Beste mensen,
Bij een club gaan en/of les nemen is nog altijd de beste manier om je de hobby aan te leren. Echter heeft niet iedereen de mogelijkheid zich bij een club aan te sluiten. Ook kan het zijn dat je gewoon geen club persoon bent.
Ga je dus zelf aan de slag, doe dan wat met de tips hier en verdere tips op het beginners forum.
Extra tip Jorrit: De regels in nederland zijn op het moment vrij soepel en dat willen we natuulijk zo houden. Zorg dus dat je geen overlast veroorzaakt met je vliegtuig/Heli.
Ik ben onlangs ook begonnen en heb het op deze manier aangepakt.
Stap 1: Lees alle beginners tips op dit forum goed voor al de basis begrippen. Lees in iedergeval ook de 2005 regelgeving rond model vliegen. In 2005 is de 2002 versie behoorlijk versoepeld.
Stap 2: Regel een Simulator voor op de pc! Echt een van de belangrijkste tips al zeg ik het zelf. Ik heb het zelf gedaan met Real flight 4.5. In het begin kon ik er echt niks van maar nu kan ik met alle modellen lekker rond vliegen en landen in de Simulator. Je kan goed experimenteren met wind en andere failures die het vliegtuig kan hebben en dan in moeilijk situaties toch nog proberen te landen.
Extra tip van Duchty: Kijk eens op het forum naar vaste vliegpatronen. Vaak worden de zelfde rondjes gevlogen en heb je die onder de knie dan word het landen straks ook makkelijker. Je kan ze uitstekend oefenen op je simulator.
Stap 3: Zorg voor een goede zender. Je zender kan je voor al je vliegtuigen gebruiken en die zal ook niet zomaar kapot gaan. Koop dus gewoon een goede. Ik heb gewoon een gebruikte van Mplaats gehaald tegen een nette prijs. Als ik hem er nu weer opzet krijg ik er het zelfde voor terug dus ze zijn redelijk waarde vast. Ik kocht een Spektrum DX6i met een AR6200 + extensie voor 80 euro. Houd wel rekening, bij de aanschaf van de trainer, dat je hem op de zender kan vliegen. Of natuurlijk andersom.
Extra tip Jorrit: Ga je shoppen op marktplaats en ben je van plan om te gaan wildvliegen neem dan gewoon een 2.4 ghz zender en niet een wat oudere 30hz of nog minder die nog met kristallen werkt. Bij clubs wordt vaak op een bord bijgehouden wie met welke kristallen om te voorkomen dat je andermans vlucht stoort met jou zender maar bij het wildvliegen is dat natuurlijk niet echt mogelijk en kan je dus zelf last hebben van een andere signaal of iemand anders storen. Met een 2.4ghz zender heb je hier geen last van.
Stap 4: Regel een goede trainer! Je gaat zeker een keer crashen! Ja hier zijn veel discusies over en persoonlijk denk ik dat een Electro bovendekker of zwever van Foam een goed beginners vliegtuig is. Neem een niet te grote (dus geen 3 meter) maar ook niet een hele kleine want die zijn vaak erg snel en daarom weer moeilijker te besturen. Blijf dus zo tussen de 1 meter en de 1.60.
Extra tip van Arjan: 140 span geeft je een wat sabielere vlucht en is een goede beginners maat. Een aanrader is de multiplex easystar of soort gelijke.
Het voordeel van foam is dat het licht is en bij een crash goed te repareren. Je kan er voor kiezen om het foam model nog wat te verstevigen op de kwetsbare plekken. Bv. rond het landings gestel of rond de motormount en voorkant van het vliegtuig. Gebruik hiervoor het wonder middel epoxy.
Let wel op dat je niet te veel veranderd en dat het te zwaar wordt en als je klaar bent met vestevige balanceer het vliegtuig dan even. Dit is makkelijk te doen en je moet alleen de balanceer punten even zoeken op het internet.
Ik zelf ben met de hobbyzone supercub begonnen. Ik heb er zelf ailerons opgebouwd want die had hij nog niet J. Ik had mijn romp met van dat Glasvezelgaas tape beplakt en daarna gestuct met epoxy. Het zelfde rond het landingsgestel en staart. Daarna heb ik het geheel beplakt met Venyl van een hobby winkel. Dat is wat dikker dan monokote en ander officieel spul. Verdere aanpassingen die ik gedaan heb zijn brushless motor upgrade en een spektrum ontvanger er in. En mijn crashbestendige trainer was klaar. Ik ben ook al een keer op volle snelheid met de neus in het gras beland en er was niks aan de hand dus het crashbestendig maken help goed! J
Ik moet zeggen ik heb al die veranderingen in 1 keer gedaan dus das misschien niet aan te raden. Ik moest ook echt uitbalanceren en een probleem van naar rechts trekken oplossen als beginner en dat was wel een uitdaging.
verander dus niet TE veel.
Nog een tip voor de trainer. Zorg voor genoeg power. Dat kan je redden uit lastige situaties met bv. opstijgen. Je kan een standaard lipo bv voorbeeld door een iets sterkere vervangen met wat meer C tjes of vervang de motor door een iets sterkere.
Als laatste koop gewoon niet een te dure trainer. Dat is zonden als het toch een keer echt mis gaat. Ik denk ook dat vliegtuigen zoals de calmato van hout ook niet zo geschikt zijn voor het zelf aanleer process. Ze zijn wat duurder en zijn meer geschik om echt les mee te nemen.
Stap 5: Vliegen met de trainer
Allereerst de belangrijkste tip! NEEM DE RUIMTE! Ga gewoon lekker tussen de weilanden staan waar niet te veel bomen en hekken zijn. Ik woon zelf in Lelystad dus daar is polder en weiland genoeg. Stranden zijn ook een goede optie alleen pas op met zand in je Motor etc. Andere mogelijkheden zijn bv voetbalvelden of anderen sport velden, en de uiterwaarde naast rivieren.
Extra tip whuzz: Vraag Altijd eerst toestemming van de land eigenaar als je op iemands land gaat vliegen! Ook als je toch op het veld van een club wil vliegen op rustige momenten. Even toestemming vragen! Dit is sociaal en voorkomt problemen met je WA verzekering en vergunningen.
Opstijgen doe ik zelf gewoon van de grond, gooien kan ook maar dat heb ik nog nooit gedaan en vind ik een beetje trickie. Gewoon flink gas geven en zorgen dat je genoeg vaart hebt. Dan even de Knuppel omlaag tot hij op een paar meter zit en weer naar het midden en langzaam een bochtje inzetten. Werkt prima.
Extra tip van Mark: landen en opstijgen kan je het beste tegen de wind in doen, dat is een stuk makkelijker.
Als je merkt dat het vliegtuig gewoon goed op de controls reageerd, ga dan gerust wat hoger en blijf ook wat hoger. Je hebt dan altijd meer tijd om foutjes op te vangen.
Meestal sta je aan de kant van het veld en vlieg je voor je van link naar rechts en andersom. Het gewoon landen doe je ook in deze richting.
Extra Tip van Niek: Zoek wat informatie over LANDINGSCIRCUITS op op het forum. Dit zijn patronen die je helpen met landen.
Een noodlanding maken kan wel eens voorkomen bv als er iets los gaat in de lucht. Wat ik doe in zo geval indien mogelijk en lichte bocht in zetten. Gas bijna uit en rustig naar beneden late spiralen. Dus rondjes 1 kant op tot je op de grond bent. Dit levert vaak reletief weinig schaden op. Kun je echt nog niet landen dan kan je op deze manier ook weer beneden komen.
Nou dit zijn tot nu toe de stappen die ik gedaan heb en ben nu flink aan het oefenen met de trainer. Ik heb mijn volgende vliegtuig al klaar staan maar ik moet nog even het geduld bewaren. De volgende is trouwens een Hangar 9 tango Nitro houtbouw. Niet bepaald beginners kist maar met wat meer oefenen moet het daarmee met lage dualrates ook best gaan lukken.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Het is gewoon erg leuk om je deze hobby zelf aan te leren. Het geeft gewoon een voldaag gevoel als het lukt. Gewoon doorzetten is het motto!
Als er nog meer tips voor het zelf aanleren van Modelvliegen zijn, laat het weten!
Electro Vliegtuig suggestie voor het zelfaanleren:
Nog nooit gevlogen:
Multiplex easystar 1 of 2
Multiplex minimag
Multiplex Easy Cub
BMI L4 Grasshopper/J-3 Piper Cub 1380mm
Hype cessna skylane
Hobbyzone Supercup
Dynam Supercub
Go fly rc starter 2 of evolution
Robbe cessna 150 of 182
Al een beetje vlieg ervaring:
Kyosho calmator
Robbe Piper CUB J3
Multiplex fun cub
Go fly rc evolution pro
Mvg,
Jorrit
Bij een club gaan en/of les nemen is nog altijd de beste manier om je de hobby aan te leren. Echter heeft niet iedereen de mogelijkheid zich bij een club aan te sluiten. Ook kan het zijn dat je gewoon geen club persoon bent.
Ga je dus zelf aan de slag, doe dan wat met de tips hier en verdere tips op het beginners forum.
Extra tip Jorrit: De regels in nederland zijn op het moment vrij soepel en dat willen we natuulijk zo houden. Zorg dus dat je geen overlast veroorzaakt met je vliegtuig/Heli.
Ik ben onlangs ook begonnen en heb het op deze manier aangepakt.
Stap 1: Lees alle beginners tips op dit forum goed voor al de basis begrippen. Lees in iedergeval ook de 2005 regelgeving rond model vliegen. In 2005 is de 2002 versie behoorlijk versoepeld.
Stap 2: Regel een Simulator voor op de pc! Echt een van de belangrijkste tips al zeg ik het zelf. Ik heb het zelf gedaan met Real flight 4.5. In het begin kon ik er echt niks van maar nu kan ik met alle modellen lekker rond vliegen en landen in de Simulator. Je kan goed experimenteren met wind en andere failures die het vliegtuig kan hebben en dan in moeilijk situaties toch nog proberen te landen.
Extra tip van Duchty: Kijk eens op het forum naar vaste vliegpatronen. Vaak worden de zelfde rondjes gevlogen en heb je die onder de knie dan word het landen straks ook makkelijker. Je kan ze uitstekend oefenen op je simulator.
Stap 3: Zorg voor een goede zender. Je zender kan je voor al je vliegtuigen gebruiken en die zal ook niet zomaar kapot gaan. Koop dus gewoon een goede. Ik heb gewoon een gebruikte van Mplaats gehaald tegen een nette prijs. Als ik hem er nu weer opzet krijg ik er het zelfde voor terug dus ze zijn redelijk waarde vast. Ik kocht een Spektrum DX6i met een AR6200 + extensie voor 80 euro. Houd wel rekening, bij de aanschaf van de trainer, dat je hem op de zender kan vliegen. Of natuurlijk andersom.
Extra tip Jorrit: Ga je shoppen op marktplaats en ben je van plan om te gaan wildvliegen neem dan gewoon een 2.4 ghz zender en niet een wat oudere 30hz of nog minder die nog met kristallen werkt. Bij clubs wordt vaak op een bord bijgehouden wie met welke kristallen om te voorkomen dat je andermans vlucht stoort met jou zender maar bij het wildvliegen is dat natuurlijk niet echt mogelijk en kan je dus zelf last hebben van een andere signaal of iemand anders storen. Met een 2.4ghz zender heb je hier geen last van.
Stap 4: Regel een goede trainer! Je gaat zeker een keer crashen! Ja hier zijn veel discusies over en persoonlijk denk ik dat een Electro bovendekker of zwever van Foam een goed beginners vliegtuig is. Neem een niet te grote (dus geen 3 meter) maar ook niet een hele kleine want die zijn vaak erg snel en daarom weer moeilijker te besturen. Blijf dus zo tussen de 1 meter en de 1.60.
Extra tip van Arjan: 140 span geeft je een wat sabielere vlucht en is een goede beginners maat. Een aanrader is de multiplex easystar of soort gelijke.
Het voordeel van foam is dat het licht is en bij een crash goed te repareren. Je kan er voor kiezen om het foam model nog wat te verstevigen op de kwetsbare plekken. Bv. rond het landings gestel of rond de motormount en voorkant van het vliegtuig. Gebruik hiervoor het wonder middel epoxy.

Ik zelf ben met de hobbyzone supercub begonnen. Ik heb er zelf ailerons opgebouwd want die had hij nog niet J. Ik had mijn romp met van dat Glasvezelgaas tape beplakt en daarna gestuct met epoxy. Het zelfde rond het landingsgestel en staart. Daarna heb ik het geheel beplakt met Venyl van een hobby winkel. Dat is wat dikker dan monokote en ander officieel spul. Verdere aanpassingen die ik gedaan heb zijn brushless motor upgrade en een spektrum ontvanger er in. En mijn crashbestendige trainer was klaar. Ik ben ook al een keer op volle snelheid met de neus in het gras beland en er was niks aan de hand dus het crashbestendig maken help goed! J
Ik moet zeggen ik heb al die veranderingen in 1 keer gedaan dus das misschien niet aan te raden. Ik moest ook echt uitbalanceren en een probleem van naar rechts trekken oplossen als beginner en dat was wel een uitdaging.

Nog een tip voor de trainer. Zorg voor genoeg power. Dat kan je redden uit lastige situaties met bv. opstijgen. Je kan een standaard lipo bv voorbeeld door een iets sterkere vervangen met wat meer C tjes of vervang de motor door een iets sterkere.
Als laatste koop gewoon niet een te dure trainer. Dat is zonden als het toch een keer echt mis gaat. Ik denk ook dat vliegtuigen zoals de calmato van hout ook niet zo geschikt zijn voor het zelf aanleer process. Ze zijn wat duurder en zijn meer geschik om echt les mee te nemen.
Stap 5: Vliegen met de trainer
Allereerst de belangrijkste tip! NEEM DE RUIMTE! Ga gewoon lekker tussen de weilanden staan waar niet te veel bomen en hekken zijn. Ik woon zelf in Lelystad dus daar is polder en weiland genoeg. Stranden zijn ook een goede optie alleen pas op met zand in je Motor etc. Andere mogelijkheden zijn bv voetbalvelden of anderen sport velden, en de uiterwaarde naast rivieren.
Extra tip whuzz: Vraag Altijd eerst toestemming van de land eigenaar als je op iemands land gaat vliegen! Ook als je toch op het veld van een club wil vliegen op rustige momenten. Even toestemming vragen! Dit is sociaal en voorkomt problemen met je WA verzekering en vergunningen.
Opstijgen doe ik zelf gewoon van de grond, gooien kan ook maar dat heb ik nog nooit gedaan en vind ik een beetje trickie. Gewoon flink gas geven en zorgen dat je genoeg vaart hebt. Dan even de Knuppel omlaag tot hij op een paar meter zit en weer naar het midden en langzaam een bochtje inzetten. Werkt prima.
Extra tip van Mark: landen en opstijgen kan je het beste tegen de wind in doen, dat is een stuk makkelijker.
Als je merkt dat het vliegtuig gewoon goed op de controls reageerd, ga dan gerust wat hoger en blijf ook wat hoger. Je hebt dan altijd meer tijd om foutjes op te vangen.
Meestal sta je aan de kant van het veld en vlieg je voor je van link naar rechts en andersom. Het gewoon landen doe je ook in deze richting.
Extra Tip van Niek: Zoek wat informatie over LANDINGSCIRCUITS op op het forum. Dit zijn patronen die je helpen met landen.
Een noodlanding maken kan wel eens voorkomen bv als er iets los gaat in de lucht. Wat ik doe in zo geval indien mogelijk en lichte bocht in zetten. Gas bijna uit en rustig naar beneden late spiralen. Dus rondjes 1 kant op tot je op de grond bent. Dit levert vaak reletief weinig schaden op. Kun je echt nog niet landen dan kan je op deze manier ook weer beneden komen.
Nou dit zijn tot nu toe de stappen die ik gedaan heb en ben nu flink aan het oefenen met de trainer. Ik heb mijn volgende vliegtuig al klaar staan maar ik moet nog even het geduld bewaren. De volgende is trouwens een Hangar 9 tango Nitro houtbouw. Niet bepaald beginners kist maar met wat meer oefenen moet het daarmee met lage dualrates ook best gaan lukken.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Het is gewoon erg leuk om je deze hobby zelf aan te leren. Het geeft gewoon een voldaag gevoel als het lukt. Gewoon doorzetten is het motto!

Electro Vliegtuig suggestie voor het zelfaanleren:
Nog nooit gevlogen:
Multiplex easystar 1 of 2
Multiplex minimag
Multiplex Easy Cub
BMI L4 Grasshopper/J-3 Piper Cub 1380mm
Hype cessna skylane
Hobbyzone Supercup
Dynam Supercub
Go fly rc starter 2 of evolution
Robbe cessna 150 of 182
Al een beetje vlieg ervaring:
Kyosho calmator
Robbe Piper CUB J3
Multiplex fun cub
Go fly rc evolution pro
Mvg,
Jorrit
Laatst bewerkt: