Tips Voor de beginners die geen les of niet bij een club willen!

Beste mensen,

Bij een club gaan en/of les nemen is nog altijd de beste manier om je de hobby aan te leren. Echter heeft niet iedereen de mogelijkheid zich bij een club aan te sluiten. Ook kan het zijn dat je gewoon geen club persoon bent.
Ga je dus zelf aan de slag, doe dan wat met de tips hier en verdere tips op het beginners forum.

Extra tip Jorrit: De regels in nederland zijn op het moment vrij soepel en dat willen we natuulijk zo houden. Zorg dus dat je geen overlast veroorzaakt met je vliegtuig/Heli.

Ik ben onlangs ook begonnen en heb het op deze manier aangepakt.

Stap 1: Lees alle beginners tips op dit forum goed voor al de basis begrippen. Lees in iedergeval ook de 2005 regelgeving rond model vliegen. In 2005 is de 2002 versie behoorlijk versoepeld.

Stap 2: Regel een Simulator voor op de pc! Echt een van de belangrijkste tips al zeg ik het zelf. Ik heb het zelf gedaan met Real flight 4.5. In het begin kon ik er echt niks van maar nu kan ik met alle modellen lekker rond vliegen en landen in de Simulator. Je kan goed experimenteren met wind en andere failures die het vliegtuig kan hebben en dan in moeilijk situaties toch nog proberen te landen.

Extra tip van Duchty: Kijk eens op het forum naar vaste vliegpatronen. Vaak worden de zelfde rondjes gevlogen en heb je die onder de knie dan word het landen straks ook makkelijker. Je kan ze uitstekend oefenen op je simulator.

Stap 3: Zorg voor een goede zender. Je zender kan je voor al je vliegtuigen gebruiken en die zal ook niet zomaar kapot gaan. Koop dus gewoon een goede. Ik heb gewoon een gebruikte van Mplaats gehaald tegen een nette prijs. Als ik hem er nu weer opzet krijg ik er het zelfde voor terug dus ze zijn redelijk waarde vast. Ik kocht een Spektrum DX6i met een AR6200 + extensie voor 80 euro. Houd wel rekening, bij de aanschaf van de trainer, dat je hem op de zender kan vliegen. Of natuurlijk andersom.

Extra tip Jorrit: Ga je shoppen op marktplaats en ben je van plan om te gaan wildvliegen neem dan gewoon een 2.4 ghz zender en niet een wat oudere 30hz of nog minder die nog met kristallen werkt. Bij clubs wordt vaak op een bord bijgehouden wie met welke kristallen om te voorkomen dat je andermans vlucht stoort met jou zender maar bij het wildvliegen is dat natuurlijk niet echt mogelijk en kan je dus zelf last hebben van een andere signaal of iemand anders storen. Met een 2.4ghz zender heb je hier geen last van.

Stap 4: Regel een goede trainer! Je gaat zeker een keer crashen! Ja hier zijn veel discusies over en persoonlijk denk ik dat een Electro bovendekker of zwever van Foam een goed beginners vliegtuig is. Neem een niet te grote (dus geen 3 meter) maar ook niet een hele kleine want die zijn vaak erg snel en daarom weer moeilijker te besturen. Blijf dus zo tussen de 1 meter en de 1.60.

Extra tip van Arjan: 140 span geeft je een wat sabielere vlucht en is een goede beginners maat. Een aanrader is de multiplex easystar of soort gelijke.

Het voordeel van foam is dat het licht is en bij een crash goed te repareren. Je kan er voor kiezen om het foam model nog wat te verstevigen op de kwetsbare plekken. Bv. rond het landings gestel of rond de motormount en voorkant van het vliegtuig. Gebruik hiervoor het wonder middel epoxy. :) Let wel op dat je niet te veel veranderd en dat het te zwaar wordt en als je klaar bent met vestevige balanceer het vliegtuig dan even. Dit is makkelijk te doen en je moet alleen de balanceer punten even zoeken op het internet.

Ik zelf ben met de hobbyzone supercub begonnen. Ik heb er zelf ailerons opgebouwd want die had hij nog niet J. Ik had mijn romp met van dat Glasvezelgaas tape beplakt en daarna gestuct met epoxy. Het zelfde rond het landingsgestel en staart. Daarna heb ik het geheel beplakt met Venyl van een hobby winkel. Dat is wat dikker dan monokote en ander officieel spul. Verdere aanpassingen die ik gedaan heb zijn brushless motor upgrade en een spektrum ontvanger er in. En mijn crashbestendige trainer was klaar. Ik ben ook al een keer op volle snelheid met de neus in het gras beland en er was niks aan de hand dus het crashbestendig maken help goed! J

Ik moet zeggen ik heb al die veranderingen in 1 keer gedaan dus das misschien niet aan te raden. Ik moest ook echt uitbalanceren en een probleem van naar rechts trekken oplossen als beginner en dat was wel een uitdaging. :) verander dus niet TE veel.

Nog een tip voor de trainer. Zorg voor genoeg power. Dat kan je redden uit lastige situaties met bv. opstijgen. Je kan een standaard lipo bv voorbeeld door een iets sterkere vervangen met wat meer C tjes of vervang de motor door een iets sterkere.

Als laatste koop gewoon niet een te dure trainer. Dat is zonden als het toch een keer echt mis gaat. Ik denk ook dat vliegtuigen zoals de calmato van hout ook niet zo geschikt zijn voor het zelf aanleer process. Ze zijn wat duurder en zijn meer geschik om echt les mee te nemen.

Stap 5: Vliegen met de trainer
Allereerst de belangrijkste tip! NEEM DE RUIMTE! Ga gewoon lekker tussen de weilanden staan waar niet te veel bomen en hekken zijn. Ik woon zelf in Lelystad dus daar is polder en weiland genoeg. Stranden zijn ook een goede optie alleen pas op met zand in je Motor etc. Andere mogelijkheden zijn bv voetbalvelden of anderen sport velden, en de uiterwaarde naast rivieren.

Extra tip whuzz: Vraag Altijd eerst toestemming van de land eigenaar als je op iemands land gaat vliegen! Ook als je toch op het veld van een club wil vliegen op rustige momenten. Even toestemming vragen! Dit is sociaal en voorkomt problemen met je WA verzekering en vergunningen.

Opstijgen doe ik zelf gewoon van de grond, gooien kan ook maar dat heb ik nog nooit gedaan en vind ik een beetje trickie. Gewoon flink gas geven en zorgen dat je genoeg vaart hebt. Dan even de Knuppel omlaag tot hij op een paar meter zit en weer naar het midden en langzaam een bochtje inzetten. Werkt prima.

Extra tip van Mark: landen en opstijgen kan je het beste tegen de wind in doen, dat is een stuk makkelijker.

Als je merkt dat het vliegtuig gewoon goed op de controls reageerd, ga dan gerust wat hoger en blijf ook wat hoger. Je hebt dan altijd meer tijd om foutjes op te vangen.

Meestal sta je aan de kant van het veld en vlieg je voor je van link naar rechts en andersom. Het gewoon landen doe je ook in deze richting.

Extra Tip van Niek: Zoek wat informatie over LANDINGSCIRCUITS op op het forum. Dit zijn patronen die je helpen met landen.

Een noodlanding maken kan wel eens voorkomen bv als er iets los gaat in de lucht. Wat ik doe in zo geval indien mogelijk en lichte bocht in zetten. Gas bijna uit en rustig naar beneden late spiralen. Dus rondjes 1 kant op tot je op de grond bent. Dit levert vaak reletief weinig schaden op. Kun je echt nog niet landen dan kan je op deze manier ook weer beneden komen.

Nou dit zijn tot nu toe de stappen die ik gedaan heb en ben nu flink aan het oefenen met de trainer. Ik heb mijn volgende vliegtuig al klaar staan maar ik moet nog even het geduld bewaren. De volgende is trouwens een Hangar 9 tango Nitro houtbouw. Niet bepaald beginners kist maar met wat meer oefenen moet het daarmee met lage dualrates ook best gaan lukken.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Het is gewoon erg leuk om je deze hobby zelf aan te leren. Het geeft gewoon een voldaag gevoel als het lukt. Gewoon doorzetten is het motto! :) Als er nog meer tips voor het zelf aanleren van Modelvliegen zijn, laat het weten!

Electro Vliegtuig suggestie voor het zelfaanleren:

Nog nooit gevlogen:

Multiplex easystar 1 of 2
Multiplex minimag
Multiplex Easy Cub
BMI L4 Grasshopper/J-3 Piper Cub 1380mm
Hype cessna skylane
Hobbyzone Supercup
Dynam Supercub
Go fly rc starter 2 of evolution
Robbe cessna 150 of 182

Al een beetje vlieg ervaring:
Kyosho calmator
Robbe Piper CUB J3
Multiplex fun cub
Go fly rc evolution pro

Mvg,

Jorrit

Laatst bewerkt:
Zelf leren vliegen is op deze manier best te doen. Ik heb het ook zo gedaan.

Waarom er over doorgehamerd moet dat je naar een club moet gaan heeft een enkele reden: Elke vlieger is bang dat het een keer goed mis gaat bij een beginner (met letsel e.d.) en de hobby zo aan banden wordt gelegd. Hier hebben ze inderdaad gelijk in.

Daar heb je zeker gelijk in! Daarom ook niet te groot, foam en de ruimte nemen. Gewoon jezelf goed informeren. Het moet zeker wel veilig blijven.

Ga wel even bij je verzekering checken of je ook verzekerd bent bij wild vliegen want mocht je hoe onwaarschijnlijk ook toch schade veroorzaken dan kan het wel in de papieren lopen.
Vlieg daarnaast niet met vliegtuigen zwaarder dan 500 gram (dacht ik) vlieggewicht want dat is verboden.

Als je maar genoeg ruimte hebt en geen toeschouwers kan er weinig mis gaan.

Mooi verhaal.

@ Luppie Verzekering geeft overigens geen limiet van 500 gram, je accu is al bijna zo zwaar dus ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Het limiet van mijn verzekering bijvoorbeeld is 25 KG maar dat is uiteraard geen kist voor een beginner.

Gemiddeld vliegtuig weegt toch wel 1/1.5 kg als je het klein houd, net als de kleine helikopters. (geen rekening houdend met micro spul)

Hoi Jorrit79

Niemand hoeft of moet naar een club, en ik heb hier nooit ooit gelezen dat dat wel moet, de meest mensen heir die dat advies geeft denkt niet alleen aan de veiligheid van je spul, maar ook je persoon en andere mensen die mischien in de buurt zijn.

Er zijn wel mensen die kan het allemaal zelf leren, maar niet iederen kan het, ik was begonnen met met heli mijn eigen aan te leren en in de erste week was €500 in schade kwijt, de heli was niet meer te maken na de derde crash, binnen een maand had meer als €1000 uitbetaald, nadat heb ik een nieuwe t-rex 600 esp aangeschafd en gaat gelijk naar een club toe.

Dat club kost minder dan €6-50/maand, in de eerste 3 maand heb geleerd hoe stel ik mujn helei af en had binnen 5 maand mijn brevet gehaald, bij hetzelde club hoeft ik niks te betalen voor de eerste 3 maand omdat ik tijd mag nemen om te beslis als ik verder wilde, in al mijn tijd bij deze club heb ik nooit schade meegemaakt

En jij wist al zeker dat als je het weiland wild gaat vliegen zonder toostemming van de land eigenaar dat je verzekering is helemaal niet geldig dus als je iemand raakt of je vlieg door de voorruit van en auto of een lijnbus, dan ben je een stuk meer als je toestel kwijt.

Ik denk dat er ontzettend veel forumleden hier zou echt niet met je eens zijn, dat ben k zeker niet
Malk

gewicht limit is 25kg, staat in je verzekering
Ja dat is wanneer je op een modelvliegveld gaat vliegen.

@ Luppie Verzekering geeft overigens geen limiet van 500 gram, je accu is al bijna zo zwaar dus ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.

De meeste vliegtuigen van mij zijn rond de 500 gram en ik heb het niet over de verzekering die die 500 gram limiet geeft maar de wet.

Het limiet van mijn verzekering bijvoorbeeld is 25 KG maar dat is uiteraard geen kist voor een beginner.

hoe groter het vliegtuig hoe makkelijker je er vaak mee leert vliegen dus een vliegtuig van 25 kg kan een hele goeie trainer zijn. Veel beter als een klein zenuwachtig vliegtuigje dat word weggeblazen door de wind.

Ik geef je volledig gelijk Jorrit79, mits veel geduld, voorzichtigheid, doorzettingsvermogen en voorbereiding heb je echt geen club nodig om deze hobby uit te oefenen. Velen willen vaak te snel gaan en daar gaat het dan ook vaak fout.
Doen waar je je comfortabel bij voelt is de boodschap

Greetz,
Sander

Dat van die 500 gram regel klopt niet, dat staat nergens en heeft ook nergens gestaan.

Je dient je te houden aan de regeling modelvliegen. Daar staat in hoe en wat.

Wat de verzekeringen betrefd verwijs ik naar mijn artikel in de Modelbouwaktueel van een hele tijd terug. Als je dat doorleest weet je precies wat de verzekeraars doen als je schade berokkend aan anderen met je modelvliegtuig.

Helaas kan ik het artikel niet zomaar hier neer zetten ivm copyright.

Ohja, houd er ook rekening mee dat de Nederlandse Luchtverkeersleiding hier mee leest.

Die 500 gram regel is ook naar mijn mening onzin, kom aub met feiten en niet met bedenksels of iets "van horen zeggen"
Vermeld je bron als je serieus genomen wilt worden maar ga niet zomaar wat roepen.

Opstijgen doe ik zelf gewoon van de grond, gooien kan ook maar dat heb ik nog nooit gedaan en vind ik een beetje trickie. Gewoon flink gas geven en zorgen dat je genoeg vaart hebt. Dan even de Knuppel omlaag tot hij op een paar meter zit en weer naar het midden en langzaam een bochtje inzetten. Werkt prima.

Werkt prima..... als er pootjes onder je toestel zitten wel ja, de meeste foamies hebben echter geen wielen, opgooien verplicht dus.

Een noodlanding maken kan wel eens voorkomen bv als er iets los gaat in de lucht. Wat ik doe in zo geval indien mogelijk en lichte bocht in zetten. Gas bijna uit en rustig naar beneden late spiralen. Dus rondjes 1 kant op tot je op de grond bent. Dit levert vaak reletief weinig schaden op. Kun je echt nog niet landen dan kan je op deze manier ook weer beneden komen.

Kom op nou.....
En dit is dus 1 van die redenen waarom mensen adviseren om bij een club te gaan (zit zelf niet bij een club, nooit gezeten ook)
Een fatsoenlijk circuit vliegen......nooit van gehoord zeker?
Nee joh, als je model wat mankeert, gewoon in een vrille gooien en ergens neer plempen.
Misschien wel in de sloot, in een maisveld, op iemand zijn hoofd.........
Denk ff na.

Leuk hoor zo'n tip topic voor beginnende vliegers die persee niet bij een club willen maar misschien moet je dit over laten aan de mensen met wat meer kennis van zaken.

Luppie, die 25kg heeft niets te maken met een modelvliegveld of dat je wild zou vliegen. Laten we die discussie hier verder niet voeren, daar gaat het topic niet over.

Ook ik heb mezelf leren vliegen net als mijn toenmalige automaatjes. Inmiddels zijn we allemaal bij een club gegaan maar dat was niet om te leren vliegen maar meer voor de gezelligheid en het kunnen vliegen met grotere vliegtuigen vanwege een eigen veld.

Het is zeer goed mogelijk om jezelf te leren vliegen maar wees dan wel bereid om iets vaker fouten te maken (lees ongecontrolleerd landen). Maar met een stevig toestel kan het prima.

Sander snapt het :) Gewoon je gezond verstand gebruiken en het komt goed. :)

Malk:

Maar nogmaals Ik raad het zeker niet af om bij een club te gaan! Ik word er alleen gek van in dat het zovaak gemeld word. :) Ik zat vandaag een topic te lezen van een beginner, echt een hele langen van +- 70 pagina's en zonder gein er stond misschien wel 50 keer dat je beter bij een club kan gaan en dat terwijl er in het begin van de post stond dat de beginner zich aangemeld had bij een club en vanaf januari lid zou worden. Best vermoeiend. :)

deze:
neergestort-tijdens-opstijgen-en-weer-neergestort

Laatst bewerkt door een moderator:
Twee dingen:
* een vliegtuig van ongeveer 1,5m spanwijdte vliegt véél eenvoudiger dan een toestel wat kleiner dan een meter is. Een Easystar is 140cm en dat is niet toevallig. Er zijn veel meer geschikte schuimpjes van ongeveer deze afmetingen (Graupner Rookie, alle EasyStar klonen, Robbe Cardinal, Graupner Trainer S....) Vergeet de kleine schaalmodelletjes. Dat zijn stuk voor stuk nerveuze, kwetsbare dingen.

* Ga als het even kan de eerste keer met iemand die kan vliegen. Die kan de eerste vlucht doen, het toestel trimmen en op veilige hoogte het toestel aan jou geven. En dan mondeling instructies geven. Als je het zo doet heb je vrij veel kans dat je in een middagje redelijk veilig zelf kunt starten, vliegen en landen. Een leerling/leraar systeem met twee zenders is natuurlijk helemaal mooi.

Over verzekeringen lees ik hier een heleboel onzin. Daar ga ik niet op in. Vraag bij je verzekering na of je WA verzekering modelvliegen dekt, dat is wel belangrijk. En kies een ruime plek, zonder verkeer, gebouwen of mensen. Vraag toestemming aan de grondeigenaar. En dan ben je er klaar voor.

Hey

Ik mis een van de belangrijkste tips!
Namelijk altijd tegen de wind in opstijgen en landen!
Waarom? Stel, een toestel heeft een luchtsnelheid van 20 km/u nodig om op te stijgen.
Als het die dag 10km/u waait dan hoef je nog maar 10km/u te versnellen om op te kunnen stijgen! Als resultaat heb je dan een kortere baan nodig en heb je dus ook minder tijd om foutjes kunnen te maken!

Groeten

Ik moet zeggen.. dat ik in de startpost een aantal goede tips lees. Chapeau!!

Ik vloog al een aantal jaren vrije vlucht, de kleuterklas van het modelvliegen.
Daar leer je goed en goed koop de theorie in de praktijk. Zwaartepunten, instelhoeken, v stellen enz enz.

Daarna ben ikke ook eerst voor mezelf met RC begonnen, zwevertje.
Pa en mn vriendjes letterlijk voor t lijntje gespannen.
Dat ging een paar keer, en daarna niet meer..
Coxje gekocht, bovenop de zwever.

Ja dat was ikke, 30 jr geleden, die uw rust en vakantie verstoorde
op de kale duinen en andere natuurgebiedenmet een demperloos coxje stond te bleeeren.
Dat kon toen nog.. net zoals cross brommers enz..

Wat gespaart, en mn 1e eigen 4cc gekocht. Trainertje gebouwd (westerly)
Na een paar flinke tikken was ik erachter toch maar eens hulp te gaan vragen.
Dis toch iets anders dan een coxje.

Sindsdien bij een club blijven vliegen.

{correctie: Toen de club een half jaar niet mocht vliegen, windmolen gezeik, zelf netjes(!) gevlogen
en getraind voor F3A op te bouwen stukje almere, met de politie zelf als applaudiserend publiek..}

Ik geef nu ook les aan beginners voor de club.

En dat is er niet meer uit te meppen, voorbeeld: op een camping bij Zeewolde wordt vrijdagavond
aan het water gevlogen met easystars en ander schuim spul .

1 man viel me erg op, hij lande altijd vanuit het water, en , hoe de wind ook stond,
naar zich toe, en moest dikwijls zelf bukken voor zijn eigen easystar.
Hij drufte/kon niet een LANDINGSCIRCUIT.
Heerhaal, dit belangrijk, lees LANDINGS circuit.
Had ik al landingscircuit genoemd? Nog maar een keer;, landingscircuit.

Vreemde knuppelsetting, hoog laag op een heen en weer stick, dus ik kon m niet demooen.
Hij was ook bang voor de bomen en bosjes, die stonden tientallen meters verderop..
Al SCHREEUWEND heb ik m een paar keer door een landingscircuit heen geholpen,
landen, netje aan zijn voet.

Somige dingen leer je je niet alleen.
Steun of instructie om dingen net even anders te zien en te ervaren is nodig.

OPstijgen (gooien) best.
Rondlviegen, zolang je m op hoogte houd, gaat wel.
Landen, en daar landen waar je wilt, dat scheid de mannen van de jochies.

Ook ik haal soms mijn F3A kist nog uit een slootje of uit een hoogspanningslijn
bij een wedstrijd op een voor mij vreemd veld.;.; maar dat houd me jong.. jochie ;)

Laatst bewerkt:
Dat is zeker een goede tip!

Ik heb er voor gekozen om de eerste vluchten te doen toen het helemaal niet waaide. dat kan natuurlijk ook. :)

Dat van die 500 gram regel klopt niet, dat staat nergens en heeft ook nergens gestaan.
Die 500 gram regel is ook naar mijn mening onzin, kom aub met feiten en niet met bedenksels of iets "van horen zeggen"
Vermeld je bron als je serieus genomen wilt worden maar ga niet zomaar wat roepen.

De regelgeving gaat in werking bij vliegtuigen zwaarder dan 500 gram. Alles wat lichter is geen modelvliegtuig maar speelgoed en daar zijn geen regels voor. Dat stond toen in de reglementen maar of dat nu nog geld weet ik niet.

wettelijk-minimum-gewicht-modelvliegtuig

Er staan niet in de regelgeving dat je vanaf 500 gram moet vliegen op een modelvliegveld zoals ik dacht.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back