Tips en trucs voor High Power modellen

Laatst bewerkt:
Leuk, Ik zag gisteren al jouw inzet om alles van op je wagen te filmen en dan kom je nu met deze verassing.

Blijven experimenteren Jos :worship:
Je zou eigenlijk ook wel passen op Inter-ex misschien kaap je daar de eerste prijs wel weg.
 
Ja maar nu is het alweer stuk...

Maar waarom heb je het dan ook op 6S gezet?
Je kan toch echt niet verwachten dat een 25 dollar motor een hoger toerental aankan dan een Neu, hacker of pletje?
Als ik het geheel even doorreken dan zit ik op 80000 rpm..
Op 4S was het misschien nog wel gelukt, dan zou je op 50000 rpm op de motoras zitten.

Ik zal het nog wel een keer proberen, dan neem ik een 27 dollar motor met een 39 euro gear.
En dan op 4 of 5S.

Het wordt dan geen vervanger voor een F5B aandrijving maar wel genoeg om met 40-45 m/s omhoog te kunnen.
Dus een watt of 1500 input.

GJ
 
waarom is hij kapot? waarschijnlijk door koelproblemen , want het is niet onploft ook niet toen hij hem onbelast liet draaien.

Als je der nu eens... vloeibare stikstof zou inspuiten.
 
Het stukje epoxy wat hem balanceert is losgekomen.
Dus te hoog toerental en dan ook waarschijnlijk te heet geworden.
Maar 80000 rpm halen maar heel weinig motoren, mijn Plet zit vrij hoog en die mag 75000 draaien.
En volgens mij en kennissen van mij die wel iets van motoren afweten, daalt het rendement enorm bij dit soort toerentallen, je tegen-EMK word enorm, dus je stookt weer een hoop warmte je motor in.

Maar ach... tegen beter weten in kan je natuurlijk van alles proberen.

GJ
 
Als hij hem nu eerst onbelast over toeren gejaagd heeft, en hij brak niet, dan is het toch door de warmte dat dat stuk epoxie er af vloog of door beide.
Maar ach... tegen beter weten in kan je natuurlijk van alles proberen.
GJ

Zoveel info is er anders niet te vinden. bvb een toerental-vermogens curve heb ik nog bij geen enkel merk gezien of het is Kontronic en dan stoppen ze bij een veilige marge. Iedereen beweert dat er geen eind is aan het vermogen zolang het toerental stijgt. nu het eerste waar ik tegen oploop is dat de regelaar het dan niet kan bijhouden of de middelpunt vliegende kracht te hoog wordt.

Val
 
Val, inderdaad is hij eerst opgewarmd.
Maar als je binnen de marge van de motor blijft van zal de epoxy er niet vanaf geslingerd worden (en de motor zal ook niet die temperatuur bereiken).

Wij hebben jaren geleden al dit "probleem" gehad.
Toerental te hoog, motor stukgelopen.
Bij Plettenberg is echt heel duidelijk bekend dat 75000 het maximum is.
Nou zal ie niet meteen ploffen bij 80000 maar dan zit je in de veiligheidsmarge te spelen.

Er zijn inderdaad geen dyno tests te vinden van motoren.
Men geeft wat gegevens en daar moet je het mee doen.
Bij Plettenberg krijg ik als ik dat vraag een setup, kompleet met gegevens en de toerentallen en getrokken stromen bij een bepaalde spanning.
Er wordt dan ook meteen gezegd, ga niet hoger in spanning ivm het maximum van de motor.
Als je dat dan wel doet dan is het je eigen schuld als ie stuk gaat.
Bij toename van het toerental is er ook een toename van het tegen EMK.
Dus het is geen mooie lineair oplopende curve, op een gegeven moment kom je op een snijpunt.
Maar het nadeel van een electromotor is dat ie niet stopt maar gewoon zichzelf lekker laat overbelasten.
Het verlies in rendement wordt vertaald in warmte, die warmte zorgt weer voor meer weerstand, die dus weer meer warmte genereerd.
En die warmte sloopt de magneten, waardoor het rendement weer afneemt... etc.

Gelukkig heb ik een electronica achtergrond want ik merk bij veel mensen dat ze makkelijker met een brandstofmotor om kunnen gaan dan met een electromotor.
Puur omdat een electromotor niet tegensputtert zoals een brandstofmotor maar gewoon wat meer stroom gaat trekken.
En als ze dan meten, oh, meer stroom, dus meer vermogen, dat is goed..

Niet dus...

GJ
 
Ik ben over 6 jaar direct begonnen met electro. En het is best wel veel om de nieuwelingen op de club alles duidelijk te maken hieromtrent.(vermogen-vliegduur etc)
Ik heb ook ervaring in pompen en curves uitlezen, dus technich ben ik wel genoeg. laatst heb ik een pompje geplaatst voor een waterval wat maar 4Kw verbruikt 276M³/h. Startstroom is zo maar even 60A bij 400Volt en toch zeer normaal bij deze. de concurentie wou daar 2 drukpompen voor plaatsen die elk 18Kw zouden verbruiken ow-jes aan 8760 draaiuren per jaar... dus minder is vaak wel beter.

Val
 
Heren,

Deze motor is waarschijnlijk te klein voor het getrokken vermogen. Met het toerental is niks mis. Een Hacker B50 kan zeker meer toeren hebben dan een Neu of Pletty. Dat komt door het ontwerp. Een Hacker heeft namelijk een 2 polen rotor waarbij de magneet uit 1 stuk bestaat. Dat kan meer toeren hebben voordat de centrifugale krachten de rotor letterlijk kapot trekken.

George vliegd al een tijdje met veel toeren op de Hacker motors maar zit vaak niet onder de 30 seconde loop tijd (meer 35-40) en tevens gebruikt hij L or M series motoren die toch een stukje groter en zwaarder zijn. Een M is net zo lang als een L maar heeft een wat kortere rotor en stator in het zelfde huis.

Maar het kan inderdaad zijn dat deze Hacker copy niet zo efficient is als het origineel door een wat mindere kwaliteit wat betreft de windingen en de magneet. Dat is helaas dus nu nog steeds de vraag.

Wat betreft de back EMF, ach ik weet het nog niet zo. Het is allemaal een uitwisseling van dingen zoals bijvoorbeeld ook de metaal verliezen (ironlosses) en andere dingen. Wat ik wel weet is dat er bij een hoog toerental er meer koppel is en kijk bijvoorbeeld ook naar F1 autos?! Die draaien ook niet voor niks best veel toeren.

Ik heb deze motor op 5S zonder prop laten draaien en daarbij is het berekende toerental rond de 100.000 RPM. Hij is niet ontploft. Teven zat toen het stukje balanceer materiaal nog gewoon vast. Dat is echt pas los gekomen toen de motor over het "kookpunt" heen ging. Best grappig dat 100 graden in dit geval toch het breek punt betekend van de magneten. Je zag dat het vormogen in eens van 5KW naar 6KW ging, volledig buiten het normale gedrag tijdens de rest van de vlucht.

Als ik zin en geld had dan bestelde ik nog wel een 6L motor bij Hobbycirty en dan draai ik die op 6S met 15x16 prop. Vast ergens tussen 35 en 40 seconde loop tijd tot de 1750W.min maar hopenlijk goed voor de lange duur en ideaal voor een beginner. Dat was de hele insteek van deze missie. Ik was opzoek naar een goedkope doch betrouwbare setup voor een instapper.

Jos
 
Laatst bewerkt:
... En volgens mij en kennissen van mij die wel iets van motoren afweten, daalt het rendement enorm bij dit soort toerentallen, je tegen-EMK word enorm, dus je stookt weer een hoop warmte je motor in ....
Dat de tegen-EMK (=generator spanning )stijgt, is normaal, die spanning stijgt volgens Vgen = rpm/Kv.
Het zijn de ijzerverliezen, en dan met name de werverstroomverliezen (eddy current) die enorm stijgen. Wervelstroomverliezen stijgen kwadratisch met het toerenntal, dat tikt lekker aan.

ps. In de grote mensenwereld is Kv, de generatorconstante, gedefinieerd als Volt per toerental, niet als rpm/Volt zoals bij 'ons'. Dan is de term 'generatorconstante' ook meteen duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ja Ron, maar je moet even niet te technisch gaan praten, gewoon, tegen EMK, dat is een term die iedereen wel kent en zich er iets bij kan voorstellen.
net als Kv, iedereen gebruikt het als rpm per volt, wat dus totaal niet klopt...
Maar het is een term die iedereen gebruikt.

GJ
 
... En die warmte sloopt de magneten ...
Daardoor lagere flux -> hogere Kv -> motor wil meer toeren gaan draaien, lukt niet want koppel te laag -> motor gaat meer stroom trekken -> heter -> magneten kapotter -> stromer ... enz.enz.

Wat ik wel weet is dat er bij een hoog toerental er meer koppel is en kijk bijvoorbeeld ook naar F1 autos?! ...
Vermogen = koppel * toerental
Meer vermogen krijg je door koppel en/of toerental te vergroten. Zowel bij verbrandingsmotoren als bij elektromotoren neemt koppel af bij hogere toerentallen. Elektromotoren hebben hoogste koppel bij nul toeren (daarom hebben ze ook geen koppeling nodig).
 
Laatst bewerkt:
Goed,

Ik heb de moeite genomen om in Kiev condities (grijs en een beetje mot regen) een vlucht met temperatuur sensor op de Neu motor te maken.

RC Groups - View Single Post - 2008 Avionik F5B

Dus als je de hele 1750W.min er door jaagt binnen 5 minuten dan zie je nog steeds maar 52 graden C. Dat is in dit geval 30 graden C boven de start temperatuur.

Niet slecht.

Jos
 
Totaal 30 op de Unilog, 28 op mijn zender.

Helaas heb ik een natuurlijk ritme dat ik altijd 24-25 seconde voor de beentjes gebruik. Dit is dus erg krap voor mij.

Jos
 
Dus je inschakeltijd is 2,4 a 2,5 seconde per burst, kan je op één tiende seconde instellen op je zender of ga je gewoon een beetje over de 2

Val
 
Val, je vliegt het hele geval op gevoel.

Vaak komt het er op neer dat je naar een bepaalde hoogte vliegt en dit bepaald dan samen met hoe ver je voorbij A vliegt de motor loop tijd.

Met de zender werken heeft weinig zin, ga je dan een keer wat hoger gaat je motor uit voor dat je het parkoer binnen gaat vliegen. Moet je het dus zonder die extra snelheid doen die je op het einde krijgt.

Jos
 
AL zou dit nog kunnen ik zou mijn zender niet de motor laten uitschakelen, Ik bedoelde enkel of je gebruik maakt van de seconde timer met bijhorende piepjes.
Bij mijn zender heb ik 3 timers ter beschikking per model: een gebruik ik voor de totale motorlooptijd bvb 2 minuten een tweede voor de burst bvb 5sec telkens ik gas geef heb ik om de seconde een piep bij 0 een lange piiiep deze reset zichzelf bij gas dicht en de derde timer registreerd de totale vluchtduur.

Ik kan me wel perfect voorstellen hoe je op gevoel vliegt omdat je dan in een drive zit waarbij je kan inspelen op het moment.

Val
 
Back
Top