Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

Ik neem aan dat de laatste in een tunnel zit?

Het lijkt een afgetopte schroef, maar dat is het toch weer net niet. Zit niet in een tunnel. Ik heb deze schroeven leren kennen door iemand die met de Dusseldorf ermee voer, en daar draaiden ze ook niet in een tunnel.

Dit is een Robbe tunnelschroef:

706beea273942a1928c554af97fa8d52.jpg

En dit de gewone Dynamic:

fe9656ef5357281d40e733ff440ee1fa.jpg

De tunnelversie heeft scherpere hoeken aan de bladen, en een dunnere naaf.

hallo

het gaat hier toch nog altijd over dat vegesackje dacht ik
de schroef is een 25 mm propje dat zowiezo reeds een slechte schroef is
door zijn formaat
je boot raast nu reeds als een speed boot door het water wat wil je nog meer ????
dat hij totaal uit het water gaat komen

ik opteer voor een lange vaartijd met een iets mindere snelheid
en hoe sterk de vegesack kan trekken ????? het is een reddings boot geen sleper

gr raf

hallo

het gaat hier toch nog altijd over dat vegesackje dacht ik
de schroef is een 25 mm propje dat zowiezo reeds een slechte schroef is
door zijn formaat
je boot raast nu reeds als een speed boot door het water wat wil je nog meer ????
dat hij totaal uit het water gaat komen

ik opteer voor een lange vaartijd met een iets mindere snelheid
en hoe sterk de vegesack kan trekken ????? het is een reddings boot geen sleper

gr raf

Hallo Raf

De Paul Denker is een stukje grotere Duitse reddingsboot, en het gaat hier dus niet over de Vegesack. Die is inmiddels inderdaad ruimschoots gemotoriseerd, in de praktijk zal ik daarmee meestal niet sneller dan 1/3 gas varen.

In deze post ( [post145]) zie je 2 filmpjes van mijn Paul Denker. Deze zijn genomen toen de messing schroef, die ik in mijn rommelbox had gevonden, er nog op zat. Waarbij ik achteraf ontdekte dat het meer een sierschroef was, de bladen waren de verkeerde kant op gebogen, precies contra, dus met de bolle kant van het profiel naar achteren. Boot vaart daarmee best goed, maar de motor en regelaar werden veel te warm.

Dus ik heb geen 2 draadjes over hetzelfde schip open staan. De Vegesack heeft alleen nog wat afwerking nodig, stickers, en ik ben de mast aan het maken, terwijl ik met de Paul Denker bezig ben om nog net iets meer rendement uit de aandrijving te halen.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

dat is dus iets anders dacht dat het nog over de vegesack ging

een messing schroef heeft altijd een voordeel op een kunststof
ze vervormt namelijk veel minder
de raboesche props daar heb ik mijn bedenkingen bij maar de props van de propshop zijn een stuk beter van qualiteit
Prop Shop | Model Propellers, Boat Propellers, Brass Propellers, Scale Brass Propellers, Precision Castings, Loss Wax - Store | Part of the Swan Group
dit zijn dus gegoten props en zijn dus uit 1 stuk messing
daar vallen de raboesche props dus in het niets en qua performans zijn deze propellers niet te vergelijken met wat dan ook
ze kosten wel wat maar dan heb je ook iets onder je boot zitten
je kan zeker 1 a 2 maten kleiner nemen dan de oorspronkelijke plastiek prop die er onder zitten
ik heb er eentje gekocht voor de skipjack (de maat die op het plan stond) en met die prop is het een torpedo inplaats van een duikboot

gr raf

hallo

dat is dus iets anders dacht dat het nog over de vegesack ging

een messing schroef heeft altijd een voordeel op een kunststof
ze vervormt namelijk veel minder
de raboesche props daar heb ik mijn bedenkingen bij maar de props van de propshop zijn een stuk beter van qualiteit
Prop Shop | Model Propellers, Boat Propellers, Brass Propellers, Scale Brass Propellers, Precision Castings, Loss Wax - Store | Part of the Swan Group
dit zijn dus gegoten props en zijn dus uit 1 stuk messing
daar vallen de raboesche props dus in het niets en qua performans zijn deze propellers niet te vergelijken met wat dan ook
ze kosten wel wat maar dan heb je ook iets onder je boot zitten
je kan zeker 1 a 2 maten kleiner nemen dan de oorspronkelijke plastiek prop die er onder zitten
ik heb er eentje gekocht voor de skipjack (de maat die op het plan stond) en met die prop is het een torpedo inplaats van een duikboot

gr raf

Hallo Raf

Geen probleem, het kan ook een beetje verwarrend zijn dat ik met 2 reddingsboten tegelijk bezig ben.

Dat vervormen, zou dat ook sterk een rol spelen met die Robbe Dynamic? Bladen zijn namelijk wel een stuk breder, en minder buigzaam dan dit model:

BF0398L.jpg

En het gaat maar om 40 mm schroeven, dus de bladen zijn niet zo erg lang.

Die maten kleiner, is dat vergeleken met de vaak standaard met veel bouwkits meegeleverde prop, die dus van het plaatje hierboven? Want daar had ik met een andere boot ook minder goede ervaringen mee, veranderen snel in "roomkloppers" ipv voortstuwing te geven.

Een stuk duurder klinkt aan de ene kant niet echt goed, maar als het wel een duidelijke performanceboost geeft, is het wel weer wat interessanter.

Edit: even gekeken bij die link, maar wel lastig zoeken, met die aparte aanduidingen:
STD/1112/3/RH/BR betekent een 28 mm prop, dat wordt lekker puzzelen. Tips voor zoeken zeker welkom.

Gr. Henk

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag geprofiteerd van het mooie weer, en de "Denker" op "reddingsmissie gestuurd. Hij is met de Robbe Dynamic toch echt wel sneller dan eerder met die messing sierschroef. Ik moet nog even kijken welke video's het beste gelukt zijn, maar deze plaatjes laten een duidelijk levendiger vaarbeeld zien.

Recht vooruit, nu wel met een licht omklappend golfje aan de boeg:

pauldenker1.jpg

En klievend door zijn eigen golven, net na een scherpe bocht:

pauldenker2.jpg

En na een half uur varen zat de gang er met de 3000 mAh accu nog vrij goed in, en waren motor en regelaar (nog steeds de oude "Quartronic") nu maar handwarm. Dat ondanks zeker 50% van de tijd volgas varen. Met de vorige schroef was de regelaar na een kwartier al zo heet dat hij een andere neutraalstand kreeg, en de motor was ook een stuk warmer. Ik ben dus nog steeds benieuwd of een messing schroef hier overheen zal komen qua rendement. Video's volgen nog.

Edit: Een paar filmpjes:

meer op kruissnelheid:

PaulDenkerCruising.mpg downloaden

En volgas:

PaulDenkerFullSpeed.mpg downloaden

Als je vergelijkt met de eerder geplaatste filmpjes is de boot sneller, en maakt ook minder herrie.

Laatst bewerkt:
Bij het laden bleek er 2500 mAh in de accu te kunnen. Lijkt veel voor een half uur varen, maar de accu was niet helemaal vol, en bij het laden heb je natuurlijk ook verliezen. En anders gewoon een extra 6V vaaraccu erbij, mocht ik naar een vaardag gaan, want dan is iets meer dan een half uur varen wel wat kort. Al zul je daar niet veel volgas varen, anders word je snel verbannen naar het speedboten gedeelte, en die zijn toch weer een flink stukje sneller. Bijkomend voordeel van varen op 6V is dat ik de verlichting weer kan aansluiten, zonder spanningsomvormers, of een extra accu daarvoor nodig te hebben.

Ja... dat zijn bijzonder aardige filmpjes... was ook super weer dit weekend...tweede filmpje... full speed naar mijn smaak toch heel aardig schaal ogend. Vaarbeeld is echt prachtig. Ga je harder... is het eigenlijk weer zonde. Heb je volkomen gelijk in. Zo laten denk ik?
Had je er lood of NiMh in zitten? NiMh toch...

De FL8 heeft 12V 7Ah aan boord... hogere toeren... meer lawaai... Met de Denker is het zo goed te doen. Helemaal Top!

En props in deze maat met deze belasting en schroeftoerentallen rond de 2500 tot 3000 rpm heeft geen serieuze of amper meetbare vervorming.
De 47 mm speedschroeven die ik hier heb liggen zijn gelukkig vrij stijf. Het zou kunnen dat de toppen iets meegeven. Maar de Raboesch kunnen niet tippen aan de efficiëntie in m'n aandrijf conceptje... ogen wel beter aan wal :D De oude Graupner 0,5 spoed standaard schroeven zijn een stuk minder stijf... maar als je die overtoert gaan ze onmiddellijk damp slaan... dan mogen ze van mij ook vervormen... hèhèhèhèhèhè

Wel heb een keer zulks een plastieken speedprop per ongeluk afgetopt op een steen aan de waterkant... 'tzat onder water... zsja... ken gebeure... zonde niet?

Laatst bewerkt:
Ja... dat zijn bijzonder aardige filmpjes... was ook super weer dit weekend...tweede filmpje... full speed naar mijn smaak toch heel aardig schaal ogend. Vaarbeeld is echt prachtig. Ga je harder... is het eigenlijk weer zonde. Heb je volkomen gelijk in. Zo laten denk ik?
Had je er lood of NiMh in zitten? NiMh toch...

De FL8 heeft 12V 7Ah aan boord... hogere toeren... meer lawaai... Met de Denker is het zo goed te doen. Helemaal Top!

En props in deze maat met deze belasting en schroeftoerentallen rond de 2500 tot 3000 rpm heeft geen serieuze of amper meetbare vervorming.
De 47 mm speedschroeven die ik hier heb liggen zijn gelukkig vrij stijf. Het zou kunnen dat de toppen iets meegeven. Maar de Raboesch kunnen niet tippen aan de efficiëntie in m'n aandrijf conceptje... ogen wel beter aan wal :D De oude Graupner 0,5 spoed standaard schroeven zijn een stuk minder stijf... maar als je die overtoert gaan ze onmiddellijk damp slaan... dan mogen ze van mij ook vervormen... hèhèhèhèhèhè

Wel heb een keer zulks een plastieken speedprop per ongeluk afgetopt op een steen aan de waterkant... 'tzat onder water... zsja... ken gebeure... zonde niet?

Ja, ik ben, zo terugkijkend naar de fimpjes, erg tevreden hoe hij zo vaart. Ik heb ook nog een filmpje dat de accu nog wat "verser" was, dan gaat hij nog net iets vlotter. Met een beetje golfslag op schaal zal het vaarbeeld sterk lijken op de ansichtkaarten die je van de Paul Denker op het internet kan vinden. Dus ik denk ik dat ik het zo laat, een messing schroef is mooier op de kant, maar of hij in het water dit gaat overtreffen wat ik nu heb, dat vraag ik me af. Misschien bestel ik er wel een keer eentje.

Het geluid is duidelijk minder geworden, op de vorige filmpjes was het echt meer een koffiemolen. Misschien door inlopen van de tandwielen, of doordat de Dynamic prop de motor minder zwaar belast, waardoor er ook minder weerstand op de aandrijving komt. In ieder geval is het zog vrij rustig, geen wit spoor dus de schroef hapt geen lucht, en caviteert ook niet.

Ik vaar op 3000 mAh 7.2V NiMh van Conrad. Bevalt goed, ik kan ook een 5000 mAh exemplaar nemen, voor een langere vaartijd, maar meer gewicht gaat misschien ten koste van het vaarbeeld. Hoewel ik waarschijnlijk wel wat marge heb.

Ik vaar op 3000 mAh 7.2V NiMh van Conrad. Bevalt goed, ik kan ook een 5000 mAh exemplaar nemen, voor een langere vaartijd, maar meer gewicht gaat misschien ten koste van het vaarbeeld.
Als je het eigen merk van Conrad hebt, dan zijn het industriecellen met een Conrad'jasje', in boten met een hoger stroomverbruik konden ze me niet zo bekoren; ze werden behoorlijk heet en de levensduur was niet denderend.

In een schaaltoepassing zal het allemaal wel wat meevallen, maar als je (veel) langer wilt kunnen varen kan ik een setje Lipo's zonder meer aanbevelen.
Ze zijn lichter, dus voor één zes cellenpack kun je twee 5000mAh lipo's parallel in je boot kwijt.

Om je huidige regelaar te blijven gebruiken zonder je lipo's te slopen is een onderspanningsbewaking wel een goede investering.

Ter ilustratie; mijn 60 cm slepertje vaart met een vijfpool 550 motor op 7,4V 8000mAh lipo's met een 45 mm Raboesch vierblad (met de bolling van de bladen de goede kant op...) vijf uren continue vol gas.

Groeten, Jan.

Bedankt voor je input, Pompebled. In deze toepassing denk ik dat de Conrad accu's het wel zullen volhouden. Ze worden in ieder geval niet warm, en gezien wat ik na een half uur moest laden, ligt het piekverbruik rond de 4 ampere. Lipo's zullen meer capaciteit per gewicht leveren, maar daar heb ik geen lader voor.

5 uur volgas gaat mijn motor niet leuk vinden, vrees ik, het is een 3-polige, en hij wordt na een half uur toch wat handwarm.

Edit: en nog een 3e filmpje, toen de accu nog net iets "frisser" was...

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-UCPSI8EQNW4I.mpg

Laatst bewerkt:
hallo

Nimh cellen werken maar eerst goed wanneer ze hand warm zijn
als ze koud zijn dan presteren ze veel minder
ik zou aan de boot met dit vaarbeeld niets meer veranderen
ze vaart mooi en ook de boeg golf oogt lekker

gr raf

hallo

Nimh cellen werken maar eerst goed wanneer ze hand warm zijn
als ze koud zijn dan presteren ze veel minder
ik zou aan de boot met dit vaarbeeld niets meer veranderen
ze vaart mooi en ook de boeg golf oogt lekker

gr raf

Hallo Raf

Ik had de accu kort voor het varen nog aan de lader gehad, dus de cellen waren al "voorgewarmd". En ik ben het met je eens, vaarbeeld en boeggolf zijn nu zoals ik in gedachten had, en zo snel als bij 1 filmpje op Youtube (qQfgz5R0UpM[/media] Testfahrt - YouTube) hoeft van mij ook niet. Nu nog een stukje water met een leuke "zeegang" dat zal nog mooiere video's opleveren. Alleen hoop ik dan dat ik een cameraman/vrouw bij me heb. Varen en filmen of foto's maken tegelijk is niet echt makkelijk, zoals je aan de schokjes, die je de camera af en toe ziet maken, kan zien. Op vlak water gaat het dan nog wel, maar met wat meer golfjes moet je de boeg wel de goede kant op houden...

Dan nog een ander mooi plaatje ter afsluiting:

pauldenker3.jpg

Gr, Henk

Laatst bewerkt door een moderator:
Om nog even terug te komen op de vraag, messing vs Dynamic schroef, volgens een op het internet te downloaden spreadsheet voor het berekenen van de benodigde toerentallen en vermogen voor verschillende schepen, wordt de Dynamic in dezelfde klasse ingedeeld als Raboesch A-type en D-type, alle met 0.9 spoed. Alleen de Raboesch C-type en 4 blads hebben meer spoed, en natuurlijk de speedschroeven.

hallo

en waar kunnen we die spreadsheet downloaden ????
dat is natuurlijk een interesante sheet om je schroeven mee te kunnen berekenen

gr raf

Hmmm... die van Henk lijk me wat toegepaster... die ander voor echte bootjes... bij modelweergave gelden andere krachten...? Warempel?

Back