Tips gevraagd voor bouw Banckert van BB

• Topicstarter Topicstarter ThoFri
  • Startdatum Startdatum
Bij mij lag de accu (lood, 6v, 4Ah) dwars voor het voorste spant. Paste precies en kon daar gewoon blijven omdat de capaciteit voldoende was voor een dagje varen. Gewoon een laadsnoertje naar buiten en het dek kon gewoon op z'n plaats blijven. Heb de luiken dus ook nooit vergroot.

Ik had wel een vergrendeling op het achterste luik d.m.v. de aangepaste meegeleverde bolder, en had de beting op het dek bevestigd zodat het dekhuis klem zat tussen het bakdek en de beting. Zo kon het dekhuis niet wegwaaien en kon ik ook de sleephaak gebruiken.

IMG_6337.JPG

Hierbij een foto van het nieuwe dek.

We hebben er alleen een nieuwe uitdaging bij. Het voordek wat we nog wel hebben laten zitten ligt er volledig scheef in. Het verschil is zeker 2mm. 8O

We moet er dus nog ff over nadenken hoe we dit gaan oplossen. We moeten of het dekhuis daar scheef (ver)bouwen of als nog ook het voordek eruit en recht een nieuw dek maken.
Het lastige is alleen dat dit niet zo eenvoudig is als het achterdek waar je dan een deel kan laten zitten en daar het nieuwe dek op monteren.

IMG_6260.JPG

Je ziet het hier op de foto ook dat het bestaande voordek er scheef in ligt.

Vraag je aan andere bouwers. Hebben wij altijd alleen van die knudde bouwdozen of hoort dit zo :?:

Scheef/slechte pasvorm van de onderdelen (niet conform tekening). Tot gisteren waren de onderdelen te groot (gelukkig maar aan een kant :lol: ) maar gisteren hadden we een onderdeel dat te klein was. :mad:
We hebben toen zelf een nieuw gemaakt maar bij € 169 voor 3 plankjes hout en een stukje plastic mag je toch verwachten dat het enigzins klopt.
Al was het maar net te groot en niet te klein. Verder moet iedereen dan toch last hebben van fouten in de vacuumgezogen kunststof onderdelen

jep is te zien op de foto dat het voordek niet perfect ligt

ik zou dat dek laten zitten als het moeilijk is om het er uit te slopen en er een stukje polystyreen van de gepaste dikte opkleven ,daarna de overgang uitplamuren met polyesterplamuur

effkes wat werk maar als je het goed doet is er niks meer van te zien

maar waarom gewoon niet alle dekken uit een plaat polystyreen gemaakt ipv dat triplex ? is te koop in verschillende diktes zo kost een plaat van 2 mm dik en 250 op 500 mm mss 2€

kleef daar wat horizontale vertevigingen uit strippen ps onder en het wordt dan ruim sterk genoeg

Ik ken polystyreen alleen in de voor van schuim (piepschuim) al schijnen de romp van Billing boats tegenwoordig ook van polystyreen te zijn omdat ze in Denemarken geen ABS meer mogen verwerken i.v.m. de oplosmiddelen die erin zitten.

Het triplex had ik nog liggen en dat is dan wel makkelijk als je verder wil.

Lost polystyreen niet op van polyester, het is lost zelfs al op met de speciale lijn die ik er voor gekocht heb. :?

2mm naar 0mm kan ik overigens wel wegplamuren als de boel maar niet oplost. Ik ga wel wel ff testen met een rest stukje. Ik heb er inmiddels genoeg afval dek. :lol:

Waar is het PS plaat te koop? Modelbouwzaak of zijn er betere adressen voor?

ik koop die platen bij modelbouwwinkel ,is echt niet duur hoor

gemakkelijk te verwerken materiaal

ik werk altijd met polyesterplamuur ook op die polystyreenplaat ,lost het maar een heel klein beetje op ( bijna niet waar te nemen):ideaal voor een goede hechting van het plamuur op de plaat!

tip : bij lijmen en plamuren :ruw de kunstof wat op met schuurpapier : lijm werkt dan aanzienlijk sneller

citrorob zei:
Ik ken polystyreen alleen in de voor van schuim (piepschuim) al schijnen de romp van Billing boats tegenwoordig ook van polystyreen te zijn omdat ze in Denemarken geen ABS meer mogen verwerken i.v.m. de oplosmiddelen die erin zitten.

Het triplex had ik nog liggen en dat is dan wel makkelijk als je verder wil.

Lost polystyreen niet op van polyester, het is lost zelfs al op met de speciale lijn die ik er voor gekocht heb. :?

2mm naar 0mm kan ik overigens wel wegplamuren als de boel maar niet oplost. Ik ga wel wel even testen met een rest stukje. Ik heb er inmiddels genoeg afval dek. :lol:

Waar is het PS plaat te koop? Modelbouwzaak of zijn er betere adressen voor?

Wat voor speciale lijm gebruik jij dan voor polystyreen? Je kan het namelijk gewoon met lijm voor plastic bouwdozen (UHU, Revell, enz.) lijmen. Polystyreenplaat kan je idd bij vrijwel elke modelbouwzaak voor weinig kopen.

Groeten,

Marcel.

M-thing zei:
Wat voor speciale lijm gebruik jij dan voor polystyreen? Je kan het namelijk gewoon met lijm voor plastic bouwdozen (UHU, Revell, enz.) lijmen. Polystyreenplaat kan je idd bij vrijwel elke modelbouwzaak voor weinig kopen.

Groeten,

Marcel.

Ik zal eens gaan kijken voor de platen. Ik heb de lijm gelijk bij de bouwdoos gekocht in Pijnacker. Een mij onbekend merk maar ruikt, voelt en lijmt als was het UHU, Revell, PVC-lijm. Dit zijn echter ook lijmen die de het kunststof deels oplossen. Zolang je met dunne laagjes werkt gaat het goed maar als je ook maar iets meer gebruikt dan strikt noodzakelijk dan zie je gelijk vervorming van het materiaal.
Zeker op de lastige plekken waar de romp zo dun is dat je er de krant door kunt lezen. :cry:

@ penneman, Ik ga vanmiddag nog ff polyester plamuur halen. Ik heb gisterenavond wat getest met glasvezelplamuur. (Dat is polyester(plamuur) dat is voorgemengd met glasvezeltjes.) Ik zal alleen de oppervlakte waarschijnlijk eerst flink moeten opruwen (zoals je al schreef) want ik kon het er als een stuk vanaf halen. :?

Het glasvezel plamuur lijkt me echter wel goed geschikt om verlijmingen van schroefassen en roerkoningen te versterken. Zeker in van die slappe rompjes. Al het er dan een keer weer uit moet dan doet een Dremel wonderen. 8)

hoi ,

die polystyreenplaten zijn behandeld met één of ander produkt waardoor ze glimmen en extra glad zijn , ik vermoed dat dit produkt gebruikt wordt in het extrusieproces

lichtjes opruwen ,doet wonderen voor de hechting!

idd die plamuur die versterkt is met glasvezeltjes is niet zo geschikt voor het fijnere werk maar eerder voor reparaties die naderhand afgewerkt worden met het gewone spul

gr

citrorob zei:
M-thing zei:

Groeten,

Marcel.

Ik zal eens gaan kijken voor de platen. Ik heb de lijm gelijk bij de bouwdoos gekocht in Pijnacker. Een mij onbekend merk maar ruikt, voelt en lijmt als was het UHU, Revell, PVC-lijm. Dit zijn echter ook lijmen die de het kunststof deels oplossen. Zolang je met dunne laagjes werkt gaat het goed maar als je ook maar iets meer gebruikt dan strikt noodzakelijk dan zie je gelijk vervorming van het materiaal.
Zeker op de lastige plekken waar de romp zo dun is dat je er de krant door kunt lezen

Ben ik nog steeds benieuwd wat voor lijm ze jou verkocht hebben, wat staat er op die verpakking dan?
Bij het verwerken van kunststof door middel van extrustrusie of spuitgieten worden losmiddelen gebruikt om te voorkomen dat de kunststof blijft plakken. Deze losmiddelen zijn vaak vettig en belemmeren de hechting van lijm en verf. Ontvetten is dus de boodschap, daarna evt nog wat opruwen.

Groeten,

Marcel.

Ik gebruik RUDER L 530 voor het lijmen.

Er moet lucht bij kunnen komen anders wordt het week doordat de lijm niet droogt.
Als je wat vast moet lijmen dun aanbrengen je kan er later altijd nog wat lijm overheen doen niet met klodders lijm werken want dan wordt het materiaal zacht omdat de lijm niet snel kan drogen.
Het lost het materiaal wat op wat weer zorgt voor een betere lijmverbinding.

Ik zou over het voordek een plaatje van 1 MM maken en die ook tegen de voorzijde van het Dek naar het Bakdek.
Neem wat dunne latjes mee die je onder de plaat van het bakdek pas maakt voor het lijmen.

Is een paar MM smokkelen maar valt dan niet meer op.

Plamuren zou ik niet aan beginnen dat wordt niet strak.
Je kan ook Plastic Plamuur krijgen naam PLASTO.
Ideaal om kleine plekjes weg te werken en makkelijk te schuren.

M-thing zei:
Ben ik nog steeds benieuwd wat voor lijm ze jou verkocht hebben, wat staat er op die verpakking dan?
Bij het verwerken van kunststof door middel van extrustrusie of spuitgieten worden losmiddelen gebruikt om te voorkomen dat de kunststof blijft plakken. Deze losmiddelen zijn vaak vettig en belemmeren de hechting van lijm en verf. Ontvetten is dus de boodschap, daarna evt nog wat opruwen.

Groeten,

Marcel.

Ik zal een fotootje maken van de tube.
Waarmee ontvet je de boel? De meeste ontvetters lossen kunststof op. :?
Verder is het met opruwen ook oppassen geblazen. Zoals ik al eerder schreef. Niet rompje is op enkele plaatsen zo dun dat je er doorheen kunt kijken. Dit zijn vooral de hoeken waar ik deze juist wat dikker had willen zien :cry:

of anders aceton
opletten:lost het polystyreen op waardoor oppervlak ruw wordt ,dus kap er geen liters op!

is die romp echt zo dun dat je dat niet lichtjes kan opruwen?

pure ammoniak?
je doet toch beschermende handschoenen aan hoop ik?

Als de romp te dun is, verstevigen met epoxy en glasvezel. Als het maar een paar plaatsen zijn, kom je misschien toe met zo een dubbel spuitje epoxylijm. Hiervoor toch wel even opschuren met fijn schuurpapier, om de "huid" gevormd door de losmiddelen te breken.

@ M-thing, Hierbij de lijm die ze erbij verkochten:
Lijm.JPG

Verder ben ik aan de gang gegaan met polyester plamuur.
Ik heb eerst met fijn schuurpapier het dek opgeschuurd en stofvrij gemaakt. Daarna plamuren.

Plamuur.JPG

Ik was niet echt blij met het resultaat. Maar goed :( .
Ik heb de boel laten uitharden en toen voorzichtig het dek bewogen om te checken of het wel zou blijven zitten.

Nee dus. Het kwam vrijwel zonder moeite los van het dek.
Aangezien ik inmiddels aardig met multiplex overweg kan heb ik het kunststof dek eruit gesneden en er vlak een multiplex dek in gelijmd.

Nieuw%20dek.JPG

Jan Vos zei:
Ik gebruik RUDER L 530 voor het lijmen.
Ik dus ook. :)

Jan Vos zei:
Ik zou over het voordel een plaatje van 1 MM maken en die ook tegen de voorzijde van het Dek naar het Bakdek.
Neem wat dunne latjes mee die je onder de plaat van het bakdek pas maakt voor het lijmen.

Is een paar MM smokkelen maar valt dan niet meer op.

Ik denk dat wat ik nu gedaan heb makkelijker is.
Gewoon in eenkeer er goed uitsnijden van het oude dek.
Deze als mal gebruikt voor het nieuwe dek maar dan 4mm groter alle kanten. Ruderer L530 er op en op zijn plek leggen.
Omdat ik bij de staande rand tussen de twee voordekken nu een stukje rand te kort kwam, heb ik deze aan de achterkant voorzien van nog een strookje multiplex.
Ik had ook alles van PS kunnen maken maar daar heb ik geen ervaring mee en ik heb het ook niet in huis.

Jan Vos zei:
Plamuren zou ik niet aan beginnen dat wordt niet strak.
Je kan ook Plastic Plamuur krijgen naam PLASTO.
Ideaal om kleine plekjes weg te werken en makkelijk te schuren.

Dat plamuren met polyesterplamuur is inderdaad een drama.
Hierin had je volledig gelijk. :cry:

hallo ,
ik heb net gelezen dat je ervaringen met het plamuren niet echt bevredigend waren
ja , ik kan alleen maar zeggen dat ik er ondertussen geen enkel probleem mee heb maar dit is ook niet van de eerste keer gekomen hoor :?

en zoiets als dat dek uitvullen :
kleef strip ps van correcte dikte waarop je met je spatel kan strijken!werkt perfect ,daarna nog even overgaan om kleine putjes te vullen en schuren
wat ik wel niet begrijp is dat het niet kleeft????

maar je hebt het met dat hout ook mooi gekregen
dus op naar het volgende probleem nu hé :wink:
gr en hou er de moed in!

Ik zal je tip met de stripjes onthouden.
Mijn grootste probleem met het plamuren was dat het polyester erg taai was en dat het aan mijn plamuurmes beter blijft zitten dan aan het dek.

Het volgende probleem (uitdaging :wink: ) is er inmiddels ook.
De zijwandjes kloppen ook niet. Helaas zijn ze nu te klein i.p.v. te groot.
Gelukkig heb ik nog een heleboel multiplex in voorraad. :lol:

Ik begin er nu de lol er van in te zien omdat alles blijft lukken en ik het kan oplossen met spullen die ik op voorraad heb. Ik moet er niet aan denken dat ik overal voor vele km moet rijden.
De uitdagingen los ik wel op maar ik blijf het droevig vinden voor een zogenaamd eenvoudige bouwdoos. Dit had echt niets voor een beginner geweest.

Het beste middel om te ontvetten is toch nog gedenaturaliseerde alcohol (da's andere dan die je opdrinkt...). Gebruik dan medicinale of Isopropyl-alcohol (drukkerijen gebruiken dat). Kost nog minder dan een euro per liter. Voordeel: tast geen kunststoffen aan en is niet zo gemeen als thinner, benzine of amoniak. Probeer 't eens.

Jos

Nieuw vraagje.

Hoe geven jullie een kunstof romp een kleurtje? :oops:

Techniek? kwast, roller of spuiten.
Verf? Op thinnerbasis, op terpetinebasis, op waterbasis.
Voor behandeling? grondverf, primer, plamuur.
Na behandeling? wel of geen vernis laag. Zo ja, welke soort.

Back