Tien procent schaalafwijking of minder

10s6636.jpg

29dfrfd.jpg

i1jskk.jpg

2dkfxo2.jpg


De mallen voor het landingsgestel zijn klaar .
de wheel pants als proef in de goede kleur gespoten afgestemd op de oracover folie.
 
Mooie en erg nette mallen! Ik weet alleen niet of die 'opstaande randen' handig zijn, ik heb zelf een te brede mal gemaakt, te breed gelamineerd en daarna op maat gezaagd.

Als je gaat persen, kunnen die randen wel eens in de weg zitten. Persen is ook niet strikt nodig, ik heb ervoor gekozen het wel te doen, als je het niet doet heb je minder lagen weefsel nodig, maar worden je pootjes ook dikker.
 
wat lagemann deed,

hij maakte de mal uit 2 delen boven en onderkant open, en trok hier een hele berg koolstof stringers doordrengt met hars door heen, hij gebruikte geen mat, maar roofing...

je knipt roofing op een lengte van een meter knoopt deze in het midden bij elkaar en vervolgens trek je die met het touwtje in de mal.
 
Henry heeft wel gelijk als je met doek en strengen werkt.
ik ga de achterste lat 10 mm verder zetten.Kan de juiste afmeting gezaagd worden.
De overmaat vul ik wel op met strengen.
Ik gebruik koolstof en kevlar kous waar weer stengen doorheen worden getrokken.
De kevlar kous gaat in de koolstof kous met daar door weer de koolstof strengen.
Ik wil de in elkaar geschoven kousen niet doorbreken door ze af te zagen.
De langs de rand lopende strengen kunnen wel zonder probleem afgezaagd worden.
Is er toch overmaat en kan er ook licht geperst worden.

Op de latten komt nog een deksel wat als pers gebruikt kan worden.

Bedankt voor het meedenken.
 
fpavlx.jpg

2a6m354.jpg


Even Tijd gevonden om de poten te lamineren.
De vorm licht onder druk gezet zodat alle luchtbellen er uit worden geperst.
Nu 24 uur in de oven met 30 graden Celsius , niet warmer anders komt er gasvorming volgens de gebruiksaanwijzing van deze epoxy.
Ik weet dat er vele andere soorten zijn en evenzovele discussies.
Na 24 uur kan de mal los en kan je eventueel na warmen.
Ik heb met landingsgestellen geen ervaring en ben benieuwd hoe stijf de poten morgen zijn.
 
Het is toch ook hobby, je moet wat proberen om verder te komen.. het ziet er in elk geval al erg netjes uit. Ik had met doek gewerkt inderdaad, maar kan de keuze voor kous ook wel begrijpen.

Ik had er ook geen ervaring mee toen ik het probeerde.. petje af als je eerste poot gelijk goed is, ik heb er 3 afgekeurd, vnl op sterkte, het is lastig in te schatten welke dikte je gaat krijgen, zeker als je perst.

Maar als je het recept eenmaal hebt, is het eigenlijk best makkelijk en naturlijk helemaal makkelijk dat je je eigen poten kunt maken; sneuvelt er eentje zit je niet met levertijd.
 
Het landingsgestel is uit de mal.
Door de ingebouwde nokjes is het tijdens het aandrukken de dikte overal gelijk gebleven.
Na 12 uur uitharden toch even voorzichtig de stijfheid getest.
Het resultaat is goed,de poten zijn nu al sterk genoeg voor het 11 kg gewicht van de CAP.
Composiet is het toverwoord.

2cr7v9y.jpg
 
Ziet er netjes uit.. toch leuk als je zoiets zelf maakt, he? :)

Zijn ze ook qua gewicht naar wens? (alhoewel het op dat toestel minder zal uitmaken)
 
De poten wegen 130 respectievelijk 140 gram per stuk.
Ter vergelijking,het Delro landingsgestel van de Ultimate weegt 255 gram.
Dit is uit 1 deel
Het totale landingsgestel met wielkappen wielen en assen weegt 580 gram.
Dat van de Ultimate 560 gram,het landingsgestel van de Sebart Sukhoi weegt 610 Gram.
Zo te zien ontloopt het elkaar marginaal.

Ik heb vanavond de poten stevig getest op buiging en stijfheid.

Conclusie,ik heb een solide landingsgestel voor de Cap 232.

Nu nog bezien of ZN line dit wil compenseren.
 
Ach ze sturen je wel een jet op als excuus ofzo :)

Netjes hoor, dat gewicht!
 
2rdyl9v.jpg


In de bouwbeschrijving is het zwaartepunt niet aangegeven.
Danny heeft het grafisch bepaald.
Nu kan de apparatuur worden ingebouwd om het zwaartepunt op de juiste plaats te krijgen.
 
Na een aantal weken nadenken welke motor in te bouwen heb ik toch gekozen voor de Da 100.
Dus 2 uitlaten en de koeling en luchtstroming weer volgens het beproefde concept van de Ultimate gemaakt.
De koeltunnels krijgen nog een verbindingsstuk dat de tunnels koppelt en een vierkant gat in de romp zoals bij de echte.
2lus66e.jpg
 
14domyw.jpg

23igze1.jpg


Stap voor stap groeit de CAP

Voor het eerst met de nieuwe blanke lak gewerkt.
House of Kolor is een superlak
Vloeit goed gemakkelijk aan te brengen en trekt goed strak.
De laatste laag is alleen verdunner ,de lak wordt hierdoor weer een beetje vloeibaar en trekt dan heel strak na.
 
Stap voor stap groeit de CAP

Voor het eerst met de nieuwe blanke lak gewerkt.
House of Kolor is een superlak
Vloeit goed gemakkelijk aan te brengen en trekt goed strak.
De laatste laag is alleen verdunner ,de lak wordt hierdoor weer een beetje vloeibaar en trekt dan heel strak na.

Hallo Ed, welke lak van House of Kolor heb je gebruikt.

Gr. André
 
House of Kolor

Lak:
Kosmic Kolor
Urethane Clear Coat
UFC 35

Harder:

Kosmic Kolor
KU150

Reducer
RU 311
medium reducer

Mengverhouding

2 delen lak
1 deel harder
1 deel reducer

Verfspuit nozzle 0.8
Werkdruk 60PSI 4.1 BAR.

Gewoon in de buitenlucht in de tuin.
Windstil ,lucht temperatuur 21 graad Celsius

Natuurlijk besef ik dat een spuitcabine fijner werkt ,het resultaat is voor mij voldoende.
Nabewerken , de hele kleine oneffenheden schuren met waterproof 1500 en hierna weer op glans polijsten met 3 M 05991 Machine Glaze.

Succes
 
House of Kolor

Lak:
Kosmic Kolor
Urethane Clear Coat
UFC 35

Harder:

Kosmic Kolor
KU150

Reducer
RU 311
medium reducer

Mengverhouding

2 delen lak
1 deel harder
1 deel reducer

Verfspuit nozzle 0.8
Werkdruk 60PSI 4.1 BAR.

Gewoon in de buitenlucht in de tuin.
Windstil ,lucht temperatuur 21 graad Celsius

Natuurlijk besef ik dat een spuitcabine fijner werkt ,het resultaat is voor mij voldoende.
Nabewerken , de hele kleine oneffenheden schuren met waterproof 1500 en hierna weer op glans polijsten met 3 M 05991 Machine Glaze.

Succes


dank je. gaan aan de slag met de extra
 
t9cnyh.jpg


Omdat geluidsbeheersing een steeds belangrijkere rol speelt bij het vliegen heb ik de uitlaten van de Cap 232 voorzien van een luchtgeleidingssysteem.
De uitlaten zijn volledig ingepakt met een dubbelwandig systeem van een epoxy tunnel welke weer is omkleed met demp vilt en een deksel van gelamineerd balsahout.
Om in het schaalpatroon te blijven mondt de ronde tunnel uit in een rechthoekige luchtuitlaat.
De uitlaat is 10 x groter dan de inlaat.
Hierdoor ontstaat een luchtversnelling in de tunnel.
Op de bodem van de romp is een 10 mm dikke balsa drager gelijmd waarin de overgang van rond naar recht is geslepen.
seuhbt.jpg

262a8eu.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top