en geeft daardoor weinig belasting op de servo's bij een harde landing, daarom lijkt het niet echt nodig om het V-staart systeem toe te passen.
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Wel even balen dat de Blue Arrow ontvanger zo slecht werkt, maar misschien is ie wel bedoeld voor alleen indoor? Dan had ik wel verwacht dat ze dat meteen zouden vermelden, dan weet je waar je aan toe bent.

    Vanavond was er door het slechte weer absoluut niet met de orni's te vliegen, daarom maar eens iets geprobeerd wat ik al langer van plan was:

    Experimenteren met de vorm van de vleugel van de Thunder Roc, daarmee zijn nog vele experimenten mogelijk, waarom zou de nu gebruikte vorm de beste zijn? Dat wil ik nog wel eens zien, er zijn vele mogelijkheden, heb nu een drastische verandering aangebracht, ben benieuwd wat het effect is :wink:
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Indoor gebruik ik juist liever zo goed mogelijke ontvangers...

    ?Maar wat verwacht je van maar 4 gr?
     
  20. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    tja, ik werk zelf in de ontwikkeling van IC electronica, wij moeten er altijd rekening mee houden dat een nieuw IC gelijk of beter moet presteren dan een vorig ontwerp, in ieder geval is slechter nooit acceptabel, zelfs als de prijs of hier het gewicht minder zou zijn.............maar misschien denken ze er in China heel anders over :cry:

    De lichtste ontvanger die ik bij Schulze kan vinden is de alpha5, 9.5gram.
    Is er eerder een lichter type 4 geweest? Jammer, wordt blijkbaar nu niet meer geproduceerd?

    Thunder Roc origineel en gekortwiekt, ach, wat zielig?
    Nog geen vliegervaringen, wordt vervolgt :wink:

    origineel:
    [​IMG]

    gekortwiekt:
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina