Tips en tutorials Metaal draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 3 apr 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    heb je hier nog wat aan?

    [​IMG]

    uit het boek:
    N.P. Nipius: Draaien, deel 1; Technische Uitgeverij H. Stam n.v.; ISBN 90-11-41550-7. Ian Bradley: Metaalbewerking voor modelbouwers en doe-het-zelvers; Kluwer; ISBN 90-201-1594-4.
    ook nog een handleiding voor draaien met unimat 4
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Cor,

    De tabel die jij gebruikt heb beschrijft niet wat voor snijmateriaal er gebruikt word.

    Met de gegevens die jij hebt lijkt dit op HSS, terwijl je met HM staat te draaien, en daar zijn de waardes beduidend hoger van.

    Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, HM moet snijden, niet wrijven, dan gaat het veel sneller kapot of slijt het bovenmatig, ook bij hobby gebruik.

    Kijk of je bij de leverancier van de beitels wat gegevens kunt krijgen over de snijsnelheden, dat werk een stuk makkelijker als allerlei tabellen van het net waarbij het materiaal, snijmateriaal of type plaat niet bekend zijn.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2012
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als:

    n = aantal toeren per minuut
    v = snijsnelheid in m/minuut
    d = diameter in mm

    dan laat het zich eenvoudig uitrekenen dat:

    n = 1000 v/(π d) = 318,3 v/d

    Zijn weliswaar geen formele SI eenheden (zeker niet de kg die in Björn's bron staat, treksterkte wordt in MPa of N/mm² gegeven), ik denk dat in huidige bronnen de snijsnelheid wel in m/s gegeven zal worden, maar dat laat zich simpel omrekenen.

    Groet,

    Ad
     
  4. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Klopt..de geometrie van het beitelplaatje is vastgelegd in de code. Als je ze besteld voor de HBM beitelset, stel.. de volledige notatie wordt: CCMT 06-XX-YY, dan moet je aanvullend "02" invoegen op "XX" voor de hoogte van het plaatje. Blijft over de afronding/radius van de beitelpunt, bijv."04". En résumé, dan heb je het plaatje CCMT 060204, eventueel aangevuld door de fabrikant met de kwaliteit hardmetaal of speciale coating. Het plaatje in het voorbeeld wordt meestal gebruikt voor staal, ISO code "P", of wellicht "K" voor gietijzer.

    Bij dit merk is het soort hardmetaal aangegeven als "NX2525". De beitelplaat geometrie wordt door hun in zowel ISO- als in ANSI code aangegeven:

    [​IMG]


    Letters met kleuren in ISO code vertellen iets over de toepassing:

    [​IMG]


    Sommige wisselplaat beitelhouders en ook de HM plaatjes zijn of links, danwel rechts uitgevoerd. Je zal bij de keuze dus moeten letten op de "L" of "R" codering, die bij symmetrische plaatjes wordt weggelaten. Ze hebben hier ook de snijsnelheid aangeven:

    [​IMG]

    EDIT: Het draaien van gehard materiaal heb ik geen ervaring mee, helaas. Gelukkig is slijpen een optie want de as is niet doorgehard. Het zal niet eenvoudig zijn, zover is zeker.

    Hoop dat je voorzien bent van genoeg info.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2012
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zo , netrterug van een heerlijk dagje in de zon snowboarden .... weer een berg informatie toegeworpen gekregen zie ik .... Het begint nu langzaam te dagen.....

    @ Zorre: op de doos staat CCMT0602, er staat geen hoek bij vermeld.
    Als ik nieuwe plaatjes koop, wat is "het meest gebruikelijke" Ik moet dus komende week die spindels gaan afdraaien en schroefdraad erop zetten, en verder nog wat "gewoon" staal afdraaien. IN de ytoekomst wellicht nog wat aluminium.

    @ Bageraar: die tabel is me nu dus duidelijk , en wanneer te gebruiken.. Voor alle zekerheid , "toerental van de hoofdspil" dat is hoeveel RPM de 3-klauw draaid...
    Maakt het nu nog wat uit voor de forumules wat de spoed is van de automatische langsslede? dus hoe snel die zich verplaatst t.ov. het af te draaien materiaal?

    @ Triliwillie: Voorheen had ik alleen van die HSS beitels, vandaar waarschijnlijk die tabel, sinds vorige week heb ik van die beitels met wisselplaten en ging ervanuit dat de snelheden gelijk bleven.... NOT!!!!! :) ja , ik moet nog een hoop leren.

    Ik ga daalk de luchtaansluiting op de draaibank bevestigen en dan nog eens wat proberen met hogere toerentallen.... en in ene keer meer materiaal afnemen. *slik*

    Nogmaals duizendmaal dank voor de hulp
     
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Treksterkte word nog vrijwel altijd in N/mm² gegeven, en snijsnelheid in m/min, omdat ook omwentelingen per minuut gaat en voeding in mm/min voor frezen, en mm/omw voor draaien en boren..

    Toerental is inderdaad het aantal omwentelingen van de hoofdspil, hier zit immers je werk in.

    Voor het toerental van de leispindel werkt het anders, want je werkt met voeding in mm/omw. Dus voor elke omwenteling van de hoofdspil maakt de langsslede een verplaatsing, precies hetzelfde als bij schroefdraadsnijden.

    Voor een spoed van 1mm verplaatst de slede dus 1mm per omwenteling van de hoofdspil.

    Voedingen worden alleen op draaimachines met andere aandrijving gedaan als de halve moeren die je inschakeld bij het draadsnijden.

    Dat komt omdat de waardes een stuk lager liggen, en de halve moeren zouden overmatig slijten bij voeden, en dan mis je de nauwkeurigheid als je deze nodig hebt bij draadsnijden.

    [​IMG]

    Jij hebt op jouw machine een hendel (Nr 2) voor langs en dwars voeden, en de verplaatsing kan je instellen met de tandwielen, net zoals de spoed voor schroefdraadsnijden.

    Er moet een tabel bij de machine zitten waar instaat welke tandwielen je moet gebruiken. Voor staal en RVS kun je een voeding van 0,1mm/omw aanhouden.

    Als je voor het eerst gaat draaien lijkt dit snel, maar je beitel moet snijden, niet wrijven ( ik kan het niet vaak genoeg zeggen).
    Voor het nadraaien kun je eventueel terug naar 0,05 mm/omw, maar als het oppervlak niet super glad hoeft te zijn, zou ik dat niet doen.

    Trouwens, snowboarden in de zon is best lekker, het regent hier met bakken en ik stond net in een dikke file, ik wil wel ruilen:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    hier nog een tabel met verschillende materiaalsoorten

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hallo Cor..zie de 2e afbeelding van mijn voorgaande post voor het beitelplaatje die zeker weten past op jouw beitelset. Het favoriete beitelplaatje voor gelegeerd staal/RVS wordt dan de CCGT 060202R/L. Hiermee krijg je denk ik een mooi glad oppervlak en kun je zuiver op afmetingen draaien. Voor de boorstang van zo'n set kan je de "L" versie er op schroeven. Ze zijn echter alleen geschikt voor a) lichte materiaalafname, en b) ononderbroken werkstukken, want de snijkanten, ja.. die zijn kwetsbaar qua breuk. Meer kan ik niet voor je doen. Succes!
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    het begint nu te dagen.

    @ Zorre & Baggeraar (mag ik die nog noemen in 1 adem..... )

    Op de doos van de beitels staat toch meer info , het zijn CDMT 060204 - CCMT -21.5 carbide.

    Voor de tabel van bageraar, welke neem ik voor deze plaatjes, ik neem niet aan dat het hetzelfde is als titaancarbide (Zo komen van HBM , dus is "chinees prul :) ).

    Ik zie nu ook op de doos dat er een verschil is tussen linkse en rechtse plaatjes, er zou op een SCLCL beitel een linker plaatje zitten (dat is de beitel om naar rechts te werken. Maar de boor beitel voor het binnendraaien heeft wel weer een rechts plaatje.... Zorre jij , zegt op z'n beitel een "L' plaatje .. of is dat weer per merk verschillend.

    Kan ik aan het snijplaatje zelf zien of het een linkse of rechtse is?
    Op de afbeedling hieronder is rechts roze (moeilijk te zien) en links geel, oftewel alleen de SCLCL is geel , en in de SCMCM is groen .... blijkbaar kan daar beide in.
    [​IMG]

    Bageraar , heb je die tabellen/ grafieken in een iets betere kwaliteit? zo ja , dan pb ik je mijne email adress ff ... want dan kan ik ze uitprinten.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Te voorzichitg zijn is blijkbaar dus ook niet goed :rolleyes:

    pfff, ik weet niet waar ik me zo zorgen om maakte. Heb een mooi rond gat gedraaid van 30 naar 40 mm op 800 rpm ... dat ging als een tierelier (0,5 mm per pas).
    Ik heb geprobeerd naar 1100 rpm te gaan ,maar dat begon erg te "daveren" , waarschijnlijk omdat het stuk metaal niet precies vierkant/uitgelijnd is. Het piepen van de beitel was ook iets minder , helemaal weg is het niet gegaan. Ik denk , zoals Zorre zei dat het komt door het vibreren van de beitel, het is zo'n eentje (HSS) die op een steel staat , en en het snijpunt zelf bijna 4 cm verder is.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dan nog geprobeerd om te werken met de kogelomloopspindel.... zag het niet zo goed zitten , want het is een stang van 1,5 meter , en moet natuurlijk ondersteund worden aan het einde, en dat met zo'n toerental.... Maar het ging voortreffelijk... vergelijkbaar met boter :) Ik had me nergens zorgen over hoeven te maken:
    [​IMG]
    Nu alleen nog een beter systeem maken voor de luchtkoeling.

    Een vraagje ivm het draadsnijden. Ik moet M18 fijne draad draaien (M18x1,5) over een afstand van 3 cm ofzo. aan het einde zal ik een "vrijloop" maken , waar ik dan de beitel uit kan halen ... dat lukt met RPM 165. Maar Hoe ga ik dat voor mekaar krijgen met een 800 tot 1100 RPM, dat gaat nogal een snelheid zijn!!

    Hoe ik de M20 draad maakte (op het einde met de dwarslede de beitel eruit halen en tegelijk op de stopknop drukken) . Maar tussen op de stopknop drukken en dat de draaibank daadwerkelijk stilstaat daar zit zeker een 1,5-2 seconden tussen... en dat met RPM 165. als ik 5x zo snel ga , dan zal het nog wat langer duren voordat de draaibank stilstaat, daarnaast... het zal zo snel gaan ... ga ik op tijd de beitel eruit kunnen halen. Hoe doen jullie dit??

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Draad snijden doe je gewoon met een zo laag mogelijk toerental.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    HAHA hangt een beetje van de lengte van je werkstuk af.
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ok, ok, een laag toerental dan :)

    Hier trouwens nog een serie filmpjes waarin het draadsnijden op de draaibank duidelijk wordt uitgelegd:



    (de andere drie vind je zelf wel, toch?)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Micropuller: erg interessant....5 filmpjes in totaal ..... voor anderen ook een aanradertje.

    Ik zie op het filmpje dat er een onderdeel waar de beitel op zit 29,5 graden wordt gezet, en de beitel er dan zo in dat de beitel wel weer op 90 graden met het af te draaien materiaal staat. Waarom is dat precies en waarom wordt de zwengel dan gebruikt van dit ding (compound) en niet van de grotere die altijd op 90 graden staat? (hij heeft het erover op 3 minuten van het eerste filmpje). Is er een een makkelijke vuistregel dan om te berekenen hoe ver je moet indraaien met dit onderdeel, omdat hij schuin staat zal hij minder diep gaan als dat de zwengel aangeeft. Of komt het rekenmachinetje met sin/cos er aan te pas?
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    MachinaalDraadsnijden.doc
    En het bepalen van de diepte? Tja, rekenen inderdaad (alhoewel er vast ook wel tabelletjes voor bestaan)
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    hmmm, daar moet ik eens over nadenken ... Ik zie niet echt het verschil tussen "beide" methodes. De beitel zit na het erin draaien met de beitelslede toch nog steeds 90 graden erin. Alleen als je aan de zwengel draait om de diepte in te stellen dan komt hij er anders in , maar de diepte instellen doe je als je uit het materiaal ben....
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als je de beitelslede verstelt, snijdt de beitel maar aan 1 kant. Verstel je de dwarsslede, dan snijdt de beitel aan twee kanten tegelijkertijd. Het eerste schijnt een beter / mooier resultaat te geven.
     
  18. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Cor je hebt een PB-tje

    Mvg Opa Wil
     
  19. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Cor,

    Blij om te zien dat het draaien nu een stuk beter gaat. Hebben we met zijn allen via dit forum toch weer een hoop info kunnen geven en daarvan nu dus resultaat.

    Draadsnijden doe je met een laag toerental, ergens tussen de 100 en 300 toeren.
    Ik wil nog wel eens sneller gaan, maar de machines op mijn werk hebben een rem, die staan lekker snel stil. Bovendien speelt ervaring ook mee dat je dan wat harder durft te gaan.

    Ik heb overigens bij mijn vorige werkgever op een Cazeneuve draaimachine gewerkt, geweldig ding. Supernauwkeurig, en de langsslede had een speciale aanslag, daar kon je met 1500 omw/min tegenaan lopen, en vervolgens de beitel weer terugdraaien en dan weer in de voeding zetten. Die Fransen hebben bij het ontwerp de rode wijn even laten staan, wat een machine was dat zeg!

    Nu de realiteit, invoeren op 29,5 graden doe je om de beitel op de voorste snijkant vol te laten snijden en op de achterste snijkant alleen de flank schoon te poetsen.
    Hierdoor heb je vooral bij grotere spoedmaten minder druk op de plaat staan.

    Tot spoed 1,5 mm voer ik overigens gewoon recht in, alleen bij uiterst taaie materialen niet.

    Is je machine niet al te stabiel, kan deze methode erg helpen om een gladde draad te krijgen. Nadeel is dat je invoerdiepte anders berekend moet worden, het maakt de lastige materie alleen maar lastiger.

    Voor de koeling heb je niet de meest mooie, maar wel de meest functionele oplossing, 100 punten!!

    Ik ben overigens vandaag door een machine leverancier gewezen op een koude lucht toepassing die op de machine gezet kan worden.

    Wij zijn bezig met een nieuwe 5-assige freesmachine met koeling door de spil, luchtkoeling en minimaalmengsmering, kortom de hele mikmak.

    Bij droogverspanen is het nog mooier om vrieslucht te gebruiken. Dit kan je bereiken met een vortex, en het is te simpel om waar te zijn.

    Dit is het pijpje wat je op de perslucht aansluit:

    [​IMG]

    En dit is het werkingsprincipe:

    [​IMG]

    Het zou toch zelf te maken moeten zijn denk je zo.
    Hier ga ik nog eens een nachtje over slapen.
     
  20. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Wil,

    Leuk om te zien dat nog op het forum zit.
    Hier bij de draaiers en frezers kun jij je ervaring nog wel kwijt.
     

Deel Deze Pagina